Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

från wikiedia:
Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper.

nu handlar det väl inte direkt om att förolämpa grupper på det sättet, men PK-morsan blir fruktansvärt tröttsam med sitt sätt att försöka vara just PK hela tiden.

(om ni undrar, så jobbar på industri och umgås alldeles för många timmar med mina radiokåpor och har huuuuur mycket tid som helst att fundera och klura på sånna här saker.
en annan väldigt bra sak för att få tiden att gå är att drömma om vad jag skulle göra om jag vann ofantligt mycket pengar..... :angel: )

Fast ordet pretto kommer väl från pretentiös och ev från engelskans pretend ?

Vart kommer preppo ifrån för ord ?

Jag tror att det är en ren missuppfattning, ungefär som när någon skriver "cool-lugn" istället för kolugn. De har helt enkelt inte hört utrycket förut och översätter det till något liknande.
"Pretto" är ett rätt etablerat uttryck; "preppo" tror jag överhuvudtaget inte existerar....

Google-sökning för "pretto" för svenska sidor: Ungefär 32 700 resultat.
Samma för "preppo": Ungefär 139 resultat.
Så det senare verkar knappt finnas, nej.

Jag tycker dock inte att det florerat några prettomammor i denna tråd, vi har antagligen väldigt olika åsikt om vad som kvalificerar en mamma som pretto. Att ha åsikter som skiljer sig och att i diskussion diskutera för sin sak är inte och kommer heller inte bli pretto för mig.

Betydelse av pretto har vi ju redan tagit upp :)

Oavsett ordets betydelse och stavning - preppo (!?) pretto, PK eller präktig, så skulle jag säga att det inte har så mycket med det att göra som med okunskap om hästar om man låter små barn hantera hästar själva och DESSUTOM utan hjälm. Om man inte har speciellt mycket hästkunskap så fattar man kanske inte heller att ALLA hästar är flyktdjur även om instinkten är mer eller mindre utpräglad hos olika individer.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama