Sv: Barns konst utveckling
Jo exakt, det var ju det som gjorde det roligt att rita! tips och hjälp och att inte behöva uppfinna hjulet själv. Få tips om att hus kunde få volym med perspektiv, att horisontlinjen inte måste vara längst ned på papperet och hus och allting klänga fast där nere och så blå himmel på resten (det blev så nedrans mycket himmel)
Jag blev nästan lite orolig att alla tyckte det var helt fel att hjälpa barn med teknik och att prata och umgås runt att rita. Att man skulle slänga en hög papper och färg på dem och smälla igen dörren så man inte råkar säga att någonting är fint. (Jag tycker nog visst man får säga att en teckning är fin och att ett barn som dukar ut är duktigt.)
Eller att lära sig "se"/titta på en häst, att se att bakbenen är böjda åt fel håll jämfört med en människas. Eller som pappa en gång visade att en häst kan byggas upp av bollar om man vill osv.
Det är lättare att dra saker till extremer och rita ngt som är likt, men inte, om man först vet ungefär vart saker sitter. Som sagt.
Jo exakt, det var ju det som gjorde det roligt att rita! tips och hjälp och att inte behöva uppfinna hjulet själv. Få tips om att hus kunde få volym med perspektiv, att horisontlinjen inte måste vara längst ned på papperet och hus och allting klänga fast där nere och så blå himmel på resten (det blev så nedrans mycket himmel)
Jag blev nästan lite orolig att alla tyckte det var helt fel att hjälpa barn med teknik och att prata och umgås runt att rita. Att man skulle slänga en hög papper och färg på dem och smälla igen dörren så man inte råkar säga att någonting är fint. (Jag tycker nog visst man får säga att en teckning är fin och att ett barn som dukar ut är duktigt.)
Eller att lära sig "se"/titta på en häst, att se att bakbenen är böjda åt fel håll jämfört med en människas. Eller som pappa en gång visade att en häst kan byggas upp av bollar om man vill osv.
Det är lättare att dra saker till extremer och rita ngt som är likt, men inte, om man först vet ungefär vart saker sitter. Som sagt.
Senast ändrad: