Bärighet? Här kommer det!

Sv: Bärighet? Här kommer det!

KL
En kort reflektion av det är att bärighet alltid är bärighet. Det tror jag inte är någon tvekan om, men att det ser olika ut. I olika rörelser, samlingsgrader, tempon, olika typer av hästar osv. Ibland låter det som vissa saker alltid ska se likadant ut hela tiden och det man inte är lika van att se blir då lätt klassat som fel. (Det kanske inte alls är så i detta fallet? Jag har inte läst hela tråden, men det verkar så ibland.)
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

KL
Jag gillar inte att vi nu kom in på "cowsense". Dvs skicklig hästar som föser kor. De har lite samma position som när hästar ska lägga sig- ut med fram först o sen dunsar ner på rumpan. ej heller när man bromsar o åker kana på haserna eller spinner runt ett ben- som förövrigt sliter tremendeous.

Här är det återigen ytterlägen. inte att man kan få hästen att vara bärig längre sträckor o dessutom utföra rörelser i balans med takt.

Här struntar man ju fullkomligt i takt. Bara spektakulärt o så fort som möjlig. inte ngn mjuk ridning. Där hästen är en gymnast o dansar fram.

nyligen såg vi en tråd där att sto stog med ett helt blottat avbrutet skenben bak från en westerntillställning. såna risker skulle jag inte ta för att....

Ja jag är väl lite trist o ser underhållning i annat än fart o fläkt.:cool:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Tack, du har förstått andemening i mitt resonemang.:)

Men det har inte jag! Så kan du kanske förklara hur olika sorters bruksridning och att det är ett brett begrepp, kan förklara att man skulle ha olika syn på vad som faktiskt är bärighet:confused:?

Du skrev:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15009657&postcount=5

Du skrev i det inlägget, om dina filmer:

Här har du exempel på bärighet a la bruksridning

På vilket sätt skiljer sig kriterierna för bärighet åt så att dina exempel blir exempel på bärighet a la bruksridning, då i motsats till det som axel ville visa som bärighet med sin film?

För i inlägget skrev du ju också:

Det är skillnad på bärighet och bärighet uppenbart.

Förklara nu så att även vi andra än ponnytant förstå en chans att förstå:idea: Ponnytant som har förstått får gärna hjälpa till förresten.

(Jag kan tillägga att i min värld är bärighet detsamma oavsett för vilket ändamål man vill uppnå det. Dressyrhäst, hopphäst, westernhäst eller vad det nu är.) En dålig eller obefintlig bärighet blir inte bättre av att syftet är bruksridning, så som jag måste tolka dina filmer i kombination med det du skrev?
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

För mig är det helt självklart att det INTE går att spinna alls om vikten ligger enbart på framdelen. En förutsättning för spinn är väl att hästens framdel rör sig runt bakbenen (benet). Jag kan inte se att detta kan fungera om inte hästen skiftar vikten i varje puls. Ju sämre bärighet desto sämre spinn.

Just det, det var det jag menade...

...och tack för att du hjälper till att få lite proportion på diskusionen.:)
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Vad var det i det här svaret till dig som inte gick fram...eller missade du det?

Men, ibland så läser ni bokstavligt och ibland så läser ni lite hur som. Jag menar självklart synen på hur bärigheten uttrycks. Bara för att vara tydlig nu då. Men jag tycker att jag om och om igen har skrivit just det, att det handlar om (enligt mig då och inte enligt hela westernvärlden) var fokus ligger, hur man tänker och rider i momentet, beroende på vilket uttryck man vill ha. En arbetshäst som vänder snabbt för att hinna med en kossa, eller en dressyrhäst som reser sig smidigt och balanserat i en levade. Det är väl ändå viss skillnad?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

KL
En kort reflektion av det är att bärighet alltid är bärighet. Det tror jag inte är någon tvekan om, men att det ser olika ut. I olika rörelser, samlingsgrader, tempon, olika typer av hästar osv. Ibland låter det som vissa saker alltid ska se likadant ut hela tiden och det man inte är lika van att se blir då lätt klassat som fel. (Det kanske inte alls är så i detta fallet? Jag har inte läst hela tråden, men det verkar så ibland.)

Det håller jag helt med om, och jag undrar just därför fortfarande, hur Fiador utifrån det, kan komma med påståendet att axels filmhäst inte är bärig, utan mest skjuter, och har svårighet att svänga? Det blir helt sanslöst galet.

Fiador: när du skrivit så tydligt som du gjort, med specifik hänvisning till hästen på axels film, som för övrigt är grundtrådens ämne - att du anser att den varken bär eller är lätt att svänga utan snarare enligt dig så skjuter den - hur ska man i det fallet inte läsa dig bokstavligen? Varför skulle man i ett sånt påstående, INTE läsa det bokstavligen? du har ju dessutom upprepat det flertalet gånger och jag undrar hur i hela havet det går ihop sig med ditt senare påstående att man inte ska läsa saker bokstavligen utan typ lägga ihop två och två? Varför addressera något så specifikt med ett så konkret påstående om det inte betyder det du säger? Känns väldigt märkligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag är inte så hemma här på Buke, men jag försöker mig ändå på att citera och svara. :)

Axel skrev;
"Jag gillar inte att vi nu kom in på "cowsense". Dvs skicklig hästar som föser kor. De har lite samma position som när hästar ska lägga sig- ut med fram först o sen dunsar ner på rumpan. ej heller när man bromsar o åker kana på haserna eller spinner runt ett ben- som förövrigt sliter tremendeous."

När min häst lägger sig ner så viker den in sina framben och ställer sig på knä innan rumpan åker ner. Det är en rörelse som är långt ifrån hur en BRA cuttinghäst gör. Att ens jämföra visar bara på okunskap.

Ja, att spinna och göra slide stops sliter. Det gör ALL ridning. Bara du sätter dig på en häst så sliter du på den. Rätt utfört sliter det inte alls så mycket som man kan tro eftersom dessa hästar har specialskor som hjälper dom att "åka på hasorna". (Nu åker de inte på hasorna heller, men det är inget jag tänker gå in på mer än såhär.) Dessutom måste underlaget vara speciellt så att det *inte* ska slita i onödan.

Axel skrev;
"Här är det återigen ytterlägen. inte att man kan få hästen att vara bärig längre sträckor o dessutom utföra rörelser i balans med takt."

Menar du att våra reininghästar inte kan bära sig längre sträckor? Har du sett en BRA reininghäst galoppera på volterna i BÄRIG galopp? Är hästen välutbildad så bär den sig *själv*, inte genom att ryttaren har stöd i handen. Vi lär våra hästar att utföra detta själva. Jag tycker inte att "vårt" sätt är det enda rätta, men "ert" sätt är inte heller det enda rätta. Det viktiga är att ALLA våra hästar bär sig så de håller. Hur man rider så de faktiskt gör det är för mig oväsentligt. (Nu menar jag dressyr eller western eller whatever)
Mina tränare (både svenska och tyska som rider i tyska landslaget...) tjatar ALLTID om bärighet. Att min häst *måste* bära sig själv. Bär hon sig inte, så får hon inte under bakdelen och då KAN hon inte utföra exempelvis slidestops på ett riktigt sätt.

Axel skriver;
"Här struntar man ju fullkomligt i takt. Bara spektakulärt o så fort som möjlig. inte ngn mjuk ridning. Där hästen är en gymnast o dansar fram."

Takt? Spektakulärt? Så fort som möjligt? Och *inte mjuk ridning*? Detta visar på så total okunskap om vad reining är så det är nästan inte värt att kommentera... Jättetråkigt att någon ska tycka på detta viset när de inte har den blekaste aning om vad som förväntas av en reininghäst.
Spektakulärt? Tja, vad är hoppning på 1.60? (Eller höjdhopp för den delen!). Vad är dressyr där man utför passage och piaff om inte spektakulärt? Alla hästsporter är väl spektakulära?
Men visst, det är skillnad på dressyr och reining. På sätt och vis. Liknelsen är väl att BÅDA kräver *mjuk* ridning...

Axel skrev;
"nyligen såg vi en tråd där att sto stog med ett helt blottat avbrutet skenben bak från en westerntillställning. såna risker skulle jag inte ta för att...."

Vill du veta hur många skadade hästar jag sett genom åren som INTE ridits i western??? (Skador som lett till omedelbar avlivning...) Självklart tar man en risk att hästen skadar sig när man använder den. Spelar ingen roll till vad. Hoppning, dressyr, western, trav, galopp... Skadestatistiken är nog liknande inom alla grenar. Mycket tråkigt att det här stoet skadade sig så illa.. :(

Axel skrev;
"Ja jag är väl lite trist o ser underhållning i annat än fart o fläkt."

Ja, för inom dressyr skrittar man ju bara??? ;-) Hoppas du kan se att det finns andra människor som gillar annat än vad du gör. Dressyr är inte den "fulländade" hästsporten för alla. Den är det för vissa och det tycker jag är bra. Variation ÄR roligt. Jag har själv ridit dressyr, så jag har behållning av det med även om jag aldrig skulle gå och titta på en dressyrtävling självmant. Tittar gärna på TV från Världscupen. :)

Jag menar inte att min åsikt är den enda rätta heller, men det är TRIST att någon ska sitta och racka ner på reining (i detta fall) när det förekommer lika mycket "skit" inom alla hästsporter. Jag är den förste att erkänna att det finns reiningryttare och reiningryttare. Självklart!
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Men, jag har ju svarat på detta flera gånger i denna diskussion.

Jag försökte visa nyanserna i tänket kring bärighet pga olika fokus och erfarenhet, (det som bigganl på ett väldigt bra sätt beskriver), att eftersom jag själv inte anammar den sortens dressyr, inte jobbar, tränar, arbetar hästen i den specifika formen eller gångarten, så är det inte en typisk uppvisning i bärighet för mig. En vändning, så som jag vill utföra den (snabbt och kraftfullt utan att i förväg veta när tex), kräver ett annat utgångsläge helt enkelt. Det ligger ingen värdering i det. Det är andra som lägger in värderingar och börjar jämföra, och ja det är väl mänskligt iof, men det jag skriver är inte menat som kritik mot filmen, mer kritik mot trådskaparen som inte verkar förstå att det finns olika sätt att "uttrycka" bärighet på. Och ja, jag uttryckte mig kanske otydligt, skrev "syn" istället för "uttryck" tex, men andemeningen i det jag skriver hoppas jag ändå ska gå att utläsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Samma svar på båda dina inlägg.

Jag försöker visa nyanserna i tänket kring bärighet pga olika fokus och erfarenhet,

Men det är ju just det. Vilka nyanser? Nyanser i tänket kring bärighet:confused:

Om bärighet hos en häst är något som kan definieras genom att beskriva hur den använder kroppen just i bärighet. Oavsett vad hästen används till. Finns det då nyanser i "tänket"?
Ok om man inte känner igen bärighet för att det inte är det man själv är van att se, som nu när du talar om axels film. Eller för att man inte vet vad som menas med bärighet och hur det syns och tror bärighet är att hästen står på bakbenen:confused:(ja typ)

Men det är ju en annan diskussion, som handlar om vad varje person SER, inte om vad bärighet ÄR. :confused:

Jag får känslan av att du VILL hitta motsättningar mellan ridgrenar, men inte har kunnighet nog att se vad det är du diskuterar om. Ungefär som när du diskuterar bettlös ridning. :crazy: Ledsen men det är ungefär så det framstår.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Men, inser du inte hur tokigt det blir när man rycker ut en mening i en helhet och utgår ifrån den, du måste läsa fortsättningen också...

det finns olika sätt att "uttrycka" bärighet på. Och ja, jag uttryckte mig kanske otydligt, skrev "syn" istället för "uttryck" tex, men andemeningen i det jag skriver hoppas jag ändå ska gå att utläsa.

VAD är det som du inte förstår i begreppet UTTRYCKA? Det handlar inte om vad folk SER utan om vad folk GÖR med denna bärighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Peter Campbell kommer aldrig få sin häst att jobba på samma sätt,
då han inte ber hästen vända korrekt, dvs PÅ bakdelen.
JA, hästen vänder runt på bakbenet, men inte på bakdelen.
Skillnaden är stor mellan att vända runt på en stylta i marken, kontra
mjuk bärighet

Du får gärna utveckla detta ytterligare. Det Peter Campell visar är en gammal beprövad metod att förbereda unga hästar för en vändning i en väldigt enkel grundform. Det går inte ut på att hästen just ska vända på inner bak, utan att hästen genom att "aktivera rumpan" kommer i position för en vändning. Hur menar du att det "korrekta" sättet bör utövas då?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag skrev just att jag inte tycker att sk reining ens går att jämföra.
Det har inget med klassisk dressyr att göra.
Har har sett bökeberg med proffsen o det var nog illa.:eek:

Skador... jo men så pass groteska skador har man sällat skådat.

Frågan var hur du ser på mitt ursprungsinlägg.

Men har man inte suttit på en snarlikt utbildad häst så har man heller ingen aning om hur det känns. Det krävs mkt bålstyrka för att inte skumpa på en sdn häst, som oxå snart skulle sluta gå så iom att den inte får det stöd den behöver.
ingen häst är bättre än dess ryttare- som regel.
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Aha, så Fiador anser att Gals häst inte bär sig därför att Fiador inte alls har någon erfarenhet av dressyrridning och inte vet vad h*n ser?
(Detta inlägg skickar jag till dig som fortfarande får svar från F. Själv har jag tydligen hamnat på Fs svarta lista)
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Aha, så Fiador anser att Gals häst inte bär sig därför att Fiador inte alls har någon erfarenhet av dressyrridning och inte vet vad h*n ser?
(Detta inlägg skickar jag till dig som fortfarande får svar från F. Själv har jag tydligen hamnat på Fs svarta lista)

Tja, .....inte vet jag. Men Fiador ska ju alltid hoppa in och tala om hur värdelös dressyrridning är med exempel från främst westerngrenar och visar oftast en pinsam okunnighet om ämnet som hon (?) kastar sej in i. Som här att Gals häst inte bär. :confused:
För det första travar den och det är en helt annan gångart att vända i än galoppen, vilket fiador inte tycks inse. Fiador tjatar om vändbarhet som likhetstecken med bärighet:confused: och säger att Gals häst inte hade kunnat vända som de på Fiadors filmer. Fiador lägger in filmer med ingen bärighet (enligt helt objektiva kriterier för när en häst är bärig) men som vänder. Enligt vad Fiador skrev var det bärighet:confused:

Nej jag tror att den som inte förstår vad bärighet är - är Fiador, som tittar på helt andra saker för att se bärighet, än vad de flesta andra i tråden gör. Därför får Fiador som Fiador själv påpekar, sällan medhåll....

Ja Fiador, jag svarade Solis men det var självklart till dej också. Nu ändrar du och försöker vrida till vad du menade, men det orkar jag inte gå in i faktiskt med andemeningar och annat....
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Men allvarligt, läs en gång till det jag skriver, särskilt det fetstilta...

Jag försökte visa nyanserna i tänket kring bärighet pga olika fokus och erfarenhet, (det som bigganl på ett väldigt bra sätt beskriver), att eftersom jag själv inte anammar den sortens dressyr, inte jobbar, tränar, arbetar hästen i den specifika formen eller gångarten, så är det inte en typisk uppvisning i bärighet för mig. En vändning, så som jag vill utföra den (snabbt och kraftfullt utan att i förväg veta när tex), kräver ett annat utgångsläge helt enkelt. Det ligger ingen värdering i det. Det är andra som lägger in värderingar och börjar jämföra, och ja det är väl mänskligt iof, men det jag skriver är inte menat som kritik mot filmen, mer kritik mot trådskaparen som inte verkar förstå att det finns olika sätt att "uttrycka" bärighet på.

Är det nån som vrider och vänder på saker så är det du. :confused:

Vart läser du in att jag menar "ingen bärighet"?

Det är ordvrängeri du håller på med, ingenting annat.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Är det nån som vrider och vänder på saker så är det du. :confused:

Vart läser du in att jag menar "ingen bärighet"?

Det är ordvrängeri du håller på med, ingenting annat.

Det är alltid ordvrängeri i dina ögon när det kommer fram att du inte kan- som exempel du förut skrev i tråden att om vändningen är på bakdelen så är den bärig, är den på framdelen blir den framtung:eek:, då måste du mena att en bakdelsvändning eller skrittpiruett som trampas korrekt inte kan bli framtung, alltså alltid är bärig,och att en framdelsvändning alltid är framtung-inte bärig?????:eek::eek:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Aha, så Fiador anser att Gals häst inte bär sig därför att Fiador inte alls har någon erfarenhet av dressyrridning och inte vet vad h*n ser?

Jag tror inte att Fiador har någon koll på öht vad bärighet är och hur man kan se bärighet för den form hästen har.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja, och det är därför det blir så otroligt förvirrande. Gals häst kan inte bära enligt F som istället visar sina egna "bra" exempel på bärighet. Det blir som att jämföra päron och bananer. Därför undrade i alla fall jag över kopplingen. Enligt Fs resonemang så verkar det som om hästen bara kan bära om den kan spinna o.dyl. á la westernhäst? Märkligt detta. Själv har jag ingen sådan häst, men nog sjutton bär sig min dressyrhäst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo Titta på hur långt bakom...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
20 489
Senast: ameo
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: C_L
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp