Jag har häst på ett billigt sätt eftersom jag varken betalar stallhyra eller några direkta större kostnader för grovfodret (på grund av eget stall och eget hö), så det som kostar för mig är framför allt försäkringar, veterinärvård och hovslagare. Allt som allt kostar försäkringen på mina två hästar drygt 8000 kronor om året (dock ligger den ena i februari och den andra i augusti så de kommer i alla fall inte samtidigt), hovslagaren tar 2000 kronor/gång och sist kostade veterinären (vaccination plus tandkoll) dryga 4000 kronor. Utöver det tillkommer mindre summor för kompletteringsfoder, strö, kolla masken/eventuell avmaskning och komplettering av utrustning om något går sönder, men det är för mig en marginell kostnad (betalade 1000 kronor för strö i januari och det var första gången på den här vintern efter installning). Men jag tränar inte för tränare just nu och jag har heller inte tävlat p.g.a. pandemin och uteblivna tävlingar.
Jag sätter undan en viss summa varje månad som är märkta för hästarna. Det ska täcka försäkringar, veterinär och hovslagare. Men vad som helst kan ju hända som gör att man måste ta ut veterinären ändå, men att ha den bufferten för exempelvis vaccin och tandkoll som återkommer varje år tycker jag är jätteskönt, det gräver inte ett stort hål i lönen just den månaden det ska betalas. Jag har faktiskt ett likadant sparande/konto som gäller min bil, som ska bekosta service och reparationer av den, jag tycker det är fantastiskt skönt att ha den vetskapen att man inte behöver ta det från det man ska leva på resten av månaden om något skulle hända.
Men då lever jag rätt sparsamt för övrigt, mitt och hästarnas boende, kattsand, kattmat, kattförsäkring och bilen är typ det jag lägger pengar på.