Avla på ridgeback tik

Nej inte direkt, min vän avlar bara med hundar som har atbetsmeriter men säger ju själv att de är svårmotiverade så de lämpar sig ju egentligen inte till mycket hundsporter heller.
Jag tycker att problemet med rasen är att den är i grunden en jakthund som har mycket energi, jaktlust och skärpa så de passar egentligen inte som familjehundar men inte heller till den träningsintresserade heller.
Jag tycker ärligt talat inte att rasen hör hemma här, så extrem är jag i mina åsikter.
Ja det kan man ju tycka. Men om man har en trevlig (jag vill ju dock helst ha ett bph på hunden!), frisk tik med ett smärre utseendefel så ser jag inte riktigt problemet - när rasen ändå mest säljs som sällskapshund.

Nej inte direkt, min vän avlar bara med hundar som har atbetsmeriter men säger ju själv att de är svårmotiverade så de lämpar sig ju egentligen inte till mycket hundsporter heller.
Jag tycker att problemet med rasen är att den är i grunden en jakthund som har mycket energi, jaktlust och skärpa så de passar egentligen inte som familjehundar men inte heller till den träningsintresserade heller.
Jag tycker ärligt talat inte att rasen hör hemma här, så extrem är jag i mina åsikter.
Vår rr har ingen jaktlust, inte skarp och är väldigt lätt att träna/motivera. Så här hör dom hemma iaf

Men hunden blir absolut inte automatiskt mer stabil av att inte duga till utställning. Hon är ju fortfarande en produkt av det avelsarbete som skett tidigare och där mentaliteten åsidosatts. Så utan meriter så är risken stor att det blir en rätt kass och "ful" hund. Vilka valpköpare tar risken?

Om ja letade hane skulle A och O vara BHP - och gärna samla in all dokumentation av släktens mentala status. När jag hade en hyfsad beskrivning av hunden skulle jag gå in på hunddata och leta rätt på en hanhund med matchande spindel. Om han var beskriven har hans människor brytt sig. Sedan skulle jag kontakta dem med mitt avelsmål och varför jag trodde att våra hundar var vägen dit.

Ja det kan man ju tycka. Men om man har en trevlig (jag vill ju dock helst ha ett bph på hunden!), frisk tik med ett smärre utseendefel så ser jag inte riktigt problemet - när rasen ändå mest säljs som sällskapshund.

I grund och botten gillar jag inte aveln på ridgen överhuvudtaget då den är så starkt kopplad till dermoid sinus. För att dock återgå till ursprungsinlägget så ser jag ingen jättestor mening med att avla på en tik med ridgefel när det finns jättemånga med korrekt ridge som säkert också har bra resultat på hälsotester och okej mentalitet. Det är knappast så att rasen är en liten ras där man är tvungen att ibland avla på fel för att rädda rasen.
Äsch, jag är nog alldeles för partisk för den här diskussionen för jag gillar verkligen inte rasen, tycker den har många allvarliga problem och ser inte hur den platsar bra i vårat samhälle idag.

Vår rr har ingen jaktlust, inte skarp och är väldigt lätt att träna/motivera. Så här hör dom hemma iaf
Hur vet du det? Och än viktigare hur vet valpköpare och hanhundsägare det?

PS min schäferprinsessa var snäll i person men av allt arrangemang dömma inte i genom

Problemet är ju om sällskapsegenskaperna inte går i arv vilket det verkligen inte är någon garanti för när det gäller RR. Jag har träffat rätt många i hästkretsar och de flesta har haft någon form av mentala problem. Tar man en sällskapsavlad hund är ju chansen så mycket större att den är lämplig för det. RR är ju som sagt en jakthund i grund och botten och en rejält tuff sådan.

Nej den jagar inte storvilt. Det är en sällskapsras. På samma sätt som bulldogg, basset hound mfl raser som har annat ursprung.
Jag ser en stor skillnad på RR som kräver mod och skärpa för sitt sätt att jaga och en drivande hund som inte behöver minsta av någonting av dom två sakerna i sitt jaktsätt.

Har dålig koll på bulldogg mer än att dom är mycket sjuka.

Oavsett ras.
När man avlar bör man ta fram rastypiska hundar. Hälsa och mentalitet före utseende men utseendet bör iaf följa rasstandarden. Sen behöver inte hunden vinna några skönhetstävlingar.
Det är inte upp till enskilda uppfödare att bestämma hur de tycker en ras ska vara. . Det är så avarter inom mentalitet och utseenden kommer och raser splitras. Jag ser min egen ras som ett praktexempel på detta, hur det bli när man prioriterar bort en bit bara för att man själv anser den oviktig.

En bra avelshund ska ha alla bitar på plats. Endast då tillför den rasen något. Att pruta på något i aveln är den första droppen till att urholka rasstandarden.

Jag ser en stor skillnad på RR som kräver mod och skärpa för sitt sätt att jaga och en drivande hund som inte behöver minsta av någonting av dom två sakerna i sitt jaktsätt.

Har dålig koll på bulldogg mer än att dom är mycket sjuka.
Jag har inte jämfört mentaliteten på hundarna. Jag använde dem som exempel på sällskapsraser med annat ursprung.

Det var lättare med rottisen. Det var inte avgörande om några hårstrån låg fel.
Ridgeback ägare verkar inte vilja ta i en omeriterad tik med tång. Spelar ingen roll hur bra mentalitet eller hur frisk den är. För den har ju ridgefel och kan inte ägna livet åt skönhetstävlingar. Suck.
I rest my case.

Du borde nog läsa på lite om vad utställning är till för (därmed inte sagt att inte vissa domare premierat skit ffa på vissa raser).

RR har väl bara utställning som "gren" och det är väl kanske inte där det främsta urvalet ska göras tycker jag. Då får man skrajsna, bitbenägna och sjuka hundar men med hög % perfekt symmetrisk ridge...
.

Så om man avlar på viss exteriör kommer det med bitbenägenhet och rädslor? Vilka exteriöra detaljer har samma gener som det..? (Hundar som bits eller visar rädslor ska för övrigt åka ut ur ringen..)

Jag är lite inne på samma linje så får väl erkänna att jag kan vara lite extra jävig i frågan om avel för sällskaps skull när det gäller rasen. Finns enklare raser att avla på om man inte vill göra något med hunden, och som är mindre benägna att hamna i fel händer eller leva understimulerade.

Oavsett ras.
När man avlar bör man ta fram rastypiska hundar. Hälsa och mentalitet före utseende men utseendet bör iaf följa rasstandarden. Sen behöver inte hunden vinna några skönhetstävlingar.
Det är inte upp till enskilda uppfödare att bestämma hur de tycker en ras ska vara. . Det är så avarter inom mentalitet och utseenden kommer och raser splitras. Jag ser min egen ras som ett praktexempel på detta, hur det bli när man prioriterar bort en bit bara för att man själv anser den oviktig.

En bra avelshund ska ha alla bitar på plats. Endast då tillför den rasen något. Att pruta på något i aveln är den första droppen till att urholka rasstandarden.
Men helt ärligt, är alla era avelstikar helt perfekta? Ni föder upp en stor ras där man har råd att vara kräsen och jag tror knappast att alla schäfrar som går i avel är top notch. I andra raser med mindre avelsbas och med mer problem så får man kanske vara beredd att släppa igenom mer.

Vi vet inte om enda bristen på TS hund är just skönhetsfelet.

Så om man avlar på viss exteriör kommer det med bitbenägenhet och rädslor? Vilka exteriöra detaljer har samma gener som det..? (Hundar som bits eller visar rädslor ska för övrigt åka ut ur ringen..)
Ja om man blir för petig med utseendedetaljer så kommer nästan alltid dålig mentalitet på köpet. Helt enkelt för att du måste prioritera. Om utseende är viktigare än mentalitet och hälsa så får den senare stryka på foten. Jämför t ex utställningsschäfrar med bruksschäfrar. Gissa vilka som har sämst mentalitet?

Ja om man blir för petig med utseendedetaljer så kommer nästan alltid dålig mentalitet på köpet. Helt enkelt för att du måste prioritera. Om utseende är viktigare än mentalitet och hälsa så får den senare stryka på foten. Jämför t ex utställningsschäfrar med bruksschäfrar. Gissa vilka som har sämst mentalitet?

Fast det är inte alls lika enkelt som du vill få det att låta. Isåfall skulle alla rastypiska hundar vara kassa mentalt och alla icke rastypiska bra.. och det är de ju inte. Man kan faktiskt prioritera BÅDE exteriör och mentalitet. Visst, då får man plocka många individer ur aveln. Men så behöver man faktiskt inte avla på vad skit som helst heller och ursäkta det med att den är så "söt" eller "mysig". Och därav får man också en del frågor när man startar en tråd där man medger att man har en individ som felar på något sätt men ändå vill avla.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, har själv importerat flera hundar varav ingen gått i avel- trots utställningschampionat- och det svider att låta bli ibland. Men utseende är inte allt, även om exteriören är en viktig del av aveln då det ska ha att göra med hundens ursprungliga syfte och vara en del av vad som skiljer den från andra raser. Och "trevlig familjemedlem" behöver inte vara good enough, det finns många sådana som dras med rädslor, bara att ta en titt på trådar här. Och för att förtydliga så finns det absolut raser där jag hade tyckt att en hund som är välmeriterad på andra sätt, med ett mindre exteriört fel som inte påverkar hunden, absolut kunnat ha sin plats i avel. Men på RR är jag mer tveksam med tanke på vad som står här om hunden och dess syfte.

Vad tråkigt att du träffat så många mindre trevliga RR. Jag har bara träffat någon enstaka mindre trevliga. Jag tror att i fel händer är varken RR eller schäfer en bra sällskapshund.
Våra ridgebacks har varit underbara mot oss, våra barn och alla som hälsar på. Vi bor på landet och de får alltid hänga på med på ridturer och utflykter. Underbara hundar!
Då ser jag bara hur du kan vinna på att göra ett BPH med din hund :) Det blir ju en merit på att hon är så trevlig och bra mentalt som du själv påstår. Är lite som när jag skulle börja på komvux. Jag är bra på engelska men jag valde att läsa engelska för att få ett högre betyg/bevis på att jag var så bra som jag själv ansåg att jag var. Om det finns på papper så är det ju mer "på riktigt" än om man som uppfödare lovordar det. Och om sen en av valparna går vidare i avel så kommer framtida valpköpare i nästa generation vilja kolla upp mormodern/farmoderns BPH, för din "trevlighetsgaranti" kommer ju inte finnas dokumenterad med hundarnas riktiga 'id handlingar' om det inte görs ett BPH ;) Win-Win!

Men helt ärligt, är alla era avelstikar helt perfekta? Ni föder upp en stor ras där man har råd att vara kräsen och jag tror knappast att alla schäfrar som går i avel är top notch. I andra raser med mindre avelsbas och med mer problem så får man kanske vara beredd att släppa igenom mer.

Vi vet inte om enda bristen på TS hund är just skönhetsfelet.
Säkert kan någon hitta någon mer brist hos min tik. Men hon är frisk, röntgad och är mentalt stabil och en fantastisk familjehund.
Däremot kan jag garantera att hade hennes ridge inte varit lite för bred längst fram så hade ingen i den här tråden ifrågasatt just någonting. Men bara för att några hår växer "fel" så är det genast fel på det mesta.

Då ser jag bara hur du kan vinna på att göra ett BPH med din hund :) Det blir ju en merit på att hon är så trevlig och bra mentalt som du själv påstår. Är lite som när jag skulle börja på komvux. Jag är bra på engelska men jag valde att läsa engelska för att få ett högre betyg/bevis på att jag var så bra som jag själv ansåg att jag var. Om det finns på papper så är det ju mer "på riktigt" än om man som uppfödare lovordar det. Och om sen en av valparna går vidare i avel så kommer framtida valpköpare i nästa generation vilja kolla upp mormodern/farmoderns BPH, för din "trevlighetsgaranti" kommer ju inte finnas dokumenterad med hundarnas riktiga 'id handlingar' om det inte görs ett BPH ;) Win-Win!
Absolut, precis så jag tänker:-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras inga påhopp tack kommer ignorera alla elak kommentarer. Lite bakgrund . Hundarna är 2 skk reggade sällskaps hundar av samma ras. Hanen...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 968
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 968
Senast: Nirvana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka