S
spankmyasscharlie
Sv: Avliva samtidigt?
Om du blir förlamad i andningsmuskulaturen, hjärnan och hjärtat så räknas du som död. Det är det som bultningen gör! Jag satt bredvid honom ett bra tag, "bultaren" sa ingenting om att avblodningen skulle ske inom en viss tid, han har dessutom flera år inom yrket och är väl betrodd med alla som har anlitat honom. Så förlåt, men jag gissar på att du snackar lite bull, alternativt har fått vääääldigt missledande info...
Det jag menade med en jävla tur att hästen faller åt sidan istället för platt ner är att det kan va sjukt obehagligt att se hästen utfläkt i en enormt abnorm ställning och höra när benen knäcks under den, tro mig, det vill man INTE ha som sista minne av sin häst.
Flera felaktigheter.
Hästen räknas inte som död av bulten, utan bedövad/medvetslös. Och även om hästen för både dig och mig är 'borta' och död när den fallit efter bulten, så räknas den inte som det utan bara bedövad. Det är därför man ska avbloda, DÅ avlivar man hästen.
Avblodning ska ske inom 60 sekunder oavsett om hästen ska till slakt eller ej. (Däremot brukar de inte stå med stoppuret i hand, men det är inte okej att sitta 'en lång stund' eller 'hur länge som helst' och ta farväl)
Sen vad gäller falla, så jag har sett hästar falla på de flesta sätt, inkl när de fallit så att de i nedslaget rullat runt. Det har aldrig varit minsta risk att de skulle bryta benen. Och det är inte en 'jävla tur' att en häst faller åt sidan när den faller. Det är helt enkelt tyngdlagen, och de allra flesta hästar som bultas på plan mark, och är lugna i bultningsögonblicket faller åt sidan.
Om du blir förlamad i andningsmuskulaturen, hjärnan och hjärtat så räknas du som död. Det är det som bultningen gör! Jag satt bredvid honom ett bra tag, "bultaren" sa ingenting om att avblodningen skulle ske inom en viss tid, han har dessutom flera år inom yrket och är väl betrodd med alla som har anlitat honom. Så förlåt, men jag gissar på att du snackar lite bull, alternativt har fått vääääldigt missledande info...
Det jag menade med en jävla tur att hästen faller åt sidan istället för platt ner är att det kan va sjukt obehagligt att se hästen utfläkt i en enormt abnorm ställning och höra när benen knäcks under den, tro mig, det vill man INTE ha som sista minne av sin häst.