Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.
Bland det värsta jag vet är när man ser de som har bundit grimskaftet i barnvagnen
Nej, du är inte ensam. Jag fick ont i magen av att se detdär och kunde bara tänka på krossad liten skalle och avtrampad ryggrad och ettåring som släpas bakom häst som drar iväg. Fruktansvärt oansvarigt! Hästar är stora och snabba flyktdjur och ettåringar har noll riskbedömningsförmåga.
Men ett barn kan ju bli omkullsprungen av en kattunge oxå å krossa skallen.
Att rent generellt lita på djur kring så små barn känns för mig främmande och utan hjälm = inte en chans för min del. Det behöver inte ens vara ett "värsta scenario" utan en häst som hoppar till etc. Att lita mer på hästar än hundar ( som någon skrev ) tycker jag är en konstig jämförelse...
KL
Men en stor hund kan ju ställa till mycket skada med. Många barn har blivit sönderbitna av hundar. Betydligt färre ihältrampade av häst.
Jag är också en sån som ser olyckor. Även om jag även ser en harmonisk, väluppfostrad etc häst.
Jag tycker det ser helt livsfarligt ut, för bägge. Noll säkerhetstänk. Jag skulle aldrig låta vare sig mitt barn hantera en häst på det viset, eller låta min häst hanteras av ett litet barn på det viset.
Det kanske ser gulligt ut, men samtidigt är ju riskerna enorma för bägge. Jag skulle inte riskera mitt barns och/eller min hästs hälsa för att få en gullig film att lägga ut på youtube.
Sen tror jag att ju större djur, ju FÄRRE skador. Risken att den hästen blir skrämd och springer över barnet anser jag är mindre än att möta ett ratt-, narkotikafyllo eller sovande förare i trafiken.
Eller ett djur på vägen.
Sen tror jag att ju större djur, ju FÄRRE skador. Risken att den hästen blir skrämd och springer över barnet anser jag är mindre än att möta ett ratt-, narkotikafyllo eller sovande förare i trafiken.
Eller ett djur på vägen.
Precis, just hjälmen borde väl vara prio ett när det handlar om barn och djur.
Sen är det ju så också att hästar är flyktdjur = FLYR vid fara. Hundar är rovdjur, inte samma panik och "blindhet". Dock ska man aldrig lita på något djur när det finns barn i närheten men jag personligen hade hellre "litat" på en hund än en häst, alla gånger.
Ja fast bara för att stora hundar OCKSÅ kan skada barn ska man då bara ta chansen med hästar? Ett visst svinn får man räkna med?
Dessutom KAN det ju ha och göra med att var och varannan människa har hund och de allra flesta barn träffar hundar någon gång och dessutom under mer avslappnade former (när man är på besök hos någon etc). Det finns inte riktigt lika många som träffar hästar så regelbundet eller umgås med dem lika länge/under samma former.
Jag ser i och för sig olyckor överallt och blir nästan mörkrädd när folk inte håller sina barn i handen när de går på trottoarer vid tättrafikerade vägar
Det är väldigt sant! "Hästens aspekt" tänkte jag inte ens på.
Hästen kan vara hur snäll som helst, och barnet duktigt, men olyckan kan komma ändå.
Om barnet t ex halkar och trillar när hästen är mitt i ett kliv är det lätt att olyckan är ett faktum.
Återigen: bara för att det finns andra faror också så behöver man väl inte utsätta sina barn för alla som finns?
Ja det finns en möjlighet att man omkommer i en bilolycka varje gång man sätter sig i bilen. Men den jämförelsen måste jag säga är minst sagt löjlig. Ska man dra det så långt kan man ju lika gärna sitta hemma och aldrig ens öppna dörren för att brevbäraren kan ha svininfluensan och sen dör man.
.
Jerseyko skrev:Sen tror jag att ju större djur, ju FÄRRE skador. Risken att den hästen blir skrämd och springer över barnet anser jag är mindre än att möta ett ratt-, narkotikafyllo eller sovande förare i trafiken.
Eller ett djur på vägen.
Fast om en kattunge trampar på ett barn, tror du det gör så ont då?