Sv: Bärighet? Här kommer det!
Jag är inte så hemma här på Buke, men jag försöker mig ändå på att citera och svara.
Axel skrev;
"Jag gillar inte att vi nu kom in på "cowsense". Dvs skicklig hästar som föser kor. De har lite samma position som när hästar ska lägga sig- ut med fram först o sen dunsar ner på rumpan. ej heller när man bromsar o åker kana på haserna eller spinner runt ett ben- som förövrigt sliter tremendeous."
När min häst lägger sig ner så viker den in sina framben och ställer sig på knä innan rumpan åker ner. Det är en rörelse som är långt ifrån hur en BRA cuttinghäst gör. Att ens jämföra visar bara på okunskap.
Ja, att spinna och göra slide stops sliter. Det gör ALL ridning. Bara du sätter dig på en häst så sliter du på den. Rätt utfört sliter det inte alls så mycket som man kan tro eftersom dessa hästar har specialskor som hjälper dom att "åka på hasorna". (Nu åker de inte på hasorna heller, men det är inget jag tänker gå in på mer än såhär.) Dessutom måste underlaget vara speciellt så att det *inte* ska slita i onödan.
Axel skrev;
"Här är det återigen ytterlägen. inte att man kan få hästen att vara bärig längre sträckor o dessutom utföra rörelser i balans med takt."
Menar du att våra reininghästar inte kan bära sig längre sträckor? Har du sett en BRA reininghäst galoppera på volterna i BÄRIG galopp? Är hästen välutbildad så bär den sig *själv*, inte genom att ryttaren har stöd i handen. Vi lär våra hästar att utföra detta själva. Jag tycker inte att "vårt" sätt är det enda rätta, men "ert" sätt är inte heller det enda rätta. Det viktiga är att ALLA våra hästar bär sig så de håller. Hur man rider så de faktiskt gör det är för mig oväsentligt. (Nu menar jag dressyr eller western eller whatever)
Mina tränare (både svenska och tyska som rider i tyska landslaget...) tjatar ALLTID om bärighet. Att min häst *måste* bära sig själv. Bär hon sig inte, så får hon inte under bakdelen och då KAN hon inte utföra exempelvis slidestops på ett riktigt sätt.
Axel skriver;
"Här struntar man ju fullkomligt i takt. Bara spektakulärt o så fort som möjlig. inte ngn mjuk ridning. Där hästen är en gymnast o dansar fram."
Takt? Spektakulärt? Så fort som möjligt? Och *inte mjuk ridning*? Detta visar på så total okunskap om vad reining är så det är nästan inte värt att kommentera... Jättetråkigt att någon ska tycka på detta viset när de inte har den blekaste aning om vad som förväntas av en reininghäst.
Spektakulärt? Tja, vad är hoppning på 1.60? (Eller höjdhopp för den delen!). Vad är dressyr där man utför passage och piaff om inte spektakulärt? Alla hästsporter är väl spektakulära?
Men visst, det är skillnad på dressyr och reining. På sätt och vis. Liknelsen är väl att BÅDA kräver *mjuk* ridning...
Axel skrev;
"nyligen såg vi en tråd där att sto stog med ett helt blottat avbrutet skenben bak från en westerntillställning. såna risker skulle jag inte ta för att...."
Vill du veta hur många skadade hästar jag sett genom åren som INTE ridits i western??? (Skador som lett till omedelbar avlivning...) Självklart tar man en risk att hästen skadar sig när man använder den. Spelar ingen roll till vad. Hoppning, dressyr, western, trav, galopp... Skadestatistiken är nog liknande inom alla grenar. Mycket tråkigt att det här stoet skadade sig så illa..
Axel skrev;
"Ja jag är väl lite trist o ser underhållning i annat än fart o fläkt."
Ja, för inom dressyr skrittar man ju bara??? ;-) Hoppas du kan se att det finns andra människor som gillar annat än vad du gör. Dressyr är inte den "fulländade" hästsporten för alla. Den är det för vissa och det tycker jag är bra. Variation ÄR roligt. Jag har själv ridit dressyr, så jag har behållning av det med även om jag aldrig skulle gå och titta på en dressyrtävling självmant. Tittar gärna på TV från Världscupen.
Jag menar inte att min åsikt är den enda rätta heller, men det är TRIST att någon ska sitta och racka ner på reining (i detta fall) när det förekommer lika mycket "skit" inom alla hästsporter. Jag är den förste att erkänna att det finns reiningryttare och reiningryttare. Självklart!