Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Hur är det med er som är friska och inte har någon ätstörning, har ni ångest över vad ni ätit eller ska äta? Tar tankar på mat och kompensation upp stor del av er tid? Har ni förbjuden mat eller är allt ok i rimliga mängder? Hur ser ni på era kroppar? Kan ni vila en dag om ni är trötta eller sjuka? Hur pass friskt måste man tänka kring mat för att vara frisk? Det känns som att hela samhället är så delat,det finns de som inte orkar bry sig alls och de som är väldigt hälsofokuserade. Hur stor del spelar er kropp och maten ni äter in för er självbild och självkänsla?

Vilken intressant (och stor) frågeställning, det har varit jättenyttigt och bra för mig att läsa allas svar på det här. Jag kommer in och svarar lite sent här, mest för att jag tror att det är nyttigt för mig själv att reflektera och skriva lite om det här ämnet. Och shit vad långt det blev ser jag nu, sorry beachisar!

Jag har nog lite onödigt mycket ångest över vad jag äter ibland, även om det har blivit mycket bättre det senaste halvåret - mycket tack vare den här tråden och det här forumet. Men jag har fortfarande svårt att äta onyttiga eller "dåliga" saker ifall jag inte har planerat det. Har jag planerat att ta en kaka när jag är och fikar med en vän så känns det oftast helt okej, men impulsköper jag något bara för att jag är sugen blir jag väldigt arg på mig själv och får ganska ofta ångest för vad jag gjort. Det är nästan som att jag måste förbereda kroppen mentalt för att "idag kommer jag att äta något onyttigt" för att det ska kännas okej, men om det blir som det var t.ex. i måndags och jag helt plötsligt satt i mig två bitar kaka utan att ha planerat det så mår jag jättedåligt och är besviken på mig själv i flera timmar efteråt. Helt klart något jag måste ha i åtanke och jobba med!

Maten och kroppen tar upp rätt mycket av mina tankar, och jag är nog rätt fixerad även om jag är bra på att hålla det för mig själv och att hålla det på en okej nivå. Jag tänker liksom mycket på vad jag äter och hur jag ser ut, men det blir inte negativa, orealistiska tankar lika ofta som det brukade bli. Det här tror jag har mycket att göra med att jag nu tränar mer än vad jag gjort förut, och som så kan man väl säga att jag har ganska nära till kompensations-tänkande. Tränar jag mer känns det mer okej att äta onyttiga saker, och när jag äter något onyttigt blir det ofta att jag tänker på nästa gympass för att kompensera i hjärnan och göra det mer okej för mig själv. Säkert inte helt sunt, men det har blivit ett sätt för mig att hantera situationer på.

Jag har däremot ingen förbjuden mat som sådan, utan försöker bara hålla nere på fett och socker i största allmänhet liksom. När det gäller vila och sådär kan jag absolut vila en dag här och där - det behöver man för att orka med. Återigen är det dock viktigt för mig att det är något jag har planerat och räknat med - så att bara bestämma sig för att skippa gympasset timmen innan jag går dit är inget jag mår bra av. Därför har jag rätt svårt att hantera förkylningar och sådant; då blir det helt plötsligt en massa icke inplanerad vila som jag måste försöka acceptera och inte få ångest för!

För att sammanfatta så tar min kropp, träning och det jag äter upp en väldigt stor del av mina tankar och det påverkar min självbild och självkänsla enormt mycket. Oftast är det nog på en sund/normal nivå, men jag är medveten om att jag ibland tappar perspektiv och tar lite för hårt på saker och ting. För mig är det dock just det faktum att jag är medveten om det som har räddat mig; jag är medveten om att jag inte alltid har ett helt friskt tankesätt och kan på så vis bromsa upp mig själv innan jag låter det gå för långt. Det är viktigt tror jag, och det är också det som får mig att tro så mycket på dig Quelina och din förmåga att bli frisk. Du vet att din hjärna har fel ibland och du vet vad du egentligen strävar efter - det är bara det att du måste tala om det för dig själv om och om och om igen för att det ska sjunka in. Och till slut kommer det att sjunka in, på riktigt!

Tillägg: Angående maten ska jag tillägga att jag absolut kan gå helt crazy bananas ibland och äta massor av onyttigheter på en gång, men då är det ofta något jag tänkt igenom både en och femton gånger - något jag planerat för, räknat med eller resonerat mig fram till att det är okej. Jag kan planera "äta vad jag vill"-dagar, unna mig själv en chokladkaka efter en dålig dag på jobbet eller köpa hem glass när jag har PMS, men då har jag som sagt tänkt igenom det noga, bestämt ev. kompensation och verkligen sett till att det känns okej i hjärnan innan.

Gott det ser ut! Minus gurkan, skulle varit vanlig ;) Dina tallrikar är så fina :love:

Haha, precis det där om gurkan tänkte jag också på när jag såg bilden! "Åh vad gott det ser ut... Men saltgurka?! :yuck:" :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl
Smygvägde mig idag (väger mig egentligen på lördagar eller söndagar, beroende på när jag kommer ihåg det) och vägde prick 70 kg :D Det innebär alltså att jag nu har gått ner cirkus 23 kilo. Två kilo till och så är jag nere på min startvikt, ytterligare tre kilo på det och så har jag nått mitt nästa mål. Kanske kan med att visa mig i bikini i sommar trots allt (eller äsch, det kan jag oavsett - jag har ju svincoola tigerränder på magen).

Barnet blir fyra månader på söndag. Praktiskt att veta när viktnedgången började :p

Wooow! Sjukt bra jobbat! :bump: Jag har inte riktigt hängt med i din sväng tror jag, men vad har du gjort för att gå ner i vikt? Mat, träning osv? Mycket mycket bra jobbat i vilket fall som helst! :bow:
 
Sv: Beach 2014 del IV

En stor del av viktnedgången beror mest sannolikt på att jag fick barn :p Jag gick upp brutalt mycket i vikt (runt tjugofem kilo, typ), vilket delvis berodde på att jag inte kunde röra mig där i slutet. Hade brutal foglossning.

Jag har egentligen inte gjort sådär jättemycket. Äter bara "godsaker" på helgerna numera, försöker röra på mig varje dag. Min kropp jobbar ju "med mig" på ett sätt, i och med att jag ammar och släpar på mitt lilla troll stora delar av dagarna. Vardagsmotion har fått en ny innebörd för mig :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

Där ser man, det var ju en rätt naturlig anledning! Man kanske skulle ta och skaffa barn, eller stjäla någon annans... Det blir sjukt mycket bra vardagsmotion ju! ;)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det är så praktiskt när kroppen funkar som den ska sådär! :) Jag gick också upp massor och alla sa att det försvinner när jag ammar. A jo tjena. Helammade i 5 månader, del i drygt ett år. Fortsatte bara gå upp i vikt trots ridning och vardagsmotion. Min kropp hade inte fattat hur det ska funka :D
Angående bristningarna så har mina faktiskt börjat dra ihop sig nu! Så det är inte lika mycket ränder utan snarare lite fält med skimmer på :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

Ah, den fina "allt försvinner när du ammar". Yeah riiiight :p
Jag delammar, typ. Det kanske hjälper lite, men det är ju inte något som man kan hänga upp hela sin viktnedgång på.

Jag har faktiskt fått lite annat perspektiv på bristningar tack vare min man. Han sa att det är lite som krigsärr - något som bevisar att man levt. Och han har ju faktiskt rätt i det. Så numera tycker jag inte att de är skitfula längre, utan mest coola. Fast det blir roligt att se hur det blir om man solar :p
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Okej, har precis ätit en semla och känner mig sämst, fetast och fulast i världen ungefär.:( Jag vet att det inte är bra men så känns det just nu. Jag måste komma ifrån "äter när jag är uttråkad." Men hur? Oftast är det på kvällen när jag kollar på tv eller film, eller surfar på datorn/iPaden. Jag behöver ha något att göra med händerna för att inte småäta.

Så, hur löser jag detta? Tips? Jag målar naglarna men jag kan liksom inte måla naglarna hur länge som helst:p
 
Sv: Beach 2014 del IV

KL*

Jag fortsätter att krympa som det verkar. :D
Ny mätning idag (istället för 28/2 eftersom jag var hos pv och glömde bort.) Total minskning sedan 30/1 är 28,5cm spritt på kroppen - därav 4cm över naveln och 6cm över röven.
Totalt sedan 29/12 är hela 48,5cm totalt och 9cm över naveln & 10cm över röven. Inte konstigt att brallorna (som köptes nya till jul och var tighta då) ser ut såhär:

Sa_jag_att_jag_krympt_Kopte_dessa_brallor_nya_till_jul_O_o.jpg


Happi me! ^^

(Och cili - du kan vara lugn, pv pekar med hela handen och tvingar mig att äta som folk när jag är där. Så de dumma tankarna får inte bestämma. ;) )
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det är ingen saltgurka, sånt är bara äckligt! Smörgåsgurka ska det vara!

Hallå, saltgurka är ju Guds gåva till mänskligheten!

Mvh/
har räddats av saltgurkans frälsade effekt på mer än ett långt cykellopp/marathon/skidlopp



... men OK, jag väljer också smörgåsgurka till vardags. Smörgåsgurka på leverpastejsmacka :d. På långlopp äääälskar jag när de har saltgurka i depåerna - det är liksom extremt blött och extremt salt samtidigt vilket är en gudomlig kombination när man törstar och svettas.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Mmmm smörgåsgurka! :d Åt det på leverpastejsmacka i morse och stod alldeles nyss och råkade moffa lite gurka efter att jag använt det i min röra till bakpotatisen... :D

KL

Jobb i trädgården - check!
Jättetrött i hela kroppen - check!

Men alltså herregud vad det är värt slitet! Det är mycket enkelt att motivera sig själv till att gå ytterligare en vända med skottkärran till komposten när man ser vad fiiiiint det blir! Lite som att ta över en undernärd och omusklad häst... vad man än gör som är bättre än tidigare behandling leder till fantastiska resultat. :D Kroppsmässigt så tror jag ryggen kommer gnälla ikväll, den gör det redan, armarna är helt slut och benen börjar också få lite muskelvärk. :d
 
Sv: Beach 2014 del IV

*kl*

Dagens träning var tänkt att bli skivstång/intervall men hipp som happ ville svärmor gå på en föreställning och då hakar vi förstås på. :D Istället har dagen bestått av en hel del rörelse (cykling och det blir väl sex kilometers promenad innan dagen är slut) och lite träning i form av kort cirkelträningspass. På't igen imorgon!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Netflix har jag men det hjälper inte mot att ha något att göra;) Jag blir uttråkad när jag inte gör något med händerna:D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Har inte ont i halsen längre så sprang 10 km :) Vet inte om det var bra för förkylningen men det var bra för samvetet iaf:D

Såhär såg jag ut idag:

Skorna på!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Snyggo! :love:

*kl*
PTn hade med ett gäng nya övningar på dagens cirkelträning. Asjobbigt och askul! :D visst, burpees på stepbrädan känns fortfarande som djävulens påfund, men resten var riktigt trevliga. Och det känns redan i höftböjarna och sidomagmusklerna :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Ja hela kroppen får ju sig en genomkörare. :) Det är härligt! Du får också gå ut och påta lite, det är så härligt nu att kika på allting som börjar komma upp och få vårstäda lite. :) Det blir väl aldrig "lite" dock där man har en tomt på 5500 kvm haha...

Ja, snart är det dags att börja fixa lite. Måste röja bland perennerna, det ser ut som hej kom och hjälp mig i rabatterna :angel:
Kratta löv ska också vara bra motion har jag hört :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 961
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp