Avliva samtidigt?

Sv: Avliva samtidigt?

Japp, det har jag.

Rent logiskt är det också större risk att man kommer i kläm vid stora hästar än shettisar.

Dessutom var det väl inte bestämt med just bultning?

Det handlar inte bara om att "komma i kläm".
Det gör ONT att få en stel häst på sig.
Jag råkar ofta komma i vägen när vi bultar suggor, och shit vad man kan rå ont.
Jag vill itne ens tänka på vad som skulle hända om det kom en från andra hållet samtidigt.

Nej, det var därför jag skrev att man skulle hålla isg i sin ände av grimskaftet sas.

Men TS gör säkert som hon/han finner bäst och det blir säkert bra i slutändan.

Avlivade min älskade shettis pga kolik julafton -06, han sprutades.
Han blev 30år, jag hade haft honom sedan jag var liten...enda avlivningen av häst som jag varit med om, och det var hemskt sorgligt men han dog på ett fint sätt, på stallplanen med hela familjen som sällskap.

Vet inte om jag skulle klarat 2 avlivningar samtidigt, men jag förstås TS och det är det bästa för hästarna om de är väldigt fästa vid varandra och om båda ändå måste avlivas.

Bult har jag bara varit med om gällande gris, skulle själv aldrig välja den metoden till ngon av mina hästar.

Ni som föredrar bult, varför?

Japp, det har jag.

Dessutom var det väl inte bestämt med just bultning?

Nää..jag tror att ägaren bestämt sig för sprutan.
Och då blir ju det tvunget med två veterinärer i ditt exempel där ägaren håller båda samtidigt.

Bättre att först ta ut den ena hästen.
Låta den somna in ordentligt. När den ligger still så tar man ut nästa.

För ägarens skull och för den som ska utföra det hela på ett säkert och sansat sätt.

AM

Ni som föredrar bult, varför?

Helt enkelt för att då går hästen från levande till död direkt.
Ska man hålla på och spruta så finns det en period som man varken kan kalla den det ena eller det andra.
DET tycker jag är väldigt obehagligt.

Beror på i vilken situation.

Ynglingen som bröt benet, samt föl med lunginflammation bultade jag. Snabba ryck för att minska lidande där.

Shettisen jag nämde tidigare i tråden sprutades. Redan innan vet kom låg han (vi brukade umgås på det viset) med huvudet i mitt knä. Vet stack, han slöt ögonen och omnade. Helt odramatiskt.

Har bultat stora tjurar och det är fanimig (ursäkta språket) inte vidare kul.

Gäller att ägaren "orkar" göra om hela proceduren då..

Men jag hoppas allt löser sig till det bästa vilket som.

Kan bara säga CK du är ju helt underbar!
Att folk ställer upp och passar ens häst en vecka eller mockar en box ibland, men här har vi en som ställer upp att närvara när någon måste ta bort sina hästar!
Du är guld värd, hoppas att du vet det!

Tanken och sen får vi se vad vetrinären säger, litar på henne fullt ut...
Vi ska gräva ner dem skogen här hemma brevid vårna förra ponny.
Tyvärr har vi inga maskiner själva så det blir enklast att ta bort dem på plats så att säga och då kan de andra hästarna var i stallet och inte i hagen just då.

Har tänkt att ge dem lugnande båda två och sen ge spruta till den gammle först och sen den andra, då han är mer fästad vid henne än tvärtom.
Har varit med om sprutning förut och vet att jag klarar det.
Även min syster och min man ska var med, vi håller var sina hästar och min man är den praktiska som tar över när det behövs och när man senare bryter ihop...

Min man har varit med om många bultningar men säger garanterat att det är inget jag skulle klara av eller min syster heller och vi vill ju så gärna vara med.

Tack ännu en gång CK!

Kan bara säga CK du är ju helt underbar!
Att folk ställer upp och passar ens häst en vecka eller mockar en box ibland, men här har vi en som ställer upp att närvara när någon måste ta bort sina hästar!
Du är guld värd, hoppas att du vet det!

Tanken och sen får vi se vad vetrinären säger, litar på henne fullt ut...
Vi ska gräva ner dem skogen här hemma brevid vårna förra ponny.
Tyvärr har vi inga maskiner själva så det blir enklast att ta bort dem på plats så att säga och då kan de andra hästarna var i stallet och inte i hagen just då.

Har tänkt att ge dem lugnande båda två och sen ge spruta till den gammle först och sen den andra, då han är mer fästad vid henne än tvärtom.
Har varit med om sprutning förut och vet att jag klarar det.
Även min syster och min man ska var med, vi håller var sina hästar och min man är den praktiska som tar över när det behövs och när man senare bryter ihop...

Min man har varit med om många bultningar men säger garanterat att det är inget jag skulle klara av eller min syster heller och vi vill ju så gärna vara med.

Tack ännu en gång CK!

Är du medveten om att en del hästar kan reagera väldigt starkt och kan kämpa emot då de sprutas. Döden kan bli en utdragen och ångestfylld strapats för hästen, men också för människorna runtomkring. Jag skulle ALDRIG avliva med spruta!! Aldrig någonsin!

Att avliva med bult går fort och smärtfritt, och smällen av bultpistolen är inte speciellt hög.

har inte läst alla inläggen i tråden...sry:crazy:
men vi tog bort två hästar en gång, de skulle oxå grävas ner så man ville ha kropparna nära varandra så man skulle slippa flytta på dem.
först tog vi bort den ena o avblodade o hela köret, sen lade vi granris (mycket) på honom, sen gick vi till stallet o hon fick lite plegisil IV, då det är ångest dämpande, både för blodlukten o för att hon skulle lämna sin bebis, men sen så var det inga problem, ingen utav dem visade oro, o de vilar nu lungt på gården.
lycka till:smirk:

Har bara sprutat ett fåtal..

Men ni som sett dem kämpa emot så. Har dosen varit för låg och i vilken utsräckning har det hänt?

Tex 5 st av 10.

Har endast varit med om att spruta min förra ponny för 4 år sedan och då med det gammla medlet tror jag det var för han föll inte död i backen utan lade sig ner och somande in efter en stund.

Jag är medveten att alla metoder kan gå fel och det gäller även bult, inget är riskfritt.
Jag väljer antgligen spruta, det p.g.a. att jag tror att det blir lugnare del för hästarna eftersom jag ej kan skilja på dom och för min del med.

Men rekommenderar min veterinär att det ska ske med bult, så litar jag på denne och nappar antagligen på CK s erbjudande.

Har bara sprutat ett fåtal..

Men ni som sett dem kämpa emot så. Har dosen varit för låg och i vilken utsräckning har det hänt?

Tex 5 st av 10.

Med Somulose faller de stendöda till marken efter några sekunder. Oerhört effektivt.

Med Pento, den "gamla" avlivningssprutan som många fortfarande använder, tar det kanske tio sekunder innan de faller och då vinglar de lite grann med bakdelen först.

Har inte varit med om någon "kamp" utan det har gått lugnt, snabbt och stilla till för båda mina gamlingar, varav den ena var akut sjuk.
Måtte det dröja länge till nästa gång, men då blir det definitivt spruta igen.

jag kan inte annat än att hålla med dig, bult är det bästa alternativet.
det behövs inte mycket för att det ska gå fel vid spruta, räcker med en missbedömning från vet.

Vilket av alternativen för avlivning som är mest smärtfritt går inte att säga eftersom vi inte är hästen som blir avlivad.

Det handlar om en smaksak, själv föredrar jag sprutning eftersom det känns humanare mot hästen.
Vi har avlivat 2 hästar med sprutning och det gick jättebra, de dog snabbt och det hela gick lugnt till.

Har sett grisar bultas och jag skulle aldrig välja det sättet till någon av mina hästar.
Finns ju inga bevis på hur det ena eller det andra känns.

jag som då är djurvårdare ka säga att jag föredrar bult av en anledning.

mina dåvarande kollegor trodde att ca 1 på 20 st sprut avlivningar gick fel, det tycker jag är en hööööög siffra! en på 1000 hade jag acceperat!

jag var med en gång när det gick fel. den hästen ställde sig rakt upp samtidigt som han kastade sig rakt bakåt, landade på rygg, låg kvar så och tog djupa andetag riktiga dödsandetag och kämpade för sitt liv i ca 15 min.... det är det värsta jag har sett och jag har endå sett en del, jag kommer ALDRIG att spruta en häst till döds, jag kommer antagligen skjuta alla mina djur utom hunden, hon väger 2 kg så det skulle bli ganska jobbigt att samla ihop alla delar igen ;)

jag tycker att det är något som folk borde få bli medvetna om... när det går som det ska är det säkert inte så farligt, men de trodde att det var en på 10 först... sedan ändrade de sig till en på 20 när de såg min blick....... jag tycker iaf att det är fruktansvärt!

Har endast varit med om att spruta min förra ponny för 4 år sedan och då med det gammla medlet tror jag det var för han föll inte död i backen utan lade sig ner och somande in efter en stund.

Jag är medveten att alla metoder kan gå fel och det gäller även bult, inget är riskfritt.
Jag väljer antgligen spruta, det p.g.a. att jag tror att det blir lugnare del för hästarna eftersom jag ej kan skilja på dom och för min del med.

Men rekommenderar min veterinär att det ska ske med bult, så litar jag på denne och nappar antagligen på CK s erbjudande.

mina dåvarande kollegor trodde att ca 1 på 20 st sprut avlivningar gick fel
Vadå trodde? Och varför ändrade de sig? Låter konstigt...

Finns det ens någon tillförlitlig statistik på det?

Tror de flesta veterinärer vet vad de gör, att de tillräcklig dos borde inte vara komplicerat för dem.
Jag har bara bra erfarenheter av sprutning och kommer välja det även nästa gång det blir dags:cry:

Vadå trodde? Och varför ändrade de sig? Låter konstigt...

Finns det ens någon tillförlitlig statistik på det?

Tror de flesta veterinärer vet vad de gör, att de tillräcklig dos borde inte vara komplicerat för dem.
Jag har bara bra erfarenheter av sprutning och kommer välja det även nästa gång det blir dags:cry:

det går ju inte att veta exakt dos... alla är olika. tex min ena arab, när man ska röntga honom så får han 0,25, vanliga araber får 0,5 men jag sa att han var känslig.

min andra arab då en kombination, kommer inte ihåg av vad men han fick 5,0 i mängd iaf, det är ganska mkt mer och vetten förstod inte hur han fortfarande kunde sparka iväg 3 gubbar som höll fast honom. vanliga hästar hade alltså legat ner ett bra tag innan....

så sånt vet man aldrig innan!
någon statistik vet jag inte om det finns, jag skrev som sagt oxå ordet trodde...

grejen är bara den att jag vill att folk ska vara medvetna om att det kan hända, och händer det en själv... ja.... jag skulle aldrig förlåta mig själv! men det är bara jag, jag kan inte svara för alla andra!

Hade Ni inte bott så långt från göteborg hade jag gärna hjälpt till med. Har gjort det förut för några vänner som inte orkat fixa med det själva. Tycker det går mkt bra med bult, fort och enkelt. Har varit med tills ögonblicket när det är dags att hissa upp dem i containern, det kan jag klara mej utan att se. Det är ett humant och värdigt sätt att låta sin vän avsluta sin tid på. En stor eloge till dej som låter dina vänner gå tillsammans.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka