Avla på ridgeback tik

Då måste jag ändå fråga dig. Om du nu hålller på med utställningar med din hund, då är den väl även din sällskapshund när ni är hemma och myser. Är det plötsligt ok med en sådan "icke sällskapsras" då? Det låter ungefär som du menar att håller man inte på med någon gren av nåt slag då ska man inte ha en sån här hund till sällskap?

Och en sak till,när du svarar så gör det nedanför inlägget istället för att lämna det blankt och börja om........:idea:
Jaha är det fel på det också....Är inte så van att skriva i såna här forum. Får väl be så himla mycket om ursäkt. Får nog ta en paus nu och gosa lite med min defekta icke sällskapshund nu...

Har någon ö.h.t. påstått något sånt i tråden? Var du fått det ifrån att man får skrajsna, bitbenägna o sjuka hundar av att avla på hundar som vunnit en o annan rosett är för mig en gåta.
Jag påstår detta utifrån de hundar jag har träffat på BPH och andra ställen. En perfekt ridge prioriteras av många uppfödare högre än en perfekt mentalitet. Rasklubben jobbar på problemet men det är fortfarande så att man aldrig vet vad som kommer hända när man får in en RR på testbanan.

Då måste jag ändå fråga dig. Om du nu hålller på med utställningar med din hund, då är den väl även din sällskapshund när ni är hemma och myser. Är det plötsligt ok med en sådan "icke sällskapsras" då? Det låter ungefär som du menar att håller man inte på med någon gren av nåt slag då ska man inte ha en sån här hund till sällskap?
Var det riktat till mig :confused:

För mig är RR i grunden en jakthund med stort mod och en hel del skärpa vilket inte är några problem när det är i balans, stora problemet kommer när modet inte är så viktigt i aveln för hundar till sällskap och iom det sjunker men skärpan är kvar kommer stora problem.

Att ha en hund till något annat den är avlad för funkar ganska ofta men när det kommer till att ta fram hundar för någonting rasen inte är framavlad för ger på sikt mentala problem, alldeles för många raser har gått den vägen.

I grunden ja. Men finns det någon som avlar på annat än att de är aktiva sällskapshundar / utställningshundar numera?

Nej inte direkt, min vän avlar bara med hundar som har atbetsmeriter men säger ju själv att de är svårmotiverade så de lämpar sig ju egentligen inte till mycket hundsporter heller.
Jag tycker att problemet med rasen är att den är i grunden en jakthund som har mycket energi, jaktlust och skärpa så de passar egentligen inte som familjehundar men inte heller till den träningsintresserade heller.
Jag tycker ärligt talat inte att rasen hör hemma här, så extrem är jag i mina åsikter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka