Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja hur fick jag med honom där? Det var inte meningen haha! Men han är ju iof inte heller fel att ha i stammen :P

Förresten, om man tittar på exteriören på ex. Ladykiller, inte många fullblod med den exteriören idag...

ladykiller75_50b4e97de087c31b076253a3.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

knapplån

Är helt för fullblod i aveln. Gillar galoppen, temperamentet, inställningen, hållbarheten, intelligensen.

Känns dock som en stor utmaning att veta vilka stammar som gör sig väl till hopphästavel, då dom oftast inte är prövade på samma sätt inom den dicsiplinen. Hörde någon säga en gång att man skulle välja de som gått bra på banan, att de som hade bäst mekanik där skulle ha det även som ridhästar. Vet dock inte om detta är sant, skulle vara kul att höra av någon som avlat mycket på fullblod.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Två hingstar som skulle kunnat fört svensk avel framåt är Sunset Boulevard (dog tyvärr första avelssäsongen här i Sverige ) o Roven xx.Roven vet jag inte om han finns tillgänglig längre....
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag är väldigt förtjust i Mr Carrera xx men han används ju knappt :(
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl

Jag var väldigt förtjust i National Zenith och hade han funnits idag hade jag gärna använt honom.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är ett system som är fullkomligt jättekonstigt, för HUR kan en individs förväntade avelsvärde-index förändras från år till år (hennes gener är ju liksom samma)

Det är inte så konstigt - generna är givetvis desamma, men "förväntat avelsvärde" är ju just det, vad vi vet om individens nedärvning. Och det kan ju ändras år till år, för att vi får veta mer om individens gener och vad de ger. T ex genom avkommors prestationer, genom mer kunskap om vad föräldrarna brukar ge, osv. Blup är ju en approximation, detta är vad denna individ borde ge i aveln, givet all den information vi samlat om den individen och alla släktningar. Ju mer information, ju bättre approximation.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag är väldigt förtjust i Mr Carrera xx men han används ju knappt :(

Men kan du inte ta dig själv som exempel för att förstå då - du gillar Mr Carrera, men du betäcker med Magic Park eller någon annan halvblodshingst? Om du vet varför du gör så, så har du förmodligen ett svar på varför andra gör likadant. Det finns säkert massor med uppfödare som gillar olika fullblodshingstar, men när det kommer till kritan är det inte dem man betäcker med - och då blir det ju i slutändan så att fullblodshingstarna inte används, och man får ju tro på goda grunder, om alla uppfödare, var och en på sitt håll, kommer fram till att man ändå hellre vill betäcka med halvblodshingstar.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast oavsett hur mycket man gillar en viss fullblodshingst kanske man inte har ett sto som det passar att lägga just fullblod på för tillfället... Mr. Carrera och Magic Park är väl knappast jämförbara egenskapsmässigt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

KL
Överlag tror jag att vi i Sverige har för lite kunskap om fullblod. Tittar man ex på Irland där man avlar mycket med fullblod i ridhästaveln så har man ett gedigert kunnande. Man tittar inte bara på pappa, morfar och kanske mormorsfar som jag ibland upplever att vi gör, utan de går längre bak och tittar på linjeavel i 7e,8e, 9e led. De tittar på båda sidor m.m Jag har ex fått lära mig att i led nummer 8 finns "motorn" i hästen.

Vill man läsa lite blogginlägg kan jag rekommendera William Micklems blog, och de olika delarna i titeln "Even mark todd can be led astray". Där står det ganska mycket om fullblod.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Fast oavsett hur mycket man gillar en viss fullblodshingst kanske man inte har ett sto som det passar att lägga just fullblod på för tillfället... Mr. Carrera och Magic Park är väl knappast jämförbara egenskapsmässigt.

Nej, och andra stoägare resonerar väl kanske likadant? Man gillar Mr Carrera, men när det kommer till kritan så är det en hingst som Magic Park som kompletterar det egna stoet bäst. I slutändan blir resultatet att Mr Carrera får ett sto, och Magic Park 74.

Uppenbart finns det ju många Görel därute bland stoägarna, så att säga. Eftersom hennes beslut är en del av ett mönster. Alla råkar just för tillfället ha ston där det inte passar så bra att lägga på fullblodshingstar. Så då kanske svaret ligger där - dagens ston passar inte med fullblodshingstar? Väldigt få har avelsston där det optimala blir att lägga på fullblod?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag hade ju gärna valt ett fullblod om det funnits en hingst jag tyckte om, men det finns ju inte så många att välja mellan och för min del så har valet aldrig varit mellan halvblod eller fullblod utan valet står mellan de olika individerna och råkar den "bästa" hingsten vara ett fullblod så blir det ett fullblod (som jag då valde 1990-1991) men sen dess har jag inte sett något fullblod som jag tyckt om helt enkelt. Kanske fler tänker som mig?

Lite mer allmänt så kanske det är lite svårare för en fullblodshingst att konkurrera idag då det finns så många lätta, ädla halvblodshingstar att välja mellan.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja, det tror jag också. Vill man ha en hingst som ser ut som Ladykiller, så finns det många halvblodshingstar att välja på. Fler än vad som fanns för 25 år sen.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Är det någon som vet ifall det finns fryssemin kvar från Roven xx? Det känns ju som ett väldigt bra alternativ om man vill använda en fullblodshingst.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Tror att team Nijhof har (enligt hemsidan iaf) så Eklunda borde kunna ta in.

*Kl*
Personligen gillade jag Stravinsky xx riktigt mycket, var en fantastiskt snygg hingst som dessutom rörde sig enormt tilltalande. Något motsvarande hade jag gärna betäckt med.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Det är inte så konstigt - generna är givetvis desamma, men "förväntat avelsvärde" är ju just det, vad vi vet om individens nedärvning. Och det kan ju ändras år till år, för att vi får veta mer om individens gener och vad de ger. T ex genom avkommors prestationer, genom mer kunskap om vad föräldrarna brukar ge, osv. Blup är ju en approximation, detta är vad denna individ borde ge i aveln, givet all den information vi samlat om den individen och alla släktningar. Ju mer information, ju bättre approximation.
Men förklara då varför ett sto som lämnar en avkomma som hoppar 1010 får diplom på det med 53 poäng, får LÄGRE blup året efter?
Eller varför ett Elitpremierat sto har enbart röda staplar, trots att hon bevisligen spottar ur sig avkomma efter avkomma som presterar matnyttigt?

Och OM man nu ska lita på systemet, HUR kan man då försvara att enbart svenska resultat och avkommor i Sverige räknas? Eller vänta förresten, det gäller kanske bara svenskfödda hästar, för de utlandsfödda hingstarna kommer ju upp i höga index direkt.

Eller hur man kan basera ett avelsindex på uppgifter som bevisligen är felaktiga. För det finns MASSOR av felaktigheter i systemet.

Nej, det är ett system jag inte tror ett smack på, så länge som det ser ut som det gör.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Därför att det även andra faktorer som tas hänsyn till, inte bara en enda avkomma. Det är väl ganska självklart? Det förväntade avelsvärdet kan inte bedömas på en avkomma utan annat väger starkare.

Ett Elit-sto som har röda staplar har förmodligen också en stam som inte hjälper hennes blup. Men hon är ju inte ett sämre sto för det! Det är här man måste inse att för vissa individer stämmer det helt enkelt inte. Plötsligt pluppar det upp hästar som förärver sig jättebra, trots att man inte hade förväntat sig det. Och det blir svårt att hantera i systemet.

Utländska resultat räknas väl om man rapporterar in dem? Det som går automatiskt är väl det som är kopplat till tdb om jag förstått saken rätt. De utlandsfödda hingstarna får väl sitt blup baserat på exakt samma sätt som de svenska, eller tror du att de gynnas extra på nåt sätt?

Jag tror inte det finns massvis med felaktigheter, de är isf ganska gamla och spelar mindre roll. Jag har haft rätt många hästar sen blup infördes och det har inte varit fel på NÅGON hittills.

Blup är ett såpass beprövat verktyg inom husdjursaveln, både på andra djurslag och i andra länder så det känns bara löjligt att förkasta modellen. Genetiker vet att det fungerar.

Du låter mest bitter om jag ska vara ärlig.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Därför att det även andra faktorer som tas hänsyn till, inte bara en enda avkomma. Det är väl ganska självklart? Det förväntade avelsvärdet kan inte bedömas på en avkomma utan annat väger starkare.

Det kan jag förstå. Men jag undrar precis som ameo vilka andra faktorer som gör så stor skillnad då mellan två år att det förväntade värdet sänks.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag är ingen expert på blup så jag vet inte exakt hur det räknas ut. Men ålder är ju en faktor. Mina ston sänks också, ibland varje år, trots att deras avkommor tävlar bra.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl

Stravinsky var fantastisk, hade oxå gärna betäckt med honom, det stod förut att det fanns strån kvar av honom, jag mailade men fick inget svar. En annan fin hingst som lever och finns tillgänglig via DK är Fly Society! Ritkigt fin hingst. Kollar man i Tyskland finns ännu fler fina fullblodshingstar, tex Water Dance, Chiron, Betel mfl.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Utländska resultat räknas väl om man rapporterar in dem?
Utländska resultat skulle kunna räknas, OM ridsportförbundet kunnat tänka sig att lägga in det i sina databaser. Och det gör de inte.
Och ASVH räknar bara det som finns i TDB.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp