Avla på ridgeback tik

Säkert kan någon hitta någon mer brist hos min tik. Men hon är frisk, röntgad och är mentalt stabil och en fantastisk familjehund.
Däremot kan jag garantera att hade hennes ridge inte varit lite för bred längst fram så hade ingen i den här tråden ifrågasatt just någonting. Men bara för att några hår växer "fel" så är det genast fel på det mesta.

Har hon gått BPH?

Vi har / har haft(?) en bukemedlem som föder/födde upp RR's :p kommer inte ihåg vem eller om hon är aktiv fortfarande. Men denne har kanske nån input om det hela.

@Red_Chili @Philosophia
Får en RR springa LC i Sverige? Förekommer det mycket RR på träningar?
De får inte tävla LC och jag har aldrig sett en endaste RR på träning. Däremot vet jag att rasklubben hyrde en kapplöpningsbana en gång och körde någon liten egen tävling där för RR vilket tydligen var uppskattat. Men det har alltså (vad jag vet) skett en gång, som en lite kul "prova på-sak".

Hunden är alltså röntgad och har gjort MH?
Duger inte det som meriter?

Jag brukar hålla med bukemajoriteten ang avel men just idag känns folk extrema. I det här fallet ser jag faktiskt inga problem med att ta en kull. Förutsatt att MHt är bra alltså.

Det verkar som inom ridgeback världen räcker det inte tyvärr...

Säkert kan någon hitta någon mer brist hos min tik. Men hon är frisk, röntgad och är mentalt stabil och en fantastisk familjehund.
Däremot kan jag garantera att hade hennes ridge inte varit lite för bred längst fram så hade ingen i den här tråden ifrågasatt just någonting. Men bara för att några hår växer "fel" så är det genast fel på det mesta.
Det är framförallt att du säger att hon är helt omeriterad som jag tycker är oseriös avel.
Hur ser hennes MH ut? Att bara ha genomfört en är ingen merit i sig.

Min förra hund hade bra MH och BPH för rasen, hon var en underbar familjemedlem, tävlade upp till klass 3 i lydnad och två diplom i rallylydnad sitt sista levnadsår, rastypisk med excellent i utställning.
För rasen var hon en mycket trevlig individ och jag fick flera gånger frågan om hon fått valpar.
Nej, hon fick aldrig valpar. Hon var inte mentalt stabil, även om hennes MH och BPH var helt ok siffermässigt. Hon hade dock lärt sig att lita på att jag skötte saker hon tyckte var jobbigt. Det gjorde henne inte till avelsmaterial.

Det är framförallt att du säger att hon är helt omeriterad som jag tycker är oseriös avel.

Min förra hund hade bra MH och BPH för rasen, hon var en underbar familjemedlem, tävlade upp till klass 3 i lydnad och två diplom i rallylydnad sitt sista levnadsår, rastypisk med excellent i utställning.
För rasen var hon en mycket trevlig individ och jag fick flera gånger frågan om hon fått valpar.
Nej, hon fick aldrig valpar. Hon var inte mentalt stabil, även om hennes MH och BPH var helt ok siffermässigt. Hon hade dock lärt sig att lita på att jag skötte saker hon tyckte var jobbigt. Det gjorde henne inte till avelsmaterial.
Tävlings/uts Meriter säger ju noll om hunden passar i avel eller inte eg - så förstår inte varför bristen på det säger att det är oseriös avel.
Det är ju trots allt så eventuella meriter handlar om förarens intresse i mångt o mkt.
Om hunden är frisk, bra mentalt och det gäller syskon/föräldrar med så tycker jag det väger betydligt tyngre.

Min hunds mamma har inga meriter mer än Korning - eftersom föraren inte velat tävla. Det utesluter henne knappast från avel. Trpts att det är en brukshund.

Som du säger MH kan ju se bra ut men säger inte allt. Precis som du måste man göra rn bedömning sammantaget med det egna omdömet också.
Men fortfarande anser jag inte att hunden nödvändigtvis måste vara sämre meritlös.

Tävlings/uts Meriter säger ju noll om hunden passar i avel eller inte eg - så förstår inte varför bristen på det säger att det är oseriös avel.
Det är ju trots allt så eventuella meriter handlar om förarens intresse i mångt o mkt.
Om hunden är frisk, bra mentalt och det gäller syskon/föräldrar med så tycker jag det väger betydligt tyngre.

Min hunds mamma har inga meriter mer än Korning - eftersom föraren inte velat tävla. Det utesluter henne knappast från avel. Trpts att det är en brukshund.
Tävlingsmeriter visar för mig att hunden psykiskt klarar tävlingsmiljön och att den vill jobba. Skulle aldrig köpa en brukshund från föräldrar utan tävlingsmeriter.

Jag vill helt enkelt se bevis på att hundarna som avlas på har nåt att tillföra aveln.

Tävlingsmeriter visar för mig att hunden psykiskt klarar tävlingsmiljön och att den vill jobba. Skulle aldrig köpa en brukshund från föräldrar utan tävlingsmeriter.
Det är väl där vi skiljer oss. Jag har inget behov av tävlingsmiljön. Min hund jobbar bäst med mig hemma och det finns faktiskt seriösa människor som har hundar endast som sällskap.

Jag vill helt enkelt se bevis på att hundarna som avlas på har nåt att tillföra aveln.

Som du säger MH kan ju se bra ut men säger inte allt. Precis som du måste man göra rn bedömning sammantaget med det egna omdömet också.
Men fortfarande anser jag inte att hunden nödvändigtvis måste vara sämre meritlös.
Ett bra MH behöver inte betyda att hunden är avelsmaterial, ett dåligt eller mediokert MH gör inte en hund automatiskt bra för avel.
Alla hundar, oavsett ras, bör ha bra resultat på MH/BPH, annars tycker jag inte hunden är bra mentalt.

Ett bra MH behöver inte betyda att hunden är avelsmaterial, ett dåligt eller mediokert MH gör inte en hund automatiskt bra för avel.
Alla hundar, oavsett ras, bör ha bra resultat på MH/BPH, annars tycker jag inte hunden är bra mentalt.
Skulle du sagt samma sak om jag ägnade mig åt utställningar eller om hennes ridge var perfekt. Troligen inte. Då verkar det inte vara lika viktigt plötsligt.

Tävlingsmeriter kan (beroende på ras) säga enormt mycket om ifall hunden är avelsmaterial. En vallhund som inte vallar, en saluki som inte följer trasan, en fågelhund som inte apportera....

@Red_Chili här får RR tävla trots att de längre inte hör till ras grupp 10. Här tävlar hundar ur grupp 5 (cirneco, podenco, farao) i samma tävlingar medan RH får starta i egen klass med eget protokoll.

Senast nu i helgen sprang de i finska cupen. Det finns säkert videon om man orkar googla. Annars har jag en del.

Skulle du sagt samma sak om jag ägnade mig åt utställningar eller om hennes ridge var perfekt. Troligen inte. Då verkar det inte vara lika viktigt plötsligt.
Självklart är mentaliteten lika viktig oavsett. Du verkar tro att alla som skriver i tråden ägnar all sin vakna tid till att jaga rosetter o fluffa hundpäls med pälsglans, du är riktigt nedlåtande faktiskt.
Faktum är att de flesta av oss sällan eller aldrig ställer ut hundar.

@Red_Chili här får RR tävla trots att de längre inte hör till ras grupp 10. Här tävlar hundar ur grupp 5 (cirneco, podenco, farao) i samma tävlingar medan RH får starta i egen klass med eget protokoll.

Senast nu i helgen sprang de i finska cupen. Det finns säkert videon om man orkar googla. Annars har jag en del.

Här är det de raser som vinthundsklubben har ansvar för som får tävla. Det innebär rasgrupp 10 samt podengo, podencoraserna, faraohund, cirneco samt basenji. Andra raser får vara med på träning i de flesta fall, men det är sällsynt.

Självklart är mentaliteten lika viktig oavsett. Du verkar tro att alla som skriver i tråden ägnar all sin vakna tid till att jaga rosetter o fluffa hundpäls med pälsglans, du är riktigt nedlåtande faktiskt.
Faktum är att de flesta av oss sällan eller aldrig ställer ut hundar.
Fast alltså det är ju flera personer på forumet som parat/köpt valp från sällskapsraser där föräldrarna som max har utställningsmeriter och då håller folk inte på såhär.
Utställningstråden är ju dessutom en tråd som alltid ligger på Hunds förstasida så de flesta är nog att ta i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 970
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat