Sv: Betala eller inte som medryttare
Och om hästtjejerna på ridskolan VILL hjälpa till med mockning, borstning, att leda på lektionerna? Om de är där för att de tycker det är kul? Ska de hindras då för att man inte på något sätt ska göra någonting om man inte får betalt för det? Om jag hade barn skulle jag bli själaglad om de spenderade tid på en ridskola och fick frisk luft, motion, lärde sig hjälpsamhet mot andra, lärde sig att ta hand om ett djur med allt positivt som kommer med denna kärlek.
Alternativet idag verkar vara att hänga på stan och råka i trubbel eller sitta framför datorn och bli blek, hängig och antagligen överviktig på sikt. Men så länge ingen "utnyttjar" ungarna så är väl det bättre? Suck
Nu orkade jag inte läsa hela tråden så jag ber om ursäkt om jag repeterar något ni redan sagt eller om ni är någon helt annanstans i diskussionen vid det här laget. Ville bara säga vad jag tyckte i själva trådfrågan.
Det kostar att ha häst och det kostar att rida någon annans häst på regelbunden basis, det tycker jag är helt i sin ordning. Jag har alltid tagit betalt av mina medryttare, förutom när min bästa kompis var medryttare -hon ställer upp så mycket på mig i övrigt så det kändes inte rätt att ta pemot pengar av henne.
Jag tycker det är ett löjligt tankesätt, det att man som ägare utnyttjar medryttaren genom att ta betalt. Ska vi snacka om att utnyttja små hästtjejer så kan vi ta 90% av alla ridskolor runt om i landet som ett jävligt bra exempel. Där springer det tjejer dagarna i ända som mockar, borstar hästar, leder på lektionerna och får tragiskt dålig (eller ingen) kompensation för det.
Då tycker jag att man får ut bra mycket mer av att vara medryttare, det är en stor utvecklingsmöjlighet för den som inte har egen häst och jag ser ingen anledning varför man inte skulle vilja betala för det.
Och om hästtjejerna på ridskolan VILL hjälpa till med mockning, borstning, att leda på lektionerna? Om de är där för att de tycker det är kul? Ska de hindras då för att man inte på något sätt ska göra någonting om man inte får betalt för det? Om jag hade barn skulle jag bli själaglad om de spenderade tid på en ridskola och fick frisk luft, motion, lärde sig hjälpsamhet mot andra, lärde sig att ta hand om ett djur med allt positivt som kommer med denna kärlek.
Alternativet idag verkar vara att hänga på stan och råka i trubbel eller sitta framför datorn och bli blek, hängig och antagligen överviktig på sikt. Men så länge ingen "utnyttjar" ungarna så är väl det bättre? Suck