Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, ja trode inte du hade jättevana av Iberier faktiskt.
De flesta som ridit såna brukar veta om att de kan backa av handen väldigt lätt. Men trots det klara av att vända, göra ngt tramp/piaff-aktigt på stället etc..
Speciellt om man ridit mycket såna ridna i sina hemländer och på stång.

Det är alltså inte mycket till kvalitetsmärke på dem om de klarar av sånt. För det gör de raserna även om de är rejält avbackade handen.
Du drar en massa slutsatser av väldigt lite information. Trots att jag ridit mest fullblod kan jag ju ha ridit tillräckligt många iberier för att veta massor om dem. Dessutom finns det ju andra sätt att få kunskap. Ett sätt är att se många under olika ryttare i olika situationer och analysera. Ett annat är att ta del av andras kunskap.

Jag vet att de ofta är ridna så att de är ovilliga art följa bettet framåt.

Jag vet också att de har lätt för samling eftersom det har varit en av parametrarna i avelsurvalet. Därför är de inte avlade för att ha kroppsliga förutsättningar för att ridas långa och låga. De är inte avlade för att vara på framdelen. Att rida sådana hästar i LDR eller lång/låg under långa perioder torde med tiden ge någon form av överbelastningsproblem fram.
 
Du drar en massa slutsatser av väldigt lite information. Trots att jag ridit mest fullblod kan jag ju ha ridit tillräckligt många iberier för att veta massor om dem. Dessutom finns det ju andra sätt att få kunskap. Ett sätt är att se många under olika ryttare i olika situationer och analysera. Ett annat är att ta del av andras kunskap.

Jag vet att de ofta är ridna så att de är ovilliga art följa bettet framåt.

Jag vet också att de har lätt för samling eftersom det har varit en av parametrarna i avelsurvalet. Därför är de inte avlade för att ha kroppsliga förutsättningar för att ridas långa och låga. De är inte avlade för att vara på framdelen. Att rida sådana hästar i LDR eller lång/låg under långa perioder torde med tiden ge någon form av överbelastningsproblem fram.
Ja det verkar inte som om DU själv tränar för någon, för då skulle du aldrig ha dessa åsikter o slutsatser.
 
Fast för stark i muskler så de stretar emot köper jag inte. Man kan ju bara slappna av i muskler..

Jag anser att de då inte är lösgjorda nog. De är alltså spända..
Motstånd kan bero på att en muskel är spänd men det kan också bero på att muskeln är för kort. Då tränar man på ett sådant sätt att muskeln förlängs. Man kan också använda stretching för att länga de muskler som är för korta.
 
Har en ryttare fått 5 i snitt så får den också typ 50 %- inte 90%, för inte kan du mena att du sitter och sätter egna poäng av ritten och dina blir i snitt 50 och domarens 90?
Jag upprepar (del av) mitt inlägg. Läs det en gång till
"Om ett ekipage utför rörelserna med 5 poäng i genomsnitt (några kan vara värda 8, 6, 5 eller rentav 4) bör det inte ge 90 %. Det är inget märkligt i det bara matematik."
Det är ett exempel på beräkning - om ett ekipage får.
Jag skriver inte att ekipaget har fått några poäng. Jag menar att de i det förenklade exemplet i genomsnitt är värda 5 poäng.
Naturligtvis har jag kunskap och kompetens att utifrån TR II värdera ett ekipage och vilka poäng det bör få.
 
Man tränar både och -såklart- inte bara det ena eller det andra- svårigheten med att rida nacken högst är att behålla den genomsläpplighet man får av LDR, däri ligger svårigheten- det är inget svårt att ta upp nacken.
Varför skulle ingen knyck vid 2-3 halskotan göra hästen mindre genomsläpplig?

Naturligtvis kan hästen lyfta upp huvudet. Men det är inte bara nacken som ska upp. Det är hela framdelen. Det är inte frågan om någon utseende-grej utan om hur hästens kropp fungerar.
 
Påminner, du har glömt att feta sitsen, väl så viktigt- tycker jag, det blir om du bara läser hand och skänkel,och sedan forsätter du mala om hand oh skänkel och gör det till en sanning att de bara står hand och skänkel. Ta med sitsen också så blir både din tolkning av TR mer rätt och möjlighet till rätt hjälpgivning för ryttaren samma
Visst om du vill ha med sitsen också som framåtdrivande hjälp mot en uppfångande hand så ok för mig.
Men frågan kvarstår varför använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.
 
Motstånd kan bero på att en muskel är spänd men det kan också bero på att muskeln är för kort. Då tränar man på ett sådant sätt att muskeln förlängs. Man kan också använda stretching för att länga de muskler som är för korta.
Ja, precis så säger ET och massör. Han är inte särskilt "spänd" i musklerna, han uppfattas snarare som en "gummiboll", mjuk och smidig, men just dom starka bärande musklerna tenderar att bli lite korta och han har lite mer koncentration av den sortens muskulatur och använder dom gärna för att det är så "lätt". Jag har liksom lite tvärtomproblem mot vad tex en dressyrhäst avlad med stor gång har. Det är därför jag inte tror på att "ökad trav" har särskilt mycket med just bärighet att göra. På en dressyrhäst avlad för stor gång kanske man behöver stärka dom "bärande" och "hållande" musklerna för att hästen inte ska "fall isär" helt i ökningarna. Men det tolkar jag mer som en balansfråga och handlar om självbärighet, att hästen inte är framtung och stel framtill, som enligt mitt sätt att se det inte enbart handlar om tygelkontakten, utan mer att hästen självständigt (tack vare balans, mentalt och fysikt) kan hålla ihop sin kropp utan att ryttaren hela tiden behöver lägga sig i.
 
Att hästen måste ha bärighet i en ökning är så tydligt när man läser det du skriver. Du beskriver ju precis vad som brukar sägas om brukshästar- vad den är bra på och vad den är mindre bra på.
Om man rider en ökning på en häst som gör det bra är det för mig så tydligt att det behövs bärighet i hela hästens kropp. Bakbenen måste ha påskjut och bärkraft i olika sekvenser av steget, hästen måste lyfta manke, frambenen måste mjukt vidarebefordra kraften utan att "boglåset" går i. Hela kroppen måste "bära sig i balans". Självbärighet har du kallat det- självbärig tycker jag har med ryttarens inverkan att göra- att hästen bär sig utan att ligga i handen, att man kan göra en överstrykning och hästen bär sig.
Det är nog en definitionsfråga, detta med bärighet. Det du pratar om är bara självbärigt enligt mig, balans där hästen inte känner sig störd, varken mentalt eller fysiskt. Att ryttaren har egen balans och att kommunikationen fungerar utan att hästen blir förvirrad (och därmed spänd). Att hästen bär sig själv och inte ligger i handen är grundförutsättning, det klarar en unghäst på första ridturen. Det problemet har inte jag att bråttas med öht. Varken på första ridturen eller längre fram. Sen handlar det om att hästen kan korta och länga muskulaturen, harmoniskt, där kan olika hästtyper ha olika problem. Men det ser inte jag som ett bärighetsproblem.
 
Jag upprepar (del av) mitt inlägg. Läs det en gång till
"Om ett ekipage utför rörelserna med 5 poäng i genomsnitt (några kan vara värda 8, 6, 5 eller rentav 4) bör det inte ge 90 %. Det är inget märkligt i det bara matematik."
Det är ett exempel på beräkning - om ett ekipage får.
Jag skriver inte att ekipaget har fått några poäng. Jag menar att de i det förenklade exemplet i genomsnitt är värda 5 poäng.
Naturligtvis har jag kunskap och kompetens att utifrån TR II värdera ett ekipage och vilka poäng det bör få.
Naturligtvis har jag kunskap och kompetens att utifrån TR II värdera ett ekipage och vilka poäng det bör få...

Definitivt INTE!!!
 
Vilka tränare är godkända som "någon" i dina ögon? Är det bara de som vill ha knyck på nacken vid 2-3 halskotan?
Som du skriver skulle det kunna vara ngn som knappt kan se bak o fram på en häst.
Rider man själv något sånär så förstår man. om inte annat så frågar man o inte TROR sig VETA.
 
Jag skriver inte att ekipaget har fått några poäng. Jag menar att de i det förenklade exemplet i genomsnitt är värda 5 poäng.
Naturligtvis har jag kunskap och kompetens att utifrån TR II värdera ett ekipage och vilka poäng det bör få.


Och var står det i TR vad som ingår om man ser till rörelsen ex under ganska bra?
 
Det är nog en definitionsfråga, detta med bärighet. Det du pratar om är bara självbärigt enligt mig, balans där hästen inte känner sig störd, varken mentalt eller fysiskt. Att ryttaren har egen balans och att kommunikationen fungerar utan att hästen blir förvirrad (och därmed spänd). Att hästen bär sig själv och inte ligger i handen är grundförutsättning, det klarar en unghäst på första ridturen. Det problemet har inte jag att bråttas med öht. Varken på första ridturen eller längre fram. Sen handlar det om att hästen kan korta och länga muskulaturen, harmoniskt, där kan olika hästtyper ha olika problem. Men det ser inte jag som ett bärighetsproblem.
Om man åker häst så funkar detta, men om man vill förbättra hästen måste man hjälpa den. Det märker du nu o det handlar inte bara om fysiska problem/ förutsättningar. har hästen aldrig ridits på detta sättet eller den för den svåra övningen tar det tid o framförallt kunskap.
Sätt upp e duktig o lärotiden blir en bråkdel.
Hästen ska röra sig MKT bättre med ryttare än i hagen efter ett par år.. då kommer den även kunna visa upp det... i hagen
De växer med uppgiften
 
Det är nog en definitionsfråga, detta med bärighet. Det du pratar om är bara självbärigt enligt mig, balans där hästen inte känner sig störd, varken mentalt eller fysiskt. Att ryttaren har egen balans och att kommunikationen fungerar utan att hästen blir förvirrad (och därmed spänd). Att hästen bär sig själv och inte ligger i handen är grundförutsättning, det klarar en unghäst på första ridturen. Det problemet har inte jag att bråttas med öht. Varken på första ridturen eller längre fram. Sen handlar det om att hästen kan korta och länga muskulaturen, harmoniskt, där kan olika hästtyper ha olika problem. Men det ser inte jag som ett bärighetsproblem.
Absolut olika definition! Att hästen har svårt med korta och och länga BLIR i mina ögon problem med bärigheten eftersom hästen inte kommer bära sig korrekt i övergångar. Bärighet är ju inte konstant? Men- som sagt- lets agree to disagree....
 
Ja, precis så säger ET och massör. Han är inte särskilt "spänd" i musklerna, han uppfattas snarare som en "gummiboll", mjuk och smidig, men just dom starka bärande musklerna tenderar att bli lite korta och han har lite mer koncentration av den sortens muskulatur och använder dom gärna för att det är så "lätt". Jag har liksom lite tvärtomproblem mot vad tex en dressyrhäst avlad med stor gång har. Det är därför jag inte tror på att "ökad trav" har särskilt mycket med just bärighet att göra. På en dressyrhäst avlad för stor gång kanske man behöver stärka dom "bärande" och "hållande" musklerna för att hästen inte ska "fall isär" helt i ökningarna. Men det tolkar jag mer som en balansfråga och handlar om självbärighet, att hästen inte är framtung och stel framtill, som enligt mitt sätt att se det inte enbart handlar om tygelkontakten, utan mer att hästen självständigt (tack vare balans, mentalt och fysikt) kan hålla ihop sin kropp utan att ryttaren hela tiden behöver lägga sig i.

Egentligen spelar det inte så stor roll vad du tror för en häst är en häst är en häst, men som ryttare måste du lägga dig i annars blir det rent taskigt för hästen. Jag förutsätter nu att du frångått att rida med slak tygel när du försöker öka? Ska du komma till någon slags längning måste du gymnastisera hästen mellan hjälperna och inte bara släppa ut energin fram, det blir supertaskigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp