Avliva samtidigt?

Sv: Avliva samtidigt?

Nog va det noga utprovat vid flera tillfällen långt tidigare.

Anser du att 0,6 domecedan i muskeln 45 minuter tidigare klassas som överdos????

Visst är det som du säger, dom reagerar lite olika från gång till gång dom små liven. Dosen i sig va det inget fel på däremot så är domecedan inte att lita på vilket du naturligt vis redan känner till.

Om hästen blir så såsom du beskriver den anser jag det är för hög dos i sammanhanget. Nivån på sederingen blir för kraftig.

Dos är individanpassad. Min dam på maxdos pleg i.m är helt annorlunda än valacken på maxdos pleg i.m. Om dosen är rätt eller fel för respektive häst beror på vilken grad av sedering man eftersträvar.

Någon större effektskillnad på samma dos för frisk häst där dosen ges under liknande omständigheter och en lugn anslagstid har jag inte upplevt trots alla gånger mina hästar har sederats.

Ingen sedering är att lita på. Domosedan är dock bra mkt bättre än vad som fanns när jag gick ut.
Blandar man med torbugesic får man klart jämnare effekt.
PL

Själv föredrar jag som praktiker bult.
PL

Varför då, om man får fråga? Är det för att du tycker att det är lättare för dig att hantera eller för att du anser det vara humanast? Eller något annat?

Om man bor i Skåne eller i närheten av Skåne har man förmånen att kunna använda Djurambulansen. De rekommenderade och använde bult, men avblodar inte utan sprutar avlivningsvätska direkt när hästen fallit. De ger också hästen lugnande innan de bultar.

Och vad är det som gör att detta skulle vara ett fall för SJV?

/nyfiken aiquen :)

Det är säkrast snabbast o smidigast.
SJV tyckte också att det var en helt oacceptabel metod.
För det första får varken sederingen eller avlivningsvätskan ges om inte vet är med för det andra så är inte avlivningsvätska efter bultning tillåtet som ersättning för avblodning.
PL

för det andra så är inte avlivningsvätska efter bultning tillåtet som ersättning för avblodning.
PL

Var finns det reglerat? JSV säger ju att godkända medtoder för bedövning för häst är bult och kulvapen, och godkända avlivningsmetoder är avblodning eller (överdos av) narkosmedel.

Dock får ju avlivning med narkosmedel enbart göras av veterinär.

Men jag ser ingenstans att man inte får bedöva med bult och avliva med narkosmedel (om man är veterinär)?

Så nu blev jag nyfiken på var det är reglerat/står att det är så?

I gällande författning L 22 DFS 2004:12
PL

Det var ju den jag kikade i och refererade till, så har du månne en sidhänvisning eller så?

För jag hittar:

4 § I dessa föreskrifter avses med
avlivning: varje metod som leder till att ett djur dör,
*klipp*
bedövning: varje metod som vid användning på ett djur försätter detta i
ett tillstånd av medvetslöshet

Tillåtna bedövningsmetoder
4 § Följande bedövningsmetoder är tillåtna att använda till respektive djurart.

Och så bult samt kulvapen markerat för häst.

samt

6 kap. Avlivning
1 § Följande avlivningsmetoder är tillåtna att använda till respektive djurart.

Och så är avblodning samt narkosmedel markerat för häst.

Och sen står att avblodning ska påbörjas inom 60 sekunder vid användande av kulvapen eller bult, samt hur man avblodar.

och lite senare ändå:

12 § Samtliga djurarter får avlivas genom en överdos av narkosmedel. Sådan avlivning får endast utföras av en veterinär.

Jag hittar dock ingenstans att man MÅSTE avbloda vid bultning, utan bara att 'om' man avblodar ska det ske si eller så? Så, är det månne en oskriven regel, luddigt formulerat av SJV eller vad?

Bult tillsammans med avblodning är markerat.
PL

Hur då/var då? Menar du 'avblodning efter bedövning'? Det har jag tolkat som att ska man avbloda måste djuret vara bedövat, inte att man måste avbloda bedövat djur?

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001860/DFS_2004-12.pdf

(Jag försöker inte bråka, jag har bara aldrig fått det till att det inte är tillåtet att bedöva först och sen avliva med avlivningsvätska?)

Ni som föredrar bult, varför?

Min häst bultades och jag skulle aldrig välja att spruta en häst.. Det tar helt enkelt för lång tid. Min häst bultades i högt gräs, så inget blod syntes alls. Han var jättefin, men blev jättevarm och började ånga några sekunder efter han dog. Varför vet jag inte, och ingen annan verkar veta det heller. Nackdelen med att bulta en häst är att den dör innan den faller till marken, så den kan hamna lite hur som helst med benen åt olika håll. Den kan bryta av alla fyra benen om den faller raket ner istället för åt sidan. Jag hade en jävla tur, min häst välte åt sidan. Sen fick jag sitta hur länge jag ville innan han avblodades, för han skulle inte gå till slakt. På fredag är det ett år sen han försvann.

Nackdelen med att bulta en häst är att den dör innan den faller till marken, så den kan hamna lite hur som helst med benen åt olika håll. Den kan bryta av alla fyra benen om den faller raket ner istället för åt sidan. Jag hade en jävla tur, min häst välte åt sidan. Sen fick jag sitta hur länge jag ville innan han avblodades, för han skulle inte gå till slakt. På fredag är det ett år sen han försvann.

Flera felaktigheter.

Hästen räknas inte som död av bulten, utan bedövad/medvetslös. Och även om hästen för både dig och mig är 'borta' och död när den fallit efter bulten, så räknas den inte som det utan bara bedövad. Det är därför man ska avbloda, DÅ avlivar man hästen.

Avblodning ska ske inom 60 sekunder oavsett om hästen ska till slakt eller ej. (Däremot brukar de inte stå med stoppuret i hand, men det är inte okej att sitta 'en lång stund' eller 'hur länge som helst' och ta farväl)

Sen vad gäller falla, så jag har sett hästar falla på de flesta sätt, inkl när de fallit så att de i nedslaget rullat runt. Det har aldrig varit minsta risk att de skulle bryta benen. Och det är inte en 'jävla tur' att en häst faller åt sidan när den faller. Det är helt enkelt tyngdlagen, och de allra flesta hästar som bultas på plan mark, och är lugna i bultningsögonblicket faller åt sidan.

Så för min del, när det är dags igen (blåöga är trots allt 16) så blir det bult.

16! Vi har flera i stallet som är över 20... en av dom fylller 30... Så varf ta bort hästen redan nu ? :confused:

Miilan

16! Vi har flera i stallet som är över 20... en av dom fylller 30... Så varf ta bort hästen redan nu ? :confused:

Miilan

Hon skriver ju 'när det blir dags', och att hästen trots allt är 16 år, dvs den kommer inte leva i all evighet. Hon säger ju inte hon ska ta bort nu.

Men att när hästen är 16 år börja fundera på när den dagen kommer, är ju inget konstigt. För det kan ta tio år, femton år, eller två år..

Alla hästar behåller inte hälsan lika länge som bekant..

Min tolkning liksom SJVs är att bedövning +avblodning är EN avlivningsmetod, injektion en annan. Det står tydligt att efter bedövning SKALL djuret avblodas inom 60 sek.
PL

Min tolkning liksom SJVs är att bedövning +avblodning är EN avlivningsmetod, injektion en annan. Det står tydligt att efter bedövning SKALL djuret avblodas inom 60 sek.
PL

Okej, då är det utrett. Fast kanske borde skrivas tydligare så att vi 'amatörer' eller hur man ska säga förstår (så att folk t ex då reagerar om/när någon 'erbjuder' sig att bulta + spruta. För mig har det aldrig varit och lär aldrig bli aktuellt, bultas mina avblodas de, och bultas de inte tas de bort med spruta, känns bara mickligt att hålla på och blanda)

Håller helt med! Men det finns en massa folk här som inte kan höra talas om en avlivning utan att ifrågasätta.
Riktigt illa blir det när man är ute i ett stall för att avliva o ngn eller några idioter som inte har med saken att göra börjar att lägga sig i.
PL

Min slutsats av följetongen blir att skulle jag tvingas avliva min häst och valet på den som ska utföra denna avlining stod mellan Alexandra och P.L. så skulle jag tveklöst välja P.L.;)

Min slutsats av följetongen blir att skulle jag tvingas avliva min häst och valet på den som ska utföra denna avlining stod mellan Alexandra och P.L. så skulle jag tveklöst välja P.L.;)

Det hoppas jag verkligen eftersom jag inte får avliva häst oavsett medtod, medan PL får avliva häst oavsett metod (av de lagliga) :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur