Min kommentar avsåg inte att utbilda, dvs lära/lära ut, utan att bygga och utveckla muskler.
En del i utbildningen är ju givetvis den fysiska biten där de gymnasticeras till att förmå utföra sin uppgift.
Du förstår väl att det är ÅR mellan att man rider LDR varje pass till att man gradvis höjer fronten så mycket som bak och bål klarar av att bära tills det att man rider den färdiga GP-formen med nacken högst(ja, för mig är det vad som är GP-form även om inte alla delar den åsikten)?
Alltså finns det gott om tid att träna i mellanlägena och stärka muskulaturen till att orka bära och gå i piaff med nacken högst och näbben i eller ngt framför lod.
Det blir absolut inga som helst problem att greja det!
Sen kan man lägga en vältränad, stark och utbildad individ i LDR en stund under ridpasset eller ngt helt pass då och då trots att den orkar gå GP-form. Just för att stretcha och för att man inte vill arbeta de musklerna som krävs i högre form just den dagen.
Men LDR är inte något som görs exakt likadant av alla ryttare som nyttjar det.
Dock använder sig de flesta av det i en del av utbildningen och som form då man inte ska belasta hästens muskler så mycket någon dag.
En hel del PREs etc med mycket massa i fronten och som har lite dålig balans än kan man få vara lite försiktig med att rida ldr med kass ryttare på ryggen. Det kan bli för lång tid i för stor obalans om ryttaren inte klarar av att rida LDR korrekt.
Men med en hyfsad ryttare kan man absolut lägga en Iberier LDR som del i utbildning. Och det utan att de inte kan komma vidare sen.
Det är inget i LDR som stoppar utbildningen till GP-form med nacken högst och näbben främst.
Att nacken inte är högst och näbben inte är i lod är en problematik som har med annat att göra.
Och som jag tror till stor del är ett medvetet val hos proffsen.
Att amatörer sen inte vet och kan är väl något helt annat. Man kan ju inte se hur amatörer rider och anse att det är så en lära ska vara.
Precis som man inte kan se mig operera ett hjärta och anta att så ska det gå till..