Sv: Betala eller inte som medryttare
Så resonerar jag också numera.
Det är oerhört svårt att hitta någon som är bra.
Då ska kanske sägas att jag INTE har direkt höga krav på en skötare/medryttare, mer än att den ska ha ett stort intresse för hästar och vilja lära sig.
Har aldrig tagit en spänn i betalt, de som hjälpt mig har sällan eller aldrig behövt vare sig mocka, göra maten eller ta in eller ut från hagen.
Sådant fixar jag gärna själv, bor på egen gård så det är enklast att mocka på morgonen.
MEN när de sk skötarna inte ens orkar att borsta bort leran från hästens ansikte innan tränset ska på, där är min gräns nådd och jag har insett att mina hästar hellre får gå i hagen och loda de dagar jag inte vill rida själv.
Enklast att ha det så, då slipper man bli besviken och irriterad.
Det är därför jag sällan tar in medryttare, då får hästen hellre vara ifred. Det skadar i varje fall inte, eftersom utegången är lång och hagarna är kuperade. På så sätt slipper även jag som hästägare att bli ifrågasatt, samtidigt är det en sak med hästar. Det går inte att komma undan med bara ridning, det krävs en del omhändertagande först.
Så resonerar jag också numera.
Det är oerhört svårt att hitta någon som är bra.
Då ska kanske sägas att jag INTE har direkt höga krav på en skötare/medryttare, mer än att den ska ha ett stort intresse för hästar och vilja lära sig.
Har aldrig tagit en spänn i betalt, de som hjälpt mig har sällan eller aldrig behövt vare sig mocka, göra maten eller ta in eller ut från hagen.
Sådant fixar jag gärna själv, bor på egen gård så det är enklast att mocka på morgonen.
MEN när de sk skötarna inte ens orkar att borsta bort leran från hästens ansikte innan tränset ska på, där är min gräns nådd och jag har insett att mina hästar hellre får gå i hagen och loda de dagar jag inte vill rida själv.
Enklast att ha det så, då slipper man bli besviken och irriterad.