Sv: Avliva samtidigt?
Hur kommer det sig att man inte ger lugnande i någon större utsträckning innan man bultar eller sprutar?
Vi har gjort det ett par gånger här till hästar som ska bultas och där man vet att de är lite känsliga eller huvudrädda men jag har funderat fler en än gång på varför man inte väljer att göra det varje gång. Med hundar och katter etc gör man ju det, först lugnande och sen en överdos, dvs 2 steg.
Förklaringen jag hört, dock vad gäller sprutavlivning, är att lugnande ju påverkar (minskar) cirkulationen, och med lägre cirkulation tar det längre tid för avlivningsvätskan att 'nå dit sen ska' då den ju transporteras med blodet. Man har dessutom en ökad risk för agonala suckar etc med sedering innan. Och djurägare kan ju uppleva agonala suckar, kramper etc väldigt negativt.
Varför man oftare inte lugnar vid bultning utförd av veterinär vet jag inte, kan ju vara cirkulationsanledning där med, men samtidigt så när man sticker dem sen (avblodar) så borde den ev cirkulationsförsämring sedering kan medföra inte spela någon större praktisk roll. Kan man tycka iaf.
Min K sederades inför avlivning, då hon sprutavlivades och HATADE när permanentkanyl sattes, blev panisk och 'slogs för livet'. Och det vill man ju gärna bespara dem. Jag informerades dock noga om vad det kunde ge för följer med sedering. Och jag vet att dos och medel noga avvägdes för att slippa cirkulationssänkning.
Att cirkulationssänkning fördröjer är ju allmänt känt, syns ju (utan sedering) på svårt sjuka eller gamla djur med.
Att hund & katt sederas innan så där är det ju en mindre kroppsvolym, och kanske inte lika stor fara med en crikulationsstörning. Men framför allt tror jag det beror på att en katt/hund är en i sammanhanget LITET djur, där man dessutom - till skillnad från stora, stående hästar (som dessutom har en instinkt att inte lägga sig i osäkra lägen) ett litet, lätt djur som ganska odramatiskt brukar lägga sig, och där djurägaren kan hålla djuret och/eller (hund) 'be' djuret lägga sig redan inför sedering.
Om ett djur hamnar i ett läge där det om det fortsätter stå skulle börja vackla under del av avlivningen, så är det ju betydligt otrevligare (visuellt sett ffa) med 600 kg häst som raglar och inte vill lägga sig, eller en hund som svajar/vacklar och sen läggs, lägger sig eller hålls i famnen.
Just det där när de vacklar och kämpar för att INTE lägga sig är anledningen att jag aldrig någonsin mer vill se en sprutavlivning med pento på en häst som inte redan ligger. Det var totalt hjärtskärande och heartbreaking att se. Även om hästen kanske inte alls uppfattade det så. Tiden det tog innan ponnyn la sig var säkerligen inte mer än några minuter, men det kändes som timmar. Och att se sin kompis vackla, gå ner på knä, och febrilt kämpa för att ta sig upp igen, lyckas men sen vackla och gå ner på knä igen, och tillslut 'ge upp' och lägga sig - den bilden vill jag inte uppleva igen.
När katten står och svajar och sedan lägger sig/rasar ihop är lättare, och hundarna kan man be lägga sig. Men hästarna.. nej där vill jag det ska gå fort, dvs bult eller somnulose. Tidigare har jag i alla lägen med stående häst valt bult, men efter somnuloseerfarenheten är det faktiskt mitt förstahandsval. Helt enkelt för att JAG tycker det är behagligare och lugnare med somnulose. För hästen lär det kvitta tämligen lika.