Sv: Avliva samtidigt?
Om man tänker på när man ser dokumentärer om t ex zebror, eller 'vilda' (förvildade) hästar, så om en flockmedlem går en - blodig - död till mötes, så de andra hästarna alt zebrorna går ju ofta fram till kroppen sen, står där etc.
Däremot så är ju hästar FLYKTDJUR och otroligt programmerade att snappa upp faror. Och om jag t ex vet att 'där är en blodfläck', och blir orolig för hur hästen ska reagera, så är det ju inte ett dugg otroligt att hästen snappar upp att JAG är orolig, och något är FARLIGT här. Och endera rent generellt blir upptrissad och vaksam, eller sätter det enda som inte brukar vara där - blodlukten - i samband med det farliga. Men inte för BLODET behöver vara det farliga, utan för att det måste vara något farligt VID blodet säger matte.
Samma sak det att hästar blivit oroliga när någon kompis tas bort. Frågan är om de är så oroliga över DET, eller om de läser av oss MÄNNISKOR, som av förståeliga skäl är ganska förstörda i ett sådant läge, och att hästarna snappar upp att 'något är väldigt fel', men utan att associera med kompisen som nyss gick ut ur stallet samt knallen som ljöd.
När man sen släpper ut hästarna (om de stått inne) är det ganska självklart att de är lite 'taggade' och kan te x springa en del, stå och drakblåsa etc, helt enkelt för att 'hitta' det som vi signalerat är därute, och är läskigt.
För om man går tillbaka till 'urhästen', och alla andra flyktdjur som har naturliga fiender och är rovdjursbyte, så blod är ju vanligt förekommande, död också. Det är förresten det som sägs ligga till grund att så många hästar är rädda för grisar, medan betydligt mindre hästar är rädda för t ex kor. Trots att korna är större. För när hästen var mycket mindre än idag, så var vildsvin en stor fara. Och att spåren av detta ska sitta i, precis som flyktinstinkter och annat sitter i. Sant eller ej varken kan eller vill jag uttala mig om, men grisar är det enda djur där jags ett FLERA hästar trots lång invänjning aldrig riktigt tolerera. Det finns enstaka kofobiker etc, men de flesta hästar tolererar kor utmärkt väl endera avs ig själv eller med kort invänjning. Medan grisar kan (men inte behöver) fara en helt annan femma. Samtidigt så om 'gristeorin' ska stämma - varför reagerar de inte på hundar på samma sätt.