Sv: Betala eller inte som medryttare
Jag har flera hästar och kan periodvis tycka det är skönt att få lite hjälp/avlastning med någon av dem då jag vill känna ett större fokus på mitt jobb, är egen företagare, vilket lätt blir lidande då jag helst spenderar all min tid i stallet.
Jag har inga ekonomiska anledningar till varför jag söker medryttare utan tänker på hästarna i första hand att deras träning inte får bli lidande för att jag har mer saker än dem att ta hand om.
Mina hästar tävlas, lite olika nivåer från 1m-1.40 hoppning och jag söker ofta efter någon som vill antingen rida helt basic i skog och mark alt någon som vill träna hästarna på marken och tävla lite dressyr då hästarna tycker om lite varierat arbete.
Om personen vill träna/tävla får de betala för sina starter och för tränaren, jag bekostar och ombesörjer transportering till och från tävling och är "hästskötare" till min egen häst på dressyrtävlingarna
Jag finns i stockholm, jag tar som sagt inte betalt för medryttare, jag ser dessa personer mer som "medhjälpare", någon man samarbetar med, någon man har en hel del gemensamt med då vi båda rider och sköter samma häst/ar. För mig går hästens bästa före allt annat.
För att ta ett exempel har jag ett 9 årigt sto, hon som tävlar lite högre klasser i hoppning, hon rör sig också väldigt bra. Jag ville att hon skulle utbildas mer och tävlas inom dressyr, hon har alltid varit väldigt lättriden, välskolad och välriden på marken. Jag sökte efter någon som ville träna och tävla, någon som hade kunskapen men inte en egen häst. För den personen skulle det bara vara att ta vid där hästen befann sig dvs utbildad Msv dressyr ungefär.
Jag hittade en jätteduktig och trevlig tjej, hon red mitt sto under ca 1.5 år och de tävlade t o m LA med placering, skulle ha startat Msv men hästen skadade sig.
Hon va jätteöjd med att få rida en kvalitativ häst mot att hon betalade sina egna utgifter (träning/tävling) själv, hon valde också själv hur hon ville lägga upp sin träning.
Och jag betalade som sagt bensin och stod för transport och "support" då hon tävlade dressyr.
Jag kan tycka att det är upp till var och en hur man vill lägga upp sin strategi kring medryttare, dvs om man tar betalt eller inte.
Det beror ju helt på vad man erbjuder och vad personen som ska bli medryttare söker.
Den som ska vara medryttare måste ju själv kunna ta ett beslut om "vill jag betala för detta eller inte".
Ibland tycker jag att man generaliserar stockholm att ALLA här tar betalt men så är det ju inte. Det är nog bara lite svårare att hitta de som söker medryttare utan någon kostnad.
Och ALLA stall tar inte heller 5000-7000 i hyra...
Att ta betalt av medryttaren för att man inte har råd att ha hästen är fel enligt min åsikt. Överlag är jag själv emot att folk skaffar sig hästar som de sedan antingen lämnar på foder, skaffar en delfodervärd eller medryttare som rider 50-75% av tiden, varför skaffa egen häst från början kan man undra?? Det är ju ett enormt ansvar och en enomr kostnad att ha häst - många är nog inte medvetna om vad det egentligen innebär.....
Om man inte lämnar hästen på proffesionell tillridning/träning anser jag inte att man som hästägare ska betala för att någon utbildar hästen, handlar det om att man söker en kunnig person som medryttare är det ju upp till den personen som ska rida att ställa sina egna krav i så fall.