Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

Jag fick lära mig på körkortsteorin att lika ofta som du möter en taxi möter du ett rattfyllo.

Skillnaden är att du kan inte själv påverka om du möter en rattfyllerist (utom genom att aldrig åka på en väg), men du kan hindra ev olyckor med hästar.

Varför blev du ledsen? Jag förstår verkligen inte anledningen till att bli ledsen över en diskussion som denna?

Jag tycker inte att det är speciellt säkert att låta sitt lilla barn hantera 500 kgs flyktdjur och allra helst utan hjälm på huvudet, bara för att jag har den åsikte så tycker jag inte att föräldern till barnet på filmen ska kastas i mörk fängelsehåla, det är ju befängt :/

Jag målar inte fan på väggen, jag anser att ett 500kgs flyktdjur är så pass osäkert kort helt enkelt.

Nu var ju dock hästen väldigt lugn och stannade flera gånger med gott avstånd från barnet. Så tror risken är minimal att hästen skulle råka kliva på barnet.
Då tror jag också mer som någon ovan nämnde att det är större risk att du voltar med bilen oavsett hur lugnt du kör så är ju inte alla lika vettiga på vägen. Eller att dom sväljer en legobit etc, man kan inte linda in sina barn i bomull eller ha dom under uppsikt 24/7.

Självklart ska man inte utsätta sitt barn för onödiga risker, så som att inte spänna fast dom i barnvagnen, gå ifrån skötbordet osv.
Och självklart inte lämna barnet med häst, hund, katt, kanin eller vad fan som helst om inte djuret ELLER barnet är tränade för att umgås med varandra.
För det är inte alltid DJURETS fel, utan många gånger uppstår olyckor med djur och barn för att barnen inte har fått lära sig hur dom ska bete sig med djur.
Sen finns det såklart djur som är mer nervösa osv..

Jag har faktiskt svårt att se hur man kan jämföra svälja en legobit mot att hantera 500-600 kilo flyktdjur. barn leker, och kan sätta vad som helst i halsen. Men detta- nej jag har verkligen svårt att förstå.

DENNA gången på denna filmen gick det bra, men jag syftar på generellt. Barnet ser ut att vara runt 1 ½ år gammalt, för litet för att veta vad som är farligt. Att gå mellan hästen ben som det närstan gör vid ett tillfälle:crazy:.

Även om det går bra i 99 fall av 100 med denna häst, hur ska barnet veta att det INTE går att vara nära andra hästar? och vad händer i det 100 fallet? barnet lär sig ju inte att få respekt för hästar.

Min fd chefs dotter (då runt 4 år) sprang fram till en häst bakifrån. Denna häst ar en sådan, vääärldens snällaste. Men visst fasen blev hästen rädd och innan någon hann reagera sparkade han till henne i pannan med en bakhov:crazy:
detta har gjort mig noga med Moa, det blir mer påtagligt när man vet om ett riktigt fall då det hänt.. Som tur var gick det väl, hon har ett är i pannan idag men inga men.

Hade jag fått grov ångest och målat upp olika scenarion i huvudet av det där hade jag nog haft ett otroligt jobbigt och krävande/kvävande liv. Min första tanke var att ungen kunde ju åtminstone hålla grimskaftet sträckt, så inte pålle råkar trassla in sig :angel:

Och för att vara lite normal också, så var det lite oroväckande att dom lät barnet vara nästan under magen på hästen, är inte det någonting man lär dom att inte göra? Barn förstår inte att man för göra vissa grejjer på bara vissa hästar.

Det beror helt på hur hästen är och hur barnet är. Och att det sker under kontrollerade former.

Som på filmen helt ok, dessutom antar jag att det står en vuxen bakom kameran som kan kontrollera hästen vid behov.

Den hästen ser väldigt harmonisk ut, ser ut som att den har respekt även för den lilla och vet att hålla avståndet, stannar när grimskaftet släpar i backen. Om den blir rädd för något så ska det nog väldigt mycket till för att den ska hoppa på/över barnet, den aktar ungen även om den blir rädd.

En häst som inte är bra mentalt/felhanterad eller har för mycket innanför pannbenet får inte små barn knata omkring bland.

Hästar är i grunden snälla och undviker att sparka/trampa på människor om de har kontroll på sin kropp och är bra mentalt samt är välhanterade.

Instämmer med ovanstående. Även om jag personligen hade velat se hjälm och väst (om det ens finns så små) även på så små barn, just in case.

Jag blev otroligt rörd när jag såg filmen, den hästen är värd en :bow: och även dess ägare. Jag har sällan haft nöjet att se en så lyhörd och respektfull häst! Den reagerar på minsta lilla och det är tydligt att den även respekterar en liten knatte på dryga halvmetern.

Jag hoppas innerligt att jag lyckas omge mig med lika harmoniska och trevliga djur när min knatte växer upp så han får en chans att samla positiva erfarenheter och lära sig hur man beter sig runt djur. Stora som små. :

Fast om en kattunge trampar på ett barn, tror du det gör så ont då?

nu stod det ju ingenstans om att kattungen skulle TRAMPA på barnet, utan bara att den skulle springa omkull det, och då tror nog jag att syftet var att barnet då skulle ramla och slå huvudet, kanske i en stentrappa?????

Det tycker jag också ( att hästen var vältränad och respektfull ), men att låta sitt lilla barn 1½-2 (?) år vistas i princip under hästen är fortfarande för mig väldigt riskfyllt och förenat med stora skador om något skulle inträffa som bara får hästen att rygga till/hoppa till.

Det handlar inte för mig om att hästen på något sätt är kokko eller farlig, utan om ett barn utan säkerhet ute på promenad med ett 500 kgs flyktdjur.

nu stod det ju ingenstans om att kattungen skulle TRAMPA på barnet, utan bara att den skulle springa omkull det, och då tror nog jag att syftet var att barnet då skulle ramla och slå huvudet, kanske i en stentrappa?????

Fast då är det ju inte kattungen som är farlig, utan stentrappan.

Allt annat lika så skulle jag säga att det är värre att bli omkullsprungen av en häst än en kattunge.

Det vill säga, om jag står på t ex en grusplan, så tror jag att jag gör mig mer illa om det kommer en häst i full kareta och springer över mig, än om det kommer en kattunge och gör samma sak.

Förstår ärligt talat inte riktigt detta med att man kan inte skydda barn mot allt, alltså borde man inte skydda dem mot något? "Hantera halvblodshäst på egen hand" är faktiskt något som man mycket lätt kan undvika, så det är ju inte precis en risk som är svår att förebygga.

Och jag tycker att man får se till situationen. Rent generellt säger jag förstås att små barn inte ska gå under magen på hästar, men det finns barn och det finns hästar som tillsammans fungerar och där risken kan anses mycket liten. Självklart i kontrollerade och övervakade situationer. Hjälm och väst har jag redan skrivit att det borde ha suttit på barnet, hade jag varit där hade jag också sagt ifrån när jag såg barnet gå in mellan benen/under magen, oavsett hur stabil hästen ansågs vara, just för att lära in ett bra beteende hos barnet.

Jag tror fortfarande att det är flera barn som skadas av katt/kanin/hund än av häst. I alla fall små barn.

...och du tror inte det har något samband med att det är långt mycket vanligare att små barn oftare umgås på nära håll med dessa djursorter än är i närheten av stora hästar.... :crazy:

Jag skulle heller aldrig våga göra så som i filmen även om hästen ser väluppfostrad ut och ungen vekar ju veta att den leder hästen. Det går ju inte riktigt att jämföra en katt eller en kanin med en häst på ett halvt ton...

Hundar kan bitas, och ge stora skador. Jag skulle inte låta mitt barn (om jag hade ett) leka på egen hand i närheten av en hund som jag inte kände eller litade på ( i detta fall bara min egen hund) och om jag inte visste att barnet skötte sig och var snäll mot hunden.

Jag kan inte jämföra häst med katt och kanin.. visst kan de rivas och bitas med det är ju svårt för dem att uppbringa samma sorts skador som en häst kan orsaka...

Jag ser ett litet barn hängande i foten (fastnat i grimskaftet) efter en galopperande häst som blivit skrämd.

Senast ändrad:

Och jag ser bara en rädd häst som springer på en unge som inte ens är en halvmeter lång :o

Var tvungen att kolla hela videon nu för att se var katastrofen inträffar, men inser att du menar att du ser det i din fantasi så att säga.
;)

*kl*
Jag blir inte särskilt upprörd över videon. OM en häst blir rädd så undviker den ju i möjligaste mån att någonsin trampa på människor. Och här ser ut att finnas mycket annat utrymme omkring, det är inte "trångt" och riskabelt för trampning av den orsaekn. Och hästen ifråga ser väldigt lugn och stabil ut, jag litar på att föräldern som låter barnet gå med hästen sådär långt ifrån sig själv känner till just denna häst väldigt bra.

Vi (eller rättare sagt min mamma) har själva en "gamling" som jag skulle lita på helt och fullt även med små barn.

MEN; just för att en häst faktiskt, hur lugn den än är, KAN bli rädd för något i omgivningen så skulle jag inte själv släppa iväg dem så långt ifrån mig som i videon. Det jag reagerar på mest är faktiskt bristen på HJÄLM, det skulle jag absolut se till att barnet har!

Jag ser till situationen. I detta fall, utomhus utan skydd på promenad med stor häst, man låter barnet stå oskyddad vid/under häst. Det finns inte en chans i världen att jag skulle låta min dotter umgås på detta vis i hennes ålder ( det måste man också ha med i beräkning ) oavsett hur trygg hästen är i normalfall.

...och du tror inte det har något samband med att det är långt mycket vanligare att små barn oftare umgås på nära håll med dessa djursorter än är i närheten av stora hästar.... :crazy:

Precis. Om hästar och barn umgicks i samma utsträckning som katter och barn eller kaniner och barn så skulle ju olycksprocenten med hästar stiga mångfalt. :crazy:

KL
Jag hade inte låtit mitt barn leda min häst även om han var världens snällaste. Även den lugnaste individen kan bli skrämd och detta känns bara som en onödig risk. Leda hästen kan barnet få göra när den är lite större och har bättre förståelse för hur djuret fungerar.

Angående legobit i halsen vs leda häst - leksaker omger sig väl alla barn med och det är även en viktig del i barnets vardag och utveckling. Att leda en häst som ettåring är inte en viktig del i barnets utveckling eller vardag. Möjligen en krydda för det hästälskande barnet och gullande föräldern.

Jag håller med.

Jag känner ingen häst och inget barn jag skulle låta vara i den där situationen. Men jag blir inte upprörd av filmen, jag ser inga katastrofer och jag blir inte sur på den som filmar. Filmen är lite söt :D

(Finns en annan film med en kille som hoppar upp på sin nordsvensk på en miljon olika sätt, bland annat springande bakifrån med båda händerna på ändan på hästen som på en plint. Ytterligare en imponerande sak jag aldrig skulle göra men inte tänker bli upprörd över. ;))

Söt film på en till synes mycket väluppfostrad häst och ett hästvant litet barn. Men enligt min uppfattning vansinne, oavsett hur väluppfostrad hästen är. Hästar är i grunden impulsstyrda och det räcker som sagt med så himla lite för att barnet ska komma till skada ordentligt (i synnerhet när barnet befinner sig under hästen!) så varför ta risken även om den är liten? Att en vuxen står bakom kameran hjälper knappast i det läget, skulle olyckan vara framme sker den ju oftast på bråkdelen av en sekund.

Det handlar inte om att man ska linda in barn i bomull och skydda dem från allt, utan om att man som förälder har en skyldighet att försöka förebygga olyckor och inte utsätta barnet för onödiga och uppenbara risker. Vad vinner man t.ex. på att låta sin dryga ettåring hantera en häst? Genom att lägga ut en sådan film på Youtube är risken bara att människor med dåligt omdöme och mindre väldresserade hästar inspireras till samma sak. Många hästägare tycks ha en övertro till sina hästar och till sin egen förmåga att hantera dem.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama