Sv: Betala eller inte som medryttare
Jag får lust att ringa upp gubben och säga; MEN KÖP EGEN HÄST DÅ FÖR HUNDAN!
Varför i hela friden skulle jag betala någon för att de får rida min häst
Om vederbörande inte är utbildad, oerhört skicklig och kommer dit för att rida till/utbilda min häst förstås.
Tycker han är HELT snett ute men denna fråga har ju stötts o blötts här förut i det oändliga så det lär vi inte lösa i detta århundrade
(nu förstår jag dej helt
)
Det här var precis vad jag tänkte efter att ha läst artikeln. I början fnissade jag lite åt honom, men på slutet var jag rätt förbannad, rent ut sagt.
Varför i hela fridens dar skulle jag betala nån unge som vill rida??
Det får han väl göra själv.
Jag betalar gärna för att utbilda min häst, men då ska vederbörande ha lite mer referenser än "ridit sen 6 års ålder"...
Här i skåne där det vimlar av oridna hästar i var mans lada (okej, kanske liiiten överdrift) så är det kanske inte så många som behöver betala för att rida. Men då är det ut i skogen på skogsmullar. Glöm den upplysta paddocken...
Men hästar som står uppstallade på fullservicestall med ridhus har ju lite andra förutsättningar. I stockholm t.ex så finns det nog inte så många som "samlar på hästar", utan har man häst så rider man aktivt.
Däremot så måste man ha ett heltidsjobb för att ha råd med hästen. Och då kan det vara ett bra alternativ med en betalande medryttare för att hinna med mer än jobb och häst (kanske man råkar ha nån kompis kvar utanför stallet)
Och då ges det tillfälle för någon som vill rida lite annat än på ridskola att "prova på" att ha egen häst, med reducerad kostnad och reducerat ansvar, och ett par dar i veckan för att känna på livet med egen häst. Finns inte tiden eller pengarna eller intresset så är det bara att "kliva av".
Jag började själv som medryttare (efter ridskola och parallelt med) och insåg att jag tyckte att det var värt att åka till stallet i ur och skur, så det blev en egen häst tillslut
Nej du, lilla snålgubben, man får nog betala om man inte vill köpa egen. Antingen med dina pengar, eller med hennes tid och hjälp där den önskas.
Har också upplevt att dom som betalar är mer pålitliga = dom åker garanterat ut på sina dagar. Dom som inte betalar kan rätt vad det är bara sluta komma utan minsta förvarning
Jeanette- Har både betalt som medryttare och ridit gratis, samt haft betalande medryttare och dom som rider gratis