Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

Söt film på en till synes mycket väluppfostrad häst och ett hästvant litet barn. Men enligt min uppfattning vansinne, oavsett hur väluppfostrad hästen är. Hästar är i grunden impulsstyrda och det räcker som sagt med så himla lite för att barnet ska komma till skada ordentligt (i synnerhet när barnet befinner sig under hästen!) så varför ta risken även om den är liten? Att en vuxen står bakom kameran hjälper knappast i det läget, skulle olyckan vara framme sker den ju oftast på bråkdelen av en sekund.

Det handlar inte om att man ska linda in barn i bomull och skydda dem från allt, utan om att man som förälder har en skyldighet att försöka förebygga olyckor och inte utsätta barnet för onödiga och uppenbara risker. Vad vinner man t.ex. på att låta sin dryga ettåring hantera en häst? Genom att lägga ut en sådan film på Youtube är risken bara att människor med dåligt omdöme och mindre väldresserade hästar inspireras till samma sak. Många hästägare verkar ha en övertro till sina hästar och till sin egen förmåga att hantera dem.

har en stilla undran/fråga, om de hade varit en minishetland/shettis undra om det blivit samma heta uppståndelse då?! den kan göra minst lika stor skada som en stor häst..

eftersom de verkar som att hästar i sin rädsla och flykt är ute för att döda alla barn i världen så borde de juh kvitta vilken storlek den har?! med en stor häst har juh barnet större chans att klara sig då den kan va taklång under magen på den när den blir översprungen, medans en shettis inte är så hög...

jag försvarar inte filmen på nåt vis å vet bara själv vad jag tycker om den, men på vissa låter de verkligen som att såfort du tar ut ett barn hos en häst så SKA den bli rädd å verkligen DÖDA barnet..medans ett rovdjur som hunden är helt ok..å alla dessa som är ute å går med 65-70 kg hund och barnvagn, de måste va minst lika farligt för drar hunden iväg så har du inte en chans att hålla emot hunden med en hand å vagnen med andra..men de är ingen som nånsin påpekar hur oansvariga alla dessa mammor är som går på stan med barn å hund..men hua om hästen får lukta på barnet.......

japp, drog detta till överdrift men sanningen ligger inte långt ifrån där heller...

Saken är väl den att hästen är ett flyktdjur, hur väluppfostrad den än är så kan en oväntad sak göra att hästen kastar sig/hoppar till. Jag tycker att hästen ska hanteras med kunskap OCH respekt, det är stora djur och jag är alltid noga och medveten om hur jag hanterar mina hästar och var jag är placerad när jag hanterar dem. Ett litet barn har inte den kunskapen och inte den respekten heller.

Jag har många barn omkring mej , brorsans barnbarn , kompisar osv. som är med mina hästar.
Har dessutom ett 7 månaders barnbarn själv nu :love:... som jag självklart hoppas på ska älska hästar vad det lider.
Hjälm är en självklarhet även vid rykt och hantering.

Mina hundar får däremot inga barn träffa ens en gång.

Kan jag minimera olycksrisk bland barn , så gör jag det. Även om vi alla vet att förr eller senare händer det något .. med häst , eller i något annat sammanhang.

Det är alltid underbart att se barn som får chansen att lära sej umgås med djur , men just så här skulle jag inte våga göra.

har en stilla undran/fråga, om de hade varit en minishetland/shettis undra om det blivit samma heta uppståndelse då?! den kan göra minst lika stor skada som en stor häst..

Jo då jag hade haft exakt samma åsikt då som nu. Djur överlag och små barn måste hanteras med försiktighet, även för djurets välbefinnande i många fall.

eftersom de verkar som att hästar i sin rädsla och flykt är ute för att döda alla barn i världen så borde de juh kvitta vilken storlek den har?! med en stor häst har juh barnet större chans att klara sig då den kan va taklång under magen på den när den blir översprungen, medans en shettis inte är så hög...

Detta är ju en så stor överdrift att jag inte ens vet hur jag ska bemöta åsikten. Din förmåga att dra slutsatser är rätt häpnadsväckande.

jag försvarar inte filmen på nåt vis å vet bara själv vad jag tycker om den, men på vissa låter de verkligen som att såfort du tar ut ett barn hos en häst så SKA den bli rädd å verkligen DÖDA barnet..medans ett rovdjur som hunden är helt ok..å alla dessa som är ute å går med 65-70 kg hund och barnvagn, de måste va minst lika farligt för drar hunden iväg så har du inte en chans att hålla emot hunden med en hand å vagnen med andra..men de är ingen som nånsin påpekar hur oansvariga alla dessa mammor är som går på stan med barn å hund..men hua om hästen får lukta på barnet.......

Exakt vem i tråden får det att låta som du beskrev just nu :confused: Betänk att vi ändock är på ett hästforum med många hästmammor/pappor.
Åter igen drar du en väldigt konstig jämförelse att gå med hund och barnvagn kontra att låta sitt lilla barn promenera utan skydd med och under en stor ca 500 kg tung häst.. Vill du utveckla ditt resonemang? Jag tycker inte per automatik att det är oansvarigt att ha små barn i stall, vi är själva där mycket.

japp, drog detta till överdrift men sanningen ligger inte långt ifrån där heller...

Ja du drog med en jäkla överdrift och jo jag anser att denna diskussion ligger långt ifrån det du nu skrivit :)

Senast ändrad:

Men nu handlade det om just hästar! En katt kan sällan springa över ett barn och döda det, och absolut, föräldrar eller barnvakten kan med "få flippen". Men på nått sätt kan jag känna att mna ändå vill göra, och eliminera risker för sina barn, inte utsätta dem för mer?

Jag var relativt liten när jag började med hästar, tre år gammal, men det var alltid minst en hästerfaren vuxen med förutom förädrar och alltid hjälm på. Det här var tidigt 90-tal, och säkerhetsvästar var inte speciellt utspridda på den tiden, om de ens fanns (?), men hjälm var ett krav. Hästen var en liten minishettis som var enormt van vid barn, lugn, snäll och harmonisk, inte för att det är en garanti för att hästen inte kan bli rädd, men det var en häst som någotsånär matchade min storlek i alla fall.

Idag har jag en maxad C-ponny och en maxad D-ponny, och jag blir ärligt talat riktigt nervös av att ha små barn runt mina hästar. Mina hästar är hur snälla som helst, men de är bara hanterade av vuxna, hästvana människor, de är inte vana vid att det är folk som springer runt dem och skriker. Med tanke på deras storlek är det flera barn som vill träffa hästarna, men eftersom båda (och speciellt den lilla) är ganska "hoppig" av sig gillar jag inte att ha små barn runt dem. En olycka händer så lätt, även om det "bara" råkar vara så att barnet blir trampat, och kan jag undvika det gör jag det.

Är det bara jag som får grov ångest och genast börjar måla upp diverse scenarion i huvudet när jag ser detta?

Eller är jag bara fånig?

Hur ser ni på ovanstående? Eller över huvud taget så små barn runt hästar?

Jag ser inget som helst "sött" i det här. Bara en förälder som inte tänker nog långt. Skulle aldrig falla mig in att låta ett så litet barn leda en häst, dessutom utan hjälm.

Jag kan inte låta bli att undra hur barnets andra förälder reagerar på filmen, min sambo skulle ha blivit vansinnig på mig om jag utsatt våra barn för något dyl.

För övrigt blev en kompis betydligt äldre barn ordentligt mörbultad då hon för första gången själv skulle leda in deras snälla "gammelponny", barnet slog ansiktet i en sten då ponnyn plötsligt drog och hon inte hann släppa grimskaftet.

.... och jag skulle ng inte ha några problem med att låta min 2-åring leda min häst, om min häst hade varit lika väluppfostrad och lyhörd som den på filmen.

jovisst kan hästen hoppa till, men hade min häst varit en hoppa, så hade inte heller ungen fått leda.
nej, alla hästar hoppar inte till och drar inte iväg i panik när dom blir skrämda. det finns undantag.

en fin film på en fin häst, som är tränad att följa och lyda sin människa, avsett storlek. skolboksexempel på hur en häst ska bete sig!
ångest - no way.....

Man kan aldrig säga aldrig och det gäller ALLA djur. Det vet man ju först när olyckan händer och det är så onödigt.

Man kan aldrig säga aldrig och det gäller ALLA djur. Det vet man ju först när olyckan händer och det är så onödigt.

mmm, så sant, så sant, men varje situation är unik i sig, oavsett djur och människa.
vuxna människr har åxå blivit skadade av hästar, i de mest konstiga situationer, så det är väl upp till var och en att bedömma situationen och agera utefter det?

Självklart gör var vuxen föräldern som den vill med sitt barn ( inom lagens gränser), men här på ett diskussionsforum kan jag ventilera min åsikt om beslutet att låta ett barn utan skydd promenera och "vandra under" en stor häst på flera hunda kilo..

jovisst kan hästen hoppa till, men hade min häst varit en hoppa, så hade inte heller ungen fått leda.
nej, alla hästar hoppar inte till och drar inte iväg i panik när dom blir skrämda. det finns undantag

Fast det där är ju bara naivt att säga. Min häst ha ALDRIG på 7år, som jag haft honom hoppat till elelr blivit skrämd av dylikt, han har fått en ladugårdsdörr över sig och stod pall. Han leds helt lös ibland, och är den mest miljösäkra häst jag vet. Jag kommer aldrig låta ett så litet barn leda honom själv utan vuxen vid sidan ändå.

Det räcker likosm med att en häst trampar fel, den behöver inte hoppa till alls.

Och absolut, vuxna blir skadade av hästar, men det är vårt egna val att faktiskt hålla på med hästar, barn är VÅRT ansvar.

.... och jag skulle ng inte ha några problem med att låta min 2-åring leda min häst, om min häst hade varit lika väluppfostrad och lyhörd som den på filmen.

nej, alla hästar hoppar inte till och drar inte iväg i panik när dom blir skrämda. det finns undantag.

Och hur i hela världen skulle du kunna garantera att en speciell häst är ett unikt undantag från flyktinstinkt? Och du skulle gladeligen låta din 2-åring ta smällen om du nu har fel?:eek:

...och du tror inte det har något samband med att det är långt mycket vanligare att små barn oftare umgås på nära håll med dessa djursorter än är i närheten av stora hästar.... :crazy:

självklart har det med det att göra men det bevisar ju bara på att olyckor händer barn med ALLA djur så förstår inte uppståndelsen med just denna lugna häst.
Det låter på er bomullsmänniskor som om man inte borde ha djur överhuvudtaget när man har barn eftersom det är en direkt livsfara. Kanske även hunden ska få ett eget rum som den är inlåst i så den inte under några omständigheter kan få kontakt med barnen och därmed skada sig.
Och fy för alla föräldrar som köper en egen häst åt sitt barn när dom är ca 10år. Vill man att sitt barn ska dö då eller? Eftersom det kan väldigt lätt hända en olycka för en 10åring också med häst.
Kanske ridskolan borde höja sin åldersgräns till 18år så att inga barn utsätts för fara!

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama