Avliva samtidigt?

Sv: Avliva samtidigt?

Flera felaktigheter.

Hästen räknas inte som död av bulten, utan bedövad/medvetslös. Och även om hästen för både dig och mig är 'borta' och död när den fallit efter bulten, så räknas den inte som det utan bara bedövad. Det är därför man ska avbloda, DÅ avlivar man hästen.

Avblodning ska ske inom 60 sekunder oavsett om hästen ska till slakt eller ej. (Däremot brukar de inte stå med stoppuret i hand, men det är inte okej att sitta 'en lång stund' eller 'hur länge som helst' och ta farväl)

Sen vad gäller falla, så jag har sett hästar falla på de flesta sätt, inkl när de fallit så att de i nedslaget rullat runt. Det har aldrig varit minsta risk att de skulle bryta benen. Och det är inte en 'jävla tur' att en häst faller åt sidan när den faller. Det är helt enkelt tyngdlagen, och de allra flesta hästar som bultas på plan mark, och är lugna i bultningsögonblicket faller åt sidan.

Om du blir förlamad i andningsmuskulaturen, hjärnan och hjärtat så räknas du som död. Det är det som bultningen gör! Jag satt bredvid honom ett bra tag, "bultaren" sa ingenting om att avblodningen skulle ske inom en viss tid, han har dessutom flera år inom yrket och är väl betrodd med alla som har anlitat honom. Så förlåt, men jag gissar på att du snackar lite bull, alternativt har fått vääääldigt missledande info...

Det jag menade med en jävla tur att hästen faller åt sidan istället för platt ner är att det kan va sjukt obehagligt att se hästen utfläkt i en enormt abnorm ställning och höra när benen knäcks under den, tro mig, det vill man INTE ha som sista minne av sin häst.

Det är säkrast snabbast o smidigast.
SJV tyckte också att det var en helt oacceptabel metod.
För det första får varken sederingen eller avlivningsvätskan ges om inte vet är med för det andra så är inte avlivningsvätska efter bultning tillåtet som ersättning för avblodning.
PL

Jag avlivade min häst på djurkliniken i Skara våren -07, och då användes bult, och ISTÄLLET för avblodning sprutades avlivningsvätska.
De gav även en låg dos sedering strax före bultningen.
Det är ju ett stort djursjukhus som har nära samarbete med SJV och SLU, så det känns konstigt att de skulle avliva på ett sätt som inte följer reglerna.

/bibban

Du har fel. Bulten gör hästen hjärndöd.

Medvetslös menar du väl i alla fall??? Medvetslöshet leder till nedsatt hjärtfrekvens vilket i bästa fall leder till hjärtstillestånd (långt senare)

Att efter bultning och medvetslöshet injesera avlivningsvätska i blod omloppet med den nedsättning av hjärtfrekvens medvetslösheten leder till kan knappast anses som tillförlitlig avlivningsmetod.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå att en häst som bultas blir medvetslös och enligt lagen ska avblodas inom 60 sec. för att även vara hjärtdöd. En häst som skjuts i hjärnan med vapen är hjärndöd för att senare (inom ca 30 minuter) även vara hjärtdöd. En häst som avlivas med det nya avlivningsmedlet blir inom loppet av 15 sec. hjärn/hjärtdöd och en häst som avlivas med den tidigare avlivningsvätskan blir inom loppet av 1 minut hjärtdöd och inom ca 10-20 minuter hjärndöd.

All typ av avlivning med vätska kräver lång förberedelse både för hästen och ägaren, inget får gå fel med den kanyl som sätts in permanent(rör hästen huvudet) så är risken att kanylen perforerar venen och avlivningsvätskan rinner ut i hästens kroppsvolym i stället för i blodomloppet.

En human död ska väl ske snabbt, smärtfritt och utan lång förberedelse samt leda till en säker döds förklaring eller??

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka