Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast min gamla dam har inga rena xx förrän i tredje led men är ändå 48% xx. Farfar var 97% xx, pappa 63%, mamma 33% xx vilket gjorde att när hon parades med en hingst med högre andel xx än hon själv fick en avkomma som också fick det utan att blanda in några renrasiga.

Min dam är som ett helt fullblod i skallen och jag tror inte att det hänger ihop med procentandelen i stamtavlan. Jag har också träffat de med mer xx i stamtavlan än vad hon har men betydligt mindre i skallen.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag menar precis som du att den tidigare matematiken vi sett i tråden har brister. Om man har en hingst och ett sto som är 50% fullblod så vet man inte exakt hur fullblodsprocenten i avkomman ser ut den kan variera mellan 0-100%. Jag brukar här använda medelvärdet dvs 50%*50% som ger 25%.
Så avkomman har i genomsnitt 25 % fullblodsinblandning. Betäcker vi två sådana avkomlingar blir resultatet en fullblodsinblandning på 12,5%.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast nej. Är det 50% i båda föräldrarna får avkomman såklart också 50%.

?????

Ägnar mig inte åt avel och mina kunskaper i genetik är bristfälliga. Så kanske därför som jag inte förstår hur du menar? Det här måste du förklara - med schema/bild helst!

Hur konstaterar man föräldrarnas andel fullblodsgener - med DNA-prov? Och hur vet man sedan vad varje föl får?
Lutar åt Moses resonemang. Om man VET att båda föräldrarna har 50% fullblodsgener så behöver inte avkomman få några alls. Eller?
Finns det inslag av dominanta och recessiva anlag eller andra egenheter i arvsmassan som "ställer till det" i resonemanget?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är såklart en förenklad förklaring. Mest korrekt är kanske att approximera att de får med sig 25% av xx-andelen, som någon skrev.

Men i vilket fall så är det på det sättet man beräknar xx-inslag. Man tar ingen hänsyn till att de generna inte "hänger med" till avkomman. Å andra sidan lär det ju komma 100% i andra fall. Jag är inte tillräckligt kunnig för att förklara den biten.

Sen ska man absolut jobba för att fortsätta korsa in xx, det behövs. Men som sagt, man måste kunna sälja sen också. Jag har använt massor med xx och vill fortfarande göra, men det är inte så lätt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast det blir ju också lite fel... En häst som är 50% fullblod är ju också 50% varmblod (eller vad man nu korsat med), varför skulle matematiken för fullblodsbiten vara annorlunda än för varmblodsbiten? 50% är ju just medelvärdet, men det man skall vara medveten om är ju att det blir en allt osäkrare siffra, men borde ju ändå vara lika sannolikt att det blir mer än 50% som mindre än 50%..!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl

Jag är inte så insatt i avel men jag fastnade för hingsten Songline. Han gick bort 2010 men har en hel del fullblodsavkommor och några registrerade i SWB. Om ett sto efter honom kom i min väg så skulle jag ha svårt att låta bli :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Du tänker mycket bättre än jag. För hur skulle det se ut om det föddes en massa "halvfulla" föl nu under våren? Nej vi vill naturligtvis ha 100%-iga
( i alla avseenden) fölungar i vår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp