Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Vilka fullblodsston har/haft i aveln som haft betydelse för framgångsrik Avel?Den första jag kommer på är Flippans moder...
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tror snarare att det är lättare att hitta ett fullblodssto som motsvarar de halvblodsston man har i avel ("normalbra" ston) än att hitta en fullblodshingst som motsvarar de topphingstar man har tillgång till.

Precis så tolkade jag det också.

Lägg även till det faktum att OM fbl- hingsten (ponera att det finns en riktigt bra) ska kunna verka i fullblodsavel samtidigt som den går i "övrig avel" så får den väl bara stå på naturlig betäckning... Vilket känns som det drar ner eventuellt antal ston en del.

Jag (som ju som sagt är partisk då jag arbetar med fullblod dagligen) tänker absolut att när jag har möjligheten tar jag gärna ett fbl sto med bra exteriör, ridbarhet och gärna lite stayer-stam och betäcker med en passande hbl- hingst. :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tror snarare att det är lättare att hitta ett fullblodssto som motsvarar de halvblodsston man har i avel ("normalbra" ston) än att hitta en fullblodshingst som motsvarar de topphingstar man har tillgång till.

Ja precis.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl

Stravinsky var fantastisk, hade oxå gärna betäckt med honom, det stod förut att det fanns strån kvar av honom, jag mailade men fick inget svar. En annan fin hingst som lever och finns tillgänglig via DK är Fly Society! Ritkigt fin hingst. Kollar man i Tyskland finns ännu fler fina fullblodshingstar, tex Water Dance, Chiron, Betel mfl.

Jag betäckte med Stravinsky xx 1075 stoet var e. Amiral-Ciceron.

Hade jag betäckt det stoet idag så hade jag valt en halvblodshingst (med tanke på hur avkomman blev då).


Med tanke på att Stravinskys exteriöra bedömning var 1010878 så måste han ju ansetts ha en bra exteriör för halvblodsavel, jag tyckte han var snygg i alla fall.


Hur mycket används Krius och Kanudos?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Vilka fullblodsston har/haft i aveln som haft betydelse för framgångsrik Avel?Den första jag kommer på är Flippans moder...

Familjen Algotssons stamsto Princess Fair var iofs inte helt fullblod men väl 75%.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Vilka fullblodsston har/haft i aveln som haft betydelse för framgångsrik Avel?Den första jag kommer på är Flippans moder...

Dancing Lady xx mor till bla godkände Ravell och mor till Ballerina som i sin tur är mor till godkände Bocelli och Faustino. Kommer många väldigt fina hästar från detta möderne!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Familjen Algotssons stamsto Princess Fair var iofs inte helt fullblod men väl 75%.

Dessutom så har ju Prince Fair** lämnat åtskilliga svårklasshästar i alla discipliner.

För att inte glömma Cosmos** och Hurricane**

Jag hade absolut valt en fullblodshingst men problemet är att de flesta inte finns i Sverige
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Gissningsvis är hon för gammal, hon verkar ju född runt 1960?

Maria Luiza e Stradavinsky och Audience e Wuzo är två andra, Moderne har också lämnat flera bra fullblodsston i hoppaveln.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Gissningsvis är hon för gammal, hon verkar ju född runt 1960?

Maria Luiza e Stradavinsky och Audience e Wuzo är två andra, Moderne har också lämnat flera bra fullblodsston i hoppaveln.

Och det är det som gör blup så tråkigt för just fullblodsbiten att där finns det ingen härstamning för det mesta som de får resultat på.

Fullblod är tyvärr väldigt missgynnade av blup och den debatten har börjat inom aveln också
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast ja och nej. Visst missgynnas fullbloden av blup. Men påverkas verkligen aveln av det? Jag har svårt att tro att seriösa uppfödare lägger så stor vikt vid blup att de väljer bort fullbloden av den anledningen.

Snarare är det så att det fortfarande är svårt att sälja hästar med xx i första led. Det är i princip bara till FT-folk, och de köper ganska sällan yngre unghästar - och gör de det vill de helst inte betala så mycket... det beror väl mest på att marknaden är så liten, i sin tur.

Jag har haft flera xx-ston i avel, det är givande på många sätt men de är också väldigt mycket mer krävande än halvbloden. Och idag är det ofta 40-50% xx i de flesta stona.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Och det är det som gör blup så tråkigt för just fullblodsbiten att där finns det ingen härstamning för det mesta som de får resultat på.

Fullblod är tyvärr väldigt missgynnade av blup och den debatten har börjat inom aveln också

Men det drabbar ju inte bara fullblod, importer födda 1960 har inte heller blup.

Och har det verkligen praktisk betydelse i dagens avel vad hästar födda 1960 har för blup? De ligger ju rätt långt bak i de flesta stammar.

Visserligen påverkas ju blup för dagens hästar av vad som ligger långt bak i deras stammar, men samtidigt är det ju så många hästar som saknar blupvärden 5-6 led bort i stammen, det är ju väldigt ovanligt idag med en häst utan en enda import så långt bak i stammen.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast ja och nej. Visst missgynnas fullbloden av blup. Men påverkas verkligen aveln av det? Jag har svårt att tro att seriösa uppfödare lägger så stor vikt vid blup att de väljer bort fullbloden av den anledningen.

Snarare är det så att det fortfarande är svårt att sälja hästar med xx i första led. Det är i princip bara till FT-folk, och de köper ganska sällan yngre unghästar - och gör de det vill de helst inte betala så mycket... det beror väl mest på att marknaden är så liten, i sin tur.

Jag har haft flera xx-ston i avel, det är givande på många sätt men de är också väldigt mycket mer krävande än halvbloden. Och idag är det ofta 40-50% xx i de flesta stona.

Att de är svåra att sälja kan ju ha goda grunder, samma grunder som gör att många uppfödare väljer bort fullblodshingstar - nämligen att man inte tycker de är tillräckligt bra, inte i jämförelse med halvbloden. Det är ju rätt ovanligt att hitta svenskfödda halvblod med fullblodspappor på tävlingsbanorna, framförallt i högre klasser.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Att de är svåra att sälja kan ju ha goda grunder, samma grunder som gör att många uppfödare väljer bort fullblodshingstar - nämligen att man inte tycker de är tillräckligt bra, inte i jämförelse med halvbloden. Det är ju rätt ovanligt att hitta svenskfödda halvblod med fullblodspappor på tävlingsbanorna, framförallt i högre klasser.

Men ändå vill halvblodsfolk ha en viss del fullblod i sina hästar, därför måste vi emellanåt använda bra fullblod i aveln för att föra halvblodsaveln framåt!Men det krävs långsiktig planering;)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl
Homme d'Honneur xx är en hingst som det hade varit kul att se på fler bra ston men sen håller jag med om att man hellre väljer en hblhingst..

Ovanstående har ju med ett riktigt fint sto avkomman Harlekin som fick 51 poäng på sitt treårstest och som numer gått Int I med placering.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Att de är svåra att sälja kan ju ha goda grunder, samma grunder som gör att många uppfödare väljer bort fullblodshingstar - nämligen att man inte tycker de är tillräckligt bra, inte i jämförelse med halvbloden. Det är ju rätt ovanligt att hitta svenskfödda halvblod med fullblodspappor på tävlingsbanorna, framförallt i högre klasser.

Ja iallafall i dom övriga grenarna utöver fälttävlan. Hade jag fått en avkomma som var som min gamle efter xx-pappa hade jag gladeligen betäckt med xx-hingst.

Annars tycker jag min IrcoMena - xx är perfekt.. gång och hopp som ett halvblod och sen när man vill ha en växel till kommer fullblodshästen fram.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp