Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Min häst är inte överutfodrad. Man känner revbenen på henne, jag får henne helt enkelt inte att äta mer.
Tycker du att den här är fet? Hon är i tionde månaden. Hon äter 2 kg avelsmüsli och gissningsvis runt 12 kg silage.
(Mineraler, fosforbalans och multivitamin och så lite kwikbeet som är sockerfri betfor.)
18 årigt d-ponnysto. Uträknad foderstat, så gott det går med fri tillgång.

st2-10.jpg

Senast ändrad:

Jag har inte varit ute nu på morgonen/förmiddag, men eftersom att stallägaren inte har ringt
så gissar jag på att det inte är någon större skillnad alt. mindre.

Protein men allt handlar om en avvägning mellan ras, ålder, hull och hösilagekvalite jag ger inte lika stora mängder till en ponny/ kallblod som till ett halvblod för en ponny har ju lättare att lägga på sig ett halvblod.

Riktigt så kategorisk går inte att vara heller, det finns alldeles för stora individuella skillnader för det. Ett av mina ston (nordsvensk) har alltid varit lättfödd och jag var snarare rädd för att hon skulle bli för fet och riskera fång när hon var dräktig förra året. Men hon visade sig kräva helt abnorma mängder foder när hon lakterar och på två månader hade hon fallit ur så man kunde räkna revbenen. Jag fick mig en rejäl läxa och i år så bryr jag mig inte om att hon ser ut som ett hängbukssvin inför fölningen.

Intressant läsning då travfolket ofta ligger före i det här med avel.

Vad baserar du det på?

Jag hämtar min kunskap främst från forskning och studier samt erfarenheter -främst andras och då mångåriga uppfödare, inom vilken diciplin som helst.

Din länk har för det första ingenting med travuppfödning att göra (även om den råkar ligga på en sida), det är allmän kunskap som bygger på forskning och dessutom bara bekräftar det jag har skrivit. Dessutom handlar den i första hand om stärkelse, inte om utfodring av avelsston så även om det är en bra text så ser jag inte riktigt sambandet till diskussionen?
Och för mycket stärkelse har jag passat mig för i många år. Man behöver inte proppa i hästar mängder med stärkelse bara för att man ger dom mycket mat om deras behov är stort.

Ang protein, saxat från din länk:
""Kort om protein i foderstaten: För att bygga muskulatur krävs byggstenar - protein. Om hästen får ett överskott av protein omvandlar den det till energi. För unghästar och digivande ston är detta sällan ett problem.

Normalt sett är ett moderat proteinöverskott inget att oroa sig för och det är betydligt vanligare att hästar utfodras med för lite protein, särskilt bland kategorierna digivande ston och föl och unghästar.""

Senast ändrad:

Jag håller med man matar väl efter behov? Jag har analyserat hösilage och matar med det och kompletterar upp med gräspellets, hon är i gott hull och welsh cob, har haft ett fånganfall och lätt att lägga på hullet men var kalas fin när hon blev dräktig. Jag undviker kraften eftersom den inte behövs, får ihop foderstaten fint på det jag ger ;)

/viktoria

Jag är livrädd för att överutfodra mina två ridponnyston. Dom går på 1 kg Mustang 11 kg hösilage och är jättefina i hullet. Varför trycker ni i era hästar så mycket foder??
Det står i alla böcker jag har läst och även när jag vart på avelskurser
Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning.
Samt att det är större risk för våra hästar här i Sverige att stona får belastningsfång än att det födds underutveklade föl..så snälla vad rädd om era ston och ge dom inte alldeles för stora mängder protein

Jag "trycker" inte i mina hästar foder, de äter alldeles själva :devil:

Varför sätter du likhetstecken mellan vårt prat om vad stona äter och överutfodring?
Att de får rejält med mat är en förutsättning för att stoet ska må bra under den senare delen av dräktigheten och under perioden som hon ger di. Fölet löper nog ingen större risk att bli underutvecklat om mamman får mindre mat, det ser nog till att ta vad det behöver vilket då går ut över stoet.

Mitt fullblodssto orkar helt enkelt inte äta så mycket grovfoder som skulle behövas, därför får hon naturligtvis komplement.

Givetvis handlar det om ras och om vad den har för förutättningar, har haft ston som har varit svåra att hålla i hull, och då fått fodrat på med lusern och korn för att få upp proteinet.
Men oftast idag så täcker ett bra hösilage och ett bra helfoder dom flesta hästar. Mina hästar är ju inte direkt magra ;)
Men jag kan tycka det går hysteri i att trycka i hästar lusern. Och oftast när ett sto har fölat så har gräset kommit upp precis och har högt näringsinnehåll.
Jag stödutfodrar mina ston under sommaren med helfoder för att ge dom extra hjälp att hålla hullet, för man vet att när man ser att ett sto fallit ur så är det svårt att få upp dom i hull.

Jag går efter de rekommendationer som finns från SLU (bland annat 12 g smrp/MJ tilägg), och har uträknade foderstater till mina ston som jag utgår från, och justerar därefter utifrån hur stona ser ut. Jag har inte heller reagerat på att någon överutfodrar sina ston här i tråden...

Jag undrar precis som Wrangler varför du varnar för just protein när det är speciellt protein som behöver ökas på till det dräktiga stoet de sista månaderna när fölet växer som mest och hon dessutom snart ska ge di.

"Fodra på era ston ..men överutfodra inte då det kan ge komplikationer för stoet vid fölning."

Sen så finns det ju studier på att feta ston inte har problem med fölningar, till skillnad från kor. Om jag inte minns fel?

Litet tillägg... jag har ju mina på lösdrift, det är fortfarande minusgrader om nätterna och de har fri tillgång till ett hösilage med ganska dåliga värden - det enda jag har fått tag på där jag kunde boka så mycket som jag behövde. De har minskat på grovfoderkonsumtionen sedan månad 7 ungefär, och stoppar inte i sig så mycket som jag skulle vilja. Alltså kompletterar jag med kraftfoder precis som Trix sa... här också :)

Jag bär kanske ut 30 kg per dygn och ibland finns det kvar. När det var som kallast under vintermånaderna gick det åt ungefär 50 kr/dygn i deras hage. Quartern är fin i hullet för sin dräktighetsmånad (rund men inte tjock eller fet) men painten är svårfödd och kräver ganska mycket mer än tabellhästen - även som icke dräktig.

Hon och hingsten äter mer kraftfoder än quartern - 0,5 kg havre, 0,4 kg krafft muskel och 200 g torr betfor vardera per dag. Det är knappast överutfodring. Jag hade gärna gett henne mer havre men det lämnar hon bara.

Hälsoråd för Hästar "Ge inte heller för överdrivet stora proteingivor till det dräktiga stoet. Det är inte förräns vid digivning som stoet behöver extra protein."
Samt " Övergöd inte. "Det kan medföra problem i fölningsarbetet"
Samt undet protein samma bok Ge dock inte för stora ptoteingivor då det kan medföra övergödda hästar som sen får problem i förlossningsarbetet"

Jag har haft en enda häst som varit svår att få upp hullet på. Den är för övrigt den enda fånghäst jag har erfarenhet av.

Det är ju energin i första hand man behöver öka på en häst som har svårt att hålla hullet. Tappar den muskler i första hand så kan man börja tänka protein.

???? Protein omvandlas ju till energi det är ju en av dom största energikällorna för en häst.

Vad baserar du det på?

Jag hämtar min kunskap främst från forskning och studier samt erfarenheter -främst andras och då mångåriga uppfödare, inom vilken diciplin som helst.

Din länk har för det första ingenting med travuppfödning att göra (även om den råkar ligga på en sida), det är allmän kunskap som bygger på forskning och dessutom bara bekräftar det jag har skrivit. Dessutom handlar den i första hand om stärkelse, inte om utfodring av avelsston så även om det är en bra text så ser jag inte riktigt sambandet till diskussionen?
Och för mycket stärkelse har jag passat mig för i många år. Man behöver inte proppa i hästar mängder med stärkelse bara för att man ger dom mycket mat om deras behov är stort.

Ang protein, saxat från din länk:
""Kort om protein i foderstaten: För att bygga muskulatur krävs byggstenar - protein. Om hästen får ett överskott av protein omvandlar den det till energi. För unghästar och digivande ston är detta sällan ett problem.

Normalt sett är ett moderat proteinöverskott inget att oroa sig för och det är betydligt vanligare att hästar utfodras med för lite protein, särskilt bland kategorierna digivande ston och föl och unghästar.""

Bland kategorierna Digivande ston och unghästar!!! ?? Vart läser du dräktiga ston???

Jag har Bammy i något överhull då jag vet att hon kommer o falla ur som f-n två veckor efter fölningen. Men eftersom hon ändå är inom det "normala" så ser inte jag det som nåt dåligt. Med bra foder, bra kvoter osv, så är det nog ett väldigt sällsynt problem du tar upp.

nja tror nog inte veterinärena håller med, vad jag har hört av vänner som är veterinärer/hovslagare så är det under våren ganska så vanligt med just belastningsfång på dräktiga ston. Nu var det inte så att jag vill kritisera alla, utan mer ge alla en varning för det är inte kul om man tvingas ta bort sitt högdräktiga sto pg a av hon inte kan gå:(

526954_10150653475854261_145524222_n.jpg

Ella på dygn 250 ungefär

557321_10150653476244261_766219260_9493035_145123616_n.jpg

winjette på dygn 260 typ, hängmage..

534786_10150653476679261_766219260_9493037_178981144_n.jpg

emma på dygn 230typ

Bland kategorierna Digivande ston och unghästar!!! ?? Vart läser du dräktiga ston???

Men gisses, min poäng var liksom att artikeln handlar om stärkelse och inte om vare sig protein, energi eller utfodring av dräktiga ston vilket vi diskuterar i den här tråden. :grin:

När ett överskott av protein blir till en sådan nämnvärd mängd energi pratar vi om ett väldigt stort överskott. Men du menar på allvar att proteinet vi räknar på är den största källan till energi åt hästen.
Otroligt, all kunskap, forskning, böcker och utbildningar vi har om utfodring måste revideras, det är ju fantastiskt! :eek:

Du pratar om övergödning. Nu undrar jag vilka i denna tråden du menar övergöder sina dräktiga ston enligt vad de har skrivit att de ger och ditt uttalande/undrande: "Varför trycker ni i era hästar så mycket foder".

NEJ ett avelssto i gott hull har inte större problem att föla, möjligen har ett sto med fetma det. Det är ganska långt mellan ett avelssto i lagom överhull och ett övergött sto som är så fet att hon inte kan klara en fölning.
Jag tror de flesta förstår skillnaden.

Att du har "hört" från veterinärer och hovslagare att det är "vanligt med belastingsfång" på dräktiga ston ställer jag mig lite undrande till.
Däremot, OM ett dräktigt sto får fång är det oftast belasningsfång till skillnad mot tex den typiska fånghästen som inte är dräktig som oftast får foderrelaterad fång.

Men om du har erfarenhet av att övergöda ett sto så att hon knappt kan gå och måste ta bort henne dräktig så skulle jag råda dig att gå tillbaka till skolböckerna, inte komma med en massa orimliga varningar till människor som uppenbarligen har bra koll på vad de stoppar i sina dräktiga ston.
Jag kan lova dig att jag har sett MÅNGA fler undernärda dräktiga/digivande ston än tvärtom.

Hur många hästar har du fött upp?

Hoppas du ursäktar, men jag litar mer på SLUs utfodringsanvisningar än foldern från apoteket... sedan handlar det ju inte heller om att överutfodra så som många säger här. Själva produktionen av fölet är ganska så proteinkrävande, så att ett tillskott av det inte behövs förrän digivningen ser jag som rent strunt.

Överutfodring är givetvis aldrig bra, precis lika illa som att underutfodra. Man måste se till hästens behov (underhåll + tillägg för temperatur, ålder, dräktighet/laktation, kön, typ av häst och så mycket mer) Jag har inte sett ett enda sto här i tråden som är fet - dvs övergödd - eller hört någon som bara vräker på med t.ex. proteiner. Snarare är det så at många har problem med att stona helt enkelt inte äter (dvs får i sig näringsmässigt) så mycket som de behöver.

Det vore intressant att veta hur du menar med "för stora proteingivor"?
Rekommendationerna är ju en kvot på minst 6 (gram smrp per MJ) och så för dräktighetstillägget minst 12 g smrp/MJ. Tillägget som rekommenderas är 10% från månad 8, 25% från månad 10 och 35% från månad 11. Det blir ganska mycket, och även om man givetvis tittar på sin egen häst som individ och anpassar foderstaten efter den så kommer man inte ifrån att det går åt mycket protein under de sista månaderna.

Ett exempel:
Ett fullblod på ca 450 kg, inte dräktig har ett underhållsbehov på 54 MJ och 324 g smrp. Som högdräktig i sista månaden har samma sto ett behov på 70 MJ och 516 g smrp. Är hon dessutom svårfödd kan ännu mer behövas.
Det blir rätt stor skillnad... speciellt om man ska lägga till ännu mer för ålder, lösdrift, osv.

???? Protein omvandlas ju till energi det är ju en av dom största energikällorna för en häst.

Om det finns ett underskott på energi så kan hästen omvandla protein till energi, precis som vi kan - det är helt rätt. Det är dock en ganska energikrävande process i kroppen och inte det ultimata sättet att tillföra energi.

Du ska nog läsa i lite andra böcker också..

nja tror nog inte veterinärena håller med, vad jag har hört av vänner som är veterinärer/hovslagare så är det under våren ganska så vanligt med just belastningsfång på dräktiga ston. Nu var det inte så att jag vill kritisera alla, utan mer ge alla en varning för det är inte kul om man tvingas ta bort sitt högdräktiga sto pg a av hon inte kan gå:(

Och mina seminveterinärer har sagt till mig att inte vara rädd för att fodra stoet så att hon ligger något över normalhull - från tiden innan hon betäcks tills dess att fölet ska vänjas av.

Jag tror att det är ett ganska ovanligt problem du tar upp faktiskt, och även om det kanske inte var din mening att kritisera så lät det så i ditt första inlägg där du ifrågasatte varför alla ger sina ston så mycket mat.

Men gisses, min poäng var liksom att artikeln handlar om stärkelse och inte om vare sig protein, energi eller utfodring av dräktiga ston vilket vi diskuterar i den här tråden. :grin:

När ett överskott av protein blir till en sådan nämnvärd mängd energi pratar vi om ett väldigt stort överskott. Men du menar på allvar att proteinet vi räknar på är den största källan till energi åt hästen.
Otroligt, all kunskap, forskning, böcker och utbildningar vi har om utfodring måste revideras, det är ju fantastiskt! :eek:

Du pratar om övergödning. Nu undrar jag vilka i denna tråden du menar övergöder sina dräktiga ston enligt vad de har skrivit att de ger och ditt uttalande/undrande: "Varför trycker ni i era hästar så mycket foder".

NEJ ett avelssto i gott hull har inte större problem att föla, möjligen har ett sto med fetma det. Det är ganska långt mellan ett avelssto i lagom överhull och ett övergött sto som är så fet att hon inte kan klara en fölning.
Jag tror de flesta förstår skillnaden.

Att du har "hört" från veterinärer och hovslagare att det är "vanligt med belastingsfång" på dräktiga ston ställer jag mig lite undrande till.
Däremot, OM ett dräktigt sto får fång är det oftast belasningsfång till skillnad mot tex den typiska fånghästen som inte är dräktig som oftast får foderrelaterad fång.

Men om du har erfarenhet av att övergöda ett sto så att hon knappt kan gå och måste ta bort henne dräktig så skulle jag råda dig att gå tillbaka till skolböckerna, inte komma med en massa orimliga varningar till människor som uppenbarligen har bra koll på vad de stoppar i sina dräktiga ston.
Jag kan lova dig att jag har sett MÅNGA fler undernärda dräktiga/digivande ston än tvärtom.

Hur många hästar har du fött upp?

Jag skrev inte vanligt...det händer och snälla du du kan väl läsa innantill Ökade proteingivor behövs till den digivande stoet och Unghästar, tror det är fler som behöver läsa foderlära ...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar