Nej vi kanske inte kommer så mycket längre, men jag har ju "sadlat om" det senaste halvåret och fokusera mer på dressyrig ridning/skolning numer, så kanske lite längre fram.
Du är i alla fall trevlig att diskutera med, du är seriös och pratar inte strunt. Du tror på det du diskuterar och dina argument är dina egna, dom är inte hämtade från någon instruktionsbok utan kommer från hjärtat och hur du själv tänker i ämnet och du brinner för det du tror på, det lyser igenom. Sen att vi inte har samma syn alltid är ju mindre intressant egentligen.
Men jag måste ändå tillägga, angående att en brukshäst måste arbeta och att det går före bärigheten, att så kanske det är för vissa, men den lära jag själv anammar tänker och utövar det inte så, man skolar hästen med hjälp av kossor, för "it makes more sense" för hästen, det är lättare för hästen att lära sig tekniken med en kossa som draghjälp så att säga. Fokus ligger på utbildning då kan man säga, inte på arbete, även om man får ett och annat jobb gjort också. Sen är det ju också så att om hästen inte är bärig, då är kossan borta, en del tycker iof att det är roligt att "jaga" kossor, men det är ett stort och allvarligt fel egentligen, kossan ska aldrig tappas, den ska hållas kvar annars är jobbet ogjort och kanske tom skapar ändå mer jobb, det plus att man är rädd om hästen (och inte minst boskapen), så det får egentligen inte skita sig på det viset. Därför måste en brukshäst vara bärig. Det är också därför den är avlad så som den är, för att den ska ha lätt för det.