Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Men förklara då varför ett sto som lämnar en avkomma som hoppar 1010 får diplom på det med 53 poäng, får LÄGRE blup året efter?
Eller varför ett Elitpremierat sto har enbart röda staplar, trots att hon bevisligen spottar ur sig avkomma efter avkomma som presterar matnyttigt?

Och OM man nu ska lita på systemet, HUR kan man då försvara att enbart svenska resultat och avkommor i Sverige räknas? Eller vänta förresten, det gäller kanske bara svenskfödda hästar, för de utlandsfödda hingstarna kommer ju upp i höga index direkt.

Eller hur man kan basera ett avelsindex på uppgifter som bevisligen är felaktiga. För det finns MASSOR av felaktigheter i systemet.

Nej, det är ett system jag inte tror ett smack på, så länge som det ser ut som det gör.

Så vilket system förordar du istället då, om du tycker blup är uselt? Ingen har väl sagt att blup är perfekt, men det är det bästa vi har i dagsläget. Visst vore det mycket bättre om alla unghästar gick treårstest, om alla tävlingsresultat fanns med, och så vidare. Men i brist på det så får man väl göra det bästa av vad som finns? Helt missvisande verkar det ju faktiskt inte vara heller, cardento t ex har ju jättehögt blup, och verkar onekligen leverera bra i aveln också, som man kunde förvänta sig. Att blup inte är perfekt innebär inte att blup är meningslöst. Best linear unbiased prediction heter det ju, inte perfect linear unbiased prediction.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

KL
Överlag tror jag att vi i Sverige har för lite kunskap om fullblod. Tittar man ex på Irland där man avlar mycket med fullblod i ridhästaveln så har man ett gedigert kunnande. Man tittar inte bara på pappa, morfar och kanske mormorsfar som jag ibland upplever att vi gör, utan de går längre bak och tittar på linjeavel i 7e,8e, 9e led. De tittar på båda sidor m.m Jag har ex fått lära mig att i led nummer 8 finns "motorn" i hästen.

Vill man läsa lite blogginlägg kan jag rekommendera William Micklems blog, och de olika delarna i titeln "Even mark todd can be led astray". Där står det ganska mycket om fullblod.

Vad menar du med "motorn i hästen"? Jag har försökt forska lite i stammen på min egenuppfödda häst med fullblodsfar. Därför blev jag väldigt nyfiken på det du skrev. :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag anser att ett så ofullständigt verktyg som Blup faktiskt är, inte ska ha så stort inflytande över aveln.
I min värld är det jättekonstigt t.ex att ett sto kan få ELIT för att hon har ett högt Blup-index, som till ganska stor del baseras på vad hennes släktingar har presterat. Och att ett lågt index, som kan bero lika mycket på släktingarnas avsaknad av prestationer, kan sänka avelsvärdeklass. Och att man dömer ut fullblod i SWB-avel pga låga index...
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast sänka avelsvärdesklass gör man väl inte längre? Och ett sto kan inte få Elit enbart utifrån högt blup, det krävs avkommeprestationer också.

Och vem har sagt att man dömer ut fullbloden pga deras index?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Och hur menar du att Blup har så stort inflytande över aveln...?

Tyvärr är nog din värld ganska liten jämfört med världens ledande genetiker.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tja, låga index anses ju vara svagt förväntat avelsvärde. Det ligger ju liksom i systemets natur. Och så länge fullbloden får låga index kommer de ju fortsätta vara ganska oönskade i avel eftersom man inte förväntar sig att de ska lämna något bra i avel. Det är ju det indexen står för.

Jag har, för övrigt, inte orkat sätta mig in i ASVHs nycker hit och dit de senaste åren, med förändringar av avelsvärdeklasser, stjärnor och f*n och hans moster. Jag (och fler med mig) begriper inte vad det är de fiskar efter, eller hur man ska kunna göra något långsiktigt när förutsättningarna förändras med så korta tidsintervall. Jag är just nu glad att jag själv inte har råd att avla på SWB och eftersom det enda sto jag möjligen skulle kunna använda till det just nu är ett fullblod, så är det väl dessutom lika bra att jag inte har råd heller... ;)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast om ens pappa lämnar kanonavkommor och ens mamma detsamma är det inte så märkligt att man får ett högt blup eftersom man borde bli kalasbra!

Jag har ett eget fullblod som jag tog ett föl på. Jag tycker hon har fördelar men jag har svårt att se att fölis kommer räcka till i sin mekanik i de högsta klasserna. helt enkelt för han bara fick den mekaniken från ena sidan, från pappan.

Likadant på hoppsidan, det ska enligt genetiken vara bättre att korsa en 150häst med en 150häst istället för en 110häst.

Halvbloden har sprungit ifrån fullbloden på ridsidan.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja men det är väl ingen som dömt ut fullbloden för att de har låga index? Du får ju skilja på värderingen som görs i Blup, som enast kan ta hänsyn till den information som finns inlagd i systemet, och den generella värderingen som innafattar Blup men även en massa andra faktorer.

Och tvärt om tror jag faktiskt att bra fullblodsston är väldigt välkomna, jag tror mer på att betäcka bra fulllbodsston med de bästa SWB-hingstarna än plocka in fler fulllbodshingstar som sedan betäcker lite vad som helst som oftast inte är de bästa SWB-stona...

Visar det sig sedan att stoet är nyttig i aveln så får hon index därefter:

http://blup.se/sv-SE/horses/14963-dancing-lady-xx
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag tänkte slå ett slag för araben.

Det godkänns väldigt mkt araber i Danmark och Tysklad numera, och jag måste säga att jag har en favorit som jag gäääärna själv skulle ha ett föl efter. Riktigt läcker kille som har ganska många gemensamma nämnare med min egen hingst :d

Just ja, den svarta snyggingen ÄR godkänd för danskt halvblod :D
https://www.facebook.com/photo.php?v=610626222340684&set=vb.439368042799837&type=2&theater
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Zonyx var faktiskt med på bild i artikeln som nämns i ursprungsinlägget!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jo, men det var ju ingen video, och ni här verkar bara diskutera engelska fullblod :)
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Såg Zonyx på Blue hors på hingstvisningen. Kan säga att jag satte lite godiset i halsen där. Inte vad jag trott även om jag sett honom på film innan. Tror verkligen han skulle passa in i aveln på lite tyngre svenska ston som ändå har ett steg men lång och tung kropp.
Jättefin!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Men kan du inte ta dig själv som exempel för att förstå då - du gillar Mr Carrera, men du betäcker med Magic Park eller någon annan halvblodshingst? Om du vet varför du gör så, så har du förmodligen ett svar på varför andra gör likadant. Det finns säkert massor med uppfödare som gillar olika fullblodshingstar, men när det kommer till kritan är det inte dem man betäcker med - och då blir det ju i slutändan så att fullblodshingstarna inte används, och man får ju tro på goda grunder, om alla uppfödare, var och en på sitt håll, kommer fram till att man ändå hellre vill betäcka med halvblodshingstar.


Jag håller med! Hade aldrig betäckt med en fullblodshingst faktiskt.. alltså det går ju inte direkt att jämföra med de kvaliteér som en halvblodshingst besitter i hoppning eller dressyr. Säger som Gaby ett fullblodssto med en halvblodshingst javisst , men tvärtom, aldrig i livet.

Och jag gillar ändå fullblod mkt!! Kan mkt väl tänka mig köpa fler fullblod än de jag redan haft, men avla fram med xx-hingst? Nej tack!

Som svar på frågan så absolut behövs fullblodet i aveln.. dock börjar det ju bli väldigt många fina hbl-hingstar som har mkt blod i sig som man kan använda sig av i stället.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Kl

Ska nog mkt till för att det ska hamna en fullblodshingst på nått av mina halvblodsston. Dels av den enkla anledning att det inte säljer... En halvblodshingst på fullblodssto brukar nog inte vara svårsålt, iaf inte om stoet haft fina avkommor innan. Men om pappan är fullblod så verkar det som att det är svårsålt. Dessvärre tror jag att fullblodshingstarna marknadsförs på ett dåligt sätt, bara se på korten på Homme d'honneur, inte direkt säljande...
Tidigare användes väl fullbloden mkt för att förädla det grövre halvblodet, men så himla grova är ju inte våra ridhästar idag..
Sen är ju inte riktigt fullblodshingstarna lika talangfulla i hoppning/dressyr som halvbloden är. Skulle det komma en riktigt bra fullblodshingst som kan matcha halvblodshingstarna, så visst varför inte? Men i dagsläget finns det ju inte riktigt det..

Sen finns det nog en anledning till varför de används så lite, så länge dom står tillgängliga för fullblodsaveln så får de inte gå på semin.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag håller med! Hade aldrig betäckt med en fullblodshingst faktiskt.. alltså det går ju inte direkt att jämföra med de kvaliteér som en halvblodshingst besitter i hoppning eller dressyr. Säger som Gaby ett fullblodssto med en halvblodshingst javisst , men tvärtom, aldrig i livet.

Och jag gillar ändå fullblod mkt!! Kan mkt väl tänka mig köpa fler fullblod än de jag redan haft, men avla fram med xx-hingst? Nej tack!

Som svar på frågan så absolut behövs fullblodet i aveln.. dock börjar det ju bli väldigt många fina hbl-hingstar som har mkt blod i sig som man kan använda sig av i stället.

Varför är det okej med ett fullblodsto i aveln men inte en fullblodshingst?
Har fullblodsston bättre kvalitéer än hingstarna?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tror snarare att det är lättare att hitta ett fullblodssto som motsvarar de halvblodsston man har i avel ("normalbra" ston) än att hitta en fullblodshingst som motsvarar de topphingstar man har tillgång till.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast om ens pappa lämnar kanonavkommor och ens mamma detsamma är det inte så märkligt att man får ett högt blup eftersom man borde bli kalasbra!

Tyvärr så är det nog så att om man betäcker ett sto med en hingst med extremt högt blup och om avkomman blir särdeles lyckad så blir det inte stoet till godo utan tvärtom, hingsten anses ha gjort avkomman och stoets blup sänks.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är väl så att ASVHs avelsledare i sin avhandling konstaterar att inslaget av fullblod inte haft någon positiv inverkan på hopp- och dressyregenskaper.
Däremot så är det positivt i flt aveln pga att de är smäckrare och uthålligare
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är inte så konstigt - generna är givetvis desamma, men "förväntat avelsvärde" är ju just det, vad vi vet om individens nedärvning. Och det kan ju ändras år till år, för att vi får veta mer om individens gener och vad de ger. T ex genom avkommors prestationer, genom mer kunskap om vad föräldrarna brukar ge, osv. Blup är ju en approximation, detta är vad denna individ borde ge i aveln, givet all den information vi samlat om den individen och alla släktningar. Ju mer information, ju bättre approximation.

Jag håller i stort med om det ovan men man måste lägga till givet den information som finns inom BLUP-systemet. Det är viktigt att poängtera eftersom man normalt har betydligt mer information om en häst man vill använda till avel än det BLUP baseras på.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag håller i stort med om det ovan men man måste lägga till givet den information som finns inom BLUP-systemet. Det är viktigt att poängtera eftersom man normalt har betydligt mer information om en häst man vill använda till avel än det BLUP baseras på.

Exakt så, och därför måste man ta hänsyn till en herrans massa fler saker när man avlar också :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp