Sv: Avliva samtidigt?
Det "nya" medlet är Somulose som diskuterats ovan.
PL
Det "nya" medlet är Somulose som diskuterats ovan.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästar brukar reagera starkt för blodlukt/lukt av död. Min häst är kanske onormalt känslig, men hon har reagerat i skogen långt innan det legat ett dött rådjur och en död katt..Hon blåser och blir rädd, vill inte gå nära.
vår shettis som vi fick avliva akut i julas fick ligga kvar med presenning några dagar innan bilen kunde hämta honom, och alla hästarna regareade på det.
Till TS:
Hoppas avlivningen gick lungt till, det är ingen lätt stund varken före, under eller efter.
Jusst blodfläckarna reagerar nog ingen på,men lukten...
Var med och tog bort en häst för ca 2 år sen,med bult,och avblodning,det stank blod på hela stallplanen sen.. Det märktes att vissa hästar reagerade konstigt..
Hästar brukar reagera starkt för blodlukt/lukt av död. Min häst är kanske onormalt känslig, men hon har reagerat i skogen långt innan det legat ett dött rådjur och en död katt..Hon blåser och blir rädd, vill inte gå nära.
:
se det istället som ett kvitto på att hästen verkligen är död istället för oron att den endast är hjärndöd under en längre tid.
PLInom gruppen ”QN – Nervsystemet” finns ett par rapporter som rör bristande effekt av avlivningsmedlet Somulose, som är ett licenspreparat avsett för avlivning av häst, nöt, hund och katt. Det finns i den tidigare svenska biverkningsrapporteringen, och även från England, flera meddelanden om bristande effekt av Somulose hos häst. Somulose innehåller som aktiva ingredienser barbitursyraderivatet sekobarbital (quinalbarbiton) som ger CNS-depression och lokalbedövningsmedlet cinkokain (dibukain) som i stora doser ger hjärtstillestånd. Det finns ingen säker förklaring till den bristande effekten. En möjlighet är att ett litet antal individer har en lägre känslighet för Somulose än vad som är vanligt hos de flesta hästar. En annan möjlig orsak till den bristande effekten kan vara en nedsatt cirkulation, vilket kan innebära att sekobarbital och cinkokain når målorganen (hjärnan respektive hjärtat) så långsamt att dosen inte blir tillräcklig för eutanasi. Avlivning av hästar är en krävande uppgift och tillgängliga metoder har både fördelar och nackdelar. För farmakologisk (kemisk) avlivning finns det ännu inte någon helt optimalt substans (2). Veterinärer som av Läkemedelsverket beviljas licens för Somulose informeras om att det förekommer fall av bristande effekt. Det rekommenderas att man vid användning av Somulose har beredskap för alternativ avlivningsmetod.
Hjärndöd betyder inte att man är "bara lite död". Är man hjärndöd så är man död. Lika död som om man var halshuggen.
Sluta förvirra begreppen!!
Sluta förvilla begreppen själv! Med enbart hjärndöd så är man absolut inte "stendöd" Död är man när hjärtat har slutat slå då hjärtat är det sista livstecknet. Slutar hjärtat slå så slutar oxå blodet och syret tillföras hjärnan vilket leder till senare hjärndödhet.
Säg mig annars hur man inom humanvården kan hålla liv på konstgjord väg i en hjärndöd människa men inte med en hjärtdöd.
Blir man halshuggen så förblöder man och det resulterar i hjärtdöd för senare en hjärndöd.
Med bult avlivning blir individen först medvetslös, (inte hjärndöd) därför är avblodning vid avlivning med bult extremt viktigt för att man skall vara säker på att individen verkligen är hjärtdöd.
Låter det konstigt och obegripligt??
Tänker du halshugga mig nu för att få rätt??
Helt enkelt för att då går hästen från levande till död direkt.
Ska man hålla på och spruta så finns det en period som man varken kan kalla den det ena eller det andra.
DET tycker jag är väldigt obehagligt.
Definitionen av när någon är död är antingen att hjärtat inte slår eller att cirkulationen till hjärnan är oåterkalleligen borta. Det är lättare att konstatera att hjärtat inte slår, men båda definitionerna är korrekta.
Vid halshuggning förlorar hjärnan och förlängda märgen förbindelsen med kroppen och alla livsuppehållande system stannar.
Jag tänker inte halshugga dig för att få rätt.
Jag vet att jag har rätt.
Och om du inte tror på mig kan du ju leta på "hjärndödsbegreppet" på förslagsvis Socialstyrelsens sida.
Du har inte rätt CillaW! Det har däremot coari. Om du läste vet. Peters inlägg tidigare i tråden så står där helt riktigt att det bara är vid 100% träffsäkerhet med bult som hästen blir hjärndöd. Vid alla tillfällen när inte bultpistolen träffar exakt (100%) blir hästen endast medvetslös och då är hästen plötsligt inte alls död. Det blir den först efter avblodningen flera minuter senare.
Du har inte rätt CillaW! Det har däremot coari. Om du läste vet. Peters inlägg tidigare i tråden så står där helt riktigt att det bara är vid 100% träffsäkerhet med bult som hästen blir hjärndöd. Vid alla tillfällen när inte bultpistolen träffar exakt (100%) blir hästen endast medvetslös och då är hästen plötsligt inte alls död. Det blir den först efter avblodningen flera minuter senare.