Bärighet? Här kommer det!

Sv: Bärighet? Här kommer det!

Alltså ditt argument att dressyrhästen på filmen skulle använda skjutkraft primärt blir absurd. På vilket sätt anser du att en sån häst har svårt att VÄNDA? Den är ju så bärig att den piruetterar och vänder på ett halvsteg i juvlig balans. Ditt argument ang. skjutkraft och dess definition i sig, verkar vara något du typ googlat fram och sen påstår att det går att applicera till detta ämne rent generellt - det blir absurt. En travare, eller en galopphäst använder skjutkraft. Där har du kontrasten.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

För mig blir dina filmer och dina påståenden jättemärkliga, faktiskt. Visserligen påstås det att AR är "bruksridning", men det som visas upp är dressyrridning med försök till genvägar. Jag säger inte alls att det du ägnar dig åt är fel, tvärtom tycker jag det arbete med boskapsfösning osv du visar är häftigt. Absolut. Men jag ser faktiskt inte alls hur man skulle kunna jämföra t.ex. din appaloosa med Sisther de Jeu, en världshäst i dressyr. Visst förstår jag att bärighet betyder olika inom olika dicipliner. Men jag får inte ihop det med ditt kunnande inom western som du försöker sprida inom dressyr och AR. Jag skulle inte dröma om att gå in på westernforumet och försöka dunka in i skallen på folk där hur det dressyrmässigt ska se ut. Jag ser bara att du är tämligen oerfaren när det gäller dressyrridning, vad som faktiskt krävs av en så högt utbildad häst, och hur otroligt smidiga de bästa hästarna faktiskt är.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Ja - tydligen ser vi väldigt olika på detta med bärighet... För mig hänger avspändhet i ledgångarna bak så oerhört mycket samman med bärighet. Jag kan se en ung häst/outbildad som i frihet rör sig avspänt och taktmässigt som "bärig". Exemplet med Edward är ju ypperligt, men även en LB/LA- häst kan arbeta med för utbildningsståndpunkten lämplig bärighet. Tyvärr går väl inte begreppet helt att särskilja från takt och samling - och inte heller från lösgjordhet.. Bärighet är också en "färskvara", dvs beror mkt på dagsform. För mig är dock inte endast samling detsamma som bärighet! På de andra filmerna är samlingsgraden mycket hög (men ibland med sämre taktmässighet), däremot tycker jag inte att hästarna är helt avspända i bakkärran och därför inte fullt så bäriga som jag (!) skulle önska. Däremot har jag sett många bäriga både westernhästar och AR-ekipage - så vilken form av ridkonst man utövar lär väl vara egalt?
Jag kanske är konstig, men om det är mest skjutkraft eller bärkraft har inte för mig så stor betydelse när jag bedömer en bärighet - en häst som är det behåller avspändheten oavsett samlingsgrad. Kul att diskutera ett begrepp :laugh:
Gårdagens kur var väl intressant ur den aspekten? De flesta av hästarna var spända och därför inte visade upp önskvärd bärighet. För mig kan inte en spänd häst vara bärig???
Jag anser inte att en häst som rör sig kort=inte ens hov vid eller i hov o med raka bakben någonsin kan anses som bärig mer än att den är markbunden. Den kommer aldrig bli lätt i sin framdel under snabbare än stillastående. Den måste gå så för att hästen eller troligen snarare för ryttarens bekvämlighet gå sakta. vilket man åtminstone i Pleasure är tydlig med. hästen SKA röra sig markbundet, vara vågrät i sin överlinje mm.

Om en häst som vänder fort innebär att den är "bärig" fast den inte kan utföra ngn bärighet alls när den sedan ska gå framåt i skritt trav o galopp blir bara såå fel.
kolla bara på bytena. I western behöver de bara byta- såsom i AR. I VD ska bärigheten visa sig med böjda bakleder..återigen samt då mkt mer gest med den lätta framdelen.

Vi ska inte gå in på western överhuvudtaget eller dressyr på oridna travare/ ofräscha hästar osv.= grundridning. Klart att det skiner sig.

Thua. Jag Kräks på de som står o handböjer kusarna som inte leder till ngt o dessutom i åratal o helst utan att rida hästen-utan bara fostra/ "utbilda"/ drilla den från marken. Eller ska ha unghästen att galoppera på sidan av när man går brevid- bara för att man inte törs rida fortare!!! eller alls.


Det har blivit alldeles för vanligt att fel folk skaffar sig unghästar. Köp en gammal rutinerad som lyssnar på mattes kroppsspråk som hela tiden säger saktare, saktare oooh!:eek:

Unghästar ska numera uppföra sig som 25-åringar annars är de farliga. :mad:Nej men vem som helst ska inte skaffa dem vilket numera är poppis o att man tämjer problemhästar- blaha säger jag. Innan de tämjs blir de värre.
Och skryt om hur farliga de har varit är bara en boost för det stora egot- utan särskilt mkt sanning.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag tycker också att det är synd att unghästar ska bete sig som 25-åringar, håller med om att det är för många
som numera köper en unghäst eller en outbildad häst istället för en läromästare.

Unghästar ska få vara unghästar, med härliga bocksprång av lycka och bus i blicken när man är ute och cantrar!
Framåtbjudningen är väl det absolut viktigaste hos en häst? Om man inte har någon energi framåt så blir det ju svårt att göra något alls.

Men så länge hästen jobbas mest uppsuttet i friare tempo så ser jag inget problem i att jobba den lite från marken?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast nu jämför du igen, var har jag skrivit att en dressyrhäst inte är bärig? Jag försöker bara förtydliga hur olika man kan se på just bärighet, beroende på vad man fokuserar på. Sen att jag tycker filmen Axel la in inte är ett typexempel på bärighet, det har ju att göra med just att jag inte ser på bärighet i det perspektivet.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Och du jämför också...vitsen med filmerna var ju att visa just skillnaderna i synen på bärighet...sen om du (och andra) har svårt att se ursprunget och kopplingen till det och gör det till en prestigesak är ju bara att beklaga..
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast nu jämför du igen, var har jag skrivit att en dressyrhäst inte är bärig? Jag försöker bara förtydliga hur olika man kan se på just bärighet, beroende på vad man fokuserar på. Sen att jag tycker filmen Axel la in inte är ett typexempel på bärighet, det har ju att göra med just att jag inte ser på bärighet i det perspektivet.

Förtydligande, så att det inte blir ändå mer missförstånd. Det jag menar är att i det moment, den form, som hästen har på filmen Axel la in, har den inte särskilt stora förutsättningar att vända effektivt och i balans, jag menar alltså inte att hästen i sig, kanske i en annan form, har sämre bärighet och därmed sämre förmåga att vända......
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Det är ingen prestigesak alls för min del. Däremot verkar det vara det för dig. För varför försöker du annars dunka in westernridning i skallen på folk? Även på dressyrforumet? Jag säger, som du hade sett om du hade läst, inte alls att det du visar är något fel. Bara att jag inte förstår vilken koppling du ser mellan dina olika westernfilmer med ren dressyrridning. Du får gärna förklara. I synnerhet som du inte säger dig se någon bärighet hos Gals häst (vilket bl.a. är ett sådant påstående som får mig att undra vad du egentligen ser?)
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Det är ingen prestigesak alls för min del. Däremot verkar det vara det för dig. För varför försöker du annars dunka in westernridning i skallen på folk? Även på dressyrforumet? Jag säger, som du hade sett om du hade läst, inte alls att det du visar är något fel. Bara att jag inte förstår vilken koppling du ser mellan dina olika westernfilmer med ren dressyrridning. Du får gärna förklara. I synnerhet som du inte säger dig se någon bärighet hos Gals häst (vilket bl.a. är ett sådant påstående som får mig att undra vad du egentligen ser?)

Fast det luktar väldigt mycket prestige här, typ vad gör du här, du tänker inte som oss alltså hör du inte hit och dina synpunkter är okunniga? Fånig sandlådenivå. :confused:

Hur jag ser på bärighet, "min" definition och kopplingen till "dressyr" har jag redan förklarat, gå tillbaks och läs själv, är det något av det du inte förstår kan du fråga om det specifikt.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Sen trådarna på dressyrformet handlade om bettlös ridning, inte särskilt tävlingsdressyrmässigt alls, trådarna blev tom stängda med det argumentet.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag är väldigt förtjust i den grundtanken - att man tar ett "icke-optimalt" hästmaterial och gör "den bästa häst" man någonsin kan.

Men samtidigt, jag är genuint intresserad av dressyr, och hade jag haft möjligheten (som Bent har) hade jag velat ha en "riktig dressyrhäst" också, just för att känna på kvaliteterna de kan erbjuda. Det är trots allt skillnad på passage och passage mellan olika individer.

Men det kan ju vara en aspekt, som du skriver - att han kanske mest är intresserad av de historiska raserna?
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

viss ska det vara så.:bow:

förr hade man en "skrajrem" runt halsen för att hålla i sig i- att inte bestraffa den o hålla i sig munnen.
Nej nu ska de gå exakt så fort eller sakta som ägaren vill o energi är sällan önskvärt. Även fast unghästar behöver ett högre tempo för att bibehålla balansen/ vara kvar i en ren galopp.

Jag glömmer inte när Gielen sa att det bästa hästen visste var att vara ute o cantra- som om det vore ngt skamligt för en dressyrhäst:confused:.
Gissa varför hopphästar är bra att skola om. De bjuder o har ridits fräscht.
De får oxå ta initiativet till att öka- ett måste för att komma över stora hinder. I avsatsen har ju hopphästen väldigt mkt bärighet:bow: Stark bakkärra.

Dressyrhästar är sämre som hopphästar då de inte får agera själva- taxera. För lydiga.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Nej, jag frågade dig.

Jag undrar för att jag vill veta vad du anser. För att få en inblick i hur du
tänker kontra mig själv.

Tog just spinnen då du redan svarat gällande rollbacken.
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag håller också med. Just därför kommer jag själv aldrig att skaffa unghäst, jag kan inte ge den vad den behöver, helt enkelt. Man måste se sig själv med kritiska hästögon och inte med romantiserande ryttarglasögon. :D

Jag har gärna ett stigläder om halsen som extra "skydd" (förutom väst och hjälm). Även om jag inte har unghäst direkt... :laugh:
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

viss ska det vara så.:bow:

förr hade man en "skrajrem" runt halsen för att hålla i sig i- att inte bestraffa den o hålla i sig munnen.

:D

Jag har alltid skrajrem på unghästen jag rider. Hon bockar nämligen gärna, jag brukar bara driva på och hålla i remmen, blir
så mycket lättare att sitta kvar då, och hästen lär sig att gå fram. :love: Eller så kör jag in henne i rumpan på hästen framför
(ligger alltid bakom en häst som inte sparkas.) så att hon kortar upp sig mer naturligt när det börjar gå över i typ fyrsprång. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Jag föredrar faktiskt att rida unghästar, så jag rider nästan bara unghästar, ja och min egen gamling också. Jag är rätt bra på
att sitta kvar när de bockar och få dom att bjuda fram till bettet och vara hyffsat lösgjorda. Typ upp till MSV, sen så
är jag en kass ryttare, kan ju verkligen inte göra t.ex. byten. :p
 
Sv: Bärighet? Här kommer det!

Fast det luktar väldigt mycket prestige här, typ vad gör du här, du tänker inte som oss alltså hör du inte hit och dina synpunkter är okunniga? Fånig sandlådenivå. :confused:

Hur jag ser på bärighet, "min" definition och kopplingen till "dressyr" har jag redan förklarat, gå tillbaks och läs själv, är det något av det du inte förstår kan du fråga om det specifikt.

På vilket sätt kopplar du dina westernridna/bruksridna hästar till Gals dressyrhäst?
Vad anser du utmärker bärighet hos en dressyrhäst?
Vad är det hos Gals häst som gör att du inte anser att den bär sig?

Sandlådan står du så fånigt bra för själv så.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Moderatorn har klippt ut dessa inlägg från en väldigt gammal tråd, för vidare diskussion i ämnet. /ameo Titta på hur långt bakom...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
20 489
Senast: ameo
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Dressyr Enligt en "ny" undersökning i Häst och ryttare nr 4:2008. -"Det kan vara så att hästen flyttar vikten bakåt och lättar med framdelen...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: C_L
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp