My god
inser nu att jag antagligen också ställde denhär frågan i lite fel forum. Eller hade orimliga förväntningar på random människor online eller människor överlag. Hur kan man tex ens komma fram till att skylla problemet med hemlösa hundar på de som försöker hjälpa dem och ge dem ett ordentligt hem? Människorna som behandlar hundar (och andra djur) som slit och släng produkter och kastar ut de som de inte längre har nytta av på gatan osv är inte problemet då? Eller, innan jag ger detta mer energi än nödvändigt, kort och gott håller jag inte med
Håller dock med om att en hund med en del i bagaget kräver sin ägare och ska inte placeras hos vem som helst!
Men precis som det med människor går att jobba med trauman/rädslor går det med hundar också och efter allt de gått igenom för att överleva i en väldigt otrygg miljö är nog resan ofta inte det som knäcker dem (även om det självklart är otroligt jobbigt). Också bättre för dem att byta hem om man märker att det av ngn anledning inte fungerar (trots att man funderat igenom detaljerna och tänkt att det ska göra det) än att ha dem kvar i den miljön!
Saker har lugnat ner sig här efter att jag gav kontaktpersonen uppdateringen om hur läget var. Håller dem separerade när jag inte har full koll, håller strikt borta alla ev triggande saker och ser till så att ingen behöver känna sig utanför/avundsjuk. Inget mer har hänt och min egen hund börjar även vara tillbaka till sitt normala jag
Just nu sover de en på var sida om mig på soffan