Sv: Barns konst utveckling
Det var ungefär den förklaringen språkforskarna gav - barn har ju av naturliga skäl inte så bra språk i första läget, så när vi tycker att en femåring har lärt sig ett språk så innebär ju inte det att barnet kan skriva felfritt, diskutera olika ämnen på avancerad nivå och läsa Nobelpristagare utan problem. Det kan ju ingen femåring på nåt språk. Av en vuxen förväntar vi oss en helt annan språknivå, och den språknivån tar längre tid att uppnå. Så när femåringen har lärt sig 50 ord så tycker vi att de kan språket, när en vuxen kan lika mycket så tycker man att de förstår lite grann och har lärt sig några artighetsfraser.
Det där är lite roligt. Det känns ju som att barn lär sig sitt/sina modersmål på "ingen tid alls". Men egentligen kan man väl säga att det tar en 10-15 år i alla fall. En tioåring har ju inte ett komplett språk på sitt/sina modersmål. Och sedan tillkommer ändå olika fackterminologier och sådant senare, både i utbildning, arbete och hobbies.
Och man ser ju när man har skolbarn hur otroligt långsamt undervisningen i engelska och andra språk i skolan går framåt. (Nu beror det nog delvis på att engelska inte är det enda skolämnet, men ändå.)
Ändå har vi en föreställning om att barn lär sig språk så lätt. Var kommer den från?
Jag minns att de sa så om mig när jag var liten och vi var utomlands på somrarna. Jag lärde mig kanske 20-50 ord (inklusive ett antal räkneord) på tex italienska, och så gick de vuxna runt och himlade sig över hur snabbt barn lär sig språk. Men 20-50 ord är ju väldigt långt ifrån ett språk. Och jag lär mig fortfarande ofta ett antal artighetsfraser och sådant om jag är utomlands i en lagom obekant språkmiljö några dagar, om jag går in för det det allra minsta.
Det var ungefär den förklaringen språkforskarna gav - barn har ju av naturliga skäl inte så bra språk i första läget, så när vi tycker att en femåring har lärt sig ett språk så innebär ju inte det att barnet kan skriva felfritt, diskutera olika ämnen på avancerad nivå och läsa Nobelpristagare utan problem. Det kan ju ingen femåring på nåt språk. Av en vuxen förväntar vi oss en helt annan språknivå, och den språknivån tar längre tid att uppnå. Så när femåringen har lärt sig 50 ord så tycker vi att de kan språket, när en vuxen kan lika mycket så tycker man att de förstår lite grann och har lärt sig några artighetsfraser.