Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Haft en hingst i bakhuvudet i flera dagar o nu kom jag på hans namn! San Quintero xx som tyvärr dog tidigt!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast om du riktar in dig på att utbilda den till en fälttävlanshäst från början så kan det ju bli lättsåld. ALLA ft-ryttare vill ha mkt fullblod i hästarna!

Det värsta jag vet är folk som säljer sina unghästar som lovande ft-häst för att det finns fullblod i den och sen har dom aldrig ens hoppat en stock.. sjukt tröttsamt! Nu menar jag hästar från 4 år och uppåt.. som 3 åringar kan man ju ta dom för hand över terränghinder om man inte vill hoppa dom på hösten.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

OMG, jag har hittat en ** hingst i dvh som jag ska lägga nästa år!

Fly Society** googla ;)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

och för att inte tala om den där Cortez som "hade nåt fel på bakbenen så han inte kunde trava" (typ eller nåt)....


Jag minns inte det snacket om Cortez, men jag tycker nog att man kan se på vilka hästar som är släkt med honom, bara på bakbenen. Fast jag tror att det kommer från Cor de la Bryére för hästar efter "C-linjen" (Caletto I, Cantus, Calido m.fl. med CdB nära i stammen) rör sig snarlikt. Precis som man känner igen Irco Marcohästar på taxben tjocka som trädstammar.

Som sagt, jag har inga problem med fullblod i hblaveln om det är bra kvalité på fullbloden. Att som förr avla in dem för att få lättare hästar känns numer överfödigt då halvbloden redan i sig är så pass smäckra, även om det dyker upp Tyngre modeller då och då.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag har nog bestämt mig till nästa år ;) :D

9E47C3B8-BD5B-426E-8949-00A1A7E73C68_zpsqk0kvrwp.jpg
[/URL][/IMG]

18A6CC57-4C69-4173-B118-2D12B3D96FD1_zpsvr2oii13.jpg
[/URL][/IMG]

EE6DFF42-8839-404D-B222-A61B8F6CE042_zpsjbo4ecwl.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Som vad? Dressyrhäst? Det finns ju betydligt bättre än ett fullblod med medioker gång isåfall? Tycker den rör sig hmm skumt, oregelbundet på något sätt!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast det är ju inte så konstigt när han är super stressad och smyger runt och kastar sig till höger och vänster..
Här är en utökad tex om honom, det är inte så konstigt att han är på tårna då han är ett fullblod i full tävlingskondition och bara dressyr riden ett par månader inför detta..
Så den som orkar läsa:

The stallion was in 2008 elected the Danish Warmblood stallion who flew and with no less than four nine metals. Fly Society xx then belonged still breeder Ib Larsen, Vig, who has owned the stallion until the sale to Jørgen Steen Jensen. The stallion has to date never been used for breeding, since the up to 2009 has been active in racing with great success.

Fly Society has had a long and fierce racing career where it has shown great durability. Stallion finished No. 3 in Scandinavian Grand Prix at the age of 8 years and in total, he has earned over 1.5 million kroner He got the audience on Klampenborg named Horse of the Year in 2005.

There is a funny story to Fly Society and its selection in Danish Warmblood. When the stallion was crowned, it was placed in training with rider Hans Jorgen Hoecke on Fyn and he agreed, despite a short training period to show under saddle stallion by stallion grading in Herning.

Displaying went excellent and the stallion went back to gallop coach Soren Jensen after the election, when the racing season was about to start. The stallion had an outstanding racing season in 2008 and galloping trainer decided this year to send back racing stallion in dressage training one month from Hoecke Fyn in its last season as a galloping horse.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Aaa, man tävlar inte på högst nivå tills man är 8 år som galopphäst om man har ont/något fel nånstans..

Och gångartspoängen 9-7-8 i herning hade nog inte heller varit så bra om han hade haft någon avvikelse.
Och även om e 7a på traven inte är toppen så tycker jag att det var bra med tanke på hur han visades upp. ;)

Synd att där inte är någon ridfilm på honom. Dom där filmerna där han smyger runt och kastar sig är katastrofala.. Förstår inte ens varför man lägger upp dom..
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

PMa en länk?

Jag får inte upp dom filmerna på hingstägarens hemsida på mobilen men har kollat youtube och där är bara dom dåliga när han visas för hand och bara stressar runt.. :meh:
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag har bytat ut ljudet nu, den ska bara bearbetas sen borde den gå att se via mobilen :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Som vad? Dressyrhäst? Det finns ju betydligt bättre än ett fullblod med medioker gång isåfall? Tycker den rör sig hmm skumt, oregelbundet på något sätt!

Tycker nog han är rätt fin för att precis gått av banan
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tack:)

Tycker fortfarande att han ser fin ut även om han ser lite knickig ut bak. Men inget jag hakar upp mig på på en löphäst i den åldern som tävlat så mycket/länge :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tycker nog han är rätt fin för att precis gått av banan

Han har inte ens gått av banan, han dressyrtränades lite innan han visades i Herning för att sedan gå tillbaka till att gå löp igen :)

Om man kollar hans avkommor på hingsthållarens sida så är det ju nog inga dåliga ston han har fått. Där är avkommor med bland annat Don Schufro som morfar osv. Så några kvaliteer har han ju nog :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp