Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tycker nog han är rätt fin för att precis gått av banan

Men är det nog för att dressyravla? Det finns väl massor med hästar som är fina på ett eller annat sätt?

Fullblodet jag red ett tag var betydligt bättre än denna på alla sätt , hoppa kunde han oxå så synd att ägaren kastrerade honom när han pensionerade sig som 8 åring :banghead:

Det var nog den bästa häst jag suttit på :arghh:
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

?

Kastar sig till höger och vänster? Den filmen såg inte jag... jag såg honom gå dressyr under ryttare.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja, som jag skrev kunde jag inte öppna filmerna på hingsthållarens sida utan fick kolla direkt på youtube. Det är filmat från någon av visningarna och det är för hand och det ser förskräckligt ut..

Men den filmen där han rids så ser han lite knickig ut bak, inte helt ren heller för den delen.
Men som sagt, jag tycker inte det är så farligt med tanke på vad han gjort på banan. Sen har han ju dessutom ocd i ena bak knäet också och det vet man ju inte om det påverkar honom.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast varför ska han vara så knackig för att han har gått på banan? Då är det ju något som inte står rätt till.. möjligtvis OCD´n då vilket gör hingsten ännu mindre intressant tycker jag.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Kanske för att det är väldigt slitsamt för deras kropp att vara på den nivån i så många år?

Ocd bryr jag mig inte så mycket om, jag har funderat starkt på Kannan också men det har jag inte råd med på fryst så där stannar det kring just funderingar.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

De fullbloden jag ridit har inte varit knackiga alls efter den tiden utan som en vanlig frisk häst.

Jag kan nog tycka det är skillnad på Kannan, Seuzan och ett mediokert fullblod från banan rent avelsmässigt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag kan nog tycka det är skillnad på Kannan, Seuzan och ett mediokert fullblod från banan rent avelsmässigt.

Fast så är det ju med alla hingstar, annars skulle ju alla gå efter världsrankinglistan och bara ta den som ligger som nr 1 alltid... ;)

Man får ju lite vad man betalar för, och vill man nu ha ett fbl så finns det inte såå många att välja på.
Det är mycket möjligt att den hästen du red var ännu bättre, men nu finns ju inte han tillgänglig så det är ju inte ens lönt att jämnföra..?

Och i tidigare inlägg skrev du angående min Hdh bebis att den kanske skulle kunna säljas som fälttävlans häst (och till och med kunna få hyfsat bra betalt) vad menar du är skillnaden mot denna hingst då?
Som både har bättre extriör och gångarter än Hdh?
(Hdh som dessutom inte heller är fräsch då han är gammal och sliten i kroppen, jag såg honom live senaste när jag betäckte)

Och jag vet måååånga både travare och galoppörer som inte är fräscha när dom kommer från banan och är allmänt slitna och knickiga i kroppen.
(eftersom vi tidigare har fött upp vbl så har jag haft en del att göra med dom ja)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Nej jag skrev....





Fast om du riktar in dig på att utbilda den till en fälttävlanshäst från början så kan det ju bli lättsåld. ALLA ft-ryttare vill ha mkt fullblod i hästarna!

Det värsta jag vet är folk som säljer sina unghästar som lovande ft-häst för att det finns fullblod i den och sen har dom aldrig ens hoppat en stock.. sjukt tröttsamt! Nu menar jag hästar från 4 år och uppåt.. som 3 åringar kan man ju ta dom för hand över terränghinder om man inte vill hoppa dom på hösten.

Skillnaden är väl att den här ungen redan finns i magen ;) Du behöver ju inte tillverka en till som du vet att du kommer få "slumpa bort" som du uttryckte dig.

Ja det fullblodet var betydligt bättre, den har sprungit in dubbelt så mkt som FS samt rör sig bättre och framförallt rent. Nej såklart det inte är aktuellt med den eftersom den blev valack, men vad jag inte förstår är att så många verkar acceptera så mkt bara för att det är ett fullblod? Jag kan inte se vad det ska ge rent avelsmässigt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Som så många andra redan påpekat i denna tråden så finns det redan så mkt blod i dagens sporthästar att fullblodet inte längre är nödvändigt i första led, särskilt som det finns så få bra att välja på.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Som så många andra redan påpekat i denna tråden så finns det redan så mkt blod i dagens sporthästar att fullblodet inte längre är nödvändigt i första led, särskilt som det finns så få bra att välja på.

Men nån måste ju avla med fullblod i första led för att bibehålla en viss andel fullblod i ridhästaveln.Det är ju ren matematik.Säg tex efter fyra generationer finns det inte mycket fullblodsdel kvar!;)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast nej. Är det 50% i båda föräldrarna får avkomman såklart också 50%.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast så funkar det ju inte riktigt, har du ett sto som är 40% xx och betäcker med en hingst med lika mycket xx blir det ju 40% xx i avkomman. Det räcker alltså med att använda individer som står högt i blod och para med andra individer som också gör det.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Men är det nog för att dressyravla? Det finns väl massor med hästar som är fina på ett eller annat sätt?

Fullblodet jag red ett tag var betydligt bättre än denna på alla sätt , hoppa kunde han oxå så synd att ägaren kastrerade honom när han pensionerade sig som 8 åring :banghead:

Det var nog den bästa häst jag suttit på :arghh:

Ja faktiskt, med tanke på att han inte blivit dressyr riden speciellt mkt och var så även under tävling. Jag tycker nog att det finns gång tillräckligt att utveckla. Många hästar från banan har dålig trav men det betyder inte att de eg har dålig trav utan mer att de aldrig behövt att utnyttja sin trav så som man gör mer ridhästarna.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

De fullbloden jag ridit har inte varit knackiga alls efter den tiden utan som en vanlig frisk häst.

Jag kan nog tycka det är skillnad på Kannan, Seuzan och ett mediokert fullblod från banan rent avelsmässigt.

Fast här håller inte jag med dig, jag har haft en uppsjö fullblod från banan och de som gått så långt som till 8 år har en helt annan rörelsemekanism än de som man får hyfsat tidigt dvs runt 3-5år

det var en av orsakerna av videon jag länkade till att slänga på lindor runt om och tro att de skall röra sig normal är lite naivt, min rör sig allt annat är normalt med de bakbenskydd jag satte på :crazy:
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast nej. Är det 50% i båda föräldrarna får avkomman såklart också 50%.

Det är helt sant, men, JAG tycker ändå att man måste få in mer fbl närmare i leden i af.

Även om man i 10 generationer parar individer med tex 40-50 % xx i stammen så har individen samma xx% i sig men jag tror faktiskt inte att så mycket av fullblodens egenskaper finns kvar när det ligger så många generationer bakåt.

Vi är ju många (inte alla) överens om att det vi eftertraktar i fullbloden är kanske temperamentet, uthålligheten, kvickheten eller något annat och det är inte det som dagens halvblod representerar alltid.

Jag själv är ju förtjust i fullblodens psyke som ni säkert har förstått och dom två märrarna som jag kunde tänka mig att lägga tex FS på är i princip helt fullblodsbefriade...
Den ena har xx i 3e led och den andra i 4e led, det blir ju inte så många % kvar till deras avkommor.

Sen finns det ju väldigt många hingstar som har xx i första led som har blivit väl använda och står sig än idag.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Som så många andra redan påpekat i denna tråden så finns det redan så mkt blod i dagens sporthästar att fullblodet inte längre är nödvändigt i första led, särskilt som det finns så få bra att välja på.

Men menar du det även i all avel? Du har ju en drös med super fullblodspappor som ligger högst på ft rankingen.

Som tex Ghareeb, Stormhill Miller, cult hero, Saddler's Wells, Mayhill, Primitive Rising, Welton Apollo, Master Imp och många många fler och jag tror inte enda enda av dessa avkommor skulle vara bättre med ett halvblod som pappa istället för dessa ovanstående

För att inte tala om Sams pappa Stan The Man.

Om man vill avla på fullblod så finns det en uppsjö bra, men det gälelr att veta var man skall vända sig

Tror det är väldigt fel att börja tala om att aveln inte behöver fullblod i första led, jag tror absolut att det behövs
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

jag angav aldrig procentandelen,;) kontentan blir ju ända att i slutändan minskar andelen fullblod.....tänkte på den långsiktiga aveln O_o
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

jag angav aldrig procentandelen,;) kontentan blir ju ända att i slutändan minskar andelen fullblod.....tänkte på den långsiktiga aveln O_o

Fast det var athena jag svarade på ;)

Hon menade att alla dagens sporthästar har så hög xx % så att man inte behöver ha in det mer "för det försvinner inte" om man har ett sto med 40% xx och betäcker henne med en hingst som har 40% xx..

Jag tycker/tror fortfarande att många av fullblodets egenskaper försvinner om man tänker så.
Men det är jag det ;)

Och som sagt, i mina gamla märrar finns det inte mycket xx i och därför kan jag mycket väl tänka mig att lägga xx på dom.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja, det är klart att det blir mer osäkert hur mycket från fullblodet som hänger med desto längre bak det hamnar. En förstårgångskorsning vet du ju att 50% av arvsmassan helt säkert kommer från fullblodet.
Betäcker du två förstagångskorsningar så kan det ju teoretiskt bli allt från 0-100% av de "rena fullbodsgenerna" som hamnar i avkomman.

Men jag ser det snarare som något positivt, för gör man sedan avelsurvalet rätt så får man ju med sig de positiva egenskaperna från fullblodet men inte de negativa.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp