Barns konst utveckling

Sv: Barns konst utveckling

Båda mina barn har alltid varit "före" i vad man "ska kunna" vid viss ålder. Båda är konstnärliga och pyssliga och "Filofix" är en förebild bland annat:)
Jag själv är konstnärlig och gillar bild och pyssel men inte så mycket jag håller på med alls.
Jag tror inte man ska oroas fundera så mycket över vad som "ska kunnas", oroas man som förälder över utvecklingen kan man försöka att leka fram det så mycket, delta själv, prata med förskole, skolpersonal osv. Konstnärlighet är ju en talang och ett intresse, kan övas upp till viss del, kan intressera till viss del men alla kan ju inte vara intresserade på samma nivå:)

Jag tror inte det har så mycket alls att göra vad man bor, däremot kan säkert en förskola med utbildad personal som har som intresse bild och allt vad det innebär ha betydelse.

Jag tycker att man lite väl ofta träffar på förskolepersonal som uppmanar barnen att tex "rita en gubbe det finaste ni kan", att "rita på hela papperet" därför att det är "slöseri" annars och sådant.

Jag tror naturligtvis inte att barnen tar skada av sådana instruktioner, men jag tror verkligen inte heller att det främjar deras frihet och glädje i att göra bilder.

Hehe - du har gett generationer av hästtjejer komplex för att dom inte ens kan rita något som är likt Mulle eller än mindre dina underbara svarta kallblod eller vita hingstar eller ursöta ponnies.
Till alla;
Jag tror att om ett barn har talangen att rita och rita konstnärligt så finns det i dom - oavsett utvecklingsstadie. Det måste ut. Men för en del så kommer det kanske sent.

Och Lena - tack för alla dina underbara teckningar.

Hehe - du har gett generationer av hästtjejer komplex för att dom inte ens kan rita något som är likt Mulle eller än mindre dina underbara svarta kallblod eller vita hingstar eller ursöta ponnies.

Och Lena - tack för alla dina underbara teckningar.

:)
Jag instämmer.

Men faktiskt så var jag delaktig i ett Mulle-porträtt i ett stall när jag var 15-16 år; vi "fuskade" med rutmönster och förstorade upp en bild. Blev väldigt bra tyckte jag!

Tack! :laugh:

Men - jag tror jag "kan" teckna pga att min pappa jobbade i bok-och pappershandel och överöste mig med papper och alla tänkbara sorters färger och pennor. Och böcker - bilderböcker. Så jag hade aldrig (inte som barn vill säga...) någon press på mig att använda papperet väl för att inte slösa, utan jag kunde kladda ohejdat. Dagarna i ände.

Hade mina föräldrar varit musiker och försett mig med instrument, hade jag förmodligen spelat musik idag.

Jag tror alla är "konstnärliga" men att vissa stimuleras från barnsben att utveckla vissa färdigheter. Alla barn kan lätt lära sig kinesiska t.ex. Som vuxen är det värre med den saken.......

Och så ska man förståss tycka det är roligt.

Men, som jag skrev i mitt förra inlägg, tror jag steget från huvudfoting till huvud-kropp-ben-figur handlar om att barnet lär sig se delar och sammanhang. Inte så mycket om konstnärlig begåvning.

Alla barn kan lätt lära sig kinesiska t.ex. Som vuxen är det värre med den saken........

Nej, vuxna lär sig nya språk fortare än barn, faktiskt. Enda fördelen barn har är att de har lättare med uttal. Annars går det fortare att lära sig ett språk som vuxen än som barn.

Det där är lite roligt. Det känns ju som att barn lär sig sitt/sina modersmål på "ingen tid alls". Men egentligen kan man väl säga att det tar en 10-15 år i alla fall. En tioåring har ju inte ett komplett språk på sitt/sina modersmål. Och sedan tillkommer ändå olika fackterminologier och sådant senare, både i utbildning, arbete och hobbies.

Och man ser ju när man har skolbarn hur otroligt långsamt undervisningen i engelska och andra språk i skolan går framåt. (Nu beror det nog delvis på att engelska inte är det enda skolämnet, men ändå.)

Ändå har vi en föreställning om att barn lär sig språk så lätt. Var kommer den från?

Jag minns att de sa så om mig när jag var liten och vi var utomlands på somrarna. Jag lärde mig kanske 20-50 ord (inklusive ett antal räkneord) på tex italienska, och så gick de vuxna runt och himlade sig över hur snabbt barn lär sig språk. Men 20-50 ord är ju väldigt långt ifrån ett språk. Och jag lär mig fortfarande ofta ett antal artighetsfraser och sådant om jag är utomlands i en lagom obekant språkmiljö några dagar, om jag går in för det det allra minsta.

Jag tycker att man lite väl ofta träffar på förskolepersonal som uppmanar barnen att tex "rita en gubbe det finaste ni kan", att "rita på hela papperet" därför att det är "slöseri" annars och sådant.

Jag tror naturligtvis inte att barnen tar skada av sådana instruktioner, men jag tror verkligen inte heller att det främjar deras frihet och glädje i att göra bilder.

Så kanske det är, men det behöver väl inte vara så :laugh: själv tycker jag det är roligt och givande att måla och rita med tighta ramar och ett mål, det främjar min kreativitet. Jag tror nog att en blandning av total frihet och uppmaningar kan vara roligast. Annars försöker man ju aldrig det där lilla extra som är så roligt, eller testar sina gränser, utan stannar i det bekväma, tråkiga och enkla och tröttnar.

Det kan också vara bra för att upptäcka nya saker och komma igång vid idétorka för barnen. Skada tror jag inte man gör förrän man kommenterar ett litet barns gubbe och säger att den var fel (bara för att den ser ut som en blomma eller barnet ignorerade instruktionerna eller vad som).

Jag har ingen aning om hur min snart 4-åring ligger till med "konstutvecklingen". Det är ingenting jag öht tänker på. Han ritar mycket, både själv eller med oss föräldrar. Jag analyserar inte hans bilder.

Ändå har vi en föreställning om att barn lär sig språk så lätt. Var kommer den från?

Kan det ha att göra med att barn (speciellt i lägre åldrar) kan bli kompisar och verkar förstå varandra trots språkbarriären? Lägg till några artighetsfraser på det så verkar barnet nästan ha lärt sig ett nytt språk.

Det borde ju också vara lättare för ett barn (som lär sig färre ord och fraser) att göra sig förstådd med andra barn om de tillsammans öser sand i några hinkar flera dagar i streck ("håll stilla", häll i") än med en vuxen som vill diskutera nyheter, väder och barnuppfostran. Då behövs ett betydligt större ordförråd.

Jag har fortfarande en tendens att rita Mulles långhalsade "flickvän" från en seriesnutt här och där på telefonblock :D (De andra är för fina för att ens försöka sig på :laugh:)

Det där är lite roligt. Det känns ju som att barn lär sig sitt/sina modersmål på "ingen tid alls". Men egentligen kan man väl säga att det tar en 10-15 år i alla fall. En tioåring har ju inte ett komplett språk på sitt/sina modersmål. Och sedan tillkommer ändå olika fackterminologier och sådant senare, både i utbildning, arbete och hobbies.

Och man ser ju när man har skolbarn hur otroligt långsamt undervisningen i engelska och andra språk i skolan går framåt. (Nu beror det nog delvis på att engelska inte är det enda skolämnet, men ändå.)

Jag minns att de sa så om mig när jag var liten och vi var utomlands på somrarna. Jag lärde mig kanske 20-50 ord (inklusive ett antal räkneord) på tex italienska, och så gick de vuxna runt och himlade sig över hur snabbt barn lär sig språk. Men 20-50 ord är ju väldigt långt ifrån ett språk. Och jag lär mig fortfarande ofta ett antal artighetsfraser och sådant om jag är utomlands i en lagom obekant språkmiljö några dagar, om jag går in för det det allra minsta.

Jag tror att det handlar om att barn är mer nyfikna och vill veta dels vad folk säger och varför, så är man utomlands så är det väldigt naturligt att höra andra språk och då vilja veta vad de säger och hur man själv säger det.

Fast engelska undervisningen i skolan har inte riktigt hängt med i den takt engelskan kommer in i barnens liv, nu har barnens skola visserligen uppfattat det och har haft "lektioner" i engelska redan i förskoleklass, dvs de räknar på engelska, lär sig några sånger och vad orden betyder osv eftersom barnen själva har frågat efter det.
Min yngsta är 7 år nu och han spelar ju spel på dator och tv där instruktionen enbart är på engelska, ibörjan frågade han vad det stod, numera vet han en del och räknar ut en del på egen hand genom att prova sig fram.
Barnens kusiner som är äldre har alltid fått mycket beröm i skolan för deras uttal i engelska, deras yngsta kom rätt snabbt på varför, hans stora systrar har älskat Jane Austen filmerna och sett dem otextade, alltså har de hört uttalen i mängder och han har oxå "lärt sig" hur det ska låta.

Jo fast de har det lätt på sätt och vis, mina kusiner flyttade från Holland till Frankrike, sattes rakt in i franska internationella skolan och producerade rimliga betyg efter ett år, undervisningen på franska som de aldrig tidigare läst.

Det skulle nog inte fungera på en vuxen person, om det sedan är omständigheterna och att barn är lättare att lära sig kommunicera med vet jag ju inte. Det finns också ett fönster för de flesta när det gäller uttal, om man ska låta som infödd bör man flytta till ett land under en viss ålder i tonåren (Finns självklart undantag, tex en tyska som mamma kände som lärde sig felfri svenska på ett år, men hon var lingvist, hade läst svenska i tyskland och pluggade uttal som en röd gris).

Nej, vuxna lär sig nya språk fortare än barn, faktiskt. Enda fördelen barn har är att de har lättare med uttal. Annars går det fortare att lära sig ett språk som vuxen än som barn.

Nu blev jag jätteförvånad! Är det verkligen så? Ett litet barn lär sig ju sitt modersmål (nu pratar jag om just modersmålet, INTE om inlärning av nya språk, kanske där är skillnad?) på bara ett par år, och med perfekt uttal etc. Känner knappast till att ett litet barn skulle misslyckats med att lära sig sitt språk ;)

Det var det jag avsåg. Inte inlärning av "extra" språk längre fram, som barn (eller vuxen). Och där tror jag "konstnärlighet" är litegrann samma sak. Dvs man lär sig det man matas med i mängd under tidiga år. Inte minst lär man sig som barn att inte ha sån respekt för det vita papperet/duken och de dyra färgerna, man bara öser på.

Ett litet barn lär sig ju sitt modersmål (nu pratar jag om just modersmålet, INTE om inlärning av nya språk, kanske där är skillnad?) på bara ett par år, och med perfekt uttal etc.

Vilka barn känner du som på ett par år, dvs vid två års ålder, talar sitt modersmål med perfekt uttal? Själv känner jag inte ens en enda tioåring som har ordförråd som en normalbegåvad vuxen, och man skulle inte kunna leva ett normalt vuxenliv med ett ordförråd som en tioåring, vad jag kan förstå. När det gäller tvååringar blir jag glatt överraskad om jag förstår allt en tvååring som jag inte känner väl säger, just på grund av det ofta mycket orena uttalet som kan vara svårt att öht skilja från joller.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 789
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17