Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst som får flippen tar hur enkelt som helst död på en 2-åring. En hov i huvudet eller ett tramp på ryggraden så är det bara tack och hej.
Jag fick lära mig på körkortsteorin att lika ofta som du möter en taxi möter du ett rattfyllo.
Nu var ju dock hästen väldigt lugn och stannade flera gånger med gott avstånd från barnet. Så tror risken är minimal att hästen skulle råka kliva på barnet.
Då tror jag också mer som någon ovan nämnde att det är större risk att du voltar med bilen oavsett hur lugnt du kör så är ju inte alla lika vettiga på vägen. Eller att dom sväljer en legobit etc, man kan inte linda in sina barn i bomull eller ha dom under uppsikt 24/7.
Självklart ska man inte utsätta sitt barn för onödiga risker, så som att inte spänna fast dom i barnvagnen, gå ifrån skötbordet osv.
Och självklart inte lämna barnet med häst, hund, katt, kanin eller vad fan som helst om inte djuret ELLER barnet är tränade för att umgås med varandra.
För det är inte alltid DJURETS fel, utan många gånger uppstår olyckor med djur och barn för att barnen inte har fått lära sig hur dom ska bete sig med djur.
Sen finns det såklart djur som är mer nervösa osv..
Det beror helt på hur hästen är och hur barnet är. Och att det sker under kontrollerade former.
Som på filmen helt ok, dessutom antar jag att det står en vuxen bakom kameran som kan kontrollera hästen vid behov.
Den hästen ser väldigt harmonisk ut, ser ut som att den har respekt även för den lilla och vet att hålla avståndet, stannar när grimskaftet släpar i backen. Om den blir rädd för något så ska det nog väldigt mycket till för att den ska hoppa på/över barnet, den aktar ungen även om den blir rädd.
En häst som inte är bra mentalt/felhanterad eller har för mycket innanför pannbenet får inte små barn knata omkring bland.
Hästar är i grunden snälla och undviker att sparka/trampa på människor om de har kontroll på sin kropp och är bra mentalt samt är välhanterade.
Fast om en kattunge trampar på ett barn, tror du det gör så ont då?
nu stod det ju ingenstans om att kattungen skulle TRAMPA på barnet, utan bara att den skulle springa omkull det, och då tror nog jag att syftet var att barnet då skulle ramla och slå huvudet, kanske i en stentrappa?????
Jag tror fortfarande att det är flera barn som skadas av katt/kanin/hund än av häst. I alla fall små barn.
Och jag ser bara en rädd häst som springer på en unge som inte ens är en halvmeter lång
...och du tror inte det har något samband med att det är långt mycket vanligare att små barn oftare umgås på nära håll med dessa djursorter än är i närheten av stora hästar....
Men det är ju samma sak med hundar som får flippen. Eller föräldrar som får flippen. Eller barnvakten http://www.youtube.com/watch?v=rvApoN0NELU
Tänk om hästen får flippen när jag är ute och rider då mister mina barn sin mamma.
Jag ser ett litet barn hängande i foten (fastnat i grimskaftet) efter en galopperande häst som blivit skrämd.