Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

nja tror nog inte veterinärena håller med, vad jag har hört av vänner som är veterinärer/hovslagare så är det under våren ganska så vanligt med just belastningsfång på dräktiga ston. Nu var det inte så att jag vill kritisera alla, utan mer ge alla en varning för det är inte kul om man tvingas ta bort sitt högdräktiga sto pg a av hon inte kan gå:(

nuff said ;)

Varför mörklägger du inte GANSKA för???? du måste vara repporter i ditt yrkes liv dom tar bort och lägger till lite som dom vill dom oxå:mad:

Moget.

Nu tog jag ju med hela citatet så det går ju att läsa åter igen vad du skrev - även om jag missade att feta ett ord. Jag tog varken bort eller la till. Ganska vanligt eller vanligt är ingen större skillnad på i min värld. Poängen var att du visst skrev vanligt - inte alls att "det händer".

förstår inte vad ni bråkar så mycket om heller??
troligen för att det är just ni som känner er träffade...
kan inte komma på något annat?
Har inte skrivit något annat mer än en undran.... och genast alla taggar utåt
1+1 blir 2 vad jag vet...dräktig tung häst + massa protein =risk för fång
Men som tur är så gör varje uppfödare som dom vill eller hur?
Ville bra ha ett bra svar men jag fick inget:(

Moget.

Nu tog jag ju med hela citatet så det går ju att läsa åter igen vad du skrev - även om jag missade att feta ett ord. Jag tog varken bort eller la till. Ganska vanligt eller vanligt är ingen större skillnad på i min värld. Poängen var att du visst skrev vanligt - inte alls att "det händer".
Precis Moget!!

Vad är skillnaden på ganska vanligt och det händer...??? som sagt man läser och tolkar in saker som man vill:cool:

Nej jag orkar inte mer jag heller.

Fång orsakas inte av proteinöverskott, och jag kan inte annat än se att vi som har diskuterat frågan har svarat på varför vi ger det foder och de mängder vi ger. Jag tycker fortfarande inte att apotekets Hälsoråd för häst är den ultimata källan för att lära sig om avel och utfodring heller.

Vi har väl olika sätt att se på det hela, för min del är "ganska vanligt" något som sker med jämna mellanrum och just det - ganska vanligt. Att "det händer" är i min bok något som inte är så vanligt, men det förekommer i enskilda fall. Stor skillnad alltså.
Däremot reagerar jag alltid om någon kommer med felaktigheter, oavsett vilket forum eller vilket ämne det gäller. Och ja - jag är en jäkla ord-faschist och språkpolis också... speciellt i textbaserade forum.

förstår inte vad ni bråkar så mycket om heller??
troligen för att det är just ni som känner er träffade...
kan inte komma på något annat?
Har inte skrivit något annat mer än en undran.... och genast alla taggar utåt
1+1 blir 2 vad jag vet...dräktig tung häst + massa protein =risk för fång
Men som tur är så gör varje uppfödare som dom vill eller hur?
Ville bra ha ett bra svar men jag fick inget:(

Ett svar på vad? Varför vi trycker i våra hästar så mycket mat? Det är ju ingen här som förstår vad du menar med det så jag har bett dig förtydliga. Ta gärna upp ett exempel i tråden!

Och jag kan läsa innantill alldeles utmärkt tack. Jag läser uppenbarligen dina inlägg nogrannare än du själv.
Jag har även gått flera utbildningar med utfodringskurser och jobbat ganska länge med det. Så sluta du med dina små flinsmileys och förklara vad du menar.

Protein är INTE orsaken till att en häst blir för fet. Det är snarare ENERGIN som gör det. Du drar upp en situation där enorma proteinöverskott blir till energi som det största problemet vid feta hästar???

Jag har full koll på vad mina ston äter och är fullkomligt lugn eftersom jag vet att deras och fostrets behov är uppfyllda, att dom inte har näringsbrist eller i risk för fetma. Jag känner mig därmed inte träffad av dina konstiga åsikter utan efterfrågar nu riktig fakta som underbygger dina påståenden.

Som tex dessa:
Protein = fet = risk för fång.
Att stoet inte har något ökat behov under dräktigheten, främst de sista tre månaderna.
Att det är "ganska vanligt" med belastningsfång på dräktiga ston pga överutfodring,

Vi kan börja med dom, tack.

Senast ändrad:

I väntan på ny revolutionerande forskning händer här dock ingenting.
Luisa bara vägrar.... juvret har sett likadant ut i evigheter och hon har liksom "stannat upp". Dock beter hon sig skumt varenda natt men sedan händer det inte mycket mer. Dock är hon allmänt SUR och ger onda ögat så fort man tittar lite närmre på henne och hon vill INTE bli borstad...

330 dygn idag, hon har gått en vecka längre än förra gången nu...

Ett svar på vad? Varför vi trycker i våra hästar så mycket mat? Det är ju ingen här som förstår vad du menar med det så jag har bett dig förtydliga. Ta gärna upp ett exempel i tråden!

Och jag kan läsa innantill alldeles utmärkt tack. Jag läser uppenbarligen dina inlägg nogrannare än du själv.
Jag har även gått flera utbildningar med utfodringskurser och jobbat ganska länge med det. Så sluta du med dina små flinsmileys och förklara vad du menar.

Protein är INTE orsaken till att en häst blir för fet. Det är snarare ENERGIN som gör det. Du drar upp en situation där enorma proteinöverskott blir till energi som det största problemet vid feta hästar???

Jag har full koll på vad mina ston äter och är fullkomligt lugn eftersom jag vet att deras och fostrets behov är uppfyllda, att dom inte har näringsbrist eller i risk för fetma. Jag känner mig därmed inte träffad av dina konstiga åsikter utan efterfrågar nu riktig fakta som underbygger dina påståenden.

Som tex dessa:
Protein = fet = risk för fång.
Att stoet inte har något ökat behov under dräktigheten, främst de sista tre månaderna.
Att det är "ganska vanligt" med belastningsfång på dräktiga ston pga överutfodring,

Vi kan börja med dom, tack.

jaha så gör ni det igen??!!
jag har inte skrivit Fet!!! jag har skrivit tung!!! ...av föl!!
För stora mängder protein blir till energi som kan leda till fång på tung häst(belastningsfång)
har inte skrivit att det INTE behövs ökat näringsbehov mer att man ska ta det försiktigt med proteinet ...
Det är du som gör allt "konstigt" för att du inte läser varken inlägg eller vad du själv skriver...

Jag har personligen varit med om att ge ett ponnysto med fång under högdräktigheten för lite protein, i all välmening, på veterinärens inrådan. Jag kan säga att det gör jag aldrig igen. Det fölet blev 2 1/2 månad.

Jag har personligen varit med om att ge ett ponnysto med fång under högdräktigheten för lite protein, i all välmening, på veterinärens inrådan. Jag kan säga att det gör jag aldrig igen. Det fölet blev 2 1/2 månad.

Ja tyvärr är kunskapen om fång och utfodring högst skiftande hos veterinärer. Så tråkigt :(

En dräktig häst med fång (eller annan sjukdom) är aldrig hjälpt av näringsbrist vilket blir kontentan om den får för lite näring för sina behov.

ok då hoppas vi det är lungt:)

Jag har beslutat att behålla kvar Zolero hemma iaf. Stallägaren har ju sin åring kvar och sänkte priset samt ville VÄLDIGT gärna att sällskapet (zolero) skulle stanna kvar här. Jag har velat och velat.. Dom funkar så otroligt bra ihop så dumt att sära på dom även om våra beteshagar inte är i närheten så fina som hos er!
Jag pratade med din stallägare idag och vi beslutade att hålla det lite "öppet" om jag vill ställa dit honom senare. Dessutom kommer nog högst troligt årets föl till er nästa vår, iom det enda föl som föds hos oss som behöver sällskap.
Kanske våra bebbar kommer gå ihop om samma kön till nästa vår:bump:;)

KL.
Angående debatten om överutfodrade ston.. jag hävdar fortfarande att de ska vara i gott hull men inte feta. Jag tycker inget sto på bild härinne har sett fet ut?

..inte heller de inlägg jag har läst har visat på överutfodring, så jag förstår inte din Bellinas plötsliga inlägg om detta?

Sedan finns det ju olika sett att yttra sin åsikt på.. jag kan förstå att flera reagerar.

och du länkar till wiki? säker källa...:grin:

OnT

Una är på 314 och har börjat sätta juver iiiiii vad spännande!

Jag kanske är den enda här som inte nattvakar mitt sto och hon ska dessutom föla ute, det blir bäst så hon är inte van att stå på box.

Haha men ge dig nu.

(börjar få trollvibbar här)

Oavsett så tycker jag du ska ta dina utfodringsidéer till foderforumet och fångidéer till hästvård och sluta ockupera denna tråden med en massa ordblaj.

Jag får knappt ta på dom, eller henne så jag vågar inte in med en kamera mellan benen tyvärr :cry:

Kl

Jag våga väl knappt komma in i den är foderdiskussionen nu, men jag tycker att mitt halvblodtssto är för tunn så nu försöker jag få ut en vettig hästveterinär för att kolla igenom henne. Tänderna är väl det jag hoppas ska vara problemet för drt är ju lätt avhjälpt. Bf i mitten av maj så jag har lite tid på mig att jobba upp hullet även om 6 veckor går fort.
Hon har faktiskt fyllt i juvret lite grann på ena sidan och blivit arg som en huggorm om jag närmat mig juvret. Hon är riktigt geggig om trutarna och man skulle ju vilja få tvättat bort det värsta....

Welshstoet däremot ser dräktig ut, men är dessutom lite rund. Jag har köpt urinprov för att kolla om hon är dräktig, men skrämmer slag på stackarn när jag försöker göra en rusning in i boxen på morgonen när jag vet att hon alltid kissar när jag kommer ut för att fodra. Så hittills har jag alltså inte lyckats med provtagningen. Så jag fortsätter fodra så att hon är något rund och hoppas på att st finns en liten part bred där inne :) Bf i slutet av juli.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 720
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar