Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Men ändå vill halvblodsfolk ha en viss del fullblod i sina hästar, därför måste vi emellanåt använda bra fullblod i aveln för att föra halvblodsaveln framåt!Men det krävs långsiktig planering;)

Vad tycker du är ett bra fullblod?
Vad tillför fullbloden?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Återhämtningsförmåga är väl en utpräglad fullblodsegenskap som är eftertraktat ffa i fälttävlansaveln
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Vad tycker du är ett bra fullblod?
Vad tillför fullbloden?

Ett bra fullblod är ärligt energisk, godkänd exteriör, god hållbarhet.De ska tillföra framåtandan, den goda galoppen. Sen gillar jag långdistanstypen, med långa ben, rejäla leder, spänst och kvickhet samt uthållighet.Sen måste den ha hyfsad teknik.Det är det jag kan komma på just nu ;);)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl
Homme d'Honneur xx är en hingst som det hade varit kul att se på fler bra ston men sen håller jag med om att man hellre väljer en hblhingst...

Mitt Cortez sto är nu dräcktig med Hdh :)

Mina tankar kring detta är att jag vill ha en avkomma som är lättare i typen än stoet, jag vill ha ett allert och arbetsvilligt temperament och trevliga gångarter.

Stoet själv har väldigt mycket hopp i sig, bra teknik och snabba ben. Hon rör sig bra också. Hon är själv u: svårklass sto i hoppning men skadade sig själv som 4 åring och har aldrig riktigt funkat som tävlingshäst.

Hennes första avkomma fick hopp diplom och klass 1 gångarter på kvaliteten, nästa avkomma är 3 i år och inte visad än.

Jag är dock ganska införstådd med att om jag ska få den här fölungen såld så kommer jag få slumpa bort den till underpris pga att den har en ** pappa, men, jag bryr mig inte så mycket om det då valet stod mellan Hdh eller att låta henne gå tom då jag faktiskt inte hade råd att betäcka henne med nån dyr hingst.

Men, trots att plånboken fick vara med att bestämma så tror jag oavsett att detta kommer att bli en trevlig avkomma.
Får jag inte den såld så får jag ju behålla den och rida in och utbilda den själv och då vill jag ha en avkomma som jag själv trott skulle bli bra från början.
Jag är ju själv löjligt förtjust i fullbloden :love:
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast ja och nej. Visst missgynnas fullbloden av blup. Men påverkas verkligen aveln av det? Jag har svårt att tro att seriösa uppfödare lägger så stor vikt vid blup att de väljer bort fullbloden av den anledningen.

Snarare är det så att det fortfarande är svårt att sälja hästar med xx i första led. Det är i princip bara till FT-folk, och de köper ganska sällan yngre unghästar - och gör de det vill de helst inte betala så mycket... det beror väl mest på att marknaden är så liten, i sin tur.

Jag har haft flera xx-ston i avel, det är givande på många sätt men de är också väldigt mycket mer krävande än halvbloden. Och idag är det ofta 40-50% xx i de flesta stona.

Det är väl frågan om när det gäller poäng för ston och premiering. Debatten är upp nu eftersom det inte finns något fullblod som har bra blup
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Men det drabbar ju inte bara fullblod, importer födda 1960 har inte heller blup.

Och har det verkligen praktisk betydelse i dagens avel vad hästar födda 1960 har för blup? De ligger ju rätt långt bak i de flesta stammar.

Visserligen påverkas ju blup för dagens hästar av vad som ligger långt bak i deras stammar, men samtidigt är det ju så många hästar som saknar blupvärden 5-6 led bort i stammen, det är ju väldigt ovanligt idag med en häst utan en enda import så långt bak i stammen.

Dagens fullblod har inte heller blup, dvs inte evighetsgamla
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är väl frågan om när det gäller poäng för ston och premiering. Debatten är upp nu eftersom det inte finns något fullblod som har bra blup

Javisst. Men jag tror ändå inte att de (vi) som avlar väljer bort fullblod av den anledningen. För mig är det iaf inte viktigast att stona har höga blup utan att det går att sälja avkommorna.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Javisst. Men jag tror ändå inte att de (vi) som avlar väljer bort fullblod av den anledningen. För mig är det iaf inte viktigast att stona har höga blup utan att det går att sälja avkommorna.

Något är ju fel eftersom man ratar fullbloden i Sverige på det sättet som man idag gör.

Har sålt en hel del fina fullblod som har både gång och hoppförmåga över halvblod med det har varit super svårt att få folk att komma och titta ens.

Hade det varit i något annat land så hade det varit betydligt lättare att sälja.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast man mäter bara egenskaper för dressyr och hoppning. Hur många såna har han lämnat?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja jag håller med. Men att det skulle bero på Blup är inte svaret. Det var lika svårt att sälja dem innan Blup fanns (som offentlig sida).
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag tror inte att problemet är " om fullblod behövs i halvblodsaveln" utan "finns det bra fullblodshingstar?" Hills double fick vi en blupptråd till: Enligt premierarna har han underhals, veka kotor, uttåad fram, stupande bog och paddlande trav. Vilken stoägare söker dessa egenskaper? Ta fram ett bra fullblod och det kommer att ha en given plats i halvblodsaveln. Men inte för att den bara är fullblod utan för att den är en jäkla bra häst i alla avseenden och dessutom fullblod.
Cosmos och Prince Fair har nämnts och de är ok, men det som halvblodsaveln behöver är ju en ny Boheme. Eller för att blicka söderut och titta på tyskarna med den engelskfödda, Lauries Crusador xx, som lämnat nästan 3000 halvblodsföl, c:a 260 St.pr A ston dvs diplomston, 60 godkända halvblodshingstar och c:a 1000 tävlingshästar.
Ni som avlar fullblod: ge oss en ny Boheme eller svensk Lauries Crusador xx och stoägarna kommer att vallfärda till er hingst.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det går bra med en Ladykiller också.

eller en Cosmos eller till och med en Stratos
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag tror inte att problemet är " om fullblod behövs i halvblodsaveln" utan "finns det bra fullblodshingstar?" Hills double fick vi en blupptråd till: Enligt premierarna har han underhals, veka kotor, uttåad fram, stupande bog och paddlande trav. Vilken stoägare söker dessa egenskaper?
Å andra sidan - gå tillbaka och läs Irco Marcos exteriöra beskrivning... Att han överhuvudtaget fick några ston är väl en gåta, om man bara går på det. :p Sanningen är väl att han fick ganska många ston och en attans massa framgångsrika avkommor. Svensk hoppavel hade inte varit vad det är idag om vi inte haft Irco Marco, den fule Robin Z (jodå, jag minns snacket...) och för att inte tala om den där Cortez som "hade nåt fel på bakbenen så han inte kunde trava" (typ eller nåt)....

Jag själv skulle gärna hitta en ny Carnoustie. :)

Jag är övertygad om att vi behöver fullbloden som avelsmaterial, men det kanske inte förstakorsningarna man vill åt egentligen utan ett eller flera led bakåt därifrån. Och då gäller det ju att man som stoägare är ihärdig och behåller och avlar vidare på det material man bygger upp för sig själv i generationer.

Det kanske är så som ASVHs avelsledare säger, att man inte kan se att dressyr- eller hoppegenskaper påverkats av fullbloden. Men saken är ju den att det är fler egenskaper än att sprattla fint med benen i dressyr eller hoppa med ihopvikta ben som hopphäst som behövs för framgång i längden. Arbetsvilja och uthållighet, lätthet i kropp och rörelse etc ska inte föraktas!

Men det handlar ju om att man använder RÄTT fullblod på samma sätt som man väljer rätt individer av alla andra raser. "Bra för att vara fullblod" kan man läsa/höra ibland och i min värld ska ett sto inte vara ett dugg sämre för att det är ett fullblod än den hade varit om det varit ett halvblod. De ska bedömas under samma lupp om man ska kunna göra några avelsframsteg.
Och för att spinna lite till på den tråden så begriper jag inte hur man än idag kan godkänna fullblodshingstar på att ridas runt lite och visa upp sina gångarter - oftast rätt mediokra. För vilka är det som är mest sugna på fullblodsinslaget? Fälttävlan kanske? Och vad vill man att de hästarna ska kunna göra? Jo, de ska HOPPA! Och då helst med landningsställen väl ihopvikta i språnget, samtidigt som de ska kunna vara kvicka att fälla ut dem efter hinder. Så, varför kollar man inte åtminstone om hingstarna överhuvudtaget kan ta sig över hinder utan fara för ryttarens liv innan de godkänns?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Problemet är att fullblodshingstägarna inte är intresserade av att visa sina fullblodshingar

Vet fler mkt kapabla hingstar som fungerat super som pappor
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Å andra sidan - gå tillbaka och läs Irco Marcos exteriöra beskrivning... Att han överhuvudtaget fick några ston är väl en gåta, om man bara går på det. :p Sanningen är väl att han fick ganska många ston och en attans massa framgångsrika avkommor. Svensk hoppavel hade inte varit vad det är idag om vi inte haft Irco Marco, den fule Robin Z (jodå, jag minns snacket...) och för att inte tala om den där Cortez som "hade nåt fel på bakbenen så han inte kunde trava" (typ eller nåt)....

För att inte tala om Cardento....
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

För att inte tala om Cardento....

Ja, det är många hingstar som varit super med fullblod. Det är fortfarande synd att folk inte vågar köpa fullblod att använda i avel

Under alla mina år så har jag haft flera väldigt fina fullblodsston som varit svåra att sälja.

Personlige så tror jag att en väldigt fin hingst i Danmark som heter Federico** skulle passat utmärkt i svensk halvblodsavel.

Men tyvärr tror jag han går omärkt förbi de svenska uppfödarna, har har redan lämnat en del jättefina avkommor med bra gång och hoppförmåga, att han ser trevlig ut och har presterat väldigt bra på banan är ju inte heller en nackdel

ec3303de-2e4f-467f-a6d4-bbc426264557.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp