Betala eller inte som medryttare

Sv: Betala eller inte som medryttare

*KL*

Vi har pratat om att skaffa medryttare till en av våra ponnyer och då kommer det bli att den får rida och sköta hästen 5-6 dagar i veckan och ha den som sin egen fast hästen är kvar hos oss... meningen är att vi vill ha någon som kan tävla ponnyn då jag är för gammal för det.:cry: De medryttaren skulle få betala då är halva skoningen ca 400:- Och det är ju var 8 vecka ungefär.. sen start avgifter och sådant..

Vissa tar väl till och med betalt när de lånar ut hästen på foder??

skulle aldrig betala för o rida någon annans häst om det inte vore för egen vinnings skull då kan jag tänka mig bidra till skor, slitage m.m

Jag letar inte heller medryttare:p

Men rent hypotetiskt:)

*kl*

Jag förstår inte varför det skulle vara så fel att betala för att få tillgång till en häst 1-2 gånger i veckan. Du får rida och ofta träna för tränare och vissa får även tävla. Du blir bättre som ryttare, för vi ska vara så ärliga och säga att de hästar som är besvärliga de får inga medryttare ;) utan det är ofta hästar som ryttaren kan utvecklas på som får medryttare.

Det kostar att ha häst och det kostar att ha en hobby. Tror inte att det är så många andra sporter där du kan komma och utöva ditt intresse gratis flera gånger i veckan :grin:

Och vad det ska kosta är upp till var och en att bestämma och upp till var och en medryttare att godkänna.

Om grejer skulle gå sönder när de blir använda är det fel på grejerna.

Jag tänkte på var mer om en person är oerhört klantig eller slarvig med utrustningen. T ex låter tyglarna hänga mot backen så hästen trampar på dem och sliter sönder tyglar/träns. Eller behandlar sadeln ovarsamt så det blir repor på den eller i värsta fall bombrott.

Det finns ju faktiskt personer som inte är speciellt noga med andras prylar...

/Lizzie

Om man betalar som medryttare eller inte beror ju kanske också på tillgång och efterfrågan på hästar.
Är du hästägare och har din häst på ett stall med bra kommunikationer och bra ridvägar /paddock etc, är det lättare att ta bra betalt av medryttare.
Har du ett stall som ligger mer "offside", utan tillgång till ridbana så kanske inte alla är lika villiga att betala.
När jag har varit medryttare har jag betalat ca 100 kr/gång jag rider (1 g/v).
Skulle jag bli medryttare idag, så skulle jag gärna betala mer om jag fick träna dressyr och/eller hoppning, men däremot vill jag inte betala för de passen jag rider ut.
Missförstå mig inte, jag tycker det är jättehärligt att rida ut och gör det gärna 1 gång/ vecka...men jag har svårt att utveckla mina ridkunskaper genom att endast rida ut.

Jo det har nog lite med tillgång efterfrågan att göra.

Nära större städer är det ev dyrare ? (Stockholm stall priser verkar ju fullständigt ha spårat ut. Dags för nån slags norm där kanske ??) Hyror är dyrt i städer visst men hallå det får väl andå va något rimligt . Annan verksanhet folk sysslar med i Stockholm är det samma kurser mm ?? en parentes anyway.

Att hyra / va medryttare kan ju också va ett sätt att ev ta steget mot egen häst. Medryttaren får chansen att rida ofta och känna hur det är att regelbundet va i stallet etc.

Att möjligheten finns kan va en ekonomisk fördel jämfört mot att rida ex uteritter ofta.

Jämfört med att ex rida på uteritter några gånger i månaden så är en kostnad på ex 500 till 1000 klart billigare.

Som en del skrev det beror ju också på vilken nivå det är på medryttaren.

Kommer medryttaren bara och rider och inte sköter nånting annat så är det ju en fantastisk förmån för medryttaren. Medryttaren kanske också får lära sig en del av ev. ridsällskap tex.

Börjar medryttaren ta på sig jobb och ställer uppp på diverse service kan man ju dra ner på hyran rätt mycket.

Sköter medryttaren hästen ex en eksem häst tex och mockar servar mm och motionsrider hästen för ägaren ja då bör det kanske va gratis.

Tränar personen dessutom upp hästen och sköter om den mycket mm borde personen ev få betalt i stället. Svårt säga var gränsen går ibland ?

Men där tänker jag nog likadant som jag gör, en gång ingen gång, 2 ggr - 2ggr för mycket. Om tyglarna går sönder för hästen kliver på dem är det ju dessutom otäckt för hästen också och kan medföra smärta i munnen osv.

Men då jag själv lyckats med att en (min) häst klivit sönder sina tyglar :o och hon blev rädd osv så vet jag att även den bästa kan göra fel ibland :p

Men en sådan grej skulle jag nog förvänta mig att personen som åstakom detta ersätter det.

Det där tycker jag är ganska olika. Jag minns då jag behövde medryttare till mitt hbl för 6 år sedan, då ville jag ta ut en avgift bara för att inte få en massa svar från oseriösa ryttare som bara vill ha en gratis häst att rejsa omkring på utan ansvar. Jag la då lite ansvar på min medryttare bara därför. Men hittar man någon som är vettig och som man känner till, som kanske har referenser, då är det en annan femma jue...
Jag tycker inte att man ska vara i behov av sin medryttares pengar för att ha råd med hästen, då är man illa ute. Men ja, det finns alltid undantag. Ska man tex plugga ett år eller två och inte vill sälja/lämna ut på foder så kan det ju vara en lösning att dela 50% med nån... Samma sak med medryttare som kanske pluggar, då har man knappast råd att lägga ut en massa pengar per månad bara för att inte tappa ridningen helt...

Jag har skrivit tidigare om det här med att ta betalt för att nån hjälper en med hästen. Jag föredrar byte av tjänster. Ex: Medryttaren tar hand om ägarens häst en gång i veckan och ägaren tar hand om medryttarens hund (eller vad medryttaren nu kan erbjuda som ägaren gillar) en gång i veckan. På så sätt behöver inte pengar bli inblandade.

det kanske låter bra i dina öron men jag skulle inte gå med på en sådan deal. vad får jag som hästägare ut av det? belastningen av att ränna runt med någon annans hund?? Jag lånar ut min häst till en främmande människa som får träna och ha den som sin egen några gånger i veckan. Jag ser det som att hyra ut hästen, inte som att det skulle vara en så stor lättnad över att bli av med skrället.

Jag har betalande medryttare, hon får tillgång till hästen 2 gånger i veckan, får träna för tränare, tävla och göra istort sett vad hon önskar dessa dagar. Det är en kort cykeltur från city på en större stad och ingen stallskötsel mer än mockning ingår. Eftersom jag studerar så vill jag ha ekonomisk hjälp i utbyte mot att hon får rida och ha kul. Det kan även detta kallas för en win win situation. Jag får ekomomiskt bidrag och hon får tillgång till hästen.

Jag har lite svårt för sådana som tror att de ska få allt gratis. Rid på ridskola om det inte passar! Många av er har antagligen inte haft egen häst som ni själva betalat allt för, isåfall kanske ni skulle inse hur mycket det kostar att ha häst varje månad. Min häst kostar mig ca 6000kr i månaden så lite sponring anser jag är rimligt, annars kan hästen lika gärna stå de dagar jag inte kan rida.

Knapplån.

För några år sedan när jag red sista året på ponny hade jag svårt att hinna med ponnyn. Ponnyn var mycket välutbildad, tävlade på elit nivå och otroligt snäll och okomplicerad. Jag skaffade då en medryttare = en tjej 13 år gamal som red ponnyn två dagar i veckan och hade alltid sin mamma med sig i stallet (hästvan).

Jag tog SJÄLVKLART inte betalt för detta. De gjorde ju mig en tjänst = motionerade ponnyn lättsamt, de passen som behövdes för att hon skulle röra på sig mellan de hårda passen. Hon fick även träna för mig ca en gång varannan vecka och efter ca ett halvår när jag blivit för gamal fick hon tävla lite lokalt (som jag inte betalade). Familjen köpte därefter ponnyn. Där talar jag om win-win.

I dagsläget rider jag en häst två dagar i veckan åt ägaren. Hästen har stor kapacitet för dressyr som ägaren inte känner att hon kan ta tillvara på. Hon hoppar däremot gärna vilket hästen också gör bra. Ägaren hinner inte med hästen fullt ut så jag avlastar genom att rida hästen samt vidareutbilda. Jag tränar för tränare samt tävlar regelbundet. Ägaren subvensionerar träning och tävlingskostnader till viss del. Jag vinner på det genom att jag lär mig rida bättre och ägaren på att har möjlighet att behålla sin häst samt att den blir mer utbildad. Win-win. Kan tillägga at när jag rider andras hästar i överigt tar jag betalt, men denna hästen vinner jag själv mycket på att rida.

Jag tyckar att som med-ryttare ska betala, om man nu rider hästen 3 dagar i veckan, varför ska bara hästägaren betala allt. Tänk om alla skulle tänla så, vem skulle då vilja ha häst om man kan lika gärna få det gratis?

Tycer deremot att dat är anorlunda om en liten tjej kommer nån gång i veckan när an själv inte har tid, men att någon ska komma hälften av dagarna i veckan och hålla på och träna och åka och tävla tycker jag inte det är mer än rätt att dom är med och betalar. Varför ska häst-ägarna bara betala en massa och sen inte ens få lite hjälp på traven?

KL

Jag letar medryttare nu och jag tänker ta betalt.
Jag jobbar i stallet och sköter allt runt mina egna hästar helt själv, så det är egentligen inte den tidsmässiga avlastningen jag behöver. Inte i nuläget iaf.
Däremot gör några extra hundralappar i månaden väldigt stor skillnad för mig.

Jag vill inte ha ngn som är ute och skrittar i skogen, utan jag vill ha ngn som är delaktig i hästens träning och där ingår såväl lösgörande i ridhuset som tempoträning och intervaller.
Så småningom kanske medryttaren även vill tävla eller följa med mig på tävlingar och det ser jag som en fördel, dock kommer denna få betala anmälningsavgifter etc själv medan jag självklart ställer upp och följer med samt bidrar till bensin etc.

Vill man inte betala för att rida tycker jag inte man kan förvänta sig så mycket. En annan sak kanske om man mockar och hjälper till på andra sätt.

Vill man inte betala för att rida tycker jag inte man kan förvänta sig så mycket. En annan sak kanske om man mockar och hjälper till på andra sätt.

Här vet jag att det ofta uppstår diskussioner, just detta kring mockning etc. Men, varför tar man då inte och skaffar sig en egen häst, då får man ju förutom nöjet att mocka även stå för hästens samtliga kostnader och man behöver inte dela det med någon.;)

Det var ett par dagar gammalt det här men jag tycker du ska säga: "Köp en egen häst då, det här är min häst. Eftersom du inte var intresserad av att hjälpa till och betala innan så..." Men visst, vill du låna ut hästen till henne så får hon ju betala för sig, annars ingen häst.

Jag avskyr fräcka människor! Eftersom du redan frågat om hon var villig att betala lite och hon inte var det så tycker jag saken är klar.
Jag har varit medryttare i mina mellanperioder mellan hästar, både betalande och icke-betalande och jag är lika seriös oavsett vilket. Det är ju någons häst man lånar. :)

Knapplån!
läser att många är emot betalning utav medryttarhäst..
Jag är nog en som är för, beroende på vad man får göra.
Säg en häst som man bara får lulla runt på i skogen, det vill man inte betala för men om du får nyttja den som din egen, säg rida i ridhuset en dag o rida ut en annan, då tycker jag ändå man kan betala några hundralappar i månaden.

ska själv ha medryttare till min gamling som kan allt, vilket är en bra situation för ngn som vill rida, har sagt att jag vill ta betalt o att de får rida dressyr för instruktör om de vill.
alltså lite hjälp för mig till gammelhästens matkassa samtidigt som ngn kan lär sig ngt på honom!
Dock ska de bara rida o sköta om hästen inget annat, vill hålla kolla på hur mycket av min mat som försvinner för att inte behöva skylla på ngn annan.

Men som sagt allt beror på läget!

*KL*
OT: (Behöver skriva av mig) Själv blir jag lite matt på människor. Fick svar på en medryttare annons som legat ute länge men jag har hittills mest fått svar från 12-åringar och jag vill isåfall ha en vuxen rutinerad människa. Fick svar från en kvinna i 30-års åldern utan tel nr men med en trevlig presentation och hon undrade om annonsen var aktuell. Jag skrev tillbaka att för rätt person ja, och bifogade mina telefonnummer. Nu svarar hon att hon inte har pengar men tid (och vill alltså rida gratis två dagar i veckan). Hon har fortfarande inte skrivit sitt telefonnummer. Och vad begärde jag? 200 kr i månaden. Alltså jag tar mig för pannan! Om man inte har tvåhundra spänn över, vad blir det? 25 kr per tillfälle?
-Få se nu, vad vill jag spendera pengarna på... rida eller en kopp kaffe... nej ridningen vill jag INTE lägga pengar på så jag det skiter jag i... Hjälpa folk och BETALA!!! Nej FY! Gratis ska det vara - annars kan det va!

Men jag vet inte, hon kanske är helt fantastisk, jag kanske rent av borde betala bensinen för att hon ska ta sig hit och "hjälpa till"- så att hon inte känner sig utnyttjad.;)

Hehe, det finns folk till allt, det var ju inte direkt nån stor summa pengar du ville ha...

Men angående telefonnummer så kan jag ju säga att iom att jag och dottern har skyddad identitet så är jag extremt försiktig att ge ut någon information om mig själv, ex telefonnummer i början. Fast jag brukar förklara varför. Inte ens mitt jobb eller min dotters skola vet ju var vi bor pga säkerhetsskäl, dock har de mitt mobilnummer (olistat så klart, men det är ändå en säkerhetsgrej). Det är ju en möjlig anledning till att du inte fått telefonnummer...

Angelwings- som fortsätter lika OT...;)

Ja du har rätt om telefonnumret, det kan vara en förklaring! (Hoppas det går bra för dig/er by the way.) Nej det var ingen stor summa, och det kändes ju otroligt fånigt att man inte vill bidra med det ens. Det har hänt mig ett par gånger att man lagt ner x antal timmar på att introducera häst/utrustning/ridvägar och sen passar inte häst och ryttare. Och den tiden känns ju då helt bortkastad - kunde man själv ridit eller varit med familjen, men har man då fått en slant så är ju det iaf lite plåster på såren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 701
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 027
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar