Bärighet? Här kommer det!

Sv: Bärighet? Här kommer det!

Själv är jag inte bra på nåt, men väljer ut det jag är minst dålig på, som inte skadar hästen nämnvärt... :idea:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast nu jämför du igen, var har jag skrivit att en dressyrhäst inte är bärig? Jag försöker bara förtydliga hur olika man kan se på just bärighet, beroende på vad man fokuserar på. Sen att jag tycker filmen Axel la in inte är ett typexempel på bärighet, det har ju att göra med just att jag inte ser på bärighet i det perspektivet.

Här har du skrivit det:

Det är skillnad på bärighet och bärighet uppenbart. Men om man tränar enligt en brukstradition så är man ute efter hästens vändbarhet....då måste den vara bärig...jag tycker din film visar mest påskjut faktiskt...snyggt sådan iof...men ändå inte särskilt mycket bärighet..
Bärighet för mig är när hästen vinklar sitt bäcken och blir vändbar, dvs den har aktiverat rumpan och framdelen följer bara med.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag förstår fortfarande inte vad du menar, varför skulle en snabb spinn inte vara bärig?

Jag är tyvärr inte tankeläsare...:D
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast du diskuterar uppenbart dressyrhästar i allmänhet, jag diskuterar filmen som Axel la in...den hästen är säkert "bärig" i andra rörelser, men dom rörelser den gör på den filmen är inte vad jag associerar med bärighet...förstår du skillnaden i tänket då?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Hur ser bärighet ut för dig i rörelse framåt dvs vanlig trav såsom Axels film visar? Kunde var kul att se?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag föredrar faktiskt att rida unghästar, så jag rider nästan bara unghästar, ja och min egen gamling också. Jag är rätt bra på
att sitta kvar när de bockar och få dom att bjuda fram till bettet och vara hyffsat lösgjorda. Typ upp till MSV, sen så
är jag en kass ryttare, kan ju verkligen inte göra t.ex. byten. :p

Klart du kan rida byten, det är inte svårt. Du rider så bra så det är bara att byta på! :) Problemet är snarare att få hästen att låta bli att byta när den väl har lärt sig. Alla hästar tycker att det är kul att byta :bump: speciellt när de precis har lärt sig :D

Axel, underbar film du har lagt ut! :love:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Hur ser bärighet ut för dig i rörelse framåt dvs vanlig trav såsom Axels film visar? Kunde var kul att se?

Vanlig trav framåt är inte en gångart jag i första hand tänker "bärighet" om, mer stretching och avslappning, att hästen kan röra sig fritt och energifullt utan att rusa eller bromsa. Galopp är i sånt fall en gångart som jag mer kan associerar med bärighet.

Sen tycker jag att jag redan förklarat (och visat) min syn på bärighet framåt, bla med garrocha-filmen, men här kommer en till då. Den innehåller lite trav också:D

http://www.youtube.com/watch?v=WtOpwGGVAX0&feature=related
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag diskuterar inte ett dugg generellt, vi pratar om axels film precis som du gör. Så Nä. Du har i exakta ordalag addresserat hästen på axels film och enligt dig bär den inte utan skjuter mer. Läser du inte vad du själv skrivit? Dessutom har du ju skrivit flertalet inlägg efter det inlägget där du återigen insisterar på det du skriver att du anser att den skjuter och inte bär och inte är balanserad. Och att en sån häst skulle ha svårt att vända.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Nja, jag har lärt min ponny att byta före bak. :p Får nog låna någon duktig häst och lära mig själv fört.
Byten är fasiken svårare än piaff och passage... i alla fall på den GP häst jag hade äran att sitta på. Ägaren
hade dock inga problem att byta. Jag är helt enkelt inte kapabel till att få hästarna att förstå vad jag menar när jag vill byta. :p
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

En kulturkrock som väl uppstår i sammanhanget är att en häst som "tar emot sig" fram är liksom likställt med att vara i framvikt, åtminstone just då, men pga att många westernhästar är så lågställda är det sällan man ser dom i jämnvikt/bakvikt (därmed inte sagt att det är omöjligt) utifrån DEN hästen kan det vara bärigt jämfört med samma häst som oskolad, men i de moment den måste ta emot sig fram kommer den fortfarande vara tydligt i framvikt.

Om man ska vara jättepetig tror jag att de flesta ekipage (med undantag såklart) varierar under ett pass mellan lite (eller mycket) i framvikt, jämnvikt, och eventuellt bakvikt. Man kan se några väldigt korta sekvenser av framvikt även i Gal-klippet (som sagt, petigt kollat, och nästan naturligt att det råkar bli under ett träningspass - fast mycket mer för oss dödliga! :P ) trots att hästen överlag är bärig och lätt fram. Kan vara små saker som gör skillnaden, att man råkar tappa lite rakriktning t ex.
Men de små dipparna är ingenting jämfört med en häst som bokstavligen tar emot sig med frambenen. Även om det är en taskig jämförelse så tycker jag inte just bärighet går att sammanknippa med de tvära kast en cutting-häst behöver göra. Uppenbarligen går det ju att göra det bogfritt om man tittar på kofösande spanjorerna.
Sen att hästen kan vara bärig jämfört med hur den skulle ha varit som oskolad (ser till exteriören) och att den i vanligt jobb kan vara i jämnvikt, det är en annan sak. Syftet med kofösningen är ju inte att ha en häst som är lätt fram, utan nästan tvärtom, men den måste såklart ha tränat rumpa/rygg för att orka med och som du säger- vara vändbar. Men nu var det ju inte träningen inför det som visades utan kofösnings-momentet.
Känns nästan som att jämföra en dressyrkörningshäst med en draghäst som ska dra tunga lass. Ingen i sina sinnes fulla bruk skulle väl prioritera en "bogfri" draghäst? :P Trots att bakkärran måste vara den starka motorn som skjuter på.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Men....

Jag skrev ju ifall du tror att det är möjligt för hästen att spinna fort utan
bärighet på bak. M a o:

Kan en häst spinna fort i framvikt i din värld?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag diskuterar inte ett dugg generellt, vi pratar om axels film precis som du gör. Så Nä. Du har i exakta ordalag addresserat hästen på axels film och enligt dig bär den inte utan skjuter mer. Läser du inte vad du själv skrivit? Dessutom har du ju skrivit flertalet inlägg efter det inlägget där du återigen insisterar på det du skriver att du anser att den skjuter och inte bär och inte är balanserad. Och att en sån häst skulle ha svårt att vända.

I den formen, i det momentet ja...

Sen har jag ingen lust att tjafsa, du verkar inte vilja ta in det jag skriver. Kan du bara läsa svart eller vitt så får du väl göra det då.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja men tänk efter nu. En häst kan inte vara i framvikt (=tung/vikt på framdelen) när den vänder. I själva vändmomentet är ju inte frambenen i marken alls...

Samtidigt är det ju så att även Gal-hästen som rör sig framåt, "tar emot" sig med frambenen i varje steg, en häst som gör en levade "tar emot" sig med frambenen varje gång den avlsutar och "landar". Det är olika krafter som påverkar. För Gal-hästen och levade-hästen är det enbart tyngdkraften, för appalosen är det tyngdkraften plus centrifugalkraften. Alla hästar måste använda alla fyra ben mer eller mindre.

http://www.youtube.com/watch?v=-GKk59RQUNg
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Nej en häst kan inte spinna fort i framvikt, men det trodde jag du förstått med tanke på vad jag skriver om vändningar, därav min konfundering...
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Det är ju det den kan....

Därav att en del säger emot. Det som gör att vi i våran inriktning ofta möts
av fördommar är att så många rider på bogen, då hästarna de facto kan
utföra manövrarna på bogen. Just för att dom är avlade till den formen dom
är.

Det ser man framför allt på dom hästar som "tar sats" med halsen, dom häver sig runt snarare än bär sig runt.

TR Dual Rey, vilken mest borde kunna jämföras vad gäller originalklippets klass,
kapacitet samt pris (som unghäst då):

http://www.youtube.com/watch?v=qIod2uJ8Wus

DET är bärighet! Kolla bakknäna, kolla formen, kolla jobbet!
Han hade ALDRIG kunnat haft sin frambensmekanik om han inte
jobba så exceptionellt i bak!
Peter Campbell kommer aldrig få sin häst att jobba på samma sätt,
då han inte ber hästen vända korrekt, dvs PÅ bakdelen.
JA, hästen vänder runt på bakbenet, men inte på bakdelen.
Skillnaden är stor mellan att vända runt på en stylta i marken, kontra
mjuk bärighet.

Därav att storpojkarna/kvinnorna jobbar så oerhört på att få unghästarna
att jobba korrekt med bakbenen. Doublingen t ex är enbart till för att
lära hästen vinkla om i knäet. Varför det aldrig framkommer är för att dom
inte använder samma språk som vi. När amerikanarna menar "vända på
bakdelen, korrekt omvinklad för att mest optimalt kunna utföra handlingen"
säger dom bara "Turn on the hindquarters", för för dom finns det inget annat
än just korrekt. Dom har inte den nyanseringen. Mycket av vår skit vi har
idag är just för att folk inte översätter till vårat språk korrekt! (eller inte alls)

Även våra hästar måste vinkla om i bak för att kunna bära korrekt,
oavsett vilken muskelmassa/form dom är avlade i/för.

Romanvarning, massor av kursivt och stor bokstav, jag vet, men det här ÄR
något som verkligen ligger mig varmt om hjärtat.

Hälften av alla fördomar skulle försvinna om W-ridningen i Sverige/världen
kunde rida korrekt TILLSAMMANS med våra värderingar, istället för att
välja mellan de två.

Våra hästar är avlade som dom är för att ORKA vara omvinklade så länge som det behövs,
just för att hålla länge. Att vi inte förvaltar detta, ja det är inte mycket att göra åt...
Det är därför reiners skall ha lite extra massa på utsida bakknä. (Och självklart även
för att ha styrkan att trycka ifrån)
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja men tänk efter nu. En häst kan inte vara i framvikt (=tung/vikt på framdelen) när den vänder. I själva vändmomentet är ju inte frambenen i marken alls...

Jo, om den häver sig runt med hjälp av spjärn i frambenen (och med hjälp av baken såklart). Annars skulle man ju kunna säga att ingen häst är i framvikt i galopp, finns ju två moment i galoppen där inget framben är i backen! :) Att en hopphäst inte kan vara i framvikt eftersom inget ben är i backen över hindret. Osv.

Samtidigt är det ju så att även Gal-hästen som rör sig framåt, "tar emot" sig med frambenen i varje steg, en häst som gör en levade "tar emot" sig med frambenen varje gång den avlsutar och "landar". Det är olika krafter som påverkar. För Gal-hästen och levade-hästen är det enbart tyngdkraften, för appalosen är det tyngdkraften plus centrifugalkraften. Alla hästar måste använda alla fyra ben mer eller mindre.

Ja det är såklart sant, därav att man inte pratar om att hästen ska vara bogfri i bokstavlig bemärkelse utan att ekipaget som helhet helst ska hamna i jämnvikt. F ö så ska inte en häst som gör levad "ta emot sig" fram, den måste såklart komma ner i backen men levaden ska åstakommas av att den mer eller mindre blir för satt baktill så frambenen inte får plats, och även rörelsen tillbaka ska ske med kontrollerad rörelse där frambenen sätts ner utan att behöva ta emot kroppsvikten. Den jämförelsen blir konstig. Men så är ju levaden en ganska extrem rörelse jämfört det de flesta pysslar med till vardags.
Men jag ser det lite liknande en häst som landar efter ett hinder. Den måste också ta emot sig i fram. Det behöver inte betyda att hela formen och helheten är dålig, men i det momentet är den i framvikt. Sen är det självklart viktigt att den har mer jämnvikt som helhet i ridningen för att inte belasta onödigt mycket fram och för att den ska hamna i balans. Men just det momentet går liksom inte att undvika. Lite liknande cutting-hästens situation men den hamnar i det läget mycket oftare att den tydligt måste "ta emot sig" fram. Börjar man jämföra det jobb-momentet där den måste ta emot fram med att den är bärig à la dressyr, då den är så tydligt i framvikt i många lägen, då uppstår kulturkrock!


Kan inte kolla tyvärr, inget ljud på jobbdatorn.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

:bow::bow::bow:

Vad roligt att läsa ett kunnigt inlägg från en westernmänniska istället för det andra svamlet, då kan man ju närma sig varandra seriöst i diskussionen på ett helt annat sätt . Tack för det Mustang!

Tror egentligen Fiador försöker utifrån vad h*n kan men det lyckas inte så bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag hänger nog inte riktigt med i ditt resonemang, men som jag ser det så om hästen vänder "på bakdelen", så vänder den inte på framdelen, alltså är den inte i framvikt. Är den i framvikt så hamnar den på bogen, då pluppar rumpan ut istället och hästen vänder "på framdelen".

Sen utgår jag inte från reining, utan mer arbetshästens vändning och spinn..
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast på vilket sätt motsäger Mustang, det jag säger?

Mustang är inne på tävlingsformen (reining), eller ryttare som i största allmänhet inte "kan" vända korrekt, i dom lägen där det faktiskt "går" att "spinna" snabbt även om hästen inte är "bärig", men att många just ser till bara hur fort det går runt, runt, och då tappar bärigheten, den som du behöver då du när som helst måste framåt i fulll fart, eller vända åt andra hållet.

Jag pratar om arbetshästens vändning och spinn, för att den ska vara funktionell, dvs du ska hinna med en kossas fintar och rusningar, då måste hästen vara bärig för det ska vara möjligt att vända snabbt. Det Mustang pratar (som jag uppfattar det) är dom som helt enkelt inte "kan" spinna (en spinn är ju en fortättning på en vändning) funktionellt ur ett bruksperspektiv..
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo Titta på hur långt bakom...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
20 489
Senast: ameo
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: C_L
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp