Barn runt hästar?

Sv: Barn runt hästar?

Jag är också en sån som ser olyckor. Även om jag även ser en harmonisk, väluppfostrad etc häst.

Jag tycker det ser helt livsfarligt ut, för bägge. Noll säkerhetstänk. Jag skulle aldrig låta vare sig mitt barn hantera en häst på det viset, eller låta min häst hanteras av ett litet barn på det viset.

Det kanske ser gulligt ut, men samtidigt är ju riskerna enorma för bägge. Jag skulle inte riskera mitt barns och/eller min hästs hälsa för att få en gullig film att lägga ut på youtube.

Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.

Tror du?

För egen del tror jag ju kanske inte att en barns skalle krossas av att en kattunge kliver på huvudet. Om ett halvblod gör samma sak är det nog större risk för skador, tror du inte?

Tror inte heller en katt kan trampa, där emot klösa skador i ansiktet eller springa omkull ett litet barn, som ramlar och slår i huvudet.

Sen tror jag att ju större djur, ju FÄRRE skador. Risken att den hästen blir skrämd och springer över barnet anser jag är mindre än att möta ett ratt-, narkotikafyllo eller sovande förare i trafiken.
Eller ett djur på vägen.

Senast ändrad:

Bland det värsta jag vet är när man ser de som har bundit grimskaftet i barnvagnen:crazy:

Finns det folk som gör sånt?! :eek:

:eek::eek::eek:
Nej, du är inte ensam. Jag fick ont i magen av att se detdär och kunde bara tänka på krossad liten skalle och avtrampad ryggrad och ettåring som släpas bakom häst som drar iväg. Fruktansvärt oansvarigt! Hästar är stora och snabba flyktdjur och ettåringar har noll riskbedömningsförmåga.

Ja men det är sånt jag ser också :crazy:

Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.

Fast om en kattunge trampar på ett barn, tror du det gör så ont då?

Tror det genererar betydligt värre skador att bli trampad på av en häst eller få en broddad hästhov i huvudet. Det skulle göra nog skada på en vuxen person men på ett sådant litet barn..

Att rent generellt lita på djur kring så små barn känns för mig främmande och utan hjälm = inte en chans för min del. Det behöver inte ens vara ett "värsta scenario" utan en häst som hoppar till etc. Att lita mer på hästar än hundar ( som någon skrev ) tycker jag är en konstig jämförelse...

Precis, just hjälmen borde väl vara prio ett när det handlar om barn och djur.

Sen är det ju så också att hästar är flyktdjur = FLYR vid fara. Hundar är rovdjur, inte samma panik och "blindhet". Dock ska man aldrig lita på något djur när det finns barn i närheten men jag personligen hade hellre "litat" på en hund än en häst, alla gånger.

KL
Men en stor hund kan ju ställa till mycket skada med. Många barn har blivit sönderbitna av hundar. Betydligt färre ihältrampade av häst.

Ja fast bara för att stora hundar OCKSÅ kan skada barn ska man då bara ta chansen med hästar? Ett visst svinn får man räkna med?

Dessutom KAN det ju ha och göra med att var och varannan människa har hund och de allra flesta barn träffar hundar någon gång och dessutom under mer avslappnade former (när man är på besök hos någon etc). Det finns inte riktigt lika många som träffar hästar så regelbundet eller umgås med dem lika länge/under samma former.

Jag är också en sån som ser olyckor. Även om jag även ser en harmonisk, väluppfostrad etc häst.

Jag ser i och för sig olyckor överallt och blir nästan mörkrädd när folk inte håller sina barn i handen när de går på trottoarer vid tättrafikerade vägar :crazy:

Jag tycker det ser helt livsfarligt ut, för bägge. Noll säkerhetstänk. Jag skulle aldrig låta vare sig mitt barn hantera en häst på det viset, eller låta min häst hanteras av ett litet barn på det viset.

Det kanske ser gulligt ut, men samtidigt är ju riskerna enorma för bägge. Jag skulle inte riskera mitt barns och/eller min hästs hälsa för att få en gullig film att lägga ut på youtube.

Det är väldigt sant! "Hästens aspekt" tänkte jag inte ens på.

Sen tror jag att ju större djur, ju FÄRRE skador. Risken att den hästen blir skrämd och springer över barnet anser jag är mindre än att möta ett ratt-, narkotikafyllo eller sovande förare i trafiken.
Eller ett djur på vägen.

Återigen: bara för att det finns andra faror också så behöver man väl inte utsätta sina barn för alla som finns?

Ja det finns en möjlighet att man omkommer i en bilolycka varje gång man sätter sig i bilen. Men den jämförelsen måste jag säga är minst sagt löjlig. Ska man dra det så långt kan man ju lika gärna sitta hemma och aldrig ens öppna dörren för att brevbäraren kan ha svininfluensan och sen dör man.

Bara för att vissa saker är farliga eller KAN hända innebär det ju inte att det är mer okej att (i mina ögon) utsätta barn för den fara det innebär att hantera en häst helt ensam.

Och jag delar inte din uppfattning angående riskerna heller. Jag tror att om man varje dag lät lika många barn som färdas i en bil umgås med hästar på ett vårdslöst sätt skulle fler skadas med hästarna än i trafiken.

Eller ett djur på vägen.

Dessutom är det ju så att även OM skadorna är FÄRRE så blir det bra mycket allvarligare när det väl händer. En häst som får flippen tar hur enkelt som helst död på en 2-åring. En hov i huvudet eller ett tramp på ryggraden så är det bara tack och hej.

Det beror helt på hur hästen är och hur barnet är. Och att det sker under kontrollerade former.

Som på filmen helt ok, dessutom antar jag att det står en vuxen bakom kameran som kan kontrollera hästen vid behov.

Den hästen ser väldigt harmonisk ut, ser ut som att den har respekt även för den lilla och vet att hålla avståndet, stannar när grimskaftet släpar i backen. Om den blir rädd för något så ska det nog väldigt mycket till för att den ska hoppa på/över barnet, den aktar ungen även om den blir rädd.

En häst som inte är bra mentalt/felhanterad eller har för mycket innanför pannbenet får inte små barn knata omkring bland.

Hästar är i grunden snälla och undviker att sparka/trampa på människor om de har kontroll på sin kropp och är bra mentalt samt är välhanterade.

Precis, just hjälmen borde väl vara prio ett när det handlar om barn och djur.

Sen är det ju så också att hästar är flyktdjur = FLYR vid fara. Hundar är rovdjur, inte samma panik och "blindhet". Dock ska man aldrig lita på något djur när det finns barn i närheten men jag personligen hade hellre "litat" på en hund än en häst, alla gånger.

Ja fast bara för att stora hundar OCKSÅ kan skada barn ska man då bara ta chansen med hästar? Ett visst svinn får man räkna med?

Dessutom KAN det ju ha och göra med att var och varannan människa har hund och de allra flesta barn träffar hundar någon gång och dessutom under mer avslappnade former (när man är på besök hos någon etc). Det finns inte riktigt lika många som träffar hästar så regelbundet eller umgås med dem lika länge/under samma former.

Jag ser i och för sig olyckor överallt och blir nästan mörkrädd när folk inte håller sina barn i handen när de går på trottoarer vid tättrafikerade vägar :crazy:

Det är väldigt sant! "Hästens aspekt" tänkte jag inte ens på.

Vi vänder på det då... Det finns mer människor som skadar barn än hästar som skadar barn. Men psykisk skada kanske inte räknas in här?? Jag hade absolut låtit min dotter/son leda hästen OM jag hade varit ägare till den. Inte f-n utsätter jag mitt barn för fara???

Hästen kan vara hur snäll som helst, och barnet duktigt, men olyckan kan komma ändå.
Om barnet t ex halkar och trillar när hästen är mitt i ett kliv är det lätt att olyckan är ett faktum.

Nu var ju dock hästen väldigt lugn och stannade flera gånger med gott avstånd från barnet. Så tror risken är minimal att hästen skulle råka kliva på barnet.
Då tror jag också mer som någon ovan nämnde att det är större risk att du voltar med bilen oavsett hur lugnt du kör så är ju inte alla lika vettiga på vägen. Eller att dom sväljer en legobit etc, man kan inte linda in sina barn i bomull eller ha dom under uppsikt 24/7.

Självklart ska man inte utsätta sitt barn för onödiga risker, så som att inte spänna fast dom i barnvagnen, gå ifrån skötbordet osv.
Och självklart inte lämna barnet med häst, hund, katt, kanin eller vad fan som helst om inte djuret ELLER barnet är tränade för att umgås med varandra.
För det är inte alltid DJURETS fel, utan många gånger uppstår olyckor med djur och barn för att barnen inte har fått lära sig hur dom ska bete sig med djur.
Sen finns det såklart djur som är mer nervösa osv..

Jag fick också ångest när jag såg den där filmen, tycker filmaren tar onödiga risker bara för att få till en gullig videosnutt. Kan man inte sätta på barnet en hjälm åtminstone? Jag blev själv översprungen av mina snälla gammelhäst för några år sedan och låg på sjukhus med spräckt skalle, hon gick från att vara coollugn till vettskrämd på en microsekund och reagerade instinktivt.. Så jag låter aldrig min treåring springa kring stora hästar hur snälla dom än är (sin minishettis får hon leda själv fast med hjälm). Vill inte verka överpräktig men jag vet numera hur illa det kan gå..

Jag måste ju få kategorisera detta till onödiga risker. Jag har ingen aning om hur gammalt barnet är men ser att det är för litet för att vara gammal nog att ha impulskontroll och kan därför glömma hur det ska bete sig bland djur.

*fortsätter på samma knapp*

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan jämföra med hundar och katter mot en häst på 500 kg. Att vi inte ser mer olyckor med hästar är nog för att folk har mer säkerhetstänkt med hästar än med hundar/katter. De flesta vet att hästar kan göra stor skada om de blir rädda och råkar springa över en människa och därför försöker man förhindra det. Många människor tror däremot att alla hundar är snälla och låter därför sina barn klappa dem i större utsräckning än folk släpper sina barn till en häst därför att skadorna är oftast mindre livshotande om något händer.

Man behöver inte vara rädd för alla olyckor eller se olyckor överallt för att tycka att så små barn med en stor häst kan innebära risker. Hästen behöver inte ens bli rädd, kan räcka med att den slänger fram ett framben för att klia sig och klia sig gör även väluppfostrade hästar.

Återigen: bara för att det finns andra faror också så behöver man väl inte utsätta sina barn för alla som finns?

Ja det finns en möjlighet att man omkommer i en bilolycka varje gång man sätter sig i bilen. Men den jämförelsen måste jag säga är minst sagt löjlig. Ska man dra det så långt kan man ju lika gärna sitta hemma och aldrig ens öppna dörren för att brevbäraren kan ha svininfluensan och sen dör man.

.

som blivande förstabarns mamma så kan jag säga att när man läser trådar på internet o dyl så kan man nästan dra den slutsatsen att det är så man ska sköta sitt barn...så känns de lite, att man ska sätta sig tyst i ett hörn i ett mörkt rum så inte bakterierna kan hitta en...annars är man en dålig, oansvarig mor! tyvärr....kanske lite väl pessimistiskt av mig men vääääldigt nära sanningen...

En rädd häst är inte en logisk häst och hur ska en vuxen hinna fram om hästen plötsligt hoppar till/far iväg?
Håll avståndet? I en filmfrekvens står nästan barn mellan benen på hästen, är det ett bra avstånd för ett så pass litet barn över huvudtaget och speciellt utan hjälm?

Jerseyko skrev:
Eller ett djur på vägen.

Att möta ja, men har du räknat på risken att det faktiskt händer något medans du möter ratt och narkotikafyllon på vägen? Lika så med djur ?

Att möta en onykter människa eller att passera ett djur som står i diket är såklart inte farligt per automatik.

Fast om en kattunge trampar på ett barn, tror du det gör så ont då?

Du citerade mitt svar men missade ändå OMKULLSPRUNGEN.

Och nä, det gör säkert inte så ont :grin: Bamseplåster på de där så e de bra sen......

1210mc_Dog_Attack1_800p.JPG

Såg videon igår och förstod genast att det skulle bli diskussioner här på buke och blev lite ledsen över det. Varför analysera sönder allt och måla fan på väggen så snart man får möjlighet?

Jag ser en väldigt gullig film på en mycket väluppfostrad och välhanterad häst och dess lilla kompis.

Känner dessutom lite som fitzy, om man inte skyddar sitt barn mot ALLA betänkliga och obetänkliga risker är man en dålig, DÅLIG förälder som borde kastas i en mörk fängelsehåla på vatten och brö till döden infaller...

//Doccan- vars hästar aldrig skulle få ledas av nåt av mina barn, det har jag alldeles för ouppfostrade hästar för!

Man kan faktiskt länka till såna bilder för alla klarar inte av att se sånt, jag är tur nog inte en av dem för då hade jag nog legat avsvimmad nu.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 289
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama