Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

Men herregud människa ANDAS, läs om och läs rätt!!

Hur du kan tolka in det du tolkar i inläggen är för mig en gåta, men du läser nog som fan tolkar bibeln vill jag påstå..

Men hur läser du? Det jag motsätter mig är att låta en tvåring hantera en stor hästa SJÄLV. Jag hade nog inte låtit ett yngre barn hantera och vara i stalelt själv med hästrna, även om de fått en egen shettis, dock tycker jag självfallet barn ska umgås med djur, tror det ger väldigt mycket!

Till Calazirya & ni andra som hakar på:

Ni har ju framfört era åsikter ganska tydligt så jag har svårt att tro att någon missat era synpunkter & åsikter SÅ HUR ids ni fortsätta sitta & argumentera om en häst, ett bran & dennes föräldrar som ni dessutom inte känner eller vet någonting om?
Räcker de inte med att säga att ni inte gillar filmen & inte skulle "utsätta" era barn för detta? Varför ska de ältas om & om igen?

De är ju häller ingen som bett er kika på filmen, så om ni nu tycker den är jätte hemsk strunta då i att titta på den & var glad att den inte handlar om era barn & djur.
OCH VARFÖR ska man sitta & fantisera om saker som inte har hänt som att tex se att barn fastna med foten i ett grimmskaft & åka bakom en skenande häst? ÄR de inte bättre & roligare att focusera på saker ssom inte hänt & konstarea att alla har olika åsikter om hurvida barn ska visstas kring djur? Alla har väl rätt att gör som dom vil så länge de är inom lagens ramar.

Tror inte att de finns så många som medvetet & avsiktligt vill skada sina barn genom att låta dom umgås med djur. Jag tror föräldrarna är väldigt medveten om att en olycka såklart kan hända, men man måste ju ändå se till sannorligheten TROTS att de är flyktdjur OCH att dom väger många kilo, vilket antagligen föräldrarna redan gjort.
Ni målar upp hästar som om de vore de värsta man kunde hålla på med, så varför gör ni de?
Hur skulle barnen må om en häst sparkade ihjäl deras mamma? Saken är ju snarlik om än föräldrarna är ansvariga för barnen.
Ska vi ha stridsutrustning på oss när vi hanterar hästar för att minimera risken att äns kunna få ett litet nyp.

Vill även tillägga att visst kanske de skulle varit klokt om barnet haft hjälm på sig, men å andra sidan så i detta fall så hade det lika järna kunnat försvåra situationen för barnet vid tanke på att en hjälp är ganska otymplig för en så liten krabat så att risken för att ramla under en hova skulle vara större pga av obalans i barnets lilla kropp.

Visst lever vi i ett fritt land & alla har rätt att ha åsikter, men vissa kanske man inte behöver spy ut för allmänheten, eller göra en höna av en fjäder. Om man nu nödvändigtvis måsta tala om sin åsikt så räcker de väl med att säga de EN gång & att man själv inte skulle göra så?

Sådan här onödiga diskussioner gör att stämningen blir allt annat än trevlig på forum. De känns mer som att man till varje pris MÅSTE söka fel hos andra & hävda sig istället för att se dom possetiva sakerna & behålla onödiga åsikter för sig själv. Våga bita ihop någon gång för att medvetet & Omedvetet slippa såra andra.

Om ni vill se obehagliogheter så hyr då i stället en skräckfilm, läs om olyckor som REDAN har hänt istället för att fantisera om något som faktiskt INTE har hänt & ANTAGLIGEN aldrig händer.
En anna bra ide är att lägga all denna energi & tid på sina egna djur eller barn för att stärka relationen istället för att skapa trista diskussions ämnen som ändå inte leder någon vart.

Som sagt åsikter får ALLA ha, men ALLA måste inte framföras, & ska dom de så gör det på trevligare sätt för ALLAS trevnad!!!

Det känns som om du är mer bekant med iblandade i filmen än vi övriga, du sitter och försvarar något med näbbar och klor som egentligen inte ens är nödvändig. Utgången i diskussionen var filmen ja, men diskussionen är mer generell och allmän.

På ett diskussionsforum diskuterar man, vill man inte diskutera så göra man inte det. Jag är själv hästtjej och jag målar inte ut vare sig hästen eller något annat djur som något hemskt. Jag besvarar och diskuterar allt eftersom diskussionen får inlägg eftersom jag tycker den är intressant. Att du inte håller med mig är en sak, men att tillskriva mig åsikter som jag inte har och påpeka att jag inte får diskutera tycker jag är fult.

Alla åsikter som håller med dig i din åsikt och som repteras om i tråden gnäller du ju inte på, jag undrar varför ?

Jag diskuterar hästar och barn rent allmänt för att jag tycker att det är en viktig och intressant diskussion, vad är din ursäkt till att hoppa in i tråden? Du framför ju inte dina personliga åsikter om mig på något trevligt sätt .

Senast ändrad:

*kl*

Min son är uppvuxen med min systers häst och har stallvana. Sonen har flertal gånger fått gå med systers häst i grimskaft men jag har alltid befinnit mig i närheten, så nära att jag kan ta tag i grimskaftet. Skulle aldrig ha så långt avstånd fram till mitt barn i en sån situation som visas på filmen.

Men sen och andra sidan så får sonen inte gå själv ens med hundar som kan dra omkull honom. Och då pratar vi ändå om X antal kilon lättare än en häst.

Man får aldrig glömma att djur är levande varelser och inga robotar som alltid gör som vi tror.

Absolut så ska man ju kunna diskutera saker på ett forum, det är ju en del av själva grejen, men det jag ifrågasätter är tonen i ämnet & hur man framför saker & ting, & att man eltar samma negativa sak om & om igen istället för att gå vidare med något trevligare. Personen/erna bakom filmen får ju inte äns en chans att försvara sig.

Jag ber om ursäkt ifall att du tolkat mitt inlägg som både personligt påhopp & att jag tillskrivit dig åsikter, det var i alla fall inte min mening även om jag själv inte anser att jag gjort varken det ena eller andra.

Vad finns det för anledning att "gnälla" på folk som skriver vänliga saker & ser till att stämingen blir trevligare?
Jag tycker då i alla fall att det är betydligt roligare att läsa vänliga komentarer oavsett vad saker & ting handlar om än att läsa om vad folk anser vara både oansvarigt, dumt, se otecka händelser som inte har hänt.

Självklart är barnen de viktigaste & de är väl roligt att läsa om dom som vill dela med sig av sin vardag tillsmmans med både djur & bran, men som sagt i en trevligare form.

Min ursäkt till att hoppa in i tråden är att jag på ren svenska (ursäkta den tråkiga tonen) är så HELVETES JÄVLA less på att vissa/olika grupper av människor på olika forum ständigt & alltid måste hacka på andra istället för att göra forum till en trevlig mötesplats där man kan dela både possetiva & negativa saker för att hjälpa alla på vägen. Även den bästa behöver hjälp & hjälpa att hitta nya sätt att se på saker & ting, så alla kan lära av alla oavsett ålder, inriktning, ras osv. Förhoppningsvis så har vi ju alla samma mål som håller på med djur & barn. Att ge dom en så bra start i livet som möjligt & fortsätta utväckla oss för att ge både barnen & djuren de bästa tänkbara utifrån var & ens levandsförhållanden.

Vi som är hästintresserade & även gillar barn i detta fall borde väl vilja sträva efter de bästa för alla parter, istället för att skapa trådar där man vill få igång negativa diskussioner?
Varför inte ge era åsikter på ett trevligare sätt eller kanske som ett litet tipps om vad som skulle vara bra att tänka på i situationen som denna tråd dök upp i?
Eller är de så fruktansvärt att vara vänlig eller att höra/se andra vara vänliga?

Inte är de konstigt att de är krig i världen!!!
Man blir sååååååå less på all negativitet!!!
Å inte minst, vad lär vi BRANEN som vi vill skydda maximalt i djurvärlden när vi "såkallade" vuxna beter oss som vi gör på allmänna platser?
Personligen så tror jag att en bra början är att uppföra sig trevligt & bemöta andra så som man själv vill bli bemött på ett form om vi ska vara några förebilder för våra barn både i säkerhets frågor & i andra saker i livet.

Men det är okej att upprepa sig om åsikter som stämmer överens med dina? :)

Nivån är skrämmande låg, att man äns ids ställa den frågan :confused:
Men en fråga kräver ett svar!
Om du missade det i mitt förra inlägg så var det den NEGATIVA tonen jag ifrågastte, inte åsikterna.

Tror jag var ganska noga med att tala om att ALLA har rätt till sina åsikter, men man kan ju framföra dom på olika sätt, tex ett trevligare sätt för att stämningen ska bli trevlig för ALLA parter, oavsett vad man peronligen tycker om innehållet.

Men det kanske inte äns är värt att försöka få folk att vilja vara trevliga, utan att inse att forum till största delen är till för dom som vill skapa dålig stäming, konflikter & hitta fel på de mästa... :(

Så tolkar jag då denna fråga i alla fall, då den är svår att tolka på annat sätt.

SUCK!!!

I den här tråden är det ju du som har den mest negativa tonen så om jag var du skulle jag passa mig för att kasta sten...

Nu får du väl för fan ge dig ( ursäkta språket )!
Att vända ditt inlägg mot mig som person och i samma andetag skriva att det inte är konstigt att det är krig i världen..
Anledningen är inte att man är ärlig på ett hästforum i Sverige, så mycket kan jag lova dig..

Kan du plocka fram ett inlägg där jag varit direkt otrevlig mot personen du försvarar, ta fram ett inlägg där jag gnäller på någon som har skrivit ett vanligt vänligt inlägg. Att det är en diskussion får du acceptera, det står dig fritt att läsa och diskutera, men att tillskriva mig en attityd som jag anser att jag inte haft, då får du faktiskt förklara dig...

Senast ändrad:

Nej, din frågeställning i ditt första inlägg var detta : "SÅ HUR ids ni fortsätta sitta & argumentera om en häst, ett bran & dennes föräldrar som ni dessutom inte känner eller vet någonting om?
Räcker de inte med att säga att ni inte gillar filmen & inte skulle "utsätta" era barn för detta? Varför ska de ältas om & om igen?"

Vilket Cala svaradepå, och jag således undrade hur det kommer sig att du tog åt dig så av "ena sidan" när detta är ett diskussionsforum.

För övrigt, anser jag att jag lär barn säkerhet kring häst om/när jag är med barn och hästar i stallet. Att man inte kan beté sig hur som helst kring djur. Samt att barnen är VÅRT ansvar, vi är vuxna och har ansvar för oss själva, jag kan välja om jag vill utsätta mig för den risken det är att rida, men sätter jag ett barn på hästryggen är det fortfarande mitt ansvar, och då vill jag självfalelt inte utsätta barnet för onödiga risker. (vilket jag tycker det är att låta en tvåring leda en häst utan hjälm, själv.) Jag applicerar inte mina åsikter på någon annan, det är vad JAG anser, och hur JAG gjort. som sagt, diskussionsforum.

Den låga nivån, iden här tråden, är det du som står för. :)

I den här tråden är det ju du som har den mest negativa tonen så om jag var du skulle jag passa mig för att kasta sten...

Passa mig, vad händer annars?

Vi verkar ha olika åsikter.

Nej, din frågeställning i ditt första inlägg var detta : "SÅ HUR ids ni fortsätta sitta & argumentera om en häst, ett bran & dennes föräldrar som ni dessutom inte känner eller vet någonting om?
Räcker de inte med att säga att ni inte gillar filmen & inte skulle "utsätta" era barn för detta? Varför ska de ältas om & om igen?"

Vilket Cala svaradepå, och jag således undrade hur det kommer sig att du tog åt dig så av "ena sidan" när detta är ett diskussionsforum.

För övrigt, anser jag att jag lär barn säkerhet kring häst om/när jag är med barn och hästar i stallet. Att man inte kan beté sig hur som helst kring djur. Samt att barnen är VÅRT ansvar, vi är vuxna och har ansvar för oss själva, jag kan välja om jag vill utsätta mig för den risken det är att rida, men sätter jag ett barn på hästryggen är det fortfarande mitt ansvar, och då vill jag självfalelt inte utsätta barnet för onödiga risker. (vilket jag tycker det är att låta en tvåring leda en häst utan hjälm, själv.) Jag applicerar inte mina åsikter på någon annan, det är vad JAG anser, och hur JAG gjort. som sagt, diskussionsforum.

Den låga nivån, iden här tråden, är det du som står för. :)

Är det låg nivå att försöka få folk att se saker ur en annan synvinkel & att framföra sina åsikter på ett trevligare sätt?
Tanken var i alla välmening för ALLAS skull, men den gick tydligen inte hem, utan istället vände man upp & ner på den & det verkar ha jagat upp en del oerhört mycket.

Varför känner ni er så träffade om jag har fel i de jag skriver?

Om du nu skapar ett nick för att försöka få folk på ett diskussionsforum att diskutera trevligare, varför går du då in i en tråd där tonen är högst normal tills du kommer och är superaggressiv?

Jag är inte ett dugg aggresiv om du/ni tolkat de så, bara ledsen över att de ska behöva vara såhär över allt & varför allt ska tolkas så fel :(

Om nu vi (eller bara jag) tolkat dig fel, finns inte risken att du också tolkar inlägg fel?

I denna tråd är det väl ingen som gnällt? Eller gnällt på någon som trevligt framfört sin åsikt? Det skulle möjligen vara den (minns inte vem det var) som menade att en kattunge var lika farlig för ett barn som en häst...

Absolut! Jag är allt annat än felfri, men man lär så länge man lever om man bara är mottaglig!

Men trots de så kan jag inte annat än att tycka att de känns som att folk letar fel istället för att leta upp de possetiva.
Som i denna tråd tex där man startar en diskussion & att målar upp värsta skräcksenariet på vad som skulle kunnat hända, fast inget har hänt.

Sådant tycker jag är så himla tråkigt & onödigt & därför regarede jag som jag gjort & gör.

Nu säger jag inte att de är du/ni, men kika runt på detta forum & rätta mig om jag har fel då jag säger att de är så oerhört tråkiga attityder & saker som skulle kunna beskrivas så mycket snällare där många skulle slippa vara ledsna & må dåligt för att dom tex lagt ut en bild som för dom betyder jätte mycket eller som dom tycker är fin på något sätt. Eller där folk ställer en fråga & näst intill blir lynchade istället för att hjälpa dom med frågan även om man själv kanske har handra åsikter om vad som är gjort eller tillvägagångssättet.

Anledningen till att mitt inlägg även hamnade just i denna tråd är för att jag tycker att vi som har eller gillar barn borde väl kunna föregå med gott exempel, & att jag som ovan sagt tycker de är tråkigt att trådar ska startas med att lägga ut de värsta tänkabra tankarna kring dom.

Men jag förstår inte riktigt, jag har skrivit att filmen i sig var mysig och det var en otroligt lyhörd häst = positivt, men att det känns som en otroligt onödig risk att låta små barn hantera hästar rent generellt utan vuxen i direkt närhet och utan skydd. vad exakt är det som är så jädrans hemskt med mina inlägg som föranleder din "något" bitska ton?

Jag kan ju inte rätta dig i din åsikt, men jag tycker att detta forum är relativt skonsamt från det du beskriver. Visst en del diskussioner blir lite heta, men det blir ju så även i verkliga livet vid diskussioner där man har olika åsikter, varför är det så fel och varför måste man alltid stryka alla medhårs ?

Jag tycker inte att man letar fel i filmen. Som Calazirya skrev en bit upp så är diskussionen om små barn och hästar allmän, det handlar inte om filmen som ligger i TS.

Är det din häst och ditt barn?

Lägger man ut en film/kort på nätet får man räkna med att man får kommentarer. Sedan kan jag personligen tycka att det är bra att den som nu lagt ut film/kort har en möjlighet att vara med i diskussionen.
Jag antar att filmen/korten togs för att göra hästen mer lättsåld då man visar något slags "även ett barn kan hantera den-perspektiv"?

Jag tror dock att den enda sorts förklaring jag skulle kunna köpa till varför man utsätter ett så litet barn för en sådant riskfyllt uppdrag som att leda en stor häst utan hjälm skulle vara att det inte var föräldern som lät barnet göra detta utan en slags barnvakt som inte fattade bättre.
Och då skulle jag som förälder inte anlita barnvakten mer.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.