Avliva samtidigt?

Sv: Avliva samtidigt?

Har du läst CillaW's inlägg?

Med Somulose dör hästen på en hundradels sekund typ, om inte snabbare. Den är död innan den ens börjar falla till marken i princip.
Jag har sett det med egna ögon.

Går det fel måste det vara att den som ger sprutan har gjort fel.

Det gamla medlet vet jag inget om. Har varit med och tagit bort en hund också men jag vet inte vad det var för medel. Det var dock inte exakt samma men tog bara några sek. ändå, han somnade och sedan slutade han andas, borta.

Senast ändrad av en moderator:

Det kan säkert hända tråkigheter med bult också, om man inte siktar rätt t.ex. Jag tycker det är upp till ägaren att välja, man kan inte säga att det och det medlet är kasst. Jag tycker t.ex inte om bult pga. det praktiskt med blodet. Finns ett bra alt. och det är just Somulose, vi kommer ta det till nästa häst också.

Har missat med bulten på stora köttdjur.

Har definitift haft roligare stunder i mitt liv..

kl.
om du ska gräva ner dem hemma är det kanske lättaste o spruta dem eftersom, vad jag förstått, de inte dör av själva bulten utan enbart blir hjärndöda, helt döda blir de vid avblodningen (rätta mig gärna om jag har fel här!) kanske se till o ge båda lugnande först o sen låta den andra vara med när den första tas bort o sen ta bort den andra direkt efter typ så den inte hinner uppfatta att kompisen är död...så skulle nog jag gjort, tror jag...

, de inte dör av själva bulten utan enbart blir hjärndöda, helt döda blir de vid avblodningen (rätta mig gärna om jag har fel här!)

Är man hjärndöd så är man lika död som om man var halshuggen.

Jag tror att någon av våra buke-veterinärer har mer koll på varför avblodning måste göras, men om jag gissar rätt så är det för att djuret ska vara "officiellt" dött.

Med Somulose faller de stendöda till marken efter några sekunder. Oerhört effektivt.

Det ska du inte vara så oerhört säker på...:smirk:

Det verkar som alla här har glömt den sk. "felmarginalen"
Att något kan gå snett...

Att många räds bulten har ju i stort sett alltid med avblodningen att göra.
Men för oss, som avlivat ganska många vid detta laget, det bästa alternativet.

AM

Kan du ge exempel på felmarginalen?

Har du själv råkat ut för det?

Ibland känns det nämligen som lite av en skröna.
Betänk också att även bultning kan gå fel.

Tyvärr tror jag att man faktiskt måste avbloda även vid spruta?

Vid bult så skall man avbloda inom 60 sek, det för att hjärtat fortfarande slår och man faktiskt inte vet om hästen känner något.

Jag jobbar som slaktare och kommer alltid att välja bult. Men då inte att en veterinär bultar.

Jag är uppvuxen på ridskola och där har många hästar avlivats på gårdsplanen, både 1 och upp till 3 hästar vid samma tillfälle, de har gått till destruktion så häst 1 bultas, avblodas och lastas och sen hämtas nästa häst. De har aldrig reagerat på blodet.

Lika så har inte jag vart med och sett, men bekanta, hästar som fått nödslaktas i hagen, och avblodats, de andra hästarna har vart fram och nosat och sen gått där ifrån. Döden är nog inte alls lika jobbig för dem som för oss.

Blir hästarna oroliga när de skiljs ifrån varandra? Den ena t.ex i boxen och den andra tas ut? Det tror jag kan göra allt mkt jobbigare.

Skulle jag haft 2st så tajta hästar hade jag gått ut i deras favorithage med båda två, i grimma och grimskaft och att de får gå och beta medans man håller i (inte båda samtidigt) sen tagit valacken först, så inte han börjar undra vart stot tagit vägen som alltid finns där för honom. Och sen tagit stoet. Oavsett om det gjordes med bult eller spruta.

Och ligger de dessutom där det är ganska så mkt gräs så slipper du se en massa blod. Jag har aldrig sett något djur blöda ur bulthålet i skallen.

Har du läst CillaW's inlägg?

Med Somulose dör hästen på en hundradels sekund typ, om inte snabbare. Den är död innan den ens börjar falla till marken i princip.
Jag har sett det med egna ögon.

Går det fel måste det vara att den som ger sprutan har gjort fel.

Det gamla medlet vet jag inget om. Har varit med och tagit bort en hund också men jag vet inte vad det var för medel. Det var dock inte exakt samma men tog bara några sek. ändå, han somnade och sedan slutade han andas, borta.

klart att jag har... det här är en modern klinik som helatiden vidare utbildar sig, så jag antar att de använder det om är bäst för hästen, men jag kan inte vara säker.... dock så är läkemedlesnamnet mkt bekant så det skulle förvåna mig mkt om det var något annat.

men jag står iaf fast vid att jag tycker att man ska slå ut hjärnan först, det gör man med bult... om inte hjärnan slås ut först så tar hjärnan fortfarande emot signaler några sek efter att hjärtat har stannat, och... ja jg gillar inte den iden.

men jag har full förståelse för alla som inte vill se blod. jag lät min tränare fixa det, jag var flera mil bort... hon skickade ett sms när det var klart... det var smidigt, dock dyrt eftersom att hon ville ha bra betalt för att lasta den hästen.... vilket är fullt förståligt! sen fick lejonen äta upp honom, inget går till spillo och det är ändå ganska skönt att veta (förutom när jag var där och kollade på djuren med skolan och det var gamla ben i hela inhängnaderna.... jag var ganska tyst den dagen... )

ok men varför måste det göras vid just bultning?

För att djuret blir bara medvetslöst och avblodningen gör att alla organ stannar, det är bara hjärnan som slås ut av bulten men som sagt hjärtat t.ex. slår fortfarande och som jag förstått och läst i övriga avlivningstrådar så måste hästen avblodas även vid spruta.

Nej avblodning måste inte göras vid spruta.
Om bultträffen är 100% blir djuret hjärndött o hjärtat stannar så småningom annars blir djuret djupt medvetslöst o kan börja visa livstecken igen om man inte avblodar.
PL

Nej hästen dör inte på en hundradels sekund med somulose.
Om man sprutar för fort stannar hjärtat innan hästen blir medvetslöst.
Preparatet består nämligen av två olika delar med olika funktion o måste därför sprutas i lagom takt.
I sista numret av veterinärtidningen ansågs det vara det bästa som fanns för farmakologisk avlivning men inte optimalt.
Själv föredrar jag som praktiker bult.
PL

Nej hästen dör inte på en hundradels sekund med somulose.
Om man sprutar för fort stannar hjärtat innan hästen blir medvetslöst.
Preparatet består nämligen av två olika delar med olika funktion o måste därför sprutas i lagom takt.
I sista numret av veterinärtidningen ansågs det vara det bästa som fanns för farmakologisk avlivning men inte optimalt.
Själv föredrar jag som praktiker bult.
PL

Du har helt rätt och jag håller med dig i din sista mening. Absolut den bästa,snabbaste och mest humana metoden även om det finns en viss "felmarginal där med".

Jag har många gånger haft förtroendet att utifrån mitt yrke även bistå med denna tjänst att leda individen till sin sista vila. Detta ofta då ägarna själva har svårt att "hålla masken" och uppvisa det lugn,förtroende för den enskilda individen som den i just denna stund så väl behöver. Mitt lugn och trygghet i denna svåra stund är det förtroende,sammarbete,lugn och skicklighet som grabbarna på Sthlms Nödslagt har. Dessa grabbar och främst Tommy gör mig lugn och mitt lugn gör Tommy lugn och vårt lugn och förtroende för uppgiften sprider vårat lugn till den individen som nu äntligen ska få beta på dom gröna ängarna genom ett värdigt,snabbt och lungt avslut.

Att bli upprörd över själva avblodningen kan jag inte förstå att vissa blir, se det istället som ett kvitto på att hästen verkligen är död istället för oron att den endast är hjärndöd under en längre tid.

Vid avlivning med spruta och då talar jag om det nya dubbelverkande medlet som slår ut både hjärnan och hjärtat så behövs ingen avblodning. Jag har varit med om det oxå vid flera tillfällen och även om det går fort så går det minsta 10 ggr så långsamt som avlivning med bult. Själva avblodningen vid bult tar dock lite längre tid med då är hästen redan hjärndöd .

Bult: Hjärndöd inom 0,5 sec. Avblodning på hjärndöd häst ca 5-7 minuter.

Spruta: Hjärndöd + hjärtdöd inom ca 30 sec.Med den nya dubbelslående avlivningsvätskan.

Fick jag själv välja hur jag ska dö så väljer jag att dö snabbt.

Jag skulle ha bultat och då tagit den gamla först eftersom att han verkar mest orolig över att lämna den andra.

Stod på scan och såg när de slaktade 3 hästar "på rad" en gång, de tog ju bort häst nr 1 innan häst nr 2 kom osv, men ingen av hästarna verkade reagera på att det luktade blod.
Min shettis, som såg mitt hblsto som sin mamma, reagerade inget alls fast det är två ganska stora blodpölar utanför stallet efter att vi tog bort tanten.

Hästar brukar reagera starkt för blodlukt/lukt av död. Min häst är kanske onormalt känslig, men hon har reagerat i skogen långt innan det legat ett dött rådjur och en död katt..Hon blåser och blir rädd, vill inte gå nära.

vår shettis som vi fick avliva akut i julas fick ligga kvar med presenning några dagar innan bilen kunde hämta honom, och alla hästarna regareade på det.

Till TS:
Hoppas avlivningen gick lungt till, det är ingen lätt stund varken före, under eller efter.:cry:

Nu finns det ett nytt, snabbare medel när man avlivar med spruta. Jag var med om det i sommar. Hästen var död innan den hade ramlat i backen, man såg det på blicken. Och det behövs jättelite av det nya medlet. Så det är helt odramatiskt för hästen, den märker inget. Bultpistol är slakt tycker jag och om jag måste ta bort någon häst igen så ska det vara med spruta, då avlivar man hästen, det tycker jag är stor skillnad. Jag har varit med om både bult och spruta tidigare. För mig känns det att jag ger min häst ett värdigare slut med spruta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 928
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Har ett litet dilemma. När jag var i tonåren var ett av mina främsta komplex att jag hade som mörka fjun på överläppen (är ljushyad)...
Svar
14
· Visningar
2 390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka