Avliva samtidigt?

Sv: Avliva samtidigt?

Nej, jag vet. jag är lite förvirrad, och vet inte vad jag svarat på i den här tråden.;)

Och jag hoppas verkligen att alla avblodar sina bultade djur, även om jag misstänker att det förekommer att man låter bli för att folk inte vill ha blod på gården.:eek:

Om man går tillbaka i liknande trådar ett antal år är det klart att vissa avlivningsföretag struntade in att avbloda som ett försäljningsargument.
Jag påtalade detta till myndigheten o tror att det gick ut ngn slags förtydligande till berörda företag.
PL

Vad jag menar är att man kan inte säga att det är felskjutet för att en icke avblodad häst efter ett tag visar livstecken.
PL

Eller så är mina ovanligt okänsliga då, för min pappa jagar och har ibland haft rådjur hängades i ladugården brevid stallet, och de har inte reagerat alls på det heller.
Och som sagt, inte på blodpölarna utanför stallet.

Och mina med. Inte ens stoet som togs bort på slakteri, ca 1 - 1½ meter ifrån en nyss 'tagen' häst som hade kapade ben och köttkrokar i benen, gav minsta reaktion. Och det STANK blod, mätt med min människonäsa. Faktum är att jag efter 5 tvättar kastade jackan jag hade haft på mig, då lukten inte riktigt gick ur (större delen av lukten var nog ren och skär inbillning från min sida, men de som inte hade någon aning om vad som hänt etc, som luktade på den tyckte att den 'luktar lite svagt av något konstigt', så helt gick lukten aldrig ur).

Som liten hade vi Hereford, som hemslaktades varje höst. Det stank blod över hela gården, och låååångt efter slakt fanns det 'kadaverrestenä här och var (hundarna fick huvixena - kompletta, samt ävenen benen, kompletta). Ponnyerna bevärdigade varken kadaverresterna med en blick, eller reagerade ett dugg när de gick förbi lidret där kadavren hängde och 'mörades' eller vad det heter).

Vi brukade spänna hudarna på baksidan av ladugården direkt efter kadavren flåtts. Hästarnas grindöppning var precis i hörnet där. De kunde inte brytt sig mindre.

Det ENDA i det hela de brydde sig om var att det var himla spännande att stå i hagen och glo på allt folk, det hände ju något. Slaktaren själv var btw väldigt förtjust i ponnyer, och brukade när de hade 'fikarast' mitt i gå och prata med hästarna samtidigt som han tog sig en rök. Hästarna hälsade glatt på honom varje gång. Och han var komplett med blodigt förkläde.

Så, nej, jag har heller aldrig upplevt att de på minsta vis reagerar på blod etc så generellt. Däremot så när vi tog bort den ena ponnyn, så den andra ponnyn vägrade LÄNGE att gå i närheten av graven. Stod dock väldigt gärna 50 - 60 meter därifrån, och uppehöll sig ofta där i början. Men gick inte fram dit på villkors vis. (Det var hans livskamrat sedan 23 år som låg där)

Hur kommer det sig att man inte ger lugnande i någon större utsträckning innan man bultar eller sprutar?

Vi har gjort det ett par gånger här till hästar som ska bultas och där man vet att de är lite känsliga eller huvudrädda men jag har funderat fler en än gång på varför man inte väljer att göra det varje gång. Med hundar och katter etc gör man ju det, först lugnande och sen en överdos, dvs 2 steg.

Vi har bara bultat här hemma, en jätteproffsig kille som jag känner stort förtroende för, men jag tycker fortfarande att det är obehagligt som f-n mest p.g.a rädslan att det ska gå galet. Vet faktiskt ej om jag fixar att vara med när det är dags för någon av mina. När de väl ligger där är det lugnt för min del , då är de borta så avblodningen är inte det största problemet utan just den dr rädslan att det ska gå galet och det där ofrånkomliga ögoblicket när man inser att de är borta för evigt att beslutet är oåterkalligt. Ushh!

För många herrans års sedan gick det på tok när min styvfar var med, ett nervöst fullblod som hoppade till precis vid bultögonblicket, det var ingen rolig historia har jag förstått, och känns det som lätt att undvika om lugnande hade givits.
Vid bultning kan jag tänka mig att det handlar om kostnaden att behöva ta ut en veterinär för att ge lugnande först men är det verkligen det enda skälet? Och när man sprutar med det där nya medlet varför ger man inte lugnande först, om nu något skulle gå galet vid sprutningen tänker jag!?

Nähä kanske inte, men jag upplevde det så iaf. Hästen dog i mina ögon väldigt fort.

Senast ändrad av en moderator:

låter ganska konstigt med tanke på att hästens luktsinne mest går att jämföra med en hunds. Dem har alltså betydligt bättre luktsinne än vi har!Sen tycker jag den här tråden förvandlats till en märklig hets om att bulta är det bästa gör du inte det så gör du fel ungefär?TS skrev knappast den här tråden för att alla ni skulle övertala henne i sin svåra stund att hon gör fel? *tröstkram* till ts. Låt folk spruta sina hästar om dem vill det, jag har iaf bara bra erfarenheter av det. Det kan gå fel med BÅDA avlivningssätten, men har man en bra veterinär ser jag ingen anledning att oroa sig för det.

Om man bor i Skåne eller i närheten av Skåne har man förmånen att kunna använda Djurambulansen. De rekommenderade och använde bult, men avblodar inte utan sprutar avlivningsvätska direkt när hästen fallit. De ger också hästen lugnande innan de bultar.
Det var faktiskt en av anledningarna till att jag valde dem. En annan var att det kändes bättre för mig att se min häst åka iväg i djurambulansen än med en kontainerbil. Hur många Djurambulanser det finns i vårt avlånga land vet jag tyvärr inte, någon annan som vet? Vet heller inte om alla djurambulanser väljer samma metod.
Jag kommer att anlita dem igen när det kommer att behövas.

Det var ju en metod, avlivningsvätska efter bulten. Har jag faktiskt aldrig hört talas om? Måste ju bli dubbelt så dyrt att använda bägge metoderna i stället för en av dem, om man ska tänka i de banorna, eller?

Hmmm!!!
Har de vet med ut? Det här låter helt åt HE.
Verkar som det åter behöver tas kontakt med SJV!!!
PL

Hur kommer det sig att man inte ger lugnande i någon större utsträckning innan man bultar eller sprutar?

Vi har gjort det ett par gånger här till hästar som ska bultas och där man vet att de är lite känsliga eller huvudrädda men jag har funderat fler en än gång på varför man inte väljer att göra det varje gång. Med hundar och katter etc gör man ju det, först lugnande och sen en överdos, dvs 2 steg.

Förklaringen jag hört, dock vad gäller sprutavlivning, är att lugnande ju påverkar (minskar) cirkulationen, och med lägre cirkulation tar det längre tid för avlivningsvätskan att 'nå dit sen ska' då den ju transporteras med blodet. Man har dessutom en ökad risk för agonala suckar etc med sedering innan. Och djurägare kan ju uppleva agonala suckar, kramper etc väldigt negativt.

Varför man oftare inte lugnar vid bultning utförd av veterinär vet jag inte, kan ju vara cirkulationsanledning där med, men samtidigt så när man sticker dem sen (avblodar) så borde den ev cirkulationsförsämring sedering kan medföra inte spela någon större praktisk roll. Kan man tycka iaf.

Min K sederades inför avlivning, då hon sprutavlivades och HATADE när permanentkanyl sattes, blev panisk och 'slogs för livet'. Och det vill man ju gärna bespara dem. Jag informerades dock noga om vad det kunde ge för följer med sedering. Och jag vet att dos och medel noga avvägdes för att slippa cirkulationssänkning.

Att cirkulationssänkning fördröjer är ju allmänt känt, syns ju (utan sedering) på svårt sjuka eller gamla djur med.

Att hund & katt sederas innan så där är det ju en mindre kroppsvolym, och kanske inte lika stor fara med en crikulationsstörning. Men framför allt tror jag det beror på att en katt/hund är en i sammanhanget LITET djur, där man dessutom - till skillnad från stora, stående hästar (som dessutom har en instinkt att inte lägga sig i osäkra lägen) ett litet, lätt djur som ganska odramatiskt brukar lägga sig, och där djurägaren kan hålla djuret och/eller (hund) 'be' djuret lägga sig redan inför sedering.

Om ett djur hamnar i ett läge där det om det fortsätter stå skulle börja vackla under del av avlivningen, så är det ju betydligt otrevligare (visuellt sett ffa) med 600 kg häst som raglar och inte vill lägga sig, eller en hund som svajar/vacklar och sen läggs, lägger sig eller hålls i famnen.

Just det där när de vacklar och kämpar för att INTE lägga sig är anledningen att jag aldrig någonsin mer vill se en sprutavlivning med pento på en häst som inte redan ligger. Det var totalt hjärtskärande och heartbreaking att se. Även om hästen kanske inte alls uppfattade det så. Tiden det tog innan ponnyn la sig var säkerligen inte mer än några minuter, men det kändes som timmar. Och att se sin kompis vackla, gå ner på knä, och febrilt kämpa för att ta sig upp igen, lyckas men sen vackla och gå ner på knä igen, och tillslut 'ge upp' och lägga sig - den bilden vill jag inte uppleva igen.

När katten står och svajar och sedan lägger sig/rasar ihop är lättare, och hundarna kan man be lägga sig. Men hästarna.. nej där vill jag det ska gå fort, dvs bult eller somnulose. Tidigare har jag i alla lägen med stående häst valt bult, men efter somnuloseerfarenheten är det faktiskt mitt förstahandsval. Helt enkelt för att JAG tycker det är behagligare och lugnare med somnulose. För hästen lär det kvitta tämligen lika.

Vid sövda eller kraftigt medtagna djur minskar bultens chockeffekt(stämmer med egen erfarenhet) lugnande kan ge liknande effekt.
PL

Hmmm!!!
Har de vet med ut? Det här låter helt åt HE.
Verkar som det åter behöver tas kontakt med SJV!!!
PL

Visste du inte det? Den formen av trotjänaravlivning har förekommit LÄNGE. Vissa djurambulanser har även bultat och sen kört kroppen till slakteri (om sådan önskan funnits) men vanligast är det Annika beskriver. Vilka som är med/inte med vet jag inte, och jag har aldrig sett någon sådan avlivning (vi har inte den möjligheten här), men jag har flera i bekantskapskretsen som aldrig använt annan metod/typ/entreprenör för avlivning, och som inte kan tänka sig att göra det heller. Och där trotjänaravlivning med djurambulansen skett exakt så som Annika beskriver det. I många år.

Måste veterinär finnas med på plats bara, eller måste han/hona ktivt delta i avlivningen? *nyfiken* För när t ex K avlivades på klinik, så veterinär fanns ju 50 meter bort, men förberedelse och avlivning sköttes av (mycket erfaren förvisso, jobbar även som op.assistent) djursjukvårdare.

Vid sövda eller kraftigt medtagna djur minskar bultens chockeffekt(stämmer med egen erfarenhet) lugnande kan ge liknande effekt.
PL

Ah, så det är exakt samma anledning som vid sprutavlivning eg att man inte vill sedera innan i normalfallet? Danke, då slipper jag fundera på det. (iofs aldrig känt något behov av att sedera innan bult, de som bultar kan sitt jobb så väl, så hästarna har aldrig haft minsta anledning att ens höja ett ögonbryn utan tvärtom varit väldigt lugna, även de individer som 'normalt' kunnat vara lättstressade och nerviga. Men med tanke på det extrema LUGN som iaf de personer jag mött som sysslar med avlivning, mött, och hur det smittar av sig på djurägarna, är jag säker på att även djuren känner av det 'lugnet' och tryggheten)

Jag har inte hört det på flera år o jobbar långt från skåne, undrar vem som skriver ut lugnande o avlivningsväska?
Vid avlivning mm på klinik gäller att personal som utför det skall vara anställd, ha gått C15 kursen samt att veterinär skall finnas tillgänglig(samma byggnad el dyl.).
PL

Jag har inte hört det på flera år o jobbar långt från skåne, undrar vem som skriver ut lugnande o avlivningsväska?
Vid avlivning mm på klinik gäller att personal som utför det skall vara anställd, ha gått C15 kursen samt att veterinär skall finnas tillgänglig(samma byggnad el dyl.).
PL

Ingen aning vem som gör det, i de fall djurambulansen är kopplad till djursjukhus torde det vara därifrån dock, och det borde finnas de som har veterinär med 'ombord'. I fallet jag tänker på så har personen som kör dock ingen veterinär utbildning.

Googlade lite snabbt på hästambulans och trotjänaravlivning, och som har hemsida:

http://www.ambulansen.eu/1.html

http://www.djurambulans.org/?id=2

Ah, då var det alles korrekt som min klinik gjorde då (inte för jag har minsta att klaga på, blev bara nyfiken) Vet fanns iofs inte i samma byggnad, vi var i ridhuset, men det ligger ju strax intill kliniken, tar sekunder att sprinta ut ur ridhuset, öppna klinikdörren och vråla 'veterinär' så har du en veterinär i ridhuset på under halvminuten.
(personalen var/är anställd och har C15)

*****raderat******

Senast ändrad av en moderator:

Eller så är mina ovanligt okänsliga då, för min pappa jagar och har ibland haft rådjur hängades i ladugården brevid stallet, och de har inte reagerat alls på det heller.
Och som sagt, inte på blodpölarna utanför stallet.

Vi har haft grisar tidigare och de avlivades hemma och avblodades/flåddes och hängdes upp i ladugården bredvid stallet(väggar emellan).
Det reagerade mina hästar starkt på. Både när djuren hängde där och när de nyss blivit avlivade.

Men det kanske bara är för att det var grisar? För jag vet att mormors hästar inte reagerat på deras tjurar och de har avlivats hemma vad jag vet, om jag inte minns fel..

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka