Sv: Barns konst utveckling
Men, som jag skrev nyss - det beror också på vad man menar med "fint". Om jag utropar -ÅÅÅHH vad FIINT!! till lilla 4-åringen som just skapat nåt obeskrivbart med arton färger (eller två) så behöver det inte betyda att jag bedömer den tekniska skickligheten. Jag kan säga -"DEN teckningen gör mig så glad, får jag den? Då ska jag sätta den på min kylskåpsdörr och bli glad varje gång jag går förbi!" så VET jag att barnet blir upplyft och glad och gärna ritar elva till, som jag får till min kylskåpsdörr
Det jag vänder mig emot är detta som Cattan skrev
Jag anser inte att det är en bra eller särskilt effektiv metod, lite beroende på vad man vill uppnå, att värdera barns prestationer hela tiden. Man kan lära dem saker utan att tjat om att dom är duktiga och ritar fint.
Men, som jag skrev nyss - det beror också på vad man menar med "fint". Om jag utropar -ÅÅÅHH vad FIINT!! till lilla 4-åringen som just skapat nåt obeskrivbart med arton färger (eller två) så behöver det inte betyda att jag bedömer den tekniska skickligheten. Jag kan säga -"DEN teckningen gör mig så glad, får jag den? Då ska jag sätta den på min kylskåpsdörr och bli glad varje gång jag går förbi!" så VET jag att barnet blir upplyft och glad och gärna ritar elva till, som jag får till min kylskåpsdörr