Jag ska naturligtvis inte peka ut varken domare eller tävlande. I stället har jag gett ett exempel.
Vilket innebär att du anser att det ekipage som fått 90% egentligen borde ha fått 50%?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska naturligtvis inte peka ut varken domare eller tävlande. I stället har jag gett ett exempel.
Som sagt titta på de filmer som finns på Buke. Det är inte många som rider utan knyck vid 2-3 halskotan.
Alla vill väl efterlikna proffsen. Vad gör de då? LDR naturligtvis. Det är ju ett bevis på att de kan rida.
Jag ser inga fördelar med att använda LDR.
Du är ju insatt även i LDR så du vet kanske om någon forskare visat att LDR är bra för hela hästen, för hästens hållbarhet, för hästens och för ryttarens utveckling.
Som sagt titta på de filmer som finns på Buke. Det är inte många som rider utan knyck vid 2-3 halskotan.
Alla vill väl efterlikna proffsen. Vad gör de då? LDR naturligtvis. Det är ju ett bevis på att de kan rida.
Jag ser inga fördelar med att använda LDR.
Du är ju insatt även i LDR så du vet kanske om någon forskare visat att LDR är bra för hela hästen, för hästens hållbarhet, för hästens och för ryttarens utveckling.
Jag lägger ingen energi på att vara spydig. Det är absolut inte min avsikt.
Jag är trött på alla dessa inlägg som påstår en massa felaktigheter om mig som person, om vad jag tror/tycker/kan mm.
Oavsett om man kallar handen uppfångande eller mothållande har den till uppgift att signalera till hästen "mindre framåt".På vilket sätt är handen motstridig om man tänker som jag gör kring framåtdrivande skänkel? Dvs att den driver benet fram till mer bärighet/samling..
Det står inte mothållande hand. Det hade ju varit en jäkla skillnad!
Vadå skiljer på hjälpgivningen?
Oavsett om man kallar handen uppfångande eller mothållande har den till uppgift att signalera till hästen "mindre framåt".
Om ryttaren ber om påskjut/framåt med skänkel/vikt och handen säger gå "mindre framåt" blir hjälperna motstridiga eftersom de säger emot varandra.
Oavsett om man kallar handen uppfångande eller mothållande har den till uppgift att signalera till hästen "mindre framåt".
Om ryttaren ber om påskjut/framåt med skänkel/vikt och handen säger gå "mindre framåt" blir hjälperna motstridiga eftersom de säger emot varandra.
Nosen bakom lod ger en knyck vid 2-3 halskotan.Och att rida LDR har inget att göra med att man ska ha en knyck mellan några halskotor. Det är felaktigt oavsett om du rider LDR eller GP-form etc..
Vi har diskuterat det där med ev. negativa följder av LDR tidigare. Vissa påstår att de är bevisade, andra håller inte med. Så låt oss lämna det därhän.Denne har inte haft något negativt att säga om hur arbetet är upplagt, tvärtom.
När då? I den här tråden?fio har lagt in några bilder på LDR utan någon otrevlig knyck i halsen.
Nosen bakom lod ger en knyck vid 2-3 halskotan.
Vi har diskuterat det där med ev. negativa följder av LDR tidigare. Vissa påstår att de är bevisade, andra håller inte med. Så låt oss lämna det därhän.
Egentligen blir det intressant att diskutera om det finns ngt negativt med en metod först när det visats att det finns något bra. Finns det inget bra är det ju ingen anledning att använda sig av den.
När då? I den här tråden?
Jag vill veta, lära mig, få mer kunskap....
Det är ingen som lagt ner massa pengar på forskning för att bevisa att LDR är bra, det har ju bara varit motståndare som varit beredd på att lägga ner pengar på att bevisa att LDR inte är bra.
De som använder LDR använder det för att det är positivt i träningen, annars hade dom ju inte använt det. Svårare än så är det inte.. sen om du och andra inte ser några fördelar med det är väl skitsamma för de som använder LDR.
Varför ens bry sig egentligen?
Om du använder skänklarna tillbakaförda för att samla t.ex. i piaff behöver du alltså inte tyglarna och en uppfångande hand. Då är det ju helt ok med slack i tyglarna i piaff och i piruetter. Hästen kan då inte anses vara rädd för bettet. Skänklarna och sitsen gör hela jobbet.Om du har samma hjälpgivning med skänklarna för att rida framåt som för att samla till piaff så förstår jag att du anser att det är ett problem. Självklart skiljer man på det för hästen.
Det har jag.Jag vet inte om du hört talas om att man renodlar hjälperna.
Om du använder skänklarna tillbakaförda för att samla t.ex. i piaff behöver du alltså inte tyglarna och en uppfångande hand. Då är det ju helt ok med slack i tyglarna i piaff och i piruetter. Hästen kan då inte anses vara rädd för bettet. Skänklarna och sitsen gör hela jobbet.
Eller hurAbsolut olika definition! Att hästen har svårt med korta och och länga BLIR i mina ögon problem med bärigheten eftersom hästen inte kommer bära sig korrekt i övergångar. Bärighet är ju inte konstant? Men- som sagt- lets agree to disagree....
Muskler fungerar ju inte bara med kraft för att påverka rörelseapparaten, dom har även samma uppgift som senor tex, och är dom då korta, även om dom inte är spända, så håller dom emot. Muskler opererar ju i par, den ena böjer och den andra blir då utsträckt och fungerar som en sena, är den då kort har den svårt att sträcka ut.Fast att öka lite klarar friska hästar av om de bara får rätt sorts understöttning i ridningen. Det ska de inte behöva stretchas inför.
Då är det något som fallerat tidigare i ridningen, dvs tidigare i utbildningen av ekipage, eller så är hästen inte sund.
Alt så har de så dålig exteriör och medfödd elasticitet att stretching inte kommer hjälpa, utan bara gradvis träning för att stärka bärigheten så de orkar bära även i påskjut och inte dimper ner i fronten.
Men frågan kvarstår varför man ska använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.