Ja - tydligen ser vi väldigt olika på detta med bärighet... För mig hänger avspändhet i ledgångarna bak så oerhört mycket samman med bärighet. Jag kan se en ung häst/outbildad som i frihet rör sig avspänt och taktmässigt som "bärig". Exemplet med Edward är ju ypperligt, men även en LB/LA- häst kan arbeta med för utbildningsståndpunkten lämplig bärighet. Tyvärr går väl inte begreppet helt att särskilja från takt och samling - och inte heller från lösgjordhet.. Bärighet är också en "färskvara", dvs beror mkt på dagsform. För mig är dock inte endast samling detsamma som bärighet!
På de andra filmerna är samlingsgraden mycket hög (men ibland med sämre taktmässighet), däremot tycker jag inte att hästarna är helt avspända i bakkärran och därför inte fullt så bäriga som jag (!) skulle önska. Däremot har jag sett många bäriga både westernhästar och AR-ekipage - så vilken form av ridkonst man utövar lär väl vara egalt?
Jag kanske är konstig, men om det är mest skjutkraft eller bärkraft har inte för mig så stor betydelse när jag bedömer en bärighet - en häst som är det behåller avspändheten oavsett samlingsgrad. Kul att diskutera ett begrepp
Gårdagens kur var väl intressant ur den aspekten? De flesta av hästarna var spända och därför inte visade upp önskvärd bärighet. För mig kan inte en spänd häst vara bärig???