Sv: Betäckning 2008
Jag har oxå betäckningsångest... Funderar, plus, minus, storlek, exteriör, temperament, förärvningsstatistik, BLUP etc,etc. Hingstar som är aktuella i min hjärna till mitt sto som är 163cm, plac 140-hoppning e. Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx är följande
1.Cardento (igen...4:e gången i så fall, Denna kombination har varit oerhört lyckad vad gäller storlek, temp, hoppförmåga, kapacitet etc
2.Montender (Contender-Burgraf 174 cm, med fantastiska egna tävlingsmeriter. Vet inte vad han lämnar i storlek, typ, temp, benställnint etc, Någon som vet?
3. Careful, pga Contender blodet samt hans resultat på banorna med en ryttare som inte är så gammal/rutinerad som en del "gamla proffs" som kan rida på det mesta...
4. Cartier pga mkt intressant härstammning, Contender-Capitol...
5. Landor S, Frågetecken om han låmnar litet eftersom stoet är litet???
6.Orlando, Super härstamning! Lämnat åtråvärda avk i Sverige...Elitauktionen samt 3-års test vinnare.
7.Cyrano de Bergerac, Kanske lämnar grovt? Vet ej men mkt intressant hingst.
Stoet kommer ur en riktig prestationsfamilj där modern tävlat msv, samt lämnat 8-10 avk som alla gått 140-svår hoppning, mamman är Elit prem, Detta sto har 32 segrar och plac på 40 starter upp tom 140-hoppning innan skada i hagen satte stopp för vidare tävl karriär. Hon har fått 6 föl hittills och alla har Mkt Fina prestationer!
Första avk e. Cardento Har gått alla finaler, Falsterbo och Breeders samt haft plac som 4-6åring, även gått VM-07 med plac i Consolution klassen. Två ston har fått hoppdiplom e. RobinZ(9/10), e. Quite Easy (9/9)
En 6-åring håller nu på att tränas inför Falsterbo och Flyinge med MKT goda vitsord, Har ett 2-årigt sto e. Cardento som ser mkt fin ut, samt just sålt ett hingstföl till Flyinge som hingstämne e. Coriall1100. Vad ska jag betäcka med i år??? Gå tillbaka till Cardento känns ju väldigt säkert och samtidigt småtråkigt...Men min målsättning är att föda upp S-klass hästar i hoppning och denna kombination verkar vara lyckad!?. Tips/Råd mottages gärna, Ska följa årets bruksprov ocå och det kanske ger nya uppslag och idéer.