Bärighet? Här kommer det!

Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag kan också bara instämma.
Just nu är jag lite stressad eftersom jag har en tid hos min kiropraktor i eftermiddag, men jag måste bara göra ett litet påpekande....
Glöm inte att det är skillnad på hästmaterialet för Gal och för BB. Bent ger nog sällan mer än 20 000 för en häst, Gals är "något dyrare" :cool:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Hästens pris är knappast avgörande för om den kan bära sig eller inte.
Men kanske missförstår jag dig, jag läser också fort...
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ang. tygel"tagen" så nej. han har alltid handen framför sig.

Jag förstår att du försöker att rättfärdiga din eviga markträning o här har man både yttertygel o ben med. Han böjer inte som du utan hela tiden har check på rakriktningen. Flexar åt båda hållen men rak däremellan.

Energin som han har i hästen är ett måste för att få tryck i bakbenen men att vänta.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Hästens pris är knappast avgörande för om den kan bära sig eller inte.
Men kanske missförstår jag dig, jag läser också fort...

Jag var, som jag skrev, lite stressad eftersom jag skulle köra hemifrån, och uttryckte mig lite luddigt.
Självklart kan även hästar i 20 000-kronorsklassen vara bäriga, men nog ser det flashigare ut med "miljonhästens" gång? :p
Jag har själv tre hästar (som sammanlagt kostat under 20 000) som kan bära sig.

Jag ska leta bland gömmorna, jag tror jag har några filmsnuttar med bäriga lågbudgethästar (dock inte mina egna).
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Haha.. Jag pratar uppsuttet. Jag antar rent kallt att han endast rider. Han skaffar sig inte hästar som har så befästa problembeteenden. De kan någon annan ta. Han kan välja.
Han böjer lika mycket som jag tycker man bör. Han rör händerna lika mycket som jag tycker man bör. På en hyfsat färdig produkt.
Om man behöver flytta händerna mer är det oftast pga att ryttaren är ovan och för långsam. Och för att lära in en rörelse som man sedan minskar.
Gal är ju allt annat än en kass ryttare. Han gör cm-stora rörelser med sin hand. Det räcker om hästen är skolad och ryttaren snabb och känslig.

Du kan nog ge dig på att när ingen ser sitter även han med handen lite här och där ibland på hästar som är ofärdiga. Det gör väldigt många utomlands. Men få pratar om det. Spec inte i Sverige. För här är medvenen inverkan i handen AJAJ. Även om man eg inverkar mindre än gemene man har konstant tryck i truten på dem.

Allt man lär dem är att slappna av och ge efter genom lite böjning. Det tar typ ett ridpass för en bra ryttare.

Jag rider för det mesta de flesta hästar direkt. Kanske tar jag en stund från marken och lär in nya signalsystemet. Det är ju lite tvärtom. Och just för att slippa ha så mycket tryck i truten på hästen tar jag det från marken. Den ska undan från tygeln. Då kan jag med min kropp putta undan bogen först. Så jag sen får den effekten bara jag rör handen mot hästens mitt. På en skolad häst räcker centimetrar. Det är ingen som ser det om de inte vet vad de ska leta efter. Så det ser inte extremt ut.

Så gör även den tyskutbildade beridaren med mästartitel som en av mina elever tränar för. Jag har frågat mycket noga för att inte förstöra deras sammarbete , som fanns före jag kom in i bilden. Han gör så och tyckte tom det var bra då jag frågade om det var fel att lära henne det eller rida hennes häst så.
Så det är inget extremt mina tränare lär ut. Trots att du verkar helt säker på det.
Den beridaren har även ridit för min ena tränare. Och säger att de har samma tänk. Han lär dock inte ut det till alla iom att han träffar folk för sällan för att hinna lära dem hitta feelingen. Men när de nått viss nivå kan de få göra det även för honom.

Rider man så kan man med handen flytta balansen i manken. Genom små, små hjälper. För att ha skänkeln fri till annat. Och man kan få in skjutande bogar etc utan tryck i truten och utan att i galopp tex behöva rida utåtställd. Och skänkeln är fri att ligga för galopp alt göra byten med.
Och ställer man korrekt i nacken följer ofta inner höft med. Men då måste hästen vara loss och ryttaren inte "sitta ivägen". Då får man bålböjning, inte bara häst som är av framför bogarna. Böjningen i halsen behöver sällan vara stor. Bogen måste ju vara på linjen för att hästen ska kunna vara i balans och då kunna bli loss och ge efter. Är någon kroppsdel på vift kommer den hålla emot för att kunna hålla balansen. Det blir jäkligt tydligt på böjda spår a la stor volt. Och man kollar av att den böjer lika genom kroppen i båda varv. Böjd enligt spåret. Konstigare än så är det inte. Jag tror nog många kan rida hästar böjda enligt spåret.
Vi rider dem raka med.
Och unghästar börjar man rida med både ledande och neckreining eller vad man nu ska kalla det i brist på annat svenskt ord.

Jag har visat film för någon annan på forumet av en som arbetar enligt den principen för hand. Vill inte namnge någon. Och kommer inte lägga ut filmen till allmän beskådan iom att jag vet att den kommer hackas sönder iom att just jag lägger ut den. Men den kommentar jag fick från den jag visade för var att det såg väldigt lätt ut. Och hästen är inte tokböjd eller så. Människan jag visade för har även du respekt för. Denne får väl ge sig tillkänna om den vill, om den nu läser.
Det blir lite ledsamt när du rackar ner på ngt som inte är vad du verkar bestämt dig för. Du vet ju liksom inte ens hur det ser ut. :S
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Telefonkatalog igen. Det är är inte din blogg.. det här heller.:mad:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag kan förstå om du stör dig på mina inlägg i Snacktråden. Men jag skriver av mig som många andra. Jag kommer hem seeent och hinner inte prata med någon om dagens upplevelser. Så därför skriver jag av mig. Hinner inte prata med folk under dagen heller mkt.

Så kvällstid när jag ska sova och har extrema sömnproblem blir det lätt att jag skriver.

MEN mitt förra inlägg handlar ju inte om mig, utan om frågan i tråden. Om du stör dig så på att jag svarar och skriver för långt och ingående.. Sätt mig på ignorera då.

Jag jag pratar för mkt och det blir långt kan jag hålla med om. Men jag har svårt att formulera mig pga trötthet. Och iom att jag tycker ämnena är intressanta har jag mkt tankar kring det.
Om du inte ger dig på mig och kritiserar saker som du tolkat lite off slipper du ju mina långa svar. Precis som du slipper dem om du hoppar över att skriva saker endast för att provocera. Gärna saker som du lite tagit ur sitt sammanhang och missförstått och lagt ihop med dina egna fördomar.

Så vill du att jag ska hålla mig till sakfrågan och inte behöva dra upp att andra också anser metoden vara korrekt så har du några simpla lösningar ovan.:laugh:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

tar bara senaste

Nu har jag tittat på "Doma vaquera-filmen" också. Jag tycker det ser väldigt läckert ut. Garrochahästen är ju med en liten sekvens även här, men de andra hästarna i filmen tycker jag rör sig trevlig och är mer avspända över ryggen. De är i vart fall definitivt bäriga! Och välridna. Och ryttarna är mycket skickliga.

Jag skulle inte ha nåt emot att kunna rida både som Edvard och de här spanska farbröderna.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

För min del får du gärna fortsätta med dina långa inlägg för de är mycket välskrivna och tydliga. Du kan uttrycka dig. Guldstjärna från mig!
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag var, som jag skrev, lite stressad eftersom jag skulle köra hemifrån, och uttryckte mig lite luddigt.
Självklart kan även hästar i 20 000-kronorsklassen vara bäriga, men nog ser det flashigare ut med "miljonhästens" gång? :p
Jag har själv tre hästar (som sammanlagt kostat under 20 000) som kan bära sig.

Jag ska leta bland gömmorna, jag tror jag har några filmsnuttar med bäriga lågbudgethästar (dock inte mina egna).

Jo, visst ser "miljonhästen" otroligt elegant ut. Med rätt ryttare. Dock är jag tämligen säker på att den hästen hade sett betydligt mindre "flashig" ut med en medelsvensson på ryggen. En medelsvensson som förmodligen av pur förskräckelse och brist på stabilitet i stisen hade dragit åt handbromsen.

Jag tycker inte man ska dra in priset på hästen i diskussioner som denna, angående bärighet. Det finns hästar som kostar långt ifrån någon miljon som också bär sig och ser enormt eleganta ut. Med rätt ryttare och god ridning.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag vill bara påpeka att den där appaloosan måste ha nästan ALL sin vikt på bakdelen för att kunna göra sina rörelser. Visst har den vikt på framdelen, den har ju 4 ben och använder dom alla, men att säga att den är framtung visar endast på okunnighet från de som tycker det. Har man suttit på en häst som utför dessa rörelser så VET man att den inte är framtung.
Även den jättefina dressyrhästen som Gal rider använder ju sina framben och har självklart lite vikt på dom. Ingen häst går ju på 2 ben. :) (Av de som visats på filmerna)
Dessutom tycker jag inte att man kan säga att den spanska är spänd i halsen. Ingen håller ju ens i tyglarna? (ryttaren har hatten i ena handen och pålen id en andra) Hästen har själv valt att "dra ihop" sig så. Rasen är bara inte byggd som ett halvblod och borde inte jämföras fullt ut med dom.
Jag har ridit både dressyr och western (reining nu = westernridningens dressyr) och jag blir alltid så fruktansvärt ledsen när folk från de olika "lägren" måste racka ner på vad andra gör. Min största önskan är att vi alla ska bli ödmjuka mot varandra och inte anse att det VI gör är det absolut enda rätta och bästa. Jag har även hållit på med travare och även det folket får ta oförtjänt mycket "skit" från ridhästfolket. Och tvärtom naturligtvis!
Själv är jag en person som gärna vill lära mer om ALLT som har med hästar att göra. Jag försöker vara öppen för det mesta och tycker det är roligt att få veta mer, MEN jag har naturligtvis en förkärlek för min gren, reining. ;-)

Att jämföra bärighet över "gränserna" är kanske inte riktigt rättvist. Olika raser har olika förutsättningar och det är det som är tjusningen, att alla hästar inte ser likadana ut. :)
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja - tydligen ser vi väldigt olika på detta med bärighet... För mig hänger avspändhet i ledgångarna bak så oerhört mycket samman med bärighet. Jag kan se en ung häst/outbildad som i frihet rör sig avspänt och taktmässigt som "bärig". Exemplet med Edward är ju ypperligt, men även en LB/LA- häst kan arbeta med för utbildningsståndpunkten lämplig bärighet. Tyvärr går väl inte begreppet helt att särskilja från takt och samling - och inte heller från lösgjordhet.. Bärighet är också en "färskvara", dvs beror mkt på dagsform. För mig är dock inte endast samling detsamma som bärighet! På de andra filmerna är samlingsgraden mycket hög (men ibland med sämre taktmässighet), däremot tycker jag inte att hästarna är helt avspända i bakkärran och därför inte fullt så bäriga som jag (!) skulle önska. Däremot har jag sett många bäriga både westernhästar och AR-ekipage - så vilken form av ridkonst man utövar lär väl vara egalt?
Jag kanske är konstig, men om det är mest skjutkraft eller bärkraft har inte för mig så stor betydelse när jag bedömer en bärighet - en häst som är det behåller avspändheten oavsett samlingsgrad. Kul att diskutera ett begrepp :laugh:
Gårdagens kur var väl intressant ur den aspekten? De flesta av hästarna var spända och därför inte visade upp önskvärd bärighet. För mig kan inte en spänd häst vara bärig???
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag har visat film för någon annan på forumet av en som arbetar enligt den principen för hand. Vill inte namnge någon. Och kommer inte lägga ut filmen till allmän beskådan iom att jag vet att den kommer hackas sönder iom att just jag lägger ut den. Men den kommentar jag fick från den jag visade för var att det såg väldigt lätt ut. Och hästen är inte tokböjd eller så. Människan jag visade för har även du respekt för. Denne får väl ge sig tillkänna om den vill, om den nu läser.
Det blir lite ledsamt när du rackar ner på ngt som inte är vad du verkar bestämt dig för. Du vet ju liksom inte ens hur det ser ut. :S

Det var jag :D Dock har du nog missat en viktig grej i sammanhanget, axel har inte den minsta respekt för mig, inte vad jag har märkt :p
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja - tydligen ser vi väldigt olika på detta med bärighet... För mig hänger avspändhet i ledgångarna bak så oerhört mycket samman med bärighet. Jag kan se en ung häst/outbildad som i frihet rör sig avspänt och taktmässigt som "bärig". Exemplet med Edward är ju ypperligt, men även en LB/LA- häst kan arbeta med för utbildningsståndpunkten lämplig bärighet. Tyvärr går väl inte begreppet helt att särskilja från takt och samling - och inte heller från lösgjordhet.. Bärighet är också en "färskvara", dvs beror mkt på dagsform. För mig är dock inte endast samling detsamma som bärighet! På de andra filmerna är samlingsgraden mycket hög (men ibland med sämre taktmässighet), däremot tycker jag inte att hästarna är helt avspända i bakkärran och därför inte fullt så bäriga som jag (!) skulle önska. Däremot har jag sett många bäriga både westernhästar och AR-ekipage - så vilken form av ridkonst man utövar lär väl vara egalt?
Jag kanske är konstig, men om det är mest skjutkraft eller bärkraft har inte för mig så stor betydelse när jag bedömer en bärighet - en häst som är det behåller avspändheten oavsett samlingsgrad. Kul att diskutera ett begrepp :laugh:
Gårdagens kur var väl intressant ur den aspekten? De flesta av hästarna var spända och därför inte visade upp önskvärd bärighet. För mig kan inte en spänd häst vara bärig???

Fast om hästen tappar takten är det ju ett kvitto på att den tappat balansen och då kan den ju verkligen inte vara samlad?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Varför gör han så, han måste ju har jättefina ekonomiska tillgångar efter alla hans år i branschen?

Jag vet inte, men om jag hade jobbat med hästar på heltid, OCH hade pengar till det - nog sören hade jag köpt mig något riktigt bra hästmaterial också! (Därmed inte sagt att jag gillat mina andra hästar mindre).
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast anledningen att du skriver att hästen inte är framtung är väl snarare för att man lägger lite olika i uttrycken. Att hästen är stark i bakkärran är nog inget tvivel om med rumpa som en broiler, men bara utifrån att man föder upp hästar som är såpass lågställda fram tyder enligt mig på att man VILL ha hästarna mer i framvikt. För att kunna parera i framkärran också och vara stabil framtill.
Därmed inte sagt att det inte ligger mycket jobb bakom det som visats på klippet och att den inte har balans och bärighet utifrån ändamålet, men i framvikt är den.


Angående första klippet håller jag med om att det är väldigt trevligt och harmoniskt att titta på. Jag förstår resonemanget att bärighet är att ha en bogfri och balanserad häst som har nära till samling, det tycker jag stämmer in väl på hästen i klippet.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Varför gör han så, han måste ju har jättefina ekonomiska tillgångar efter alla hans år i branschen?

Hur hans skattkista ser ut har jag ingen aning om. Men boende i Danmark är betydligt dyrare än i Sverige. Han har ju för några år sedan köpt en ridanläggning med ridhus mm.

Jag vet inte, men om jag hade jobbat med hästar på heltid, OCH hade pengar till det - nog sören hade jag köpt mig något riktigt bra hästmaterial också! (Därmed inte sagt att jag gillat mina andra hästar mindre).

Jag tror att han är helt ointresserad av det där "bra hästmaterialet", det som gäller i första hand är de historiska hästraserna. Hans så ofta citerade uttalande om "Dressyren för hästen, inte tvärtom" säger väl det mesta. Man tar den häst man har och gör det bästa möjliga för och med den.

Själv jobbar jag inte med hästar på heltid, men skulle, om jag hade velat, kunnat köpa en riktigt bra dressyrstammad halvblodshäst. Men det kommer jag aldrig att göra, jag vill hellre utbilda mina kallblod så långt det går.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Väldigt bra skrivet, du är helt med på vad jag menar och förstår min poäng här..:)

kl
Precis som similitude skriver så är alla hästar 4-benta och använder så klart allihop på ett eller annat sätt, så även hästen i Gralfilmen.

Appalosan måste dessutom få dom med sig i dessa snabba vändningar och har hjälp av dem, inte för att "skjuta ifrån", utan för att "ta emot sig" när buffalon fintar (eller försöker lura hästen att han tänker finta). Titta noga så ser ni "spelet" mellan häst och buffalo, hästen måste vara beredd på att när som helst, kanske tom när han precis har påbörjat vändningen, avbryta densamma och vända åt andra hållet eller stanna och backa, gå framåt eller följa med i sidled. Den hästen är inte framtung, kan inte vara framtung, då skulle buffalon ha fintat bort hästen för länge sen. Det är det som är skillnaden mellan dressyr a la uppvisning och bruksridning, man får liksom ett kvitto på bla hästens "bärighet" just genom att han klarar uppgiften så galant och funktionellt.

Att det ser ut som det gör, att ögat blir lurat pga hästen är så nära marken, beror på naturlagarna, för att bibehålla balansen i dessa kraftfulla vändningar så måste hästen helt enkelt vara nära marken annars slungas den ur balans bla pga centrifugalkraften.

tuaphua
Appalosan använder även huvudet pga naturlagarna, som en motvikt mot dessa, om du tittar så använder han även bukmusklerna ganska frekvent tillsammans med övrig muskulatur. Hästen vänder, hinner med alla fintar och vänder igen, och är därför i balans, alltså är han "bärig" i just det arbetet. Sen att detta inte är bärighet enligt TR är ju en annan femma, men vad jag vet så är TR inte det enda sätt man kan se på bärighet...alla inriktningar och discipliner har sin definition utifrån vad som är funktionellt för dem, vissa har aldrig ens läst TR.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Om du med spändhet menar "stress" mer på en mental nivå så håller jag med dig. Men en viss mån av fysisk spänning måste det vara annars blir det inget arbete. Det är det som är konsten med hästträning, att kunna behålla den mentala avspänningen, samtidigt som man utmanar den fysiska.

Enligt mitt sätt att se det så är skjutkraft inte bärighet då hästen "länger" sig snarare än "samlar sig" och i det läget får den väldigt svårt för att tex vända. Om en häst "bara" skjuter på, eller på annat sätt är framtung, kommer den tex att vända "ut rumpan" istället för att vända "på rumpan", då blir det "flaskvändning" och det är inte särskilt effektiv ur ett arbetsperspektiv, en sån häst skulle tex aldrig klara av buffalon på filmen. Därav att vi som är insatta i det träningssättet vet att appalosan är bärig, för trots den obalanserade ryttaren, så klarar han jobbet.;) Spänningen du (och andra) ser är muskler i arbete. Det är inte en bildskön dressyruppvisning, men det är fortfarande inte en spänning som stör balans och bärighet för då skulle han ha tappat buffalon för länge sen.

Ja vissst är det intressant att diskutera ett begrepp, det var lite därför jag lade in filmerna för att visa kontrasterna mellan olika sätt att se på just detta. Sen om man tränar dressyr med fokus på bruksridning (vilket jag anser mig själv göra tex även om det inte är traditionell dressyr) så fokuserar man inte lika mycket på skjutkraft, den menar man finns där ändå, medan bärigheten, förmågan att samla sig och komma bort från bogarna, är det man måste jobba med mest efterom att bli framtung är det naturliga sättet för hästen att utjämna obalansen som uppstår med ryttare på ryggen. Sen är förstås påskjutet en del av gymnastiken, som allt annat måste man träna allsidigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo Titta på hur långt bakom...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
20 489
Senast: ameo
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: C_L
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp