Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Här är min på 309 dagar :bump:

541394_10150891958267738_522242737_12865361_1282929679_n.jpg

469046_10150892032172738_522242737_12865803_1998445237_o.jpg

Det börjar närma sig för er nu mao!:bump:

KL.
solette är grovt räknat på 275 dygn idag. Hon har börjat med att stå drömmande i hagen och bara strirra ibland. Vilket hon gjorde några veckor inför förra fölningen. Så hoppas verkligen inte hon ploppar för tidigt..

292130_10150627921456344_563156343_9247714_424360564_n.jpg

Gabby ossi: Beklagar verkligen. Tanken på att stoet kan kasta är ständgt närvarande.:cry:

På tal om leriga damer: Det kvittar ju hur mycket man borstar så är iallafall dammet kvar:crazy: Ger man sen en rejäl klapp på rumpan, så får man värsta hostattacken och ser knappt genom dammröken.:eek:

Nu har vi ca 6 veckor kvar och jag har tänkt att avmaska och vaccinera henne inom de närmaste dagarna.

Mot människor är hon en riktig kelgris för tillfället och ställer sig i position för att bli kliad under magen vid juverna:love:. Men den stackars hagkompisen fick sig ett rejält bett på baken igår. Menuette är ganska irriterad på henne och visar tydligt att hon ska hålla sig på avstånd. Hoppas det går över när fölet väl är ute.

Vi 2 ligger väldig nära i BF på våra ston, min är idag på dygn 303, så hon är beräknad 6 dagar efter din :laugh:

I helgen (Igår) var vet.ute till ett av de andra dräktiga stona, då hon hade börjat röra sig stappligt, misstänk fång ( ömmade för visiter-tången över ett stort område på hoven), hon ska stå på boxvila i 10 dar med butta :(

Vi får se hur hon verkar på fredag, hovböld/stengalla är ej uteslutna ur bilden, utreds mer på fredag.

Det tråkigaste i detta är att hon är närmast fölning, beräknad 12 april. :(

Men min tjockis mår bara bra, tackar jag för, även om hon tycker hon är tung! :rofl:

Vad roligt :)

Min tycker inte hon är tung, från att ha skrittat långsamt hela vintern kan hon nu både trava och galoppera. Och bocka :eek: Hur hon nu vågar det med den där magen. Eller så är hon trött på sprattelfölis ;) Min kompis som inte sett henne på länge frågade om det är en fullstor åring där inne.

Min är klar, vet kom i förra veckan och vaccinerade och klippte upp "utgången".

Vad roligt :)

Min tycker inte hon är tung, från att ha skrittat långsamt hela vintern kan hon nu både trava och galoppera. Och bocka :eek: Hur hon nu vågar det med den där magen. Eller så är hon trött på sprattelfölis ;) Min kompis som inte sett henne på länge frågade om det är en fullstor åring där inne.

Min är klar, vet kom i förra veckan och vaccinerade och klippte upp "utgången".

Njaa... Tung var kanske lite fel ord, men hon brukar stå och halvsova ute i hagen större delen av dagen, förutom då det är mat och drick-paus, härom veckan fick min också något form av ryck, hon galopperade ena långsidan, små stegrade och bockade en del, jag förstod inte heller hur hon orkade eller fick kraften att lyfta upp rumpan + magen i vädret, trots sin ålder imot sig! :angel:

Men gamla tanter kan! :love:

Imorgon ska jag göra en rolig grej, ska åka med en i stallet bort till Gränsbo Stuteri och kolla när hon tränar några av sina hästar för Rose, har aldrig varit på Gränsbo eller träffat Rose ( mer än genom TV-rutan :idea: ). Tänkte gå och spana på lite hingstar också om man får! :love:

:D Söta Stella! Ingen mer påfyllnad i juvret?

..då ska du se när solette vaggar fram! Borde följa ditt exempel och filma henne.

Idag när jag kom ut till stallet tyckte jag att det såg större ut, men det var mindre och
ganska skrumpet vid 20.00 på kvällen när jag tog in alla hästarna.

Ja, alltså Stellas hagkompis har det lite värre. Hon är beräknad till efter Stella... ;)

emitastella.jpg

Jag funderar på att spela upp den här låten varje gång Stella och hennes hagkompis marscherar i hagen...

http://www.youtube.com/watch?v=46tLbFrNkh4

För er som inte känner igen låten; Länk ;)

Klippte upp utgången?? Vad menas med det?

Förmodligen är stoet caslick opererat (eg sytt), dvs att man syr ihop en bit av vulvan om den är mycket liggande så att avföring rinner in eller att stoet suger in luft vilket kan innebära stor risk för infektioner då bakterier sugs in i livmodern.

På ett caslick sytt sto klipper man bort stygnen i god tid före fölning.

Mina ston ser så skabbiga ut så fort det ska fotograferas, jag begriper det inte...

Tillan (288 dygn):

01-1164.jpg

03-1166.jpg

08-1170.jpg

Dolly (276 dygn)

04-1167.jpg

07-1169.jpg

02-1165.jpg

06-1168.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18