Betala eller inte som medryttare

Sv: Betala eller inte som medryttare

Sen förstår jag inte resonemanget om att en duktigare medryttare inte skulle betala, men en sämre ska??:confused:

Om jag vill att min häst ska bli utbildad så annonserar jag inte efter en medryttare, då söker jag en duktig beridare, som under en begränsad tid utbildar hästen.

Tja med en duktigare medryttare får du ju hästen kontinueligt utbildad - det blir väl ungefär samma sak som med en beridare fast mindre intensivt...

Det finns ju en del saker som väger in. Dels vem som gör vem en tjänst. Oftast är det ett utbyte av tjänster som sker. Medryttaren får tillgång till en häst att ha mer eller mindre som sin egen. Hästägaren får en dag ledig. Detta kan jag tycka slår ut varandra med slutsatsen att ingen betalar något. Men som alltid finns det skalor. Får medryttaren göra precis vad denne vill med hästen? Ligger medryttaren och hästägaren på exakt samma nivå ridmässigt? Vem gör stallsysslorna? Om det är en full-service, vem betalar för de dagar då medryttaren är där? Om det är ett kollektivstall så hur delar man då upp saker som rullande fodringar, stängslande av hagar etc där alla hästägare ska hjälpa till?

Sen är det ju även en fråga om efterfrågan och tillgång. I sthlm är situationen som den är just på grund av att efterfrågan på medryttarhästar är så extremt mycket större än tillgången på dem.

Senast ändrad:

Griper första bästa knapp.

Jag kan bara säga hur jag har gjort.
Jag har tidigare (o ev kommer att skaffa igen) haft medryttare/delfodervärd.

Anledningen till att jag valde att ha detta är att jag känner att jag blir själv mer fokucerad/inspirerad om jag får en eller två dagar i veckan att återhämta mig.

Jag har tagit betalt efter vad det kostar att ha hästen/dag. (fasta kostnader utan försäkring).
Det är som många tidigare sagt, att om någon får betala för något att det blir mer seriöst. De tar mer vara på sin tid i stallet o sköter om det bättre. De har ju trots allt betalat för det.

Jag anser som vissa andra här att jag bedriver ingen välgörenhet. Det kostar att ha häst.
Varför ska de som inte har råd att ha häst 7 dagar i veckan inte behöva betala någonting?
Varför ska jag som hästägare bekosta deras ridning bara för att de inte har råd att skaffa egen häst?

De som jag har haft har fått ta hand om hästen o skött om honom som om det vore deras (inom vissa klara gränser) på sina dagar.
Ville de träna för instruktör eller tävla så fick de göra det så länge det inte krockade med mina träning/tävlingsplaner (de betalade för sin träning/tävling).
Jag ställde upp med bil/transport. Var det längre sträckor så fick de gärna bidra med lite bensinpengar. Jag var alltid med som hästskötare.

Var olyckan framme o hästen var skadad så betalades samma summa men de fick ett par dagar tillgodo när den var frisk igen. (Antalet dagar berodde på hur många dagar de missade)

H*n behöver inte hjälpa till på arbetsdagar o liknande om det inte är så att den vill. Om det var så att det var min tur att fodra eller liknande den dagen h*n hade hästen så underlättade det ju om h*n tog det men jag som hästägare har ju yttersta ansvaret på att det lblir gjort.

Anledningen till att jag inte har någon nu är att hästen har varit skadad till o från i 2½ år.
Vi är nu igång igen och det finns inget roligare än att åka upp till stallet varje dag o äntligen kunna träna o tävla igen.
Det är mycket möjligt att jag börjar leta efter en ny medryttare/delfodervärd igen och även då kommer jag att ta betalt.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag varken varit medryttare eller än mindre haft någon.
Men jag tycker att det är, inte mer än rätt, att betala som medryttare.
Även om denna mockar och "hjälper" till ur den synpunkten så kostar det ändå att hålla en häst för någon annans nöje.
Om hästens totala kostnad/månad är 3000,- hade jag slagit ut det/dag dvs ca 100,-/dag alltså hade jag tagit ut det/dag/gång medryttaren tog hand om hästen.

Saker kostar att hålla som ägare:
Utrustning, försäkring, veterinärvård, avmaskningar, vaccinering, hö, strö, foder, stallplats, service osv..varför ska då ex medryttaren åka snålskjuts? För mig är det självklart!

Jag är av lite annan åsikt än föregående talare och menar att saken är inte en enkel rätt el felfråga utan till stor del situationsbunden. Jag har heller aldrig haft o vill heller inte ha någon medryttare men låt säga att jag plötsligt skulle behöva hjälp ett par dagar i veckan. Den personen som då träder in i mitt ställe hjälper ju mig genom att mocka, rykta, rida, fodra osv o för detta skulle jag aldrig kunna ta betalt. Dessutom, tar man betalt känner då jag det som att man den el de dagar medryttaren har betalat för sig, ja då har man också sagt upp lite av sin egen rätt till hästen. :eek: Å andra sidan klandrar jag inte dem som i storstadsregionerna, där det är dyrt att ha häst, väljer att ta ut en slant. Medrytteri bör dock som jag ser det inte vara en förutsättning för att man ekonomiskt skall kunna hålla sig med häst. Har man inte pengar så det täcker den månatliga biten hur skall man då klara extrautgifterna som nästan alltid kommer ?:cool:

Detta är jätte svårt.. Jag tar inte betalt för att folk kommer och hjälper mig med mina hästar. Men har snart stora funderingar på detta, då de har en benägenhet till att försvinna. Alltså ibland är de här flera ddg/v medans andra ggr så försvinner de i veckor. För att sedan återkomma. Det börjar bli väldigt jobbigt! Och nu kanske alla tror att jag är en sådan där elak sak som bara begär och begär... Men där har ni fel. Jag är jätte tacksam för den hjälp jag kan få, kan tyvärr inte betala men gör andra saker för dem. De får mat, och saker när jag kan. Jag kör och hämntar dem vid flera tillfällen om de ingen egen bil har eller kanske inte vill åka buss. De behöver sällan mocka, och de fodrar aldrig då vi sköter detta själv. De får stor erfarenhet av både avel och tävling. Ja, i stort sätt så får de allt+ lite till. Har även andra bekanta till mig som menar på att jag borde ta en (sumbolisk summa). Vilket jag har svårt för, för jag är tacksam för den hjälp jag får då vi har 12 hästar. Ja,ja det ordnar sig säkert men det är tråkigt att de gör som de gör när de har stora möjligheter här.

KL

Ni som har och har haft medryttare och INTE tagit betalt. Har ni haft något medryttaravtal skrivet??

Har ni ställt några villkor om att medryttaren ska betala utrustning som gått sönder när personen ridit?

Är det någon som har något exempel på ett bra medryttaravtal?

/Lizzie

Kl

Om jag inte har tid med hästen alla dagar så anlitar jag en häst skötare X antal tim/v

Om jag är intreserad av att få in hjälp med stallhyran eller rent av vill gå med vinst på det så hyr jag ut hästen nån/några dagar i veckan.

Om jag vill ha min häst utbildad av nån annan så betalar jag den som gör det.

Glas klart enligt mej.

Kram

Nej, medryttaren betalar inget och vi har inget kontrakt skrivet.
Jag tycker att medryttaren ska vara beredd på att det kostar och vara beredd på att betala. Om man sedan tar betalt är en helt annan sak.

Om grejer skulle gå sönder när de blir använda är det fel på grejerna. Om hästen går sönder för medryttaren inte använder skydd enligt ö.k kan man bli irriterad, men medryttaren gör förmodligen inte om det igen.
1 gång fel ok. 2 ggr samma fel - 2ggr för mycket

KL

Ni som har och har haft medryttare och INTE tagit betalt. Har ni haft något medryttaravtal skrivet??

Har ni ställt några villkor om att medryttaren ska betala utrustning som gått sönder när personen ridit?

Är det någon som har något exempel på ett bra medryttaravtal?

/Lizzie

Jag har inte skrivit medryttaravtal, men skall nog göra det nu. Har en supertjej som hjälper till med allt hon kan OCH har stake nog att säga nej om hon tycker att det blir för mycket. Balans!

Vårat muntliga avtal har mest gällt att personen kommer de dagar vi bestämt och sköter sina åtaganden (=mockning, vatten, ridning, osv).

Nej, medryttaren betalar inget och vi har inget kontrakt skrivet.
Jag tycker att medryttaren ska vara beredd på att det kostar och vara beredd på att betala. Om man sedan tar betalt är en helt annan sak.

Om grejer skulle gå sönder när de blir använda är det fel på grejerna. Om hästen går sönder för medryttaren inte använder skydd enligt ö.k kan man bli irriterad, men medryttaren gör förmodligen inte om det igen.
1 gång fel ok. 2 ggr samma fel - 2ggr för mycket

Så har vi resonerat också, men valt att inte ta betalt.

Betala som medryttare är helt okej för mig, jag har betalat så mycket som 1000:- för två gånger i veckan och som minst 300:- för att få rida hur mycket som helst då ägaren inte hade tid. Däremot har jag sett riktiga skräckexempel på hästägare som söker medryttare nu när jag letar medryttarhäst.

Vad sägs om: Betala 1200:- för en gång i veckan, du får naturligtvis inte tävla
eller:
Du får rida 1 eller som mest 2 dagar i veckan för 1000:- men tro inte att det räcker med att betala utan du måste naturligtvis hjälpa till med ut-eller insläpp en gång i veckan utöver det. Tävla - nej absolut inte! Och du får inte hoppa med hästen heller. Ridhus finns det inte heller.

Sedan finns det då de hästarna man ska hjälpa till att utbilda för att ägaren inte är duktig nog (observera att det står så i annonsen också) men självklart ska du betala både hästhyra (ca 1000:-) och träningar för hästen en gång i veckan (1000:- till) och tävlingar också såklart.

Tack och lov så finns det många vettiga hästägare därute också, oturligt nog så är det ont om dem i sthlm men jag har hittat några bra iaf. :)

Senast ändrad:

Tar sista knappen

Har skummat igenom hela tråden och måste säga att även jag blev riktigt irriterad av den där mannens insändare....

Varför ska jag sponsra någons ridning och låta den rida gratis när jag själv betalar stora summor för att hålla mina hästar? Varför ska mina hästar vara "välgörenhet" för någon? :mad:
För att jag får hjälp ett par dagar i veckan och slipper åka till stallet? Nä, jag tillhandahåller mina hästar och då får personen i fråga betala för det.
Jag tycker att det är självklart att ta betalt när man lånar ut hästen till någon som bara kan komma upp och rida på sina dagar och göra lite stallsysslor. Medryttaren har ju häst men slipper både ansvar och finansieringen av det annars - borde ju vara det ultimata sättet att "ha häst" på annars.... Gratis i alla fall...:cool:

Dessutom är det ju så som flera sagt innan, betalar man för sig är man ofta räddare om det man lånar och mer mån om att sköta sin del av avtalet då man "investerar" pengar i det.
Beroende på vad det är för en häst och vad medryttaren har för uppgifter tycker jag olika summor är skäliga. Jag tar 500 kronor för araben och 300 kronor för det lite krångligare varmblodet per månad, för två dagar i veckan. En skälig summa som hjälper mig att bekosta deras "drivmedel"...

Om man lånar en bil - visst betalar man drivmedlet på den då, även om man lånar den av en vän? Det är nog självklart för de flesta... Annars kan man ju hyra på macken och betala dubbla priset - detsamma gäller med hästar. Vill man inte betala för sig som medryttare så kan man gå till ridskolan och betala det dubbla där.... :grin:

Ska tillägga att jag hade en tjej som red min häst gratis då hon var unghäst eftersom den tjejen hjälpte mig med utbildningen av hästen. DET är förstås en helt annan sak....

okej..... jag har läst allas svar men vad tycker ni om detta då?

För kanske ett halvå sedan hade jag inte råd med att ha egen häst och då frågade jag en bekant som hade nämt att hon velat rida mera och så vidare om jag köpte en häst om hon kunde tänka sig att betala en summa till stallhyran då sa hon nä...nja ....nä o sen rann det väl ut i sanden. nu i daxläget äger jag min alldeles egen super fina halvblod och har hyrt in mig på ett jättefint ställe med ridhus paddok mm jag har betalat hyran flera månader i förväg o allt annat o så vidare....

sen för några dagar sedan ringde den här bekanten som hade hört på omväg att jag skaffat häst hon undrade om vi kunde ta en kopp kaffe o titta på hästen... när hon dök upp blev det ridning o sen prat om att hon ville iväg med min häst på träning men det känns lite konstigt? vad kan man säga då?
:crazy:

Man säger att vill hon låna din häst för att utbilda sig själv får hon betala för det!

Jag får lust att ringa upp gubben och säga; MEN KÖP EGEN HÄST DÅ FÖR HUNDAN!

Varför i hela friden skulle jag betala någon för att de får rida min häst:confused: Om vederbörande inte är utbildad, oerhört skicklig och kommer dit för att rida till/utbilda min häst förstås.

Tycker han är HELT snett ute men denna fråga har ju stötts o blötts här förut i det oändliga så det lär vi inte lösa i detta århundrade:angel:

Word !:bow:

Jag håller med i varenda stavelse.

Om jag inte har tid med hästen alla dagar så anlitar jag en häst skötare X antal tim/v

Om jag är intreserad av att få in hjälp med stallhyran eller rent av vill gå med vinst på det så hyr jag ut hästen nån/några dagar i veckan.

Om jag vill ha min häst utbildad av nån annan så betalar jag den som gör det.

Glas klart enligt mej.

Kram

:bow: Klart som korvspad!

Och därmed också, att hyr jag ut hästen (har medryttare som betalar) har den personen rätt att träna och tävla.

Tja med en duktigare medryttare får du ju hästen kontinueligt utbildad - det blir väl ungefär samma sak som med en beridare fast mindre intensivt...

Var hittar jag en så duktig medryttare?
Borde inte en sådan ha fullt upp med att få betalt för att utbilda andras hästar??

Kanske du och jag har olika krav på hur duktig en beridare ska vara?

Var hittar jag en så duktig medryttare?
Borde inte en sådan ha fullt upp med att få betalt för att utbilda andras hästar??

Kanske du och jag har olika krav på hur duktig en beridare ska vara?

Det har jag ingen aning om, jag har aldrig letat medryttare eller så :p
(Jag vet inte alls vad du har för krav, men jag skulle iaf ha väldigt höga krav på ev beridare/duktig medryttare (inte för att jag ens tänkt tanken) då jag själv -givetvis med hjälp av tränare- utbildat min häst tom MsvA dressyr, ft och msv b hopp)

Mitt resonemang är väl mera hypotetiskt....och det beror ju på vilken nivå vi pratar.
Det finns hästägare som bara klarar av att rida sina hästar rakt fram i alla gångarter (i bästa fall :grin: ) och då blir ju en ryttare som tex rider hästen på tygeln, x antal gånger duktigare än hästägaren själv. Bara som ett exempel.

Det finns ju även folk som är väldigt duktiga men som kanske tex pluggar och då kan det passa att vara medryttare under tiden.

Jag tycker det är en självklarhet att betala som medryttare, skoning,mat massa mer.
Men å andra sidan så gör ju personen ändå mig en tjänst. Tid o allt.
Men om man nu tänker så som jag så kan man ju ta en lite billigare summa. Om personen vill åka & träna får denna betala kostnaderna för det. Funderar på det här med medryttare, de är ju så svårt. Men tycker 500 kr är en rimlig summa. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 701
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 027
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar