Barns konst utveckling

Sv: Barns konst utveckling

Håller fullständigt med. Bild främjar fantasin och att rita innebär så mycket mer än att "kunna" rita fotografiskt. Få pröva olika material, vara på olika ställen och vara kreativ, t.ex. bilder i naturen etc. Olika färgsammansätttningar etc. Sånt som bara utbildad kunnig engagerad personal kommer på.
 
Sv: Barns konst utveckling

Haha jag kan förstå det lite, vissa barn ritar en prick på tio papper i rad. :D

Jovisst resurser är resurser:D men en kunnig engagerad lärare kan där locka fram barnet att vilja göra något nytt...

Å andra sidan låter vi helt klart A slösa papper (Hur lång tid tar det egentligen att rita spiralcirklar på ett papper, 6 sekunder? även om vi själva brukar rita dem fulla när vi ritar tillsammans. (Faktum är att det är riktigt jobbigt att bläddra hela tiden när han ritat på datorn (vi har penna o platta).)

Bild är som sagt ett stort ämne som får oss att uttrycka saker där vi annars inte kan uttrycka dom, spiralcirklarna kan uttrycka mycket... och snabbheten ska inte underskattas;)
 
Sv: Barns konst utveckling

Ojoj, här hindras inga spiralcirklar, vi har hundratals och drösvis av dem :D (ibland hävdas det att de föreställer tåg eller sniglar.)

(Jag var lite hemsk häromdagen när jag försökte se till så att vi ritade på varsitt papper med varsina pennor. Det gick inte strålande och kände mig lite elak faktiskt. Men det måste väl vara ok att försöka få tvååringen att hålla sig till sitt eget block? och försöka få honom att rita lite själv också, inte bara få nya "tåg" och "snigel" hela tiden att rita spiraler över :o hoppas jag.)

Håller med om att pedagogerna ska uppmuntra och inte vara gnatiga. Jag har aldrig råkat ut för en trist gnatig en så jag har inte reflekterat så mycket över det. Däremot fick jag lite hjälp av föräldrarna när jag var liten, kommentarer om hur hästen kunde förbättras av pappa osv. Jag tror nog att det kan finnas plats för både hjälp/instruktion och frihet även när det gäller att teckna. Så länge det är i positiv anda. Vi kvartersbarn fick gå "skola" för vår lokala konstnär när jag var 9-10 det var underbart roligt med uppgifter att genomföra och hjälp med teknik. Skulle gärna gå kurs med henne än idag.
 
Sv: Barns konst utveckling

Sniglar är kul:D

Jo visst kan instruktioner också vara bra, för vissa och i vissa situationer. Jag har som sagt råkat på en riktigt trist förskollärare som tom gjorde så mitt barn knappt ville rita när hon var i skolan. Det var så många förbud och måsten, bland annat att varje milimeter av papperet tvunget skulle fyllas *suck* Hemma ritade, pysslade och skapade hon däremot massor, just för att friheten fanns och undervisning kan ske på olika vis, när jag satt med så tittade hon vad jag gjorde och fick inspiration till exempel.
 
Sv: Barns konst utveckling

Jag tycker inte att man kan tala om konstutveckling när det gäller barn. Jag tycker inte att det bör vara någon typ av utveckling alls! Att rita ska vara kravlöst och man ska inte behöva sättas in i fack beroende på hur bra eller dåligt man ritar. För vad som är bra för en person är tråkigt för en annan. Vad som är coolt hos en person är fult enligt en annan.
Det är betraktaren som avgör om något är fint eller ful, bra eller dåligt, men jag tycker inte att det ska vara så. Det är den som gjort teckningen som ska tycka om den! Det är den som gjort teckningen som ska förstå vad den visar. Betraktaren är i mina ögon inte den viktigaste personen.
 
Sv: Barns konst utveckling

*kl*

På vår ena förskola så hade de enbart tillgång till "grundfärger" när de målade med vattenfärg och då tyckte barnen det var väldigt intressant att blanda färgerna för att se vilka nya färger de kunde skapa.
 
Sv: Barns konst utveckling

Jo fast de har det lätt på sätt och vis, mina kusiner flyttade från Holland till Frankrike, sattes rakt in i franska internationella skolan och producerade rimliga betyg efter ett år, undervisningen på franska som de aldrig tidigare läst.

Det skulle nog inte fungera på en vuxen person (...)

Det är inte heller ovanligt bland utbytesstudenter på universitetsnivå (dvs vuxna), även om de flesta brukar läsa en intensivkurs ett par veckor före terminsstart.
 
Sv: Barns konst utveckling

Jag tycker inte att man kan tala om konstutveckling när det gäller barn. Jag tycker inte att det bör vara någon typ av utveckling alls! Att rita ska vara kravlöst och man ska inte behöva sättas in i fack beroende på hur bra eller dåligt man ritar.

Själv tycker jag det är jätteviktigt att det sker en utveckling. Annars behöver barnet kanske mer resurser. Sen behöver man inte märka att det sker något med just teckningar hela tiden. Men med något.

Skulle det inte vara någon ändring alls från det barnet är två år tills barnet är fyra år hoppas jag verkligen att någon reagerar. Därför är den pedagogiska dokumentationen viktigt.
 
Sv: Barns konst utveckling

Fast just konstutveckling kan man väl inte prata om när barnet går från snurror till huvudfotingar? Utveckling i perception och finmotorik, kanske, men knappast konstnärlig utveckling.
 
Sv: Barns konst utveckling

Trodde det var det du menade, eftersom du reagerade på Enyas kommentar att det inte borde handla om konstutveckling med barn.
 
Sv: Barns konst utveckling

Enya skriver väl också att man inte kan tala om konstutveckling när det gäller barn???
 
Sv: Barns konst utveckling

Ja, och du opponerade dig mot det, som jag förstod det. Jag höll med enya, du opponerade dig.
 
Sv: Barns konst utveckling

Egentligen ett jätteintressant ämne som man kan föra i alla möjliga riktningar (vad ör "konst" t.ex.?) - men hos små barn handlar det ju om just motorik och perception, inget annat.

Däremot tycker jag det är underbart om man öppnar upp möjligheterna för barn att uttrycka sig med hjälp av olika media - färg, form etc eftersom det är källa till massor av glädje och ger dem tillfällen att just uttrycka känslor.

Längre fram i åldrarna är det också bra att faktiskt hjälpa till med tekniken - hur färgerna fungerar rent praktiskt, hur leran är beskaffad osv. I min dotters skola (hon gick i 5:an ifjol) arbetade man enormt mycket med självporträtt. Jag vet inte riktigt vad tanken bakom detta var, men barnen fick massor av tips på t.ex. ögonens placering i ansiktet i förhållande till andra delar osv osv Och jag tror det var väldigt uppmuntrande för barnen när de fick lite hjälp med just detta infernaliskt underliga som att få ett porträtt likt. Detta inte sagt med avsikten att man ska börja teckna fotografiskt (för det är knappast "konst" utan mer ren avbildning) men utan den kunskapen är det svårt att kunna gå vidare. Även Picasso :laugh: kunde teckna anatomiskt korrekt innan han lät sig själv blomma ut i sina vildare abstrakta uttryck.
 
Sv: Barns konst utveckling

Själv tycker jag det är jätteviktigt att det sker en utveckling. Annars behöver barnet kanske mer resurser. Sen behöver man inte märka att det sker något med just teckningar hela tiden. Men med något.

Skulle det inte vara någon ändring alls från det barnet är två år tills barnet är fyra år hoppas jag verkligen att någon reagerar. Därför är den pedagogiska dokumentationen viktigt.

Möjligtvis en utveckling från snirklar till huvudfotingar, men inte i övrigt, tycker jag. Min äldsta son ville inte rita en huvudfoting, han ville rita en krokodil. Det fick han inte, huvudfotingen var viktig. Jag tycker att krokodilen var precis lika viktig, om det handlar om uppfattningen om hur man ser hur en människa ser ut så borde det funka med en krokodil, hur man ser den, alltså med ögon, öron, mun och ben med tånaglar! För det var vad han ritade. Jag tycker att det var fel att inte godkänna den.

Men från att rita huvudfotingar till att rita riktiga poträtt eller landskap, nä det är inte viktigt. Om barnet ritar huvudfotingar i 10 års åldern och samtidigt inte kan prata eller förstå uppmaningar eller liknande, ja då kan vi tala om problem och extra resurser.
 
Sv: Barns konst utveckling

Picasso kunde avbilda hur fotografiskt han ville, det var nog bara så urbota tråkigt, han ville göra "mer", han utvecklade konsten och är en av våra viktigaste konstnärer genom tiderna enligt mig (Ja jag är ett Picasso fan av gigantiska mått:D)

Utveckling är som sagt mycket och att hjälpa barnen att kunna olika saker ger dem mer frihet att laborera och leka
 
Sv: Barns konst utveckling

Ja, det var det jag menade. De flesta som målar abstrakt har börjat sin bana med att lära sig grunderna, anatomin, tekniken. Samma sak gäller karikatyrer - en bra karikatyr grundar sig på det "riktiga" fast med de typiska detaljerna förstärkta.

Men små barn ska givetvis släppas fria att bara våga! Där ska inte finnas några pekpinnar överhuvudtaget! :love:
 
Sv: Barns konst utveckling

Ja jag höll med dig i allt du skrev var bara tvungen att passa på att hylla Picasso:D

Pekpinnar behövs aldrig, lite varsam guidning:)
 
Sv: Barns konst utveckling

Det är inte heller ovanligt bland utbytesstudenter på universitetsnivå (dvs vuxna), även om de flesta brukar läsa en intensivkurs ett par veckor före terminsstart.

Aha, våra utbytesstudenter läste bara de engelska kurserna och detsamma med de som skickades iväg, bara till kurser på språk de behärskade någorlunda.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 850
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp