Har du pratat med avelsrådet?Än så länge har jag inte hittat någon uppfödare som uppfyller kriterierna vad gäller hälsa (utifrån det som går att utläsa från Avelsdata, vill säga); är det inte patella så är det inavel eller PRA eller... ja.
Jag känner spontant att kan du inte hitta en uppfödare som du har förtroende för, med alla de chihuahua-uppfödare som finns just nu, är kanske inte chihuahuan rätt ras för dig? Det kanske finns någon annan ras du tycker skulle passa. Någon lite mer friska?
Själv har jag en vavva som nu är 13 år gammal. Hon är kärnfrisk. Ingen patella, ingen öppen fontanell, etc, etc. Nu märker man ju på henne att hon börjar bli tröttare och stelare än hon var som ung, men hon springer fortfarande runt på gården, är med i stallet, etc. Däremot tröttnar hon fortare nu än förr och vill gärna gå in och lägga sig i hennes biabädd framför elementet. Hennes mormorsmormorsmormor eller liknande ner i ledet blev 22 år gammal. Hon sprang också omkring och var pigg, ingen patella, inga konstigheter. Däremot hade hon inga tänder kvar, de tappade hon successivt efter 17-års ålder enligt uppfödaren. Ändå starkt jobbat!
Det finns många bra uppfödare, men jo, många hundar är ju inte helt friska. Däremot tror jag att det är få som medvetet avlar på dessa djur. Dessutom har det under de senaste 15 åren importerats enorma mängder chihuahua från USA och England, vilket är stora chihuahualänder, så snackar vi inavel är den problematiken mer eller mindre helt borta nu. Jämför du chihuahuaaveln nu och för 25 år sedan så är det ju mycket bättre nu än då.