Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nu jämför du igen, var har jag skrivit att en dressyrhäst inte är bärig? Jag försöker bara förtydliga hur olika man kan se på just bärighet, beroende på vad man fokuserar på. Sen att jag tycker filmen Axel la in inte är ett typexempel på bärighet, det har ju att göra med just att jag inte ser på bärighet i det perspektivet.
Det är skillnad på bärighet och bärighet uppenbart. Men om man tränar enligt en brukstradition så är man ute efter hästens vändbarhet....då måste den vara bärig...jag tycker din film visar mest påskjut faktiskt...snyggt sådan iof...men ändå inte särskilt mycket bärighet..
Bärighet för mig är när hästen vinklar sitt bäcken och blir vändbar, dvs den har aktiverat rumpan och framdelen följer bara med.
Jag föredrar faktiskt att rida unghästar, så jag rider nästan bara unghästar, ja och min egen gamling också. Jag är rätt bra på
att sitta kvar när de bockar och få dom att bjuda fram till bettet och vara hyffsat lösgjorda. Typ upp till MSV, sen så
är jag en kass ryttare, kan ju verkligen inte göra t.ex. byten.
Hur ser bärighet ut för dig i rörelse framåt dvs vanlig trav såsom Axels film visar? Kunde var kul att se?
Jag diskuterar inte ett dugg generellt, vi pratar om axels film precis som du gör. Så Nä. Du har i exakta ordalag addresserat hästen på axels film och enligt dig bär den inte utan skjuter mer. Läser du inte vad du själv skrivit? Dessutom har du ju skrivit flertalet inlägg efter det inlägget där du återigen insisterar på det du skriver att du anser att den skjuter och inte bär och inte är balanserad. Och att en sån häst skulle ha svårt att vända.
Ja men tänk efter nu. En häst kan inte vara i framvikt (=tung/vikt på framdelen) när den vänder. I själva vändmomentet är ju inte frambenen i marken alls...
Samtidigt är det ju så att även Gal-hästen som rör sig framåt, "tar emot" sig med frambenen i varje steg, en häst som gör en levade "tar emot" sig med frambenen varje gång den avlsutar och "landar". Det är olika krafter som påverkar. För Gal-hästen och levade-hästen är det enbart tyngdkraften, för appalosen är det tyngdkraften plus centrifugalkraften. Alla hästar måste använda alla fyra ben mer eller mindre.