Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

det är nog inget specifict inlägg, utan mer tonen i hela tråden som genomsyras av preppon.

satt faktiskt och tänkte å det förut (nej, jag har inget liv. :D )
preppomamma är nog ingen specifik mamma, utan mer tonen och bemötandet mot andra mammor.
sånna där som blir helt bestörta av vissa saker.
som att man vill ha sitt barn 15h på dagis i veckan, medans dom själva aaaaaaaaaaaldrig skulle komma på tanken att göra något dyligt!

en mamma som nedvärderar en annan mamma för att den gör vad det dåliga samvetet motsäger sig.
typ.
såklart att de flesta har dåligt samvete för att de lämnar barnet för att ägna sig åt sig själv, det går lixom emot naturlagarna, men är ack så välbehövligt ibland.

det sista man behöver i en sån situation är en mamma som pekar och säger buuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
preppon.
fy.

jaja, lite allmänna tankar bara. :angel:

Fast du är nog mer färgad av din egna diskussion nu ;), det liksom genomsyrar hela ditt svar..

Ja jag blir faktiskt lite bestört av att man låter sin 1-2 åring vistas under en häst på flera hundra kg, gör det mig till en prettomamma bara därför ? För att jag anser att det är en onödig risk och för att jag finner diskussionen intressant...

Tycker du verkligen att tonen i tråden är prettomammatråd? Ska man inte få uttrycka sin åsikt en diskussion utan att bli kallad en prettomamma ( jag antar att ordet pretto i detta sammahang inte är en bra sak att vara )?

nej, uscha pretto ska man INTE vara! :eek:

haha, absolut är det så att jag färgas av min andra tråd i mitt svar, eller kanske bara så att jag gick in i denna tråden med antprettögon och såg de nyanser som jag ville....?

nej, du är väl inget pretto för att du blir bestört över det, jag kan tycka att det är lite (ganska) onödigt att låta barnet knalla runt benen och under magen, men samtidigt tycker jag att det är en jättefin film!

skulle så gärna höra vad mamman, som jag bara tar för givet filmar, säger till barnet!
om hon säger till att man inte ska vara under hästen eller bara låter det bero....
det hade jag ng reagerat mer på, än filmen i sig....

Ja jag blir faktiskt lite bestört av att man låter sin 1-2 åring vistas under en häst på flera hundra kg, gör det mig till en prettomamma bara därför ? För att jag anser att det är en onödig risk och för att jag finner diskussionen intressant...

Jag håller med dig där. Ifall jag är en prettomamma för att jag tycker det är mindre lämpligt att låta en hjälmlös ettåring kila in mellan benen på en lös storhäst så får jag väl vara det isf. Fast nu hade man helt plötsligt dåligt omdöme och själv lik i garderoben om man kritiserade, så jag hänger inte riktigt med...

men isf är väl alla preppomammor? Eller menar du att det inte finns nånting som skulle få dig att säga till?

Såg nu att du till och med skrev det i ditt senaste svar, så du talar ju emot dig själv med.

... och måste verkligen tala om för alla andra mammor som kanske gör misstag eller tycker de e helt ok att låta sitt barn leda en häst (som nu är i detta fallet) kanske stör sitt barns nattsömn nån gång för att hämta en sambo som varit på krogen etc etc att dom mammorna är "dåliga" mammor! så funkar det iaf i mitt huvud när jag läser sånt. dessa morsor som ALDRIG gör fel..

Men du, skillnaden är att den här sortens "misstag" skulle kunna kosta barnet livet. Ungefär som att inte spänna fast barnet i bilen (för hur ofta krockar man egentligen?). Personligen är jag hyfsat "laid-back" när det gäller det mesta (som inte är direkt skadligt), och långt ifrån någon "perfekt" förälder (vad det nu är). Men jag har oerhört svårt att förstå varför man vill utsätta sitt barn för den där typen av onödiga risker. Antingen är man ansvarslös, vilket jag ska erkänna att jag verkligen provoceras av, eller så kanske man inte har omdöme nog, och då kan ju (som Sar skrev) en diskussion som denna kanske bidra till att man tänker sig för bättre i framtiden.

kl

Jag tycker faktiskt inte alls att denna tråd har en "prettomamma" ton. Jag tycker faktiskt rent generellt att det finns få sådana trådar på detta forum. Värre är det på ett annat stort familjeforum =)

Angående diskussionen i tråden:

Min häst är minst lika väluppfostrad och lyhörd som hästen på filmen. Han är verkligen en helt otrolig häst och jag känner mig väldigt trygg med att ha med My och Maja i närheten av honom. My (2 år)får leda honom men aldrig utan att jag är bredvid henne, jag hade aldrig släppt iväg henne så långt ifrån mig som barnet i filmen. Hon har ofta hjälm på sig nuförtiden, men det hade hon inte i början, då jag helt enkelt inte tänkte på det. Jag har faktiskt "höjt" mitt säkerhetstänk genom diskussioner om ämnet här på buke, det är nyttigt att tänka efter lite i bland. För även om jag tror att risken att det skulle hända något med My och Tytte är minimal, så finns det ju ändå alltid en risk, och jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om något hemskt hände. Det är trots allt mitt ansvar som förälder att se till så att mina barn är så säkra de kan vara i närheten av djur.

Min häst och stallarbetet runt honom är en del av min vardag och jag tycker att det är roligt att mina barn delvis får dela det med mig.

//Julia

Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.
(nej jag har inte läst hela tråden - jag blev så upprörd att jag svarade direkt ;)

Men kom igen nu Jerseyko! Som jag har förstått det är du en relativt rutinerad hästmänniska, och då borde du veta att A: Hästar är stora - även en shettis väger ca 200 kg. B: Hästar är flyktdjur - blir de rädda så springer de eller skyggar- oavsett om ett litet barn står i vägen eller ej.

Din jämförelse med en kattunge är faktiskt enbart löjlig! Hade du skrivit något om att t ex en större hund faktiskt kan bita i hjäl ett barn om man lämnar dem utan uppsikt och något går riktigt fel, så OK, men att en unge skulle bli omkullsprungen av en kattunge och krossa skallen, och att det dessutom skulle vara lika sannorlikt som att den skulle skada sig med en häst , det är faktiskt helt absurt!

Mer allmänt svar i frågan: Jag skulle inte låta L hantera häst så. Jag kan häst, jag är ridlärare och jag vet att hästar är hästar och att säkerheten alltid kommer i första rummet.

står "förklaring" längre upp

satt faktiskt och tänkte å det förut (nej, jag har inget liv. )
preppomamma är nog ingen specifik mamma, utan mer tonen och bemötandet mot andra mammor.
sånna där som blir helt bestörta av vissa saker.
som att man vill ha sitt barn 15h på dagis i veckan, medans dom själva aaaaaaaaaaaldrig skulle komma på tanken att göra något dyligt!

en mamma som nedvärderar en annan mamma för att den gör vad det dåliga samvetet motsäger sig.
typ.
såklart att de flesta har dåligt samvete för att de lämnar barnet för att ägna sig åt sig själv, det går lixom emot naturlagarna, men är ack så välbehövligt ibland.

det sista man behöver i en sån situation är en mamma som pekar och säger buuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
preppon.
fy.

Skrivet av cilla

men var kommer ordet ifrån? jag har aldrig hört det förut och förutsatte att den första som använde det skrev fel och menade pretto.

Fast ordet pretto kommer väl från pretentiös och ev från engelskans pretend ?

Vart kommer preppo ifrån för ord ?

Som Cala säger så är ju pretto ett ord - det är kort för pretentiös. Undrar också varifrån ordet preppo kommer.

Den som lagt ut filmen har nog efter denna diskussion ( och andra kommentarer på andra forum? ) valt att göra den privat, den går således inte längre att se om man inte känner personen ifråga.

som sagt är jag inte säker, men kan det vara en omändring från propp, alltså högfärdig/snobb?

Nu blir jag osäker om jag kan blanda ihop det med nåt, känns bara att det var (nog) det som gick runt mycket i typ mellanstadiet

kanske är en dialektal grej från småland, men samtidigt är väl inte Cilla härifrån, hon kanske har en bättre förklaring vad preppo är.

ja kan ju bara svara för mig själv, men för mig är en preppo understruket.

Präktig
Präktig kommer ursprungligen från det tyska ordet prächtig samt är avlett av ordet pracht, dvs prakt, eller ståtlig villig svenska.
Förr användes benämningen präktig i betydelsen "praktfull" samt beskrev något ståtligt, magnifikt, storslaget, flott, grannt etc. Samt gällde då först beträffande byggnader, inredning, klädsel etc. När det gällde personer, avsågmed präktig, en praktälskande, eller bombastisk person, med andra ord en korrekt pösmunk.

Präktig har senare även fått betydelsen, av någotsom är gediget, kraftigt tilltaget eller av bra eller godbeskaffenhet eller kvalitet. När det gäller människor har begreppet präktig, övergått mot att gälla någon som är överdrivet redlig, pålitlig, rättrådig eller med god karaktär. En individ som idag benämns som präktig är oftast antingen lite löjeväckande prudentlig eller en korrekt brorsa Duktig, skada kan även produkt en benämning för en drucken person, (vara full samt präktig).

Präktig används även i överförd bemärkelse för något som är redigt tilltaget som t.ex. "en präktig förkylning eller snuva", en "präktig baksmälla" etc.

en präktig jag-vet-bäst-och-tro-inget-annat-människa.
skulle väl tro att pretto är ungefär samma?
potato-potato-tomato-tomato ni vet.......

lite på samma spår som PK-morsa!!!!! (politisk korrekt.)

här är källan.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama