Betäckning 2008

QuickStar

Trådstartare
Tänkte jag skulle starta en tråd om hingstfunderingarna inför kommande säsongen, det är väl kanske inte så många som bestämt sig för hingst redan men de allra flesta har väl tänkt på några kandidater iallafall :D

Man kan väl skriva lite om vilka hingstar man funderar på till vilka ston?

Alltid kul att veta vad folk finular på för hingstar :angel: så kan man ju dessutom få lite tips på hingstar själv som man glömt bort :o

Det börjar ju som sagt dra ihop sig!
(säger hon som åtminstone har 4 månader på sig att bestämma sig)

Sv: Betäckning 2008

Jag har ju tänkt att få mitt sto betäckt i år eftersom hon börjar bli till åren nu och hennes två avkommor blivit så bra så måste jag ju passa på innan hon blir för gammal (hur jag ska få plats i stallet är en annan fråga :angel:)

Är jättesugen på att ta Dirco igen men vet inte om jag vågar då hennes avkomma efter honom var så stor och förlossningen var svår för henne iofs hennes första.

Skulle gärna ta Heartbreaker på henne men det går inte eftersom hon är så svår att få dräktig så hingsten måste stå på stationen.

Så är det någon som har förslag på vilken hingst ett Anart sto skulle passa på så ge mig gärna tips!
Ett krav har jag dock och det är att mödrenet på hingsten ska ha presterat.

Jag tänker så det knakar :D. Till mitt Stanford-sto har jag tänkt Maloubet de Pleville, men det är ännu bara en tanke.

Cortez-stoet har jag inte tänkt betäcka, men det beror lite på övriga omständigheter. Till henne (som är prem ELIT med dito mamma) hade det varit kul att ta nån unghingst, kanske en välstammad treåring om det finns nån lysande stjärna på bruks.

Mitt Shiva du Loup sto ombetäcks ej (är nu dräktig med Don Primero) och mitt Chapman sto ska betäckas med Don Primero har jag tänkt! :D

Jag har funderat klart till två av mina, 88an stoet ska det tillverkas Anglo på och 6åringen ska ombetäckas med Alligator Fontaine om hon får en hingst i år.. annars får hon nog stå över för tävlingskarriär...
Men om det skulle bli så att hon ska ombetäckas är jag lite sugen på nån dressyr hingst med Lauries Crusador xx-blod..

Grållan har jag inga klara kandidater till.. Kanske Looping, kanske Business x kanske nån annan :)
Till henne funderas det för fullt iaf!

Jag ska betäcka mitt sto med Hampton om det går, i annat fall så prövar jag nog Herzensdieb en gång till. Mitt sto är dräktig med Herzensdieb och jag är mycket nyfiken på hur det blir fölet-mycket bra hoppas jag förståss. :)

Vad trevligt!

Halvblodsstoet, som inte jag äger utan som jag bara tar hand om då ägaren bor i Sthlm, e. Don Romantic-Sunny Boy ska förmodligen betäckas efter treårstest och då vill vi gärna ha Floresco om han går att få tag på. Annars ev. Florencio eller så hoppas jag att det finns någon trevlig ny hingst på bruksprovet. Stoet är väldigt rörlig, stor och mycket känslig men lätt att hantera. Vill ha Florestan-blodet på henne då hon har mycket gång, men saknar lite mjukhet i ryggen. Och så älskar jag temperamentet och ridbarheten på Florestan-hästarna.

Mina två egna ston, som är morganhästar, ska betäckas med två hingstar som heter Tullesbo Haley och Hmstd Captains Cream Soda. Båda stona har bra gångarter och när jag lägger Haley på den ena hoppas jag kunna förstärka dem ytterliggare hos avkomman då han rör sig helt outstanding. Typmässigt så har stoet ett relativt sluttande kors och morganhästar ska ha lite mer platta kors, vilket Haley har. Dock så har jag sett att många av de morganhästar som har väääldigt platta kors släpper bakbenen så för min del så föredrar jag lite sluttande kors då mitt sto har bakbenen som en smäck under sig. Annars är jag mycket nöjd med hennes typ. Det andra stoet har mycket bakbensaktivitet men behöver lättas upp något fram och förbättra galoppen lite mer, vilket jag hoppas att Soda kan hjälpa till med. Typmässigt så behöver hennes rygg kortas upp lite.

Don Primero är en trolig kandidat för ett sto i mitt stall också, Pontus–Jazz är hennes stam.

Nu frågar jag för egen nyfikenhets skull, inte för stoet, men DP fick ju ett par godkända söner förra året (eller var det tre?). Hur ligger de till jämfört med honom själv, och vad är de främsta skillnaderna mellan sönerna?

Jag har tänkt att betäcka mitt vbl sto är inne på hbl avel, vill ha en grövre o större häst har funerat på Goldmine, channon eller bussnis xx, även cairo men han finns i skåne så lite långt att åka.... funderar så det knakar i fogarna

Jag funderar oxå. Ska först ta ställning till om jag ska betäcka eller ej sen måste jag även fundera på eventuell hingst. Stoet har inte fölat tidigare. Har bra dressyrstam (Good Future - Martini) och fått 46 poäng. Är nu 13 år. Har tittat på Manhattan

Senast ändrad:

Jag har oxå betäckningsångest... Funderar, plus, minus, storlek, exteriör, temperament, förärvningsstatistik, BLUP etc,etc. Hingstar som är aktuella i min hjärna till mitt sto som är 163cm, plac 140-hoppning e. Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx är följande

1.Cardento (igen...4:e gången i så fall, Denna kombination har varit oerhört lyckad vad gäller storlek, temp, hoppförmåga, kapacitet etc
2.Montender (Contender-Burgraf 174 cm, med fantastiska egna tävlingsmeriter. Vet inte vad han lämnar i storlek, typ, temp, benställnint etc, Någon som vet?
3. Careful, pga Contender blodet samt hans resultat på banorna med en ryttare som inte är så gammal/rutinerad som en del "gamla proffs" som kan rida på det mesta...
4. Cartier pga mkt intressant härstammning, Contender-Capitol...
5. Landor S, Frågetecken om han låmnar litet eftersom stoet är litet???
6.Orlando, Super härstamning! Lämnat åtråvärda avk i Sverige...Elitauktionen samt 3-års test vinnare.
7.Cyrano de Bergerac, Kanske lämnar grovt? Vet ej men mkt intressant hingst.

Stoet kommer ur en riktig prestationsfamilj där modern tävlat msv, samt lämnat 8-10 avk som alla gått 140-svår hoppning, mamman är Elit prem, Detta sto har 32 segrar och plac på 40 starter upp tom 140-hoppning innan skada i hagen satte stopp för vidare tävl karriär. Hon har fått 6 föl hittills och alla har Mkt Fina prestationer!

Första avk e. Cardento Har gått alla finaler, Falsterbo och Breeders samt haft plac som 4-6åring, även gått VM-07 med plac i Consolution klassen. Två ston har fått hoppdiplom e. RobinZ(9/10), e. Quite Easy (9/9)
En 6-åring håller nu på att tränas inför Falsterbo och Flyinge med MKT goda vitsord, Har ett 2-årigt sto e. Cardento som ser mkt fin ut, samt just sålt ett hingstföl till Flyinge som hingstämne e. Coriall1100. Vad ska jag betäcka med i år??? Gå tillbaka till Cardento känns ju väldigt säkert och samtidigt småtråkigt...Men min målsättning är att föda upp S-klass hästar i hoppning och denna kombination verkar vara lyckad!?. Tips/Råd mottages gärna, Ska följa årets bruksprov ocå och det kanske ger nya uppslag och idéer.

Jag har ju tänkt att få mitt sto betäckt i år eftersom hon börjar bli till åren nu och hennes två avkommor blivit så bra så måste jag ju passa på innan hon blir för gammal (hur jag ska få plats i stallet är en annan fråga :angel:)

Är jättesugen på att ta Dirco igen men vet inte om jag vågar då hennes avkomma efter honom var så stor och förlossningen var svår för henne iofs hennes första.

Skulle gärna ta Heartbreaker på henne men det går inte eftersom hon är så svår att få dräktig så hingsten måste stå på stationen.

Så är det någon som har förslag på vilken hingst ett Anart sto skulle passa på så ge mig gärna tips!
Ett krav har jag dock och det är att mödrenet på hingsten ska ha presterat.

Jag har en som är Cortus-Anart supertrevligt temperament, rör sig bra och hoppar bra. Gick CNC* i fälttävlan i höstas som 6-åring.

jag funderar på att ta hingsten Master till mitt sto e.D-Day. har blivit tipsad om att ta honom nämligen utav en uppfödare i trakten. vad tror ni??? vad lämnar Master för avkommor å vad passar han för ston???

mamma har sedan ett sto e.bocelli som hon vill betäcka nästa år.. hingst till henne är ännu inte bestämd.

Master kan ju ge mycket temperament precis som D-Day så jag skulle nog inte göra den kombinationen. Dessutom har han bara 87 i blup på benen så jag skulle bara använt honom till korrekta ston med stabilt temperament.
Annars tycker jag att det är jättekul att någon funderar på att använda honom! Jag tycker att det är tråkigt att denna elithingst inte används nu för tiden!

mitt sto har ett väldigt stabilt temperament. väldigt lugn. hon har dessutom korrekta ben. inga kommentarer på dom. hade det ändå varit lite riskfyllt att ta honom???

med tanke på tempramentet måste jag hålla med Görel. Men det BEHÖVER inte bli en virrpanna;) Blir den bra, kan den nog bli riktigt fin.

Det är just det jag funderar över vad gäller Master till min tant, om det blir bra blir det antagligen RIKTIGT bra :banana: ,....men jag vet inte ännu om jag vågar. Det kan lika gärna bli total katastrof... :crazy:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 055
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 040
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka